شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵

رجبعلی کرد

مدرس دانشگاه

به پشتکار سنگتراش توجه کنید. چگونه وی سنگ به آن برزگی را می شکند و به آن شکل می دهد. او هر سنگ سختی را با تیشه می تراشد. ضربه اول حتی خراشی جزئی هم بر سنگ وارد نمی کند، اما او پشت سر هم صدها و یا هزاران ضربه می زند. حتی در مواقعی که حرکات او بیهوده به نظر می رسند دست از تلاش بر نمی دارد،زیرا می داندکه اگر کسی سریَعا به نتیجه نرسد معنی اش این نیست که پیشرفت نمی کند.پس او از زدن ضربه دست نمی کشد. زمانی فرا می رسد که سنگ دو نیم می شود .

آیا فقط ضربه آخر مؤثر بوده است؟

البته خیر. تلاش مستمر وی ٬نتیجه داده است. (آنتونی رابینز)

نکته:پشتکار به معنی کوشش در کار ٬قوهء انجام دادن و به پایان رساندن کاری وبه معنای استقامت وپایداری در پیش بردن امری.

یک مدیر باید مجموعه ای از ویژگی هایی داشته باشد تا بتوان او را یک مدیر خوب وشایسته و لایق نامید. دراینجا قصد ما بیان همه ی آن ویژگیها نیست ٬بلکه توضیحی مختصر در خصوص یکی از مهمترین آن ویژگیهاست که باتوجه به عنوان این مطلب "پشتکار" است.

داشتن پشتکار و اراده قوی نقشی کلیدی در موفقیت مدیر دارد.هر انسانی باداشتن ارده پولادین میتواند به هدفش برسد وچنانچه تمام شرایط ربای انجام کاری مهیا باشد ام درآن کار استمرار واراده قوی وجود نداشته باشد٬شکست قطعی است.

اگر نگاهی گذار به افراد ومدیران وحاکمان موفق داشته باشیم می بینیم که ویژگی غیر قابل انکار ومشترک همه ی آنها پتکار بوده است. بسیاری ازصاحب نظران هم به این مقوله توجه مهمی داشته وجملات نغزی دراین باره بیان فرمودند که فقط به چند مورد کوتاه اشاره می شود "آندره موروا" می گوید: نخستین ویژگی مورد نیاز یک مدیر داشتن اراده است. و بنجامین فرانکلین می گوید: آب قطره قطره می چکد وباپایداری وسماجت سنگ بزرگ راسوراخ می کند وضربه های پی در پی تبری کوچک٬درخت کهن را از پای در می آورد.

دین مبین اسلام و رهبران دینی٬مسلمانان را تشویق و ترغیب به داشتن پشتکار می کردند.پیامبر اکرم(ص) در اهمیت استمرار درکار٬ فرمود: هرکس به کوفتن درادامه دهد٬در را به سوی او بگشایند. گفت پیغمبر اگر کوبی دری

عاقبت از در برون آید سری

نتیجه اینکه برای رسیدن به موفقیت نباید به شکست فکر کرد ودر هر برهه از زمان نباید اراده را از دست داد. استمرار در مسیر هدف ما را به هدف می رساند هرچند که مسیر طولانی وپرخطر وپرپیچ وخم و مملو از ناهمواریها باشد٬به شرط آنکه ارده و پشتکارمان راحفظ کنیم.

 

افرادی بودند که از هوش بلا و امکانات خوب بهره مند بودند اما چون از پشتکار بی بهره بودن به جایی نرسیدند وافرادی با بهره هوشی پایین تر و امکانات بسیار کمتر که از پشتکار برخوردار بودند به موفقیتهای بزرگی رسیدند. باافراد زیادی روبه رو شدیم که با شوق و ذوق کاری را دنبال می کردند که اگر همان شوق در آنها تداوم داشت کاری می کردند٬کارستان اما پس ازمدتی دلسرد می شدند و ارده وپشتکار را از دست دادند وبه سرمنزل مقصود نرسیدند. وبر عکس افرادی را می شناسیم که با اراه قوی مسیری را انتخاب وبا همه ی وجود در آن مسی گام برداشته ودر کار خود استمرار داشتند وبه نتیجه دلخواه رسیدند. پس نتیجه می گیریم که ارداه وپشتکار کاری می کند شبیه معجزه وکسی که متصف به این صفت ارزشمند باشد موفق خواهد بود. بیاییم باپشتکار و اراده مصمم به هدفهای مهم سازمانی و اهداف بلند وباکرامت زندگی برسیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار