اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهبهان از بازسازی 2 بنای تاریخی در این شهرستان خبر داد.
کبری ابوعلی با اعلام این خبر افزود: یکی از بناهایی که مرمت آن را آغاز کرده‎ایم، بقعه تاریخی بشیر نذیر است که در دوره صفویان بنا شده و در سال‎های گذشته به دلایل مختلف مورد بی‎مهری قرار گرفته بود. 
  
او ادامه داد: مرمت این بنای تاریخی با تخصیص اعتباری به مبلغ 53 میلیون تومان از سوی اداره‎کل میراث فرهنگی استان و مدیریت میراث فرهنگی بهبهان هم‎اکنون در حال انجام است و به‎زودی برای بازدید علاقه‎مندان بازگشایی خواهد شد. 
  
رئیس اداره میراث فرهنگی بهبهان اظهار امیدواری کرد: اتمام مرمت بشیر نذیر باعث شود  تا این بنای ارزشمند تاریخی که به ثبت ملی نیز رسیده است به محلی برای بازدید گردشگران و علاقه‎مندان به میراث فرهنگی و معنوی شهرستان بهبهان تبدیل شود. 
  
وی در ادامه از مرمت یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار در شهرستان بهبهان خبر داد و گفت: خانه اخوان که در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسیده است و از شاهکارهای معماری دوره قاجار به حساب می‌آید با همت و تلاش اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهبهان و با تخصیص اعتباری در حدود 77 میلیون تومان مرمت و بازسازی می‎شود. 
  
ابوعلی بیان کرد: این اقدام در راستای غنی‎سازی صنعت گردشگری و احیای میراث فرهنگی و معنوی استان خوزستان، با اهتمام مدیریت اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهبهان در دستورکار قرار گرفته و عملیات مقاوم‎سازی، بهسازی و مرمت آن باتوجه به نوع معماری خاص بنا، با استفاده از پیمانکار تخصصی و مجرب آغاز شده است. 
  
او در پایان تأکید کرد: بازسازی و مرمت این بناهای بی‎نظیر و تاریخی، شهرستان بهبهان را به یکی از قطب‎های گردشگری کشور تبدیل می‎کند و گردشگران و فرهنگ‎دوستان ایرانی و خارجی را روانه این شهرستان فرهنگی و تاریخی خواهد کرد. 
  
بنای بشیر و نذیر مربوط به دوره صفوی است و در بهبهان، بلوار بشیر و نذیر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۲۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.  همچنین خانه تاریخی اخوان متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است که معماری آن مانند دیگر خانه‎های بافت قدیم شهر بهبهان و با همان مصالح سنگ و گچ ساخته شده است. اين خانه متعلق به يکي از شهروندان صاحب‎نام آن دوره بنام حاج شکرالله رحيمی معروف به اخوان بوده که پس از وصلت خانوادگی ايشان با خانواده بهادر ديوان يعنی دختر نجف‎خان به همسری پسرش اين خانه را به عنوان مهريه عروسش به وی بخشيد که پس از آن به مالکيت خانم فرنگيس منصوری در آمد و هم اکنون که بنام خانه اخوان معروف است. این خانه تاریخی در سال 1384 با شماره ثبت 14701 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار