اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
سیلاب های فروردین ماه سال جاری باعث شده بود تا این اثر تاریخی به طور کامل زیر آب برود. این شرایط باعث شد که دیواره های برخی دهانه های این اثر در معرض تخریب قرار بگیرد.
رییس اداره امور آب شمال خوزستان گفت: اثر تاریخی بندمیزان شهرستان شوشتر با پوشش های زرهی توسط سازمان آب و برق خوزستان علاج بخشی اضطراری شد.


به گزارش پایگاه خبری شوشان به نقل از ایرنا کیسان روئینیان روز جمعه بیان کرد: سیلاب های فروردین ماه سال جاری باعث شده بود تا این اثر تاریخی به طور کامل زیر آب برود. این شرایط باعث شد که دیواره های برخی دهانه های این اثر در معرض تخریب قرار بگیرد.

وی گفت:با همکاری مدیریت مهندسی عمومی سازمان آب وبرق،شرکت آبیاری کارون بزرگ و اداره امور آب شمال خوزستان ،پوشش های زره فولادی طراحی و با تایید کارشناسان پایگاه سازه های آبی شوشتر بر روی دیواره ها نصب شد.

وی افزود:این اقدام در کمترین زمان ممکن و با پیگیری فرماندار شوشتر انجام شد و با کاهش فشار آب بر روی دیواره ها از تخریب این اثر جلوگیری می کند.

قدمت اثر تاریخی بند میزان مربوط به دوره ساسانیان است و تا امروز پابرجاست. این بند به همراه 15 اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در 26 ژوئن 2009 (پنج تیر 1388) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای 1، 2 و 5 با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسید.

این بند (سد)، آب کارون را در هنگام ورود به شهر شوشتر به 2 قسمت تقسیم می کند که رودهای گرگر و شطیط را تشکیل می دهند. به دلیل اینکه آب تقسیم شده در رود شطیط 2 برابر حجم آب تقسیم شده به رود گرگر است رود گرگر را دودانگه یا مسرقان و رود شطیط را چهاردانگه می گویند.

مصالح بکار رفته در بند میزان سنگ (تراشیده شده شوشتر) و ساروج هستند. این بند از چند دهانه تشکیل شده‌ که مهمترین آنها دهانه‌ای است جدا که تنظیم آب 2 شاخه رودخانه را انجام می‌دهد به گونه‌ای که اگر دبی گرگر بیشتر از یک سوم باشد آن را به شاخه شطیط انتقال می‌دهد و برعکس؛ و این خود از شاهکارهای معماری این بند است.

زیر آب رفتن این اثر تاریخی در دهه های اخیر بی سابقه بوده است.

این شهرستان دارای حدود 350 اثر ثبت ملی و 13 سند تاریخی در فهرست میراث فرهنگی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار