شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۱۷
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱
بررسی علل عدم کیفیت مطبوعات استان(1)
حال سوال قابل طرح این است که آیا در استان ظرفیت این همه نشریه وجود دارد ؟ به راستی چرا این همه مجوز صادر شده است؟

شوشان: بحث عدم کیفیت مطبوعات خوزستان و تبدیل شدن آن به محلی برای کپی کردن مطالب و اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری ، موضوعی است که تقریبا چند ماهی ست به شکل جدی در فضای رسانه ای استان مطرح شده است. اولین مسئولی که به طور رسمی تلنگری بر مطبوعات استان زد و هشداری در این زمینه داد ، معاون فرهنگی ارشاد خوزستان بود. حمیدی نژاد چند ماه پیش در گفت و گو با یکی از نشریات استان گفت که " 98 درصد مطالب مطبوعات خوزستان کپی پیس است. "

حجازی دومین مسئولی بود که به عدم کیفیت مطبوعات استان با وجود کمیت فراوان اشاره کرد. وی در نشستی گفته بود که مطبوعات استان کپی برداری از روی هم است و فقط اخبار خبرگزاری ها را بدون هیچ تحلیلی منتشر می کنند.

پایگاه خبری شوشان قصد دارد در مطالب متعدد در قالب مقاله ، یادداشت و گفت و گو با مدیران مسئول نشریات ، سردبیران ، خبرنگاران و صاحبان قلم چرایی عدم کیفیت مطبوعات استان را بررسی کند. هر یک از از این عزیزان می توانند در این زمینه با ارسال مطالب خود به شوشان ، فضای رسانه ای استان را نقد کنند و در عین حال راه کارهایی برای راه شدن مطبوعات از این معضل بیان نمایند. منتظر مطالب شما هستیم....




علل و عواملی که در بحث کیفیت مطبوعات دخیل است

*محمد رضا ایزدی

بحث کیفیت مطبوعات در استان متاثر از عوامل بسیاری ست که شاید با بررسی اجمالی امکان ارائه تصویری کامل از آن مقدور نباشد تا حق مطلب ادا شود چرا که علل و عوامل زیادی در وضعیت کیفی مطبوعات دخیل می باشد.

اما آنچه را که به صورت کلی می توان به آن پرداخت این است که به طور اجمالی به چند نکته که در کیفیت مطبوعات بطور مستقیم اثر گذار است اشاره کرد:

* تعداد صدور مجوز مطبوعات

*چگونگی کارکرد مطبوعات

* اتحاد برای رسیدن به مطالبات مردم

* شرایط اقتصادی مطبوعات

*بکارگیری نیروهای کیفی و با تجربه

* تخصصی کارکردن مطبوعات

صدور مجوز بی شمار مطبوعات در استان

تعداد مطبوعات محلی در استان 73 نشریه می باشد که از این تعداد 11 روزنامه و تعداد 62 نشریه به صورت هفته نامه ، دو هفته نامه ،ماهنامه و فصل نامه می باشد که مجوز انتشار دارند .

این تعداد جدای از مطبوعات سراسری می باشد که آنهم بیش از 40 روزنامه و تعدادی هفته نامه و ماهنامه سراسری را شامل می شود.

حال سوال قابل طرح این است که آیا در استان ظرفیت این همه نشریه وجود دارد ؟ به راستی چرا این همه مجوز صادر شده است؟ آیا به درخواست هر تعداد نشریه باید جواب مثبت داد؟ و به چه قیمتی ؟ آیا صدور مجوز نشریه باید به قیمت از بین رفتن و تعطیل شدن نشریاتی دیگر باشد؟ آیا صدور این همه مجوز عرصه را برای دیگر نشریات تنگ نمی کند و آنها را نیز با مشکل روبرو نمی کند؟ مسلما یکی از عواملی که باعث بیماری مطبوعات در استان شده صدور مجوز بی شمار نشریات می باشد.

مطبوعات ما از بعد کمی وضعیت مطلوبی در استان دارد و در سطح کشور نیز رتبه سوم را به خود اختصاص داده ایم و از یک نگاه می توان اینگونه استنباط کرد که قشر علاقه مند به روزنامه نگاری در استان زیاد می باشد ، در صورتی که واقعیت امر اینگونه نیست .

تعدادی نشریات متعلق به نمایندگان مجلس در ادوار گذشته می باشد که نه بر اساس سوابق روزنامه نگاری و یا علاقه اخذ گردیده باشد بلکه از محل موضع قدرت و یا رابطه در زمان نمایندگی مجوز گرفته شده و تاکنون یک شماره از آن هم به زیر چاپ نرفته است.

تعداد زیادی نیز بعلل مختلف ، طی سالیان گذشته امکان چاپ برایشان مقدور نبوده که تعداد آن ها بیش از بیست نشریه می باشد.

تعدادی از هفته نامه های فعال به علت تعدد روزنامه و هفته نامه ها به لحاظ عدم توازن در هزینه و در آمد طی دو سال گذشته یا تعطیل و یا هر یک ماه و یا چهل روز و دو ماه ، تنها یک شماره به چاپ می رسانند زیرا منابع تامین درآمدی بسیار محدود و پاسخگوی هزینه های آنها نمی باشد. بنابراین آمار بالای مطبوعات در استان و در راس بودن مطبوعات از لحاظ کمی با توجه به شرایط فوق نمی تواند تاثیر مثبتی در جامعه داشته باشد و اگر به جای رتبه سوم کشوری رتبه پانزدهم را داشتیم اما مطبوعاتی پویا ، فعال ، تولیدی ، تحلیلی و تاثیرگذار را شاهد بودیم ،بهتر بود زیرا وقتی درآمد نشریات رو به کاستی برود ، نیروی آنها برای تهیه خبر ،گزارش و ... کم شده تا جایی که یک نفر در منزل نشسته و با کپی پیس نشریه را می بندد و این یعنی افت و بیماری مطبوعات .

چگونگی کارکرد و کیفیت در مطبوعات

برای بالا بردن محتوا و افزایش کیفیت در مطبوعات راهی جز به کارگیری نیروی کار آمد وجود ندارد. وقتی مشکل اقتصادی دامن گیر مطبوعات شود ، نتیجه آن کم کردن نیرو بخصوص خبرنگار کیفی بوده و منجر به "کپی پیس " بیشتر مطالب نشریه خواهد شد و یا تعداد صفحات کاهش می یابد.

البته باید حساب سه چهار روزنامه و سه چهار هفته نامه و دو هفته نامه و یک ماهنامه که تعداد آنها کمتر از انگشتان دو دست می باشد جدا کرد ، چرا که با توجه به داشتن سابقه ، نیروی باتجربه و شرایط مساعد اقتصادی ضمن انعکاس اخبار و گزارش های تولیدی ، بصورت تحلیلی کار می کنند. این امکان و این شرایط برای تمام نشریات محلی وجود ندارد.

مدیران ارشد استان می توانند با بالا بردن شرایط مساعد اقتصادی برای آنها نقش مهمی را برای بالا بردن کیفیت مطبوعات ایفا کنند. چاپ آگهی مناقصه و مزایده ، آگهی رپورتاژ و گزارش عملکرد ، استفاده از روزنامه نگاران مجرب به عنوان مشاور از اموری است که مدیران می توانند در جهت رشد و توسعه ، جذب سرمایه گذار ، امید به زندگی در استان و همچنین افزایش و ارتقا سطح کیفی مطبوعات تاثیر فراوانی داشته باشند که اکثر مدیران به این وظیفه عمل نمی کنند.

باید به این باور برسیم که در یک جامعه همه اقشار و گرو هها برای رسیدن به جامعه ایده آل ، در مقابل یکدیگر وظایفی دارند که باید به آن عمل کرد. بنابراین یکی دیگر از عوامل اصلی پائین بودن کیفیت اکثر نشریات عملکرد اکثر مدیران ارشد و مدیران میانی در استان و مرکز استان می باشد که باید مدیران در این خصوص شیوه های دیگر بکارگیرند

عدم توجه دستگاههای دولتی به بخشنامه دولت :

از عوامل دیگر در کیفیت پائین اکثر مطبوعات ، می توان به توزیع ناعادلانه آگهی مناقصه و مزایده از طرف دستگاههای دولتی اشاره کرد که علی رغم صدور بخشنامه دولت و دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر چاپ آگهی مناقصه و مزایده در هفته نامه ها ، متاسفانه از این بخشنامه سرپیچی می شود تا هفته نامه ها از اصلی ترین منبع در آمد برای ادامه حیات بی نصیب بمانند و پس از زیان های فراوان در اداره کردن نشریه نهایتا رو به تعطیلی می روند. در صورتی که هفته نامه ها بصورت تحلیلی و محتوائی می بایست به مسائل و مشکلات جامعه بپردازند.

از دیگر عواملی که منجر به بیماری مطبوعات بخصوص هفته نامه ها شده ، بحث عدم آگهی های تبلیغاتی و گزارش عملکرد دستگاه های دولتی می باشد که می تواند کمکی به مطبوعات استان باشد که آن هم به علت مشکلات اعتباری و بعضا کوتاهی برخی مدیران در دستگاه های دولتی محقق نمی شود تا مطبوعات استان بویژه اکثر هفته نامه ها ، دو هفته نامه ها و فصل نامه ها همچنان در بیماری باقی بمانند.

رسانه ها و مطالبه مردم ؛ مشکلات کماکان باقی ست

زندگی مردم متاثر از اخبار ، اطلاعات و ارتباطات می باشد. برای انعکاس اطلاعات صحیح و شفاف از آنچه که در جامعه می گذرد و برای مردم بسیار مفید و سودمند است آگاهی آنان است. مردم از طریق رسانه ها به حق خود پی می برند و از طرفی این امکان وجود ندارد تا تک تک مردم برای مطالبه حقوق خود به صورت انفرادی اقدام نمایند.

لذا رسانه ها به عنوان نماینده مردم پیگیر مطالبه آنان از مسئولین هستند و مسئولین هم با توجه به اینکه رسانه ها به عنوان ناظر بر عملکرد دستگاه ها می باشند می بایست ضمن عملکرد مثبت زمینه را برای انعکاس اخبار و عملکرد دستگاه های مربوطه مهیا سازند.

کارکرد مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی و چشم و زبان مردم در جامعه مسئولیت شگفت انگیزی رابه عهده آن ها گذاشته و اگر به وظیفه خود عمل نکنند و حق مردم را مطالبه نکنند موجب ذمان نیز خواهد شد.

چرا در استانی که ضعف مدیریتی در برخی از دستگاه های اجرایی وجود دارد از موضع مطالبه حق مردم به صورت مستمر و همه جانبه ، به آن پرداخته نمی شود.

بیکاری ، پرونده اقتصادی موسوم به سادات ، کلاهبرداری شرکت مفید ، مسئله گرد و غبار ، عدم تعیین تکلیف پل و جاده ها روستایی حوالی سد کارون 3 و ... این ها حق و جزء مطالبه مردم است و مطبوعات وظیفه پیگیری و انعکاس آن تا رسیدن به نتیجه را دارند و مدیران نیز تحمل انتقاد را داشته باشند تا مشکلات مردم در استان رفع گردد.

تشویق سرمایه گذار به سرمایه گذاری و افزایش امید به زندگی در استان

اگر مدیران ارشد استان همانگونه که بارها اعلام نموده اند که رسانه ها برای جذب سرمایه وضعیت استان را به صورت مثبت انعکاس دهند و سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در استان تشویق کنند که این موضوع حرفی منطقی هم می باشد ، نیازمند یک گام ابتدایی از طرف مدیران است که باید زمینه را برای این موضوع فراهم می کردند تا شاهد شرایط خوب شرمایه گذاری در استان باشیم.

همانگونه که مدیران انتظار چنین وضعیتی را از رسانه ها دارند و به حق هم می باشد ، در مقابل می بایست با حمایت از نشریات که همانا استفاده از روزنامه نگار مجرب به عنوان مشاور به چاپ آگهی مناقصه و مزایده به مطبوعات استانی ، آگهی رپورتاژ و گزارش عملکرد زمینه را برای تقویت بنیه اقتصادی آنان فراهم نمایند تا نشریات بتوانند با بکارگیری از تعداد بیشتر خبرنگاران و خبرنگار کارآمدتر و کیفی نسبت به انعکاس اخبار تولیدی و همچنین تهیه گزارش و تحلیل در مسائل مختلف و همچنین تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری اقدام نمایند.

موفقیت در سایه اتحاد رسانه ها

هماهنگی و همدلی مطبوعات نه تنها در استان که در کشور موجب می شود که حقوق حقه مردم به نتیجه برسد. یکی از این هماهنگی و یکپارچگی ها عقب نشینی دولت از چاپ آگهی مزایده و مناقصه انحصاری در روزنامه ایران بود.

به نتیجه رسیدن این مهم برای عقب نشینی از آگهی های دستگاه های دولتی در روزنامه ایران نشان از همدلی هماهنگی ، حقانیت ، در سایه اتحاد بود مه توانست این تصمیم را متوقف کند.

از دست دادن چند صد میلیون تومان کمک هزینه هایی که می توانست طی سه و چهار سال اخیر قشر زحمت کش و ضعیف و در عین حال شریف رسانه ها را مرحمی باشد ، در سایه اختلافات و عدم اتحاد بین رسانه ها از دست رفت و در محل های دیگری در امور فرهنگی هزینه شد. در صورتی که این کمک حق مطبوعات استان بود.

متاسفانه اختلافی که بین مطبوعات استان وجود دارد مانع از موفقیت و پیشرفت در ادامه حیات آنان شده و هر از گاهی شاهد از دور خارج شدن نشریه ای دیگر هستیم.

عدم اتحاد بین مطبوعات یعنی جفا کردن در حق تمام کارکنانی که به عنوان یک مجموعه در نشریات مشغول به کارند اعم از خبرنگاران ، صفحه بند ، توزیع کننده و ....

این اختلافات ضمن اینکه حق خبرنگاران و همکاران را ضایع می کند موجب بیمار کردن مطبوعات می شود و همچنین موجب فاصله گرفتن از پیگیری مطالبه مردم برای حل مشکلات جامعه نیز خواهد شد.

مملکت ما خونبهای صدها هزار شهید گلگون کفنی می باشد که برای اعتلای اسلام و انقلاب و آرمان های رهبر فقید انقلاب از همه هستی خود گذشتند تا مردم ما در آرامش و سربلندی زندگی کنند و همچنین است نادیده گرفتن نصایح رهبر معظم انقلاب در رفع مشکلات مردم که فرمودند مردم حق گردن همه مسئولان دارند و باید در جهت رفع مشکلات آنان بکوشیم.

لذا اگر در جامعه مطبوعاتی که از قشر آگاه جامعه به شمار می روند به آن عمل نکنند و در سایه اتحاد مشکلات جامعه را مرتفع نکنند ، گناهی نابخشودنی است .

امید است این قشر گاه به منظور رفع مشکلات در سایه اتحاد گام بردارند تا شاهد استانی آبادتر که در شان مردم شهید پرور آن می باشد ، برسیم.


مطالب مرتبط
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱۲
comment
comment
سفتکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
comment
1
1
comment یه مشت آدم های گشنه و بی سواد هستید که با گیر دادن و تهدید دیگران و گرفتن آگهی می خواهید امورات خود را بگذرانید خود را با شرق و اعتماد و رسالت و جمهوری اسلامی و کارهای تولیدی آنها مقایسه کنید تا بفهمید که چه می گویم
comment
غلامرضا موسي قزويني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
comment
1
1
comment مشکل، تعدد نشريات استان نيست.بلکه يکي از دلايل پايين بودن کيفيت نشريات آن است که هيات نظارت بر مطبوعات بسياري از اين مجوزها را به اشخاصي داده که سابقه چنداني در مطبوعات نداشته وبعضاً يک مقاله هم در يک نشريات ننوشته وبا اصول روزنامه نگاري آشنا نيستند.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
comment
0
0
comment در دوره اصلاحات تحول بزرگی در نشریات استان بوجود آمد اکثر مطبوعات و هفته نامه ها اقدام به گزارش نویسی و تحلیل می پرداختند ولی متاسفانه این روزها روزنامه و مطبوعات استان به روز مرگی افتادن و دنبال کسب در آمد هستند بیشتر خبر های اینترنتی استفاده میکنند و از درون جامعه شهری و استانی خود دنبال تهیه خبر نیستند امیدوارم همکاران من ناراحت نشوند در قدیم خبرنگاری افتخار بود ولی متاسفانه بیشتر افراد بخاطر درآمد و پیدا نکردن کار به سمت مطبوعات می آیند
comment
حقیقت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
comment
0
0
comment سرای روزنامه نگاران باید منحل شده و امکاناتش به خانه مطبوعات داده شود که برامده از نظر صنف است. ایشان بفرمایند در این مدت برای مطبوعات چه کرده اند؟ البته آقای ایزدی جزو نیروهای ارزنده مطبوعات خوزستان است
comment
نادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
comment
0
0
comment راستی کجا رفت آن نهضت دفاع از هفته نامه ها؟ خیلی از آقایان بجای انجام کار تولیدی در جلسات فقط سنگ هفته نامه ها را به سینه می زدند اما حالا که روزنامه شده اند دیگر گروه قدیمی را فراموش کرده اند
comment
آینده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
comment
0
0
comment خوزستان ظرفیت این تعداد نشریه را دارد به شرطی که زمینه های تخصصی برای هر یک از آنها پی گرفته شود. در حال حاضر بیش از 90 درصد از روزنامه ها مشی عمومی دارند
comment
دیرین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
comment
0
0
comment همین جناب آقای حمیدی نژاد معاون فرهنگی یکی از علل اصلی عقب ماندگی مطبوعات خوزستان هستند. ایشان بدون 1 روز سابقه کار یا شناخت از مطبوعات به این معاونت حساس آمدند و حالا هم حرفی که زده اند در واقع نمره عدم قبولی گرفتن معاونت خودشان است. مثل اینکه قرار است برخی افراد به هر نحو که شده سمت کلان داشته باشند
comment
حقیقت طلب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
comment
0
0
comment آقای ایزدی در اداره منظم نشریه هفتگی خودش درمانده و افراد زیادی آمده اند و رفته اند تا نشریه ایشان آستانه پارس را اداره نمایند. راستی چنین کسی که نمی تواند نشریه خود را منظم اداره کند می تواند در یک نهاد صنفی برای کل نشریات خوزستان نسخه بپیچد و پیگیر حل معضلات انان باشد؟
comment
شجاعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
comment
0
0
comment ایزدی جان گل گفتی. عالی تحلیل کردی
comment
علیزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
comment
0
0
comment آقای حجازی فرافکنی کرده است. نشریات خوزستان در مقاطع بسیاری درست و هوشمند عمل کرده اند.
comment
کیفیت سنج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
comment
0
0
comment بعضی حرف های جناب ایزدی را باید طلا گرفت از جمله :
- یک نفر در منزل نشسته و با کپی پیس نشریه را می بندد و این یعنی افت و بیماری مطبوعات
دم شما گرم
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
comment
0
0
comment آقایان که اطلاع ندارند جهت اطلاع بگویم مطبوعات خوزستان جز فساد و تباهی جیزی نبوده و نیست اگر از پشت پرده ها اطلاع داشته باشید همه را تعطیل خواهید کرد نشریات در خوزستان از فوتبال ایران هم بدتر است
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار