اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
«سياست خودكفايي سياستي تحميل‌شده به آب، خاك و كشاورزي اين كشور است.» رييس سازمان حفاظت محيط زيست در آخرين نشست خبري سال 96 اعلام كرد كه از ۸۸ ميليارد مترمكعب آب تجديدپذير ۹۷ ميليارد مترمكعب برداشت مي‌شود و اين روند كشور را به سمت نابودي پيش مي‌برد: «امروز در شرايطي كه ۹۷ ميليارد مترمكعب آب تجديدپذير يعني ۱۱۰ درصد آب مصرف مي‌شود براي اجراي برنامه ششم توسعه بايد ۳۵ ميليارد مترمكعب آب بيشتري داشته باشيم. به عبارت ساده‌تر به ۱۳۲ ميليارد آب نياز داريم تا بتوانيم برنامه ششم توسعه را اجرايي كنيم؛ ميزان آبي كه اساسا در كشور وجود ندارد.»

اعتماد نوشت: عيسي كلانتري روز گذشته گفت كه ما هنوز نمي‌خواهيم واقعيت‌ها را در مورد كمبود منابع آب كشور بپذيريم و با تاكيد بر اشتباه بودن سياست‌هاي خودكفايي كه مغاير با پايداري منابع كشور و محيط‌زيست هستند، گفت كه علاوه بر اينها، سياست‌هاي غلط باعث درگيري و دودستگي ميان مردم در حوزه آب شده است: «متاسفانه سياست‌هاي غلط چهار دهه گذشته مردم ايران را به جان هم مي‌اندازد. 

در حال حاضر نيز شاهديم كه شرق و غرب اصفهان با هم اختلاف دارند و اين دلخوري و اختلاف در بين مردم چهارمحال با مردم اصفهان و مردم تهران با مردم قم نيز وجود دارد.» او تاكيد كرد كه منابع آب نه موضوع شخصي است و نه سياسي بلكه بايد آن را به عنوان يك مساله جدي ملي ديد. كلانتري در نشست خبري روز گذشته تصميمات مجلس و دولت پيشين را زير سوال برد: «ما مجلسي داريم كه مجوز استفاده از چاه‌هاي غيرمجاز را مي‌دهد و متاسفانه رييس‌جمهور قبلي مدعي بود هركس در هر جا كه دوست دارد مي‌تواند چاه حفر كند.

اين رفتارها به علاوه سياست‌هاي غلط خودكفايي در محصولات وضعيت منابع آبي كشور را به چنين شرايطي رسانده است. متاسفانه در كشور ما سياست بر علم غالب است، وقتي سياستمداران تصميمي مي‌گيرند متخصص نبايد حرف بزند.» او از اينكه سياست‌هاي غلط در حوزه آبي اين حس را در مردم ايجاد كرده كه حق‌شان ضايع شده است، گفت: «در حال حاضر خوزستاني‌ها، اصفهاني‌ها، چهارمحالي‌ها، بلوچستاني‌ها و... اين احساس را دارند كه در حق‌شان اجحاف شده است. تمام مشكل كشور سياست‌هايي غيرعلمي است كه به دستگاه‌هاي اجرايي تحميل مي‌شود. اگر سياستمداران و قانونگذاران بتوانند كشور را از راه علم اداره كنند قطعا شرايط بهتر مي‌شود.»

رييس سازمان محيط‌زيست معتقد است كه نبايد بحث انتقال آب را به چشم مشكل اساسي كشور بنگريم: «آب‌هاي انتقالي تنها دو درصد آب‌هاي موجود را تشكيل مي‌دهد و مشكل اساسي كشور بحث انتقال آب نيست بلكه كاهش مصرف آب است. مشكل آب نگرش و سياست‌هاي كلان مثل سياست خودكفايي است كه به دستگاه‌هاي اجرايي تحميل مي‌شود. بايد بپذيريم كه ظرفيت توليدي كشور چقدر است. اگر حاكميت، سياستمداران و مردم ظرفيت توليدي كشور را درك كنند مي‌توانيم به سمت پايداري حركت كنيم.»

محيط‌ زيست نبايد براي مردم مشكل ايجاد كند

عيسي كلانتري در پاسخ به سوالي در مورد تغييرات مناطق حفاظت شده با مصوبات اخير شوراي عالي محيط زيست گفت كه اين مصوبات آيات الهي نيستند كه نتوان آنها را تغيير داد: «اين مصوبات ۴۰ سال بود تغيير نكرده بود، آن زمان ۳۰ ميليون نفر جمعيت داشتيم و الان ۸۰ ميليون جمعيت داريم.

همه آن تغييرات كمتر از ۳ در هزار بود كه در مناطق كاهش داشتيم و پيشنهادهاي افزايش هم داشته‌ايم و در دو مورد افزايش داشتيم و در ۲۴ مورد كاهش داشتيم.»كلانتري معتقد است كه محيط‌زيست نبايد براي زندگي مردم ايجاد مشكل كند: «جايي كه بايد مناطق حفاظت شده كاهش يابد كم مي‌شود و جايي كه بايد افزايش يابد اضافه خواهد شد. هيچ جاي دنيا هم هيچ چيز ثابتي وجود نخواهد داشت. به هر حال محيط زيست مال مردم است و بايد رفاه مردم را هم در نظر بگيريم و اينكه هزاران نفر به خاطر محيط زيست مشكل پيدا كنند سياست ما نيست.»

او در بخشي از سخنان خود به موضوع آلودگي هوا نيز اشاره و اعلام كرد كه حدود دو سوم آلودگي هوا ناشي از تردد كاميون‌هاي فرسوده و حدود ۱۰ هزار دستگاه ميني‌بوس است و به همين دليل با كمك استانداري تهران جلوي ورود كاميون‌هاي بالاي ۱۵ سال را به شهر تهران گرفته شد و همچنين حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس‌هاي فرسوده اتوبوسراني تهران وارد نشدند: «براي رفع آلودگي هوا هم خودرو بايد درست شود و هم سوخت. حتي در شهرهاي بزرگ دنيا هم تصميم گرفته‌اند در چند ماه آلوده سال ورود خودروهاي گازوييل‌سوز به شهر ممنوع شود. 

حدود دو ماه پيش مديران عامل خودروسازان پيش ما آمدند و گفتند اگر به تعهد بنزين يورو ۵ بدهيد ما حتي يك خودرو با موتور قبلي نخواهيم داد. البته سوخت ما به ويژه بنزين در كلانشهرها شرايط بهتري پيدا كرده است اما هنوز با شرايط ايده‌آل فاصله داريم و قول داده‌اند تا پايان برنامه ششم اين شرايط محقق شود اما با سوخت غيراستاندارد و خودروي غيراستاندارد نمي‌توانيم هواي سالم و پاك داشته باشيم.»

اطلاع دقيقي از فعالان محيط‌زيستي بازداشت شده نيست

بهمن ماه بود كه خبر دستگيري چند تن از فعالان محيط‌زيست خبرساز شد. حالا پس از گذشت هفته‌ها از اين موضوع رييس سازمان محيط زيست گفت كه در مورد وضعيت و پرونده آنها همچنان اطلاع دقيقي ندارد: «اطلاعات دقيقي در اين مورد ندارم. رييس‌جمهوري گروه چهار نفره‌اي را براي پيگيري اين موضوع و انجام مذاكرات مامور كرده است. ما هم منتظريم ببينيم كه چه مي‌شود اما اميدوارم هر چه سريع‌تر تكليف اين افراد روشن شود. اگر كسي مقصر است طبق قانون با او برخورد شود و اگر كسي مقصر نيست هر چه سريع‌تر آزاد شود.»

كلانتري به خبرنگاران گفت كه افراد بازداشت شده را نمي‌شناسد و نمي‌تواند در مورد بازداشت آنها قضاوت خاصي داشته باشد: «تنها با هومن جوكار آشنا و او را چند باري در جلسات ديده بودم. از نظر من اين فرد اصلا اهل سياست نيست و گمان مي‌كنم اصلا نمي‌داند كه الان به لحاظ تاريخي در دوره پهلوي قرار داريم يا در دوره انقلاب اسلامي.

هومن جوكار غير از يوز و رفتن به بيابان چيز ديگري نمي‌داند. مگر اينكه چهره‌اي داشته باشد كه من نمي‌شناسم. بايد يادآوري كنم كه دوربين‌هايي كه ادعا مي‌شود از طريق آنها جاسوسي اتفاق افتاده بردشان تا ۲۰ متر است و قطعا اين دوربين‌ها شتر را از يوز تشخيص نمي‌دهند.» او گفت كه رييس‌جمهور چهار وزيرش را مامور پيگيري پرونده كرده اما هنوز اين پيگيري‌ها به نتيجه نرسيده. او يكي از دلايل به نتيجه نرسيدن اين پرونده را «اهل گفت‌وگو نبودن يك طرف از ماجرا» دانست: «متاسفانه يك طرف ما قدرت دارد و اهل گفت‌وگو هم نيست و فشارهاي‌شان را هم تحمل مي‌كنيم.

مساله آب كه مساله پنهاني نيست. آقاي وزير اطلاعات گفتند اينها اطلاعات آب را به امريكا مي‌داده‌اند. من گفتم اين حتما درست نيست چرا كه من اطلاعات دقيق درياچه اروميه را از يك دانشگاه امريكايي مي‌گرفتم.» معاون سازمان محيط زيست هم گفت كه پروژه يوز ادامه دارد و دستگيري‌ها در اصل پروژه خللي ايجاد نكرده است: «پروژه يوز يك پروژه بين‌المللي بوده است كه با بازداشت فعالان يك شركت همكار متوقف نخواهد شد و پروژه‌هاي آن ادامه خواهد يافت. شركت ميراث پارسيان به عنوان همكار اين پروژه وارد شده بوده است.

بنابراين سرنوشت ميراث پارسيان ارتباطي به سرنوشت پروژه نخواهد داشت.» حميد ظهرابي افزود: «اينكه UNDP خود را كنار كشيده و بيرون آمده شايعه بود. موضوع اين بود كه UNDP گفته بود من ديگر نمي‌توانم كمك مالي بكنم. الان با ديوان محاسبات پيگيريم كه بتوانيم منابع مشترك براي حفظ يوزپلنگ دريافت كنيم.»

تنها با هومن جوكار آشنا و او را چند باري در جلسات ديده بودم. از نظر من اين فرد اصلا اهل سياست نيست و گمان مي‌كنم اصلا نمي‌داند كه الان به لحاظ تاريخي در دوره پهلوي قرار داريم يا در دوره انقلاب اسلامي. هومن جوكار غير از يوز و رفتن به بيابان چيز ديگري نمي‌داند. مگر اينكه چهره‌اي داشته باشد كه من نمي‌شناسم. بايد يادآوري كنم كه دوربين‌هايي كه ادعا مي‌شود از طريق آنها جاسوسي اتفاق افتاده بردشان تا ۲۰ متر است و قطعا اين دوربين‌ها شتر را از يوز تشخيص نمي‌دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار