اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
گزینه های قبلی وزارت علوم روحانی با حمایت جامعه دانشگاهی همراه می شدند اما حالا منصور غلامی تنها گزینه ای است که از همین لحظه مطرح شدن نامش، که آن هم قطعی نیست بیانیه علیه او نوشته می شود.
فرارو: حمایت از فرجی دانا تا بعدها ادامه پیدا کرد. بعد از روی کار آمدن دوباره حسن روحانی در انتخابات 29 اردیبهشت امسال، ۲۴۳۹ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به رییس جمهور نامه نوشتند و از نامزدی رضا فرجی دانا و جعفر توفیقی برای وزارت علوم برای تصدی وزارت علوم حمایت کردند. البته محمد فرهادی خیلی نتوانست این قبیل حمایت های دانشگاهیان را ببیند. در طی ماه های گذشته 24 تشکل دانشجویی در بیانیه‌ای از رئیس جمهور خواستند در انتخاب وزیر پیشنهادی علوم تغییر در روند چهار ساله را در نظر بگیرد. به اعتقاد تشکل هایی که این بیانیه را امضا کرده اند روند چهار سال گذشته این وزارتخانه منفعلانه و ناکارآمد بوده است. 
 
واکنش متفاوت به گزینه جدید روحانی

برای دومین کابینه روحانی گفته می‌شد علی خاکی صدیق قرار است سکان وزارت علوم را در دست بگیرد. اما در روز معرفی وزرا به مجلس گزینه وزارت علوم به چشم نمی خورد. گفته می شد خاکی صدیق یک شب پیش از معرفی وزرا به مجلس از قبول مسئولیت وزارت علوم منصرف شد. بر همین اساس دولت تصمیم گرفت تا زمان معرفی گزینه نهایی برای وزارت علوم سرپرست تعیین کند. در طی روزهای گذشته اما بعضی خبرها حاکی از نهایی شدن گزینه وزارت علوم بود. این گزینه کسی جز منصور غلامی رئیس دانشگاه همدان نیست. بعد از مطرح شدن نام غلامی هم دانشگاهیان دست به قلم شدند و بیانیه نوشتند. اما این بار نه اساتید دانشگاه که دانشجویان نظر خود را نسبت به او اعلام کردند. نظر دانشگاهیان همچنین برخلاف دفعات گذشته نه در حمایت از وزیر بلکه در اعتراض و تقاضای تجدید نظر در مورد گزینه بود.
 
بیشتر از ۵۰۰ فعال نشریات دانشجویی کشور در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور، نوشته اند: در مبارزات انتخاباتی قول دادید که راه فرجی‌دانا ادامه می‌یابد. این نامه بدون آنکه نامی از منصور غلامی بیاورد از گزینه‌های اخیر و شنیده شده وزارت علوم انتقاد می‌کند و ادامه می‌دهد: ما دانشجویان اما همچنان به عهدی که با ما بسته بودید، امیدوار بودیم تا اینکه خبر منتفی شدن بعضی گزینه‌های حداقلی مدنظر برای وزارت علوم و رایزنی با چهره‌هایی که با انفعال و یا حتی همراهی خود با برخی نهادهای بیرون از دانشگاه، نقشی اساسی در عقب‌گرد نظام دانشگاهی در سال‌های اخیر داشته اند، از سوی برخی منابع رسمی به گوش رسید. چهره‌هایی که کارنامه عملکردشان در زمینه آزادی بیان و مطبوعات و یا نحوه تعاملشان با نشریات دانشجویی و دست‌اندرکاران آن، آن‌قدر سیاه است که معرفی‌شان به‌عنوان وزیر علوم، جایی برای تردید در وادادگی دولت در برابر اشخاص غیرمسئول غیرپاسخگویی که کمر به شکست ایده دانشگاه امن و آزاد و مستقل بسته‌اند، باقی نمی‌گذارد.
 
واکنش دانشگاهیان به منصور غلامی به این واکنش محدود نماند. بیانیه دیگری هم از سوی فعالان دانشجویی استان همدان منتشر شده است که مدیریت گزینه وزارت علوم را ضعیف می‌داند. در این بیانیه که به امضای انجمن اسلامی تحول خواه دانشگاه صنعتی همدان، تشکل دانشجویی فرهنگ سیاست دانشگاه ملایر، انجمن اسلامی ترقی خواه دانشگاه علوم پزشکی بوعلی سینا همدان، نشریه خرداد دانشگاه بوعلی سینا همدان و نشریه امروز دانشگاه بوعلی سینا همدان رسیده است، آمده: با اندکی تفحص در کارنامه و عملکرد دکتر غلامی در سال های اخیر به راحتی می توان دریافت که مناسب ترین تصمیم برای ایشان، مواخذه‌ای جدی در رابطه با لطمات وارد شده بر پیکره نحیف آموزش عالی استان همدان و جنبش دانشجویی است. دلایل تنزل رتبه و جایگاه علمی دانشگاه بوعلی سینا نتیجه مدیریت آقای دکتر غلامی است که با اهداف عالی نظام و دولت تدبیر و امید همخوانی ندارد و جای بسی نگرانی است که این سبک مدیریت در جایگاه وزارتخانه به چه اندازه جایگاه علمی ایران را در دنیا تنزل خواهد داد.
 
حمایت اصولگرایان از غلامی

برخلاف جامعه دانشگاهی که تا کنون موضع مخالفت خود نسبت به غلامی نشان داده اند، رسانه های اصولگرا از انتخاب غلامی تلویحا حمایت کرده اند. خبرگزاری آنا، که مسئولان دانشگاه آزاد هویت اصلاح‌طلبی این رسانه را به اصولگرایی تغییر داده اند با انتشار بیانیه نمایندگان منتخب ادوار کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه بوعلی سینا می نویسد: «در چند روز اخیر بعد از فراگیر‌شدن خبر احتمال معرفی آقای دکتر منصور غلامی ریاست دانشگاه بوعلی سینای همدان به عنوان وزیر علوم و تحقیقات جمهوری اسلامی ایران از طرف ریاست محترم جمهور حجت‌الاسلام حسن روحانی، فضای دانشگاه بوعلی به دلیل مشی بدور از افراط و تفریط و ثبات مدیریتی و قانون‌مداری در دوران ریاست ایشان بر دانشگاه بوعلی سینا از این خبر پر از احساس غرور و خوشحالی شد و اکثر تشکل‌ها و دانشجویان دانشگاه به حمایت از دکتر غلامی برخواستند. اما برخی افراد معلوم‌الحال به دنبال کینه‌توزی‌ها و منافع شخصی خود در راستای ماموریت بر هم زدن فضای دانشگاه بوعلی سینا در دوران ریاست دکتر غلامی و در امتداد جهالت‌های کورکورانه خود دست به تخریب ایشان زدند و به خیال خام خود می‌خواستند واقعیات دوران ریاست دکتر غلامی و توانمندی‌های ایشان را منکر شده و دوران سیاه و پر از خفقانی را از دوران مسئولیت ایشان ترسیم کنند.»
 
صادقی: غلامی ایده آل نیست

محمود صادقی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز از جلسه خود و دو همکار دیگر خود با غلامی خبر داده و می گوید: غلامی گزینه ایده‌آل برای وزارت علوم نیست اما درنهایت باتوجه جمیع شرایط و بن‌بستی که در این حوزه ایجاد شده، حضورش می‌تواند راهگشا باشد.
 
صادقی به ایلنا گفته: باوجود آن‌که آقای غلامی با ایده‌آل‌های ما فاصله زیادی دارد و ایده‌آل ما گزینه‌هایی همچون دکتر فرجی‌دانا و دکتر توفیقی بودند اما در شرایط فعلی که معرفی حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر از گزینه‌های احتمالی، هر کدام به‌دلیلی بی‌نتیجه ماند، به نظر می‌رسد آقای غلامی که فردی باسابقه و مجرب است، گزینه‌ای قابل‌قبول باشد.
 
این نماینده مجلس اضافه کرده: قرار شد اگر صبح روز یکشنبه آقای غلامی از سوی رییس‌جمهوری به‌عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت علوم معرفی شد، پس از اتمام جلسه علنی در فراکسیون امید میزبان ایشان باشیم تا بتوانیم با حضور دیگر نمایندگان بررسی‌های دقیق‌تری را انجام دهیم و اگر دیگر نمایندگان نیز انتقاداتی داشتند، مطرح شود.
 
صادقی می گوید: در مجموع به نظر می‌رسد آقای غلامی گزینه ایده‌آل برای وزارت علوم نیست اما درنهایت باتوجه جمیع شرایط و بن‌بستی که در این حوزه ایجاد شده، حضورش می‌تواند راهگشا باشد.
 
راه فرجی دانا را ادامه می دهم

منصور غلامی که با در اواخر وزارت رضا فرجی دانا بعد از هشت سال دوری، دوباره به ریاست دانشگاه همدان رسید در مصاحبه خود با اعتماد گفته که اگر وزیر شود می خواهد راه فرجی دانا را ادامه دهد. البته او اما و اگرهایی هم دارد و می‌گوید: «توجه داشته باشيد كه در مورد انتظارات يك سري محدوديت‌هاي قانوني داريم و از يك سو با فضاهاي موجود مواجه هستيم. قطعا فضاهاي موجود در جامعه، سازمان‌ها و نهادهاي مختلف فضاي سال ٧٦ و ٨٠ و ٨٣ نيست. دانشجويان جوان خاطرات آن دوره را مي‌خوانند و انتظار تكرار همان فضاها را دارند. نمي‌گويم كه آن فضا كاملا خوب بود اما بالاخره شادابي و شوري بود. فضا باز بود و البته عوارض خودش را نيز داشت. دوستان جوان انتظار دارند كه مجموعه جديدي كه با عنوان اصلاح‌طلبي مي‌آيد، اين فضا را تكرار كند.»
 
غلامی  در مصاحبه ای با روزنامه شهروند هم به انتقاداتی که به او وارد شده واکنش نشان می‌دهد و با اشاره به جلسه ای که با تعدادی از نمایندگان مجلس داشته می گوید: بخشی از این انتقادات درست نیست به دلیل این‌که اطلاعاتی که گفتند، صحت نداشت. یکی از نمایندگان که مقداری کنجکاو بود این انتقادات را کامل بیان کرد و درنهایت پذیرفت که این بحث درست نیست. من خودم این انتقادات را رد می‌کنم و دوستان نماینده هم پذیرفتند که این اظهارات درست نیست. من جواب دادم و آنها هم قانع شدند. 
 
گزینه وزارت علوم در پاسخ به اینکه آیا فضای دانشگاه ها در دوران احتمالی مسئولیت او بهتر خواهد شد پاسخ می دهد: فکر می‌کنیم اگر در چارچوب مقررات و اخلاق حرکت کنیم و همچنین مباحثی که آقای رئیس‌جمهوری درباره حقوق شهروندی مدنظر دارند را لحاظ کنیم، شاهد وضع مناسبی خواهیم بود ولی این به معنای نبود هیچ محدودیتی در دانشگاه‌ها نخواهد بود.     
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار