اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
جواد کاظمی

در بخش کشاورزی استان خوزستان سالانه بالغ بر 3 میلیون تن انواع محصولات سبزی و صیفی در فصل پاییز و زمستان تولید می شود که تولید این محصولات بدلیل کارایی مصرف آب مناسب ، عملکرد بالا در واحد سطح، تولید در فصل پاییز و زمستان و همچنین ایجاد بیشترین اشتغال در بخش، یک مزیت است.

مشکل اصلی این محصولات بازاریابی است بدلیل فساد پذیری جابجایی و حمل و نقل آنها نیاز به ماشینهای سردخانه ای داشته و بسته بندی آنها ظرافت خاصی دارد که از توان زارع خارج است.

کنترل و هدایت این بازار می تواند باعث افزایش درآمد زارعین و اشتغال پایدار شود. با توجه به نیاز فراوان کشور های حوزه خلیج فارس و کشورهای شوروی سابق به این محصولات بدلیل عدم یا کاهش کشت در این فصول از سال هرکدام بدلایل خاص، تولید سبزی و صیفی در این فصول یک مزیت رقابتی است که می تواند باعث ارزآوری شود.

کشاورزان بدلیل نداشتن اتحادیه های قوی نمی توانند در بحث بازاریابی ورود پیدا کنند و همیشه قافیه را به دلالان می بازند چنانچه در حال حاضر درآمد بین زارع و دلالان در بهترین حالت 60% به 40% به نفع دلال است. تعاونی روستایی بدلیل وظیفه ذاتی که برایش تعریف شده است می تواند در این بازار صادراتی ورود پیدا کند.

تعاونی می تواند با ایجاد زیر ساختهای بسته بندی و نگهداری و شناسایی سلایق بازارهای هدف کشورهای نامبرده و ایجاد ساز و کارهای صادراتی براحتی کمک حال دولت و کشاورزان در این شرایط اقتصادی باشد . مهمترین عامل برای برآوردن این مهم نیاز به تغییر نگرش در بخش تعاونی روستایی است.

تعاونی روستایی و سازمان جهاد کشاورزی باید تلاش کنند نقش آفرینی بیشتری در جامعه کشاورزی استان ایفای کنند واقعیت این است که جامعه کشاورزی و بخش دولتی کشاورزی راهشان دارد جدا می شود باید بپذیریم اولویت های جامعه کشاورزی اقتصادی است و اگر برنامه ای هم بخش دولتی دارد باید متناسب با در نظر گرفتن اقتصاد زارع باشد و گر نه با شکست مواجه می شود تعاونی روستایی به عنوان بازوی توانمند وزارت جهاد کشاورزی باید به طور دقیق و هدفمند در بحث بازار پردرآمد تولیدات کشاورزی ورود پیدا کند هم برای ادامه حیات خود و هم حیات جامعه کشاورزی استان.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار