اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶
زاده شدن پس از مرگ
همزمان با روز قلم از دو مجموعه شعر روانشاد علی اخگر در فارسان چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.



شوشان: همزمان با روز قلم از دو مجموعه شعر روانشاد علی اخگر در فارسان چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.

به گزارش شوشان ، در این نشست مهدی مرادی، شاعر و منتقد، به ویژگی های شعر علی اخگر در مجموعه شعر « مورچه ها شده ام» پرداخت. مرادی نام مجموعه را رشک برانگیز خواند و کرد و کار ادبی  زنده یاد اخگر را در سه بعد نوجویی، نوخواهی و نوگرایی، توجه به سنت و پیشینه ی ادب فارسی و تمرکز بر بوم و اقلیم  شناسایی کرد. همچنین تلاش شاعر را درجهت برهم زدن نرم زبان و پیش گرفتن سازو کارهایی برای رسیدن به این خواست ستود. مرادی مایه ی اصلی شعر اخگر را مرگ دانست و تغزل وی را تغزلی تلخ که در پیوند با اعتراض قراردارد برشمرد و از آن به تغزل سیاسی اجتماعی یاد کرد.

در ادامه دکتر حمید باقری فارسانی، شاعر و استاد دانشگاه، درباره ی زنده یاد اخگر گفت:«علی اخگر شاعری است که تا بود، چندان مجال نیافت که به بایستگی دیده و شنیده شود. اما صدای شاعر صدایی نیست که زیر خاک پنهان شود. صدای شاعر اگر صدای شاعر است به گوش می‌رسد. شعر اگر شعر است بر سر زبان‌ها می‌افتد و از یاد نمی‌رود که از یاد نرفت و پس از سال‌ها چشم‌به‌راهی، اسفندماه 1395هم‌زمان با زادروز شاعر، دو گزیده از مجموعه‌ شعرهای ایشان به چاپ رسید و چون ورق زر در دست دوست‌داران افتاد. یکی از این دفترها گزیده‌ی شعرهای سپید شاعر است با عنوان «مورچه‌ها شده‌ام» و دیگری گزیده‌ی غزل‌های او با عنوان «سارای انارهای ندارد». کتاب‌های دیگری نیز از ایشان مراحل چاپ و انتشار را می‌گذرانند. چنان که اقبال لاهوری گفته‌است:

ای بسا شاعر که بعد از مرگ زاد
چشم خود بربست و چشم ما گشاد
رخت، باز از نیستی بیرون کشید
چون گل از خاک مزار خود دمید»

 در این نشست همچنین مهرداد افضلی و یاسر معین به ذکر خاطراتی از شاعر پرداختند و یاد او را گرامی داشتند و عادل حیدری، از نوجویی در شعر اخگر و تأثیرگذاری او بر کار شاعران متأخر سخن گفت. 

شعرخوانی شاعر مهمان، مهدی مرادی و چند تن از شاعران استان چهارمحال و بختیاری، در بخش پایانی، این نشست را به یادماندنی و خاطره‌انگیز کرد.





نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار