شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۴

محمد حسن آلاله

اينك بيش از يك هفته است كه از انتخابات پرشور و حماسه ساز ملت ايران در 24 خردادماه 92 مي‌گذرد. اگرچه در تاريخ سياسي معاصر كشورمان خردادماه اصولا ماه حماسه هاي ماندگاري از جمله سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر ، پانزدهم خرداد مبدا انقلاب اسلامي و برخي نقاط عطف ديگر بوده است، اما با خلق اين حماسه برگ زرين ديگري در تاريخ كشورمان ثبت شد.

از يك طرف با راي ملت، رئيس جمهوري در كسوت روحاني و با نام روحاني براي بالاترين مسند اجرائي كشور منتخب ملت شد و از سوي ديگر مجموعه اي از افراد مختلف در طيف هاي گوناگون سياسي و اجتماعي در نقاط مختلف كشور از شهرها تا روستاها به عنوان منتخبين ملت در شوراهاي اسلامي برگزيده شدند.

حالا كه از هيجانات روزهاي اول اعلام نتايج اين انتخابات دور شده ايم، شايد بهتر بتوان اين رويداد بسيار مهم را مورد تجزيه و تحليل منطقي قرار داد. اين مقاله سعي دارد به طور مختصر به برخي از واقعيت هاي اين انتخابات اشاره ‌نمايد.

1- انتخابات 92 هم زمان با دو انتخابات ملي و محلي رياست جمهوري و شوراها همراه شد، و اين يك تجربه جديد و موفق براي جمهوري اسلامي بود. عملياتي نمودن و برگزاري اين دو انتخابات با توجه به بعضا دوبرابر شدن نيروها و ضرورت افزايش حجم تداركات و پشتيباني و ساير نيازمندي ها، براي دست اندركاران آن امري سخت و دشوار بود اما در عمل با موفقيت اجرا شد.

2- انتخابات 92 يكي از حساسترين و مهمترين انتخابات در طول سالهاي گذشته و يكي از دقيق ترين انتخابات نيز به شمار مي رود كه هيچگونه شك و شبهه اي در آن وجود نداشت و به تعبيري آغاز و پايان خوبي را نيز در برداشت.

3- انتخابات 92 يكي از انتخابات نادري در كشور است كه هم دوستان و هم بنا به دلايلي تا حدودي دشمنان را از نتايج آن خوشحال و راضي نمود و اصولا دشمنان بيگانه با اعلام نتايج آن خلع سلاح شدند.

4- اين انتخابات نشان داد كه برخلاف تبليغات دشمنان و معاندين، در كشور ايران آزادي، دمكراسي و مردم سالاري وجود دارد، زيرا هم، همه سلايق سياسي در انتخابات نامزد داشتند و هم نتيجه انتخابات برخلاف دشمن كه سعي داشت آن را طراحي و مهندسي شده نظام بداند به گونه ديگري رقم خورد و اين سلامت انتخابات را تضمين نمود.

5- نتيجه انتخابات نشان داد كه واقعا با توجه به گفته حضرت امام، ميزان راي ملت است و اين راي حداكثري است كه نتيجه انتخابات را تعيين مي كند و در پايان همه ديدند كه نتيجه انتخابات رياست جمهوري هميشه قابل پيش بيني نيست و نظرسنجي ها و تصورات گروه هاي سياسي و برداشت هاي فردي نمي تواند ملاك اصلي باشد. مردم حرف دلشان را در راي مخفي خود زدند.

6- نتيجه اين انتخابات با توجه به اينكه منتخب ملت كانديد مورد نظر بسياري از اصلاح طلبان هم بود نشان دادكه انتخابات خرداد سال 88 نيزكاملا درست و صحيح بوده است، آن روز هم مردم شخص ديگري را مورد پسند ذهن خود داشتند و به او راي دادند و لذا آنچه در سال 88 اتفاق افتاد «توهم تقلب» در انتخابات بود، البته اين حالت به جهت اينكه كانديد رقيب در آن روز طرفداران زيادي داشت و از قبل نيز خود را برنده انتخابات فرض نمود چنين امري طبيعي به نظر مي رسيد كه البته به فتنه و نافرماني مدني ختم شد. بهرحال انتخابات 92 مهر باطلي بر ادعاهاي باطل در انتخابات سال 88 زد و تضميني نيز براي انتخابات سالم و آرام چهار سال آينده در بر دارد.

7- اگرچه با روشنگري هاي مقام معظم رهبري و خلق حماسه نهم دي ماه 88 مردم، بسياري از جريان فتنه دشمن آگاه شدند، اما بايد قبول كنيم كه برخي از خواص و جماعتي از مردم متقاعد نشدند و براين گمان ماندند كه در آن انتخابات تقلبي صورت گرفته است، اما راي الهي بر اين شد تا در سال 92 ، انتخابات به گونه اي برگزار شود و نتايج به شكلي رقم بخورد كه اثبات گردد نظام جمهوري اسلامي هيچگونه اعمال نظري در پايان شمارش راي مردم ندارد و منتخب ملت همواره بر اساس كل آراي ايرانيان تعيين مي شود و لذا اعتماد اين دسته نيز به نظام جمهوري اسلامي برگشت و اين خود يك پيروزي بزرگ است كه حلقه حماسه نهم دي ماه را تكميل و حقانيت نظام را اثبات نمود. آنجا كه مقام معظم رهبري صيانت از راي ها را حق الناس ناميد و شخصا اعلام نمودند رهبري هم يك راي دارد كه حتي خانواده اش نيز از آن بي خبرند.

8- انتخابات 92 و حضور 72 درصدي مردم در پاي صندوق هاي راي، هم حماسه سياسي مورد نظر رهبري را محقق نمود و هم با اين حضور گسترده مردم، مشروعيت و مقبوليت نظام بيشتر شد و حتي منزلت كشور ايران در نگاه بين المللي افزايش يافت، زيرا در اصل راي مردم قبل از اينكه به كانديداها باشد راي به نظام اسلامي محسوب مي شود. زيبايي اين حماسه سياسي در اين است، همه به راي ملت تمكين نمودند و يك هفته پس از انتخابات همه چيز دركشور درحالت عادي قرارگرفت وهيچ بحثي پيش نيامد و حتي اين بار كانديداهاي رقيب اخلاق پيشه نموده و به منتخب ملت نيز تبريك گفتند.

9- آري انتخابات نوعي سرشماري ذهني مردم است و معلوم شد بهترين راه براي شناخت ديدگاه واقعي مردم انتخابات و بهترين راه براي جابجايي مسالمت آميز قدرت اجرايي در كشور نيز همين انتخابات مي باشد.

10- انتخابات 92 نشان داد كه مفاهيم اصولگرايي و اصلاح طلبي از گفتمانهاي اصلي انقلاب هستند و ريشه اصلي اين مفاهيم ارتباطي با جناحهاي سياسي ندارد و مردم راه افراط و تفريط را نمي پذيرند، از اين رو اكثريت به گفتمان اعتدال در جامعه راي دادند. البته اعتدال به معناي قبول نداشتن گفتمان اصولگرايي، اصلاح طلبي، عدالت محوري، مقاومت و عزت طلبي نيست، بلكه با تغيير شرايط و زمانه و وضعيت موجود يكي از اين گفتمانها مقبوليت پيدا مي كند و امروز نوبت اعتدال است.

11- انتخابات 92 نشان داد كه آرايش سياسي گروهها و جناحهاي سياسي و مناظره ها تاثير زيادي در پيروزي نامزدهاي انتخاباتي دارد، همچنين ائتلاف ها و اختلاف ها مي تواند توازن انتخاباتي را تغيير داده و راي مردم را نيز جابجا نمايد.

12- اينك انتخابات رياست جمهوري يازدهم تمام شده و منتخب مردم نيز انتخاب گرديده است، اگرچه هنوز مرحله تنفيذ و تحليف مانده و راي مردم برابر قانون اساسي بايد از سوي ولايت تنفيذ شود، اما منتخب مردم پس از انتخاب و انجام اين مراسم رئيس جمهور همه ايرانيان خواهد بود.

 

تاريخچه سي ساله انقلاب اسلامي نشان مي دهد كه مردم هميشه با شوق و ذوق و انجام يك فريضه به پاي صندوق هاي راي مي آيند، زيرا انقلاب و نظام اسلامي را دوست دارند، از رئيس جمهور منتخب خود حمايت و دفاع مي كنند، همانگونه كه در دوره هاي قبلي هم مردم كشورمان از روساي جمهور خود حمايت و پشتيباني نموده اند، اما گفتار، رفتار و اعمال همه آنها را نيز همواره رصد مي نمايند، و البته راي خود را تا زماني معتبر مي دانند كه آنها به انقلاب و آرمانهاي آن، نظام اسلامي و ولايت فقيه وفادار باشند، از مردم فاصله نگيرند و به وعده هايي كه داده اند عمل نمايند. در پايان از خداوند منان براي ملت بزرگ ايران و منتخب ملت در انتخابات رياست جمهوري يازدهم آرزوي توفيق روزافزون مي نمايد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار