اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان، از تأمین حقابه و آبگیری ۸۷ درصد از سطح تالاب بین‌المللی هورالعظیم در سال آبی ۹۸-۹۷ خبر داد.
سیدابراهیم حسینی اظهار کرد: در حال‌ حاضر فضای خالی موجود در تالاب معادل آبگیری حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مترمکعب برآورد شده که بخشی از این فضای خالی ناشی از وجود ارتفاع در قسمت‌هایی از تالاب و فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی است.

حسینی با اشاره به تأمین حقابه تالاب هورالعظیم از سوی سازمان آب و برق خوزستان، پایش مداوم کمی و کیفی حوضه آبریز رودخانه کرخه از طریق ایجاد ۱۶ ایستگاه هیدرومتری، ۱۱ ایستگاه آلودگی و ۱۳ ایستگاه آنلاین و انجام مطالعات تعیین حد بستر و حریم تالاب را از جمله اقدام‌های انجام شده در این تالاب عنوان کرد.

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان، از اجرای عملیات نشانه‌گذاری بستر تالاب هورالعظیم با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد و لایروبی انهار ورودی به تالاب به حجم ۱۵۸ هزار و ۷۰۸ مترمکعب به‌عنوان دیگر اقدام‌های انجام‌شده در این تالاب خبر داد.

وی افزود: رفع انسداد دریچه‌های سازه ۷۵ دهنه بین مخزن ۲ و۳، بازگشایی ۱۲ کالورت مسدود شده، انسداد دهانه سرریز در مخزن یک، ترمیم شکستگی‌ها و آبشستگی‌های خاکریز مرزی، بازسازی سازه‌های ارتباطی درون تالاب و تهیه نقشه دقیق حوضه بر اساس آخرین تصاویر ماهواره‌ای دریافتی و گزارش پیشرفت برنامه‌های آبرسانی به نقاط بدون آب مخازن پنج‌گانه از دیگر فعالیت‌های انجام شده است.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان، مسئولیت حفاظت، احیا، مدیریت، نگهداری و بهره‌برداری از تالاب‌ها را بر اساس قانون مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست دانست و به‌منظور توزیع مناسب جریان در تالاب و بهره‌برداری بهینه از آن، احداث سازه‌های کنترلی و کالورت روی جاده‌های مخازن پنج‌گانه، جلوگیری از دخل و تصرف در بستر و حریم تالاب و الزام شرکت‌های نفتی مستقر در تالاب جهت همکاری برای توزیع مناسب جریان در سطح تالاب را خواستار شد.

حسینی تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به حجم گسترده آب ورودی به تالاب هورالعظیم در بخش ایرانی، در قسمت‌هایی از دایک شهید باکری و دایک مرزی هورالعظیم شکستگی‌هایی برای عبور جریان به سمت عراق توسط مسئولان استانی ایجاد شده که ضروری است با تأمین اعتبار لازم، اقدام لازم برای ترمیم این دایک‌ها جهت جلوگیری از خروج جریان در تابستان صورت گیرد.

تالاب بین‌المللی هورالعظیم بین دو کشور ایران و عراق قرار گرفته است. مساحت این تالاب بالغ بر ۳۱۰۰ کیلومتر مربع است که حدود ۱۰۱۹ کیلومتر مربع آن در ایران واقع شده است.

منابع آب ورودی به این تالاب در ایران شامل شاخه‌های انتهایی رودخانه‌های هوفل، نیسان، سابله و کرخه نور و در عراق رودخانه‌های دجله و فرات است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار