اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه‌ها در زمینه هرس درختان کنوکارپوس در آستانه آغاز بارندگی‌ها گفت: هرس این گیاه به صورت ویژه در حال انجام است و تا پایان مهرماه به اتمام خواهد رسید. 
  
علیرضا عالی‌پور در گفت‌وگو با رسانه ها با تشریح اقدامات انجام شده برای هرس درختان کنوکارپوس به منظور جلوگیری از مشکلات تنفسی برای شهروندان هنگام بارندگی اظهار کرد: شهرداری اهواز برابر مصوبات شورای بهداشت استان خوزستان، کار هرس درختان کنوکارپوس را به صورت ویژه از اوایل شهریورماه در مناطق هشت‌گانه شهری آغاز کرده است که تا پایان ماه جاری به اتمام خواهد رسید. 
  
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز تصریح کرد: در حال حاضر حدود 26 اکیپ از شهرداری کار هرس سنگین درختان کنوکارپوس را با استفاده از دستگاه‌های خاور و بالابر انجام می‌دهند. هرس کنوکارپوس تنها از ناحیه اندام‌های گل‌دار که در انتهای سرشاخه‌ها قرار دارند، صورت می‌گیرد. 
  
عالی‌پور بیان کرد: متأسفانه شرکت توزیع نیروی برق اهواز اکنون اقدام به قطع سرشاخه‌های آن دسته از درختان کنوکارپوسی می‌کند که با خطوط انتقال برق تداخل دارند. بارها به این شرکت تذکر داده‌ایم که به هیچ وجه این درختان را از تنه قطع نکنند. در حال حاضر نیز شهرداری بر این مسأله نظارت خود را افزایش داده است تا درختان از اندام‌های گل‌دار یعنی سرشاخه‌ها هرس شوند. 
  
وی با اشاره به تعهدات سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها در مورد هرس درختان کنوکارپوس اظهار کرد: در شورای بهداشت و با دستور استاندار خوزستان مقرر شد برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها نظیر شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی حفاری، سازمان آب و برق، شرکت آب و فاضلاب و شرکت توزیع نیروی برق به منظور هرس درختان کنوکارپوس تعدادی دستگاه بالابر در اختیار مجموعه شهرداری اهواز قرار دهند که از میان آنها تنها شرکت مناطق نفت‌خیز به تعهدات خود عمل کرد و سریعاً تعدادی بالابر در اختیار ما قرار داد و سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها به تعهدات خود عمل نکردند. 
  
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با رد نقش گرده‌افشانی درخت کنوکارپوس در بروز مشکلات تنفسی پس از نخستین بارش‌های پاییزی در چند سال اخیر گفت: در شهر اهواز هرس به تناوب انجام می‌شود به نحوی که هر درخت کنوکارپوس حداقل یک بار در هر دو ماه هرس می‌شود و به این علت رشد اندام‌های گل‌دار درختان کنوکارپوس بین شش ماه تا یک سال به تأخیر می‌افتد. 
  
عالی‌پور ادامه داد: بنابراین می‌توان یقین حاصل کرد که حتی در سال‌های گذشته هم گرده‌افشانی گل درختان کنوکارپوس در بروز مشکلات تنفسی پس از نخستین بارش‌های پاییزی هیچ نقشی نداشته است. بذر کنوکارپوس درون یک پوشش پوسته‌ای قرار دارد و بذر سنگینی است. اساساً درخت کنوکارپوس جنین ناقصی دارد به طوری که تکثیر این گیاه عمدتاً از طریق قلمه و نه از طریق گرده گل آن انجام می‌شود. 
  
وی افزود: از طرف دیگر گرده گل کنوکارپوس در صورت تماس با قطره‌های باران به علت جذب رطوبت به سمت پایین می‌افتد و به سطح زمین می‌چسبد و به هیچ وجه در هوا متصاعد نخواهد شد اما با وجود تمام یقینی که از میزان گرده‌افشانی و عدم تأثیر گرده کنوکارپوس در ایجاد بروز این مشکلات تنفسی حاصل کرده‌ایم، اما صرفاً به منظور انبساط خاطر اعضای شورای بهداشت استان خوزستان، مشغول هرس سنگین این درختان هستیم. 
  
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز بیان کرد: در پژوهش و تحقیقی که شهرداری اهواز به دانشکده کشاورزی شهید چمران سپرد، این دانشکده گرده‌افشانی درختان کنوکارپوس را در بروز مشکلات تنفسی پس از نخستین بارش‌های پاییزی بی‌تأثیر دانست و نقش گرده‌افشانی این گیاه را به کلی رد کرد. 
  
عالی‌پور تصریح کرد: تأثیر گازهای ناشی از سوزاندن فعالیت‌های نفتی در بروز این مشکلات تنفسی کاملاً محرز و قابل اثبات است. این گازها در تماس با قطره‌های باران دچار واکنش‌های شیمیایی و فعل و انفعالاتی می‌شوند و گازهای سمی جدیدی تولید می‌کنند که بر دستگاه تنفسی انسان تأثیر منفی می‌گذارد. بنابراین گرده‌های یک گیاه نیست که با بارش باران مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند، بلکه این گازها هستند که در هوا وجود دارند و با بارش باران واکنش نشان می‌دهند. 
  
وی ادامه داد: این نظریه را اخیراً کارشناسان نفت بخش خصوصی به شهرداری اهواز به صورت مکتوب ارائه دادند و تقاضا کردند تا روی این نظریه، کار بیشتری انجام شود. می‌دانیم که اهواز در مسیر میادین نفتی قرار دارد و جهت وزش باد غالب نیز غرب است یعنی دقیقاً شعله‌های این فلرهای نفتی به سمت شهر هدایت می‌شوند. 
  
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز ادامه داد: گازهای ناشی از سوزاندان فلرهای نفتی دارای مقدار کمی گوگرد تری اکسید یا SO3 هستند که در اکثر فعل و انفعالات نظیر تماس با رعد و برق و قطره‌های باران، طی یک واکنش شیمیایی به گاز اسید سولفوریک (H2SO4) تبدیل می‌شود که این گاز نیز پس از ترکیب با نمک‌های موجود در سطح زمین، گاز اسید کلریدریک تولید می‌کند. اسید کلریدریک گازی است که به شدت تنگی نفس ایجاد می‌کند. 
  
عالی‌پور افزود: این نظریه به نظر نزدیک‌تر به واقعیت است و در حال حاضر در حال انجام تحقیقات جدی بر نفت و تأثیر فلرهای نفتی در بروز این مشکلات تنفسی هستیم. می‌دانیم که در فصل گرما، نمک (NaCl) موجود در سطح زمین به عللی نظیر EC بالای آب مصرفی برای آبیاری فضای سبز در سطح شهر و ... افزایش می‌یابد که می‌تواند با گاز اسید سولفوریک واکنش نشان دهد. 
  
وی اظهار کرد: بنا بر گزارش‌هایی که به دست ما رسیده است، تعداد فلرهای نفتی کشور عراق نیز افزایش یافته است و این کشور نیز به علت عدم توانایی در جمع‌آوری گاز همراه نفت، اقدام به سوزاندن فلرهای نفتی می‌کند که می‌تواند در ایجاد مشکلات تنفسی مؤثر باشد./ایسنا 
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار