اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
رییس جهادکشاورزی خوزستان در گفتگو با شوشان: عدم اجرای طرح 550 هزار هکتاری، ظلم مضاعف به کشاورزان محروم فاز دوم است / اجرا نشدن فاز دوم این طرح به معنای از دست دادن 50 هزار شغل و ضرر و زیان به استان است
اجرا نشدن فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری به معنای از دست دادن حجم زیادی آب، خاک، صنایع و بازار اشتغال است


 شوشان:  رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگو با شوشان درخصوص آخرین وضعیت طرح 550 هزار هکتاری گفت: تاکنون 265 هزار هکتار از فاز نخست طرح تکمیل و 160 هزار هکتار آن به بهره برداران تحویل داده شده است ولی برای ادامه کار چندین مشکل وجود دارد. 

وی ادامه داد: نزدیک 15 هزار هکتار باید به طرح اضافه شود تا به سطح 312 هزار هکتار برسد ولی با مشکلاتی مواجه است و با توجه به این که پیش تر وزارت نیرو مجوز آن ها را صادر کرده است، قرار است جلسه ای با حضور استاندار و معاون بودجه سازمان مدیریت برنامه ریزی برگزار و اجازه عملیاتی شدن طرح صادر شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به دیگر مشکلات طرح 550 هزار هکتاری عنوان کرد: موسسه جهادنصر برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار و بحث برق با مشکلاتی روبرو است که قرار شد ظرف یک هفته آینده جلسه ای مشترک بین موسسه جهادنصر و سازمان برنامه بودجه و شرکت برق منطقه ای استان برگزار شود و مسئله حل شود.

وی افزود: مشکل دیگر، بحث شبکه آبیاری و زهکشی در آبادان است که شبکه انتقال برق و 22 ایستگاه پمپاژ موجود، مشکل برق دارند. طبق توافقات صورت گرفته بخشی از هزینه را موسسه جهادنصر تقبل کند و تا پایان امسال سازمان آب و برق بحث ساماندهی شبکه برق را انجام می دهد.

چنگلوایی با اشاره به بحث برقی کردن چاه های کشاورزی گفت: جلسه مشترکی بین سازمان آب و برق، جهاد کشاورزی و موسسه جهادنصر برگزار می شود و محل هایی که امکان تبدیل پمپ های دیزلی به برق در آن ها وجود دارد، در دستور کار قرار می گیرد.

باید از امکانات و آبی که در اختیار ما است، بهره برداری مناسب صورت بگیرد

به گزارش شوشان ، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این که در ارتباط با کشت های پاییزه در حوزه کرخه، دز و کارون مشکلی وجود ندارد، اذعان داشت: همه امکانات، برای کاشت دائمی و غیر دائمی در سطح بالای 960 هزار هکتار آماده شده است و از نظر کود، بذر، سم و سایر نهادها، بیمه و تسهیلات بانکی مشکلی وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که با مدیریت درست می توان مشکل آب در حوزه های بحرانی را مدیریت کرد، یادآور شد: نگرانی هایی در حوزه زهره و خیر آباد و مارون وجود دارد که امیدواریم مشکل حل شود و دغدغه های موجود را با مدیریت مناسب برطرف کرد.

چنگلوایی خاطرنشان کرد: کشاورزان خوزستانی سال گذشته خسارت دیدند و تابستان امسال هم اجازه کشت نداشتند بنابراین ما باید کمک کنیم تا از امکانات و آبی که در اختیار ما است، بهره برداری مناسبی انجام شود که می طلبد جهاد کشاورزی، سازمان آب و برق، فرمانداران و کشاورزان همه کمک کنند تا این مهم صورت گیرد.

عدم اجرای فاز دوم، تبعات زیادی در کشاورزی و اشتغال استان دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به تبعات منفی عدم تخصیص فاز دوم و تاثیر آن بر اشتغال، تولید محصولات کشاورزی استان گفت: امید ما این است که به هر ترتیب طبق فرمایش مقام معظم رهبری تخصیص آب در فاز دوم صورت بگیرد ولی اگر این اتفاق نیفتد، تبعات زیادی در بحث کشاورزی و اشتغال دامنگیر استان می شود.

چنگلوایی با اشاره به قول رییس جمهور به مردم درخصوص عملیاتی شدن همه 550 هزار هکتار اراضی طرح، گفت: همواره تاکید کرده ام که قول رییس جمهور به مردم باید عملیاتی شود و به فراموشی سپرده نشود و طبق همین قول، قطعا 550 هزار هکتار عملیاتی خواهند شد.

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم که با توجه به مطالعات کارشناسی صورت گرفته و بررسی سوابق و سیر آب در مرحله نخست، مشکلی برای تامین آب نخواهیم داشت بنابراین می طلبد وزارت نیرو نظرات کارشناسی اش را به ما نزدیک تر کند.

سالیانه بیش از یک و نیم میلیون تن محصول را از دست می دهیم

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: 230 هزار هکتار زمین در فاز دوم وجود دارد که اگر حداقل 5 تن محصول تابستانه و پاییزه داشته باشند، عدم اجرای فاز دوم و تخصیص آب باعث می شود سالیانه بیش از یک و نیم میلیون تن محصول را از دست بدهیم. 

وی به دیگر پیامدهای عدم اجرای فاز دوم طرح اشاره کرد و گفت: علاوه بر خسارت زیاد در کشاورزی، در بحث صنایع تبدیلی و پایین دستی که می تواند در کنار افزایش محصولات کشاورزی ایجاد شود، همچنین در اشتغال مستقیم و غیر مستقیمی که می تواند ایجاد شود، زیان زیادی خواهیم دید.

در محل هایی که وزارت نیرو مجوز تخصیص آب را صادر نمی کند، با 30 درصد راندمان کشت می شود

چنگلوایی تاکید کرد: با توجه به این که قسمت عمده این طرح در شهرستان های محرومی است که در فاز نخست هم از این طرح محروم بوده اند، عدم اجرای فاز دوم در واقع ظلم مضاعفی به این محرومان است و توازن توسعه ای رعایت نخواهد شد.

وی با تاکید بر این که عدم اجرای طرح 550 هزار هکتاری به هدر رفت بیش تر آب منجر می شود، عنوان کرد: هم اکنون در محل هایی که وزارت نیرو مجوز تخصیص آب را صادر نمی کند، با 30 درصد راندمان کشت صورت می گیرد و این امر، به این معناست که علاوه بر این که آب را از دست می دهیم، خاک را هم تخریب می کنیم. 

اجرا نشدن فاز دوم طرح به معنای از دست دادن 50 هزار شغل است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تاکید کرد: اجرا نشدن فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری به معنای از دست دادن حجم زیادی آب، خاک، صنایع و بازار اشتغال است.

وی ادامه داد: علاوه بر اشتغال دائمی که می تواند ایجاد شود ولی در صورت عدم اجرای فاز دوم از دست می رود، بین 6 تا 9 هزار نفر (در صورت اجرایی شدن فاز دوم) به عنوان عوامل اجرایی طرح و در قالب مشاوران، پیمانکاران اجرایی و سایر عوامل، در کارهای زیربنایی، اجرایی و پیمانکار مشغول به کار خواهند شد که هر چند به شکل موقت هستند، ولی با عدم اجرای طرح بیکار خواهند شد.

چنگلوایی گفت: اگر هر 5 هکتار یک شغل ایجاد کند، با در نظر گرفتن 220 هزار هکتار فاز دوم، حداقل 50 هزار شغل را از دست خواهیم داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درخصوص تاثیر عدم اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری بر بحث انتقال آب بیان کرد: با توجه به مشکلات بخش آب مثل تغییر اقلیم و خشکسالی، انتقال آب برای کشاورزی، باعث کاهش آورده آب رودخانه های خوزستان می شود که می تواند تاثیر منفی مستقیمی بر استان بگذارد. وی ادامه داد: اگر آبی به خوزستان تخصیص نیابد، انتقال آب برای کشاورزی در واقع یک پارادوکس است و حتی فکرش هم نباید به ذهن خطور کند.

فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری امری فرا وزارت خانه ای است

چنگلوایی اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری را امری فرا وزارتی خواند و یادآور شد: هر شخصی وزیر نیرو باشد؛ باید بداند که تخصیص آب به فاز دوم طرح یک طرح فرا وزارت خانه ای است چون این طرح، طرح مقام معظم رهبری و دستور رییس جمهور است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این که هر شخصی وزیر نیرو شود، فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری عملیاتی خواهد شد، گفت: در ارتباط با فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری با توجه به نظر مساعد آقای جهانگیری و قول های داده شده، انتظار داریم به زودی مجوز آب فاز دوم طرح صادر شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار