اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
دکتر حسن دادخواه / استاد دانشگاه شهید چمران اهواز

مقصود از دیوار، دیوارهای آجری یا فنس های فلزی که با هدف تامین ایمنی و امنیتی پیرامون دانشگاه ها نصب شده نیست. ناگفته نماند که تنها دانشگاه بدون دیوار و فنس فلزی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان است. 

مقصودم از دیوارهای دانشگاه، نگاه منفی به این دیوارها نیست و قصدم، " مردمی نمودن دانشگاه" نیز نیست، چه دانشگاه یک محیط علمی و آکادمیک و تابع ضوابطی است. 

مقصودم این است که اعضای هیئت علمی دانشگاه، افزون بر تدریس مواد درسی در کلاس و انجام کار پژوهشی در آزمایشگاه و کارگا ه ها، باید نگاهی به آنسوی فنس های دانشگاه داشته باشند بلکه یک پایشان در دانشگاه و یک پای دیگرشان در بیرون از دانشگاه باشد. به زبان دیگر، با شناخت کامل از مشکلات و گرفتاری های جامعه خویش، در پی گره گشایی برآیند.

برخی صاحبنظران البته ارتباط اعضای هیئت علمی با بیرون از دانشگاه را یک پدیده شوم و به زیان رشد علم و موجب پایین آمدن سطح علمی و افت اموزش عالی می دانند. این در حالی است که دخالت اعضای هیئت علمی در گره گشایی از تنگناهای جامعه می تواند به بالا آمدن سطح آگاهی مردم و سطح کارشناسی شده تصمیمات مسئولان کمک شایانی بنماید. 

بر این پایه، نیک روشن است که از این دیدگاه، نباید میان دانشگاه و جامعه، دیواری قرار گیرد و دانشگاه را محدود و محصور به خود کند و جامعه را از تخصص های دانشگاهیان بی بهره سازند.

خوشبختانه در دانشگاه شهید چمران اهواز، افزون بر اندسته از اعضای هیئت علمی که بطور رسمی از طریق دفتر ارتباط با صنعت، با دستگاه های اجرایی در ارتباط هستند و خدمات علمی و مشاوره ای به آنها ارائه می دهند؛ دسته ای دیگر از اعضای هیئت علمی نیز بدون داشتن سمت و پست اجرایی متناسب و مربوط با فعالیت رسانه ای، بطور خودجوش و طی ارتباط رسانه ای با جامعه، و در قالب انجام گفت و گو و نوشتن یادداشت های علمی و نیمه تخصصی به نوعی به گره گشایی مشکلات جامعه کمک می کنند و به طرح موضوعات فراموش شده ولی مهم و ضروری می پردازند. کوشش ها و زحمات این گروه از اعضای هیئت علمی را باید ارج و پاس داشت.

از میان این همکاران می توانم به تعدادی که از دیگران پرکارتر هستند؛ اشاره کنم.

دکتر مرتضا افقه از دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی .
دکتر عباس امام از دانشکده ادبیات.
دکتر بابک مختاری از دانشکده علوم.
دکتر عبدالمجید آهنگری و دکترعزیز آرمن از دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی.
دکتر مهدی قمشی، از دانشکده علوم آب.
دکتر حسین صدقی، استاد بازنشسته از دانشکده علوم آب.
دکتر عبدالکریم بهنیا، استاد بازنشسته از دانشکده علوم اب.
دکتر عبدالرضا نواح، از دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی.
دکتر یدالله مهرعلی زاده از دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
دکتر محمد کیانوش راد و جهانمیر پیش بین از اعضای هیئت علمی بازنشسته دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، در حوزه مسایل سیاسی و فرهنگی.

بی گمان، کوشش ها و زحمات این دسته از همکاران که چه بسا اینجانب از نام و زحمات آنان بی اطلاع باشم، نقش زیادی در تصمیم سازی و بازتاب دادن مشکلات کشوری و استانی و یافتن راه حل های علمی دارد و قابل ستایش است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار