اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۳
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به تلاش جهت نجات مناطق شهر اهواز از خطر آبگرفتگی گفت: در حال حاضر تنها منطقه عین ۲ دچار آبگرفتگی است.
علیرضا عالیپور اظهار کرد: در این مدت با پیش‌بینی خوب سازمان آب و برق، دبی رودخانه کارون از قبل قابل پیش‌بینی بود و مطابق آن، ارتفاع سیل‌بندها را افزایش دادیم و به سطح ایمنی قابل قبولی رسیدیم به گونه‌ای که همیشه اختلاف سطح تراز سیل‌بندها با رودخانه یک متر تا ۵۰ سانتی متر بود. 
  
سازمان آب و برق خوزستان درباره وضعیت کرخه، شهرداری را خبر نکرد 
  
وی افزود: با این وجود، از سوی سازمان آب و برق خوزستان در خصوص وضعیت رودخانه کرخه هیچ گونه پیش‌بینی قبلی به شهرداری اهواز ارائه نشد. 
  
عالیپور با اشاره به طغیان کانال سلمان و پیشروی آب کرخه به سمت شهر اهواز ادامه داد: در کمتر از ۱۲ ساعت، آب از کانال چمران به کانال سلمان و سپس به زهکش دهخدا وارد شد. همچنین سیلاب‌های بامدژ و الهایی و آب‌های سرگردان دشت‌ها افزوده شدند و در ورودی اهواز از سمت اندیمشک (پلیس راه قدیم) آب بالا آمد و وارد میدان میوه و تره‌بار و پلیس راه شد و به منطقه سه راه خرمشهر هم سرایت کرد.
  
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: در حالی آب کرخه وارد زهکش دهخدا شد که این زهکش طی ۱۲ سال اخیر اغلب خشک بوده است. بخشی از خاکریز این زهکش به وسیله برخی ساکنین استفاده شده بود که خاکریز از همان نقطه آسیب‌پذیر شد و ورود آب بسیار فوری رخ داد. به لحاظ فنی امکان احداث سیل‌بند با حجم سنگین خاک در مدت زمان کوتاه برای جلوگیری از ورود این حجم آب میسر نبود. 
  
کوی سیاحی فعلا تا حدی ایمن است 
  
عالیپور بیان کرد: بنابراین نیمی از محله عین ۲ با جمعیت حدود ۲۷ هزار نفر زیر آب رفت و آب در حال سرایت به منطقه کوی سیاحی بود اما با اقداماتی که انجام شد کوی سیاحی فعلا تا حدی ایمن است. 
  
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: شورای تامین جهت پیشگیری از خطرات احتمالی دستور تخلیه مناطق عین ۲، گلدشت، سیاحی، سادات و سلیم‌آباد اهواز را صادر کرد اما در حال حاضر تنها محله عین ۲ دچار آبگرفتگی است. جمعیت این پنج منطقه حدود ۱۰۰ هزار نفر است. 
  
تلاش برای نجات محله های اهواز 
  
وی ادامه داد: همچنین از قبل در منطقه ملاشیه اقدامات خوبی انجام شده بود. محله‌های سادات و گلدشت در معرض تهدید هستند که با عملیات خاکریزی در حال نجات محله‌ها هستیم. همچنین اقدامات جهت ایمن‌سازی منطقه سلیم‌آباد در حال انجام است. 
  
عالیپور بیان کرد: در منطقه کیانشهر تهدید جدی وجود ندارد و اقداماتی نیز جهت برقراری ایمنی این منطقه در حال انجام است. امیدواریم در ۴۲ ساعت آینده با کاهش تلاطم آب‌هایی که سمت غرب می‌آیند و متاثر از افزایش دبی سد کرخه هستند، مواجه شویم. 
  
وی تصریح کرد: اگر سایر دستگاه‌های اجرایی جهت تامین ماشین‌آلات تلاش کنند، می‌توانیم این محله‌ها را از آبگرفتگی نجات دهیم. در حال حاضر حداقل به ۶۰ دستگاه ماشین‌آلات از قبیل بیل مکانیکی زنجیری، لودر و کمپرسی نیاز داریم تا ایمنی این مناطق تامین شود. 
  
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز بیان کرد: خروجی سد کرخه، دز و کارون در دو روز پیش به کاهش یافته است و به همین دلیل در مقطع اهواز با کاهش دبی رودخانه کارون مواجه بودیم و تراز آن حدود هفت سانتیمتر کاهش یافت که این روند ادامه خواهد داشت. 
  
عالیپور گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد در ۴۸ ساعت آینده تلاطم ایجاد شده ناشی از افزایش خروجی سد کرخه با صحت به اتمام می‌رسد. 
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار