اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
مراسم اختتامیه سومین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی با حضور پیشکسوتان عکاسی مطبوعات و اهالی رسانه پنجم تیر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
حمید فروتن رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: سومین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی با بیستمین سالگرد تأسیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعات همزمان بود. از عکاسان مطبوعات درخواست می‌کنم، اکنون که درختی میوه داده و هر روز میوه‌های آن پربارتر می‌شود بیایند و عضو انجمن شوند. چون انجمن تنها شامل هفت عضو هیئت‌مدیره نیست و با افزایش تعداد اعضا قدرت آن بیشتر خواهد شد. با توجه به صحبتی که با داوران داشتیم معتقد بودند عکاسان ما در برخی از حوزه‌ها به آموزش نیاز دارند. امیدوارم بتوانیم امسال با آموزش عکاسان به تعاریف استانداری برای آنها برسیم. امسال برای پیدا کردن اسپانسر مشکل داشتیم و هر جا که می‌رفتیم به در بسته می‌خوردیم. تا اینکه وزارت ارتباطات، انجمن عکاسان دفاع مقدس، آقای مسجد جامعی و… به کمک ما آمدند. امیدوارم بیستمین سال تأسیس انجمن سال خوبی برای ما و عکاسان مطبوعات باشد.

در ادامه نصرتی، معاونت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: دانشکده علوم اجتماعی به دلیل وظایفی که در قبال جامعه برای خود تعریف کرده پیش از قبل علاقه‌مند است تا ارتباط خود را با جامعه از طریق انعکاس دغدغه‌های جامعه شکل دهد. درباره عکس در حوزه جامعه شناسی چند تا دیدگاه شامل: نگاه ابزاری برخی از استادان به عکس، حساب کردن عکس صرفاً برای انتقال مشکلات خود و استفاده از آن به عنوان ابزاری برای جامعه شناسی. ما معتقدیم چندتا خلأ در ارتباط با جامعه و عکس وجود دارد. آرشیوی از عکس‌های مستند اجتماعی نداریم. تعامل جامعه شناسی با حوزه عکس کم هست. اتاق بحثی در این باره باید شکل بگیرد. در نهایت شرایطی باید باشد تا نمایشگاهی از عکس‌های مستند اجتماعی باید برگزار شود. قصد داریم این کارها را انجام دهیم تا ارتباط جامعه شناسی و عکاسی را افزایش دهیم.

در ادامه جایزه سال انجمن ایراسوگرافی به بیتا امامی اهدا شد.

امیر نریمانی دبیر سومین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی و از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران در گزارشی از این دوره بیان کرد: در گزارشی از این دوره تلاش کردیم بیشتر از فضای اینترنت و سایت استفاده کنیم. امسال دو مرحله‌ای انجام شد ابتدا ثبت نام بود و سپس عکس خود را ارسال کردند. امسال ۴ هزار فریم عکس از ۳۰۲ عکاس داشتیم در حوزه‌های محیط زیست مستند پرتره و ورزشی داشتیم و مالتی مدیا حذف شد. از اساتیدی که در این حوزه صاحب سبک و پیشرو بودند استفاده کردیم از جمله مهدی قاسمی، یونس شکرخواه، ساعد نیک‌ذات، سعید فرجی و عطاالله طاهر کناره بوده‌اند.

او ادامه داد: سه روز داوری داشتیم. در این دوره تاکید زیادی برای ارائه قوانین عکاسی مطبوعات دنیا داشتیم که در این راستا یک مجموعه و دو تک عکس از دور مسابقات به دلیل اینکه برخی از این قوانین را رعایت نکرده بودند، حذف شد. موضوع عکس‌ها مشکلات روز جامعه بود و برای این کار چند کارگاه آموزشی برگزار کردیم. یک بخش انتخاب مردمی داشتیم.

نریمانی در پایان از کسانی که آنها را برای برگزاری این دوره از اعطای نشان سال کمک کرده بودند تشکر کرد.

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: خوشحالم که بگویم بیستمین سال تأسیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعات با بیستمین سال تأسیس خانه هنرمندان هم دوره است. آقای میرهاشمی کمک زیادی به حوزه عکس ایران کرده است و از اینکه قرار است امروز از او تجلیل شود خوشحالم.

در ادامه در بخش پیشگامان از عکاسانی به نام مرتضی خاکی، مریم زندی، کاوه کاظمی و عباس میرهاشمی تجلیل شد.

زندی پس از اینکه از او تجلیل شد، بیان کرد: از انجمن تشکر می‌کنم من را تقدیر کردند گرچه من هیچ وقت انتظاری نداشته چون کاری که دوست داشته‌آن انجام داده‌ام این تشویق‌ها باعث دلگرمی برای انجام کارهای بهتر می‌شود. بالاخره چه خوب است که نمی‌گذارند آدم حتماً با صندلی چرخ دار راه بیفتد آن‌وقت تقدیر کنند.

همچنین کاظمی گفت: خیلی اهل جایزه و تشویق نیستم ولی انجمن که به من پیشنهاد داد قبول کردم. چهل سال به صورت آزاد بدون حاشیه عکاسی کردم. امیدوارم موجودیت عکاس به رسمیت شناخته شود و مطبوعات ما از عکاسان استفاده و از آنها تقدیر کند.

سیدجمال هادیان هم بیان کرد: شما عکس نمی‌گیرید، عکس را می‌سازید حیف است که بگوییم عکاس عکس می‌گیرد. او در ادامه خاطره‌ای را تعریف کرد.

محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه عکاسان اصولاً در رسانه در اقلیت هستند، گفت: ولی خوشحالم که این اقلیت بیشتر از آن اکثریت چنین انجمنی دارد. اینکه از آقای میرهاشمی تقدیر کردید حرکت شایسته و اثرگذاری بود چون ما عموماً برای هم نبوده‌ایم و تنها کنار هم بوده‌ایم. امروز جنگ اصلی جنگ رسانه‌ایست و حضور عکاسان و اهالی رسانه یک وظیفه برای آنهاست. امروز به جمع رسانه میلیاردها افراد اضافه شده و هر کس با دوربین خود خبرساز می‌شود. شما به عنوان یک صاحب فن باید بتوانید پیشرو باشید.
همچنین احمد مسجد جامعه‌ای نیز سخنانی را درباره عکاسی بیان کرد.

 

در پایان بخش اعطای نشان لحظاتی به نوازندگی پیانو توسط یک کودک سندرم دان به نام ملیکا آقایی اجرا شد و در نهایت از او تقدیر شد.
برگزیدگان این دوره از اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی به ترتیب زیر است:

بخش منتخب مردمی:

اثر سعید زارعیان با عنوان جنگ ستارگان

بخش محیط زیست:

مجموعه عکس سلمان سام دلیری و تک عکس ابوالفضل نسایی

بخش پرتره:

مجموعه عکس مجید عسگری‌پور و تک عکس سجاد صفری دهکردی

بخش ورزشی:

مجموعه عکس جاوید نیک‌پور و تک عکس مهدی بلوریان

بخش مستند اجتماعی:

مجموعه عکس عبدالله حیدری و تک عکس علی نجات‌بخش‌اصفهانی

بخش عکس خبری:

مجموعه عکس خبری مرتضی جابریان‌اصل و تک عکس محسن بخشنده رحمتی

عکس‌های مرتضی جابریان از حادثه تروریستی 31 اهواز در خبرگزاری ایسنا خوزستان منتشر شد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار