اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن می رسد.

شوشان: بهزاد محمدی روز سه شنبه در نشست اقتصاد دانش بنیان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر ، در بندرامام خمینی (ره) بیان کرد:  اجرای ۲۷ طرح پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ برای دور دوم جهش صنعت پتروشیمی کشور در نظر گرفته شده که ظرفیت تولیدات این صنعت از ۶۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.

وی افزود: امروز شاهد بهره‌برداری از پنجاه و هفتمین پلنت تولید صنعت پتروشیمی در ماهشهر بودیم و تا به امروز ۵۶ طرح در صنعت با ظرفیت ۶۶ میلیون تن اجرا شده است.

محمدی با اشاره به اینکه این پروژه ( گام دوم طرح پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر) نخستین پروژه از دور دوم جهش صنعت پتروشیمی کشور است افزود: قطار توسعه صنعت با شتاب مناسب در حال حرکت است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۹۹ به طور متوسط در هر ماه یک طرح پتروشیمی به بهره‌برداری خواهد رسید ادامه داد: در پنج سال گذشته طراحی طرح‌های پترشویمی در جهش سوم نیز انجام شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه ۲۸ طرح نیز برای جهش سوم این صنعت در نظر گرفته شده گفت: تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولیدات پتروشیمی کشور به ۱۳۳ میلیون تن می رسد؛ این صنعت با یک شتاب مناسب فاصله خود را از سایر صنایع کشور بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه در ریل‌گذاری جهش سوم پتروشیمی‌ها به برخی نکات از جمله نخستین تکنولوژی‌ها و محصولات باید توجه باید می‌کردیم،افزود: در جهش سوم کیفیت محصولات نسبت به جهش دوم به مراتب بهتر خواهد بود.

محمدی ادامه داد: حضور بخش خصوصی هوشمند در طرح های جهش سوم تقریبا چهار برابر بخش های جهش دوم است؛ برای دور دوم جهش صنعت پتروشیمی تلاش شده تا از فناوری‌های نوین تکنولوژی خارج و تولید آن در داخل استفاده شود.

وی افزود: در حوزه دانش فنی، کاتالیست ها و تجهیزات طرح های جهش سوم صنعت پتروشیمی به دنبال ایجاد شتاب هستیم؛ یکی از نگرانی های صنعت پتروشیمی کشور عبور از گاز طبیعی و متادون است که این کار آغاز شده است.

معاون وزیر نفت بیان کرد: گردش مالی حوزه کاتالیست ها در جهان ۳۳ و نیم میلیارد دلار است که ۵۴ درصد معادل ۱۸ میلیارد دلار وابسته به صنایع پتروشیمی است؛ بازار کاتالیست ایران معادل ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار است که ۲۵۰ میلیون دلار سهم صنایع پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه ۱۶ شرکت در حوزه کاتالیست‌ها در کشور فعال هستند که درحال بی‌نیاز کردن ما به شرکت های خارجی هستند افزود: در مجموع ۴۰ گروه کاتالیستی وجود دارد که  تاکنون ۱۶ گروه محصولات پتروشیمی را غنی سازی کرده اند.

محمدی، با اشاره به لزوم خودباوری در صنعت پتروشیمی برای غنی‌سازی محصولات گفت:در صنعت پتروشیمی بیشتر زمان ما صرف افزایش ظرفیت حجمی و تولید شده است اما باید به دنبال توسعه کیفی و پایدار محصولات باشیم زیرا اکنون وضعیت مناسبی در تاب‌آوری نداریم.

وی افزود: هم اکنون در صنعت پتروشیمی از هشت محصول پایه دارای استاندارد جهانی ۲۳ میلیون تن محصول پایه تولید می‌شود، که در سال ۲۰۲۵ باید به ۵۵ میلیون تن برسد. در جهان ۶۴۰ میلیون تن محصول پایه تولید می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ به ۸۱۰ میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: ایران در بین کشورهای منطقه با ۲۳ میلیون تن تولید محصول پایه رتبه دوم و عربستان رتبه نخست را دارد.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار