اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
شوشان - دکتر فاضل خمیسی :
 در ادامه  بررسی  آخرین جداول آماری وزارت آموزش و پرورش مربوط به سال ۹۸ با توجه به اهمیت موضوع و پیش بینی وضعیت کنونی آموزش و پروش استان خوزستان و مقایسه ی این استان با دو استان اصفهان و فارس که از نظر درجه ، آمار و پراکندگی دانش آموزی «تقریباً» مشابه خوزستان هستند ، تحلیل و داده های ذیل را به اطلاع علاقمندان تعلیم و تربیت میرساند .
 هر چند که بدلیل وضعیت حاد کرونایی در خوزستان اولویت مسوولین ارشد و حتی مردم مبحث بهداشت و سلامت است اما باید دانست بستر پیشرفت هر جامعه ای نظام تعلیم و تربیت آنست و غفلت از آن به هر دلیل باعث میگردد، آینده ی فرزندان مان را ببازیم ، ضمناً در این تحلیل سعی شده آمارهای مقایسه ای بصورت ساده و قابل فهم درج گردد. ( تمامی داده ها بر گرفته از آخرین جدول آماری مقایسه ای وزارت آموزش و پرورش می باشد):
    ...در قسمت اول نوشتار مشخص شد که ضربآهنگ قرار گرفتن آ. پ خوزستان در انتهای جدول از همان دوره ی ابتدایی شروع و تا پایه ی دوازدهم سیر سقوط را طی میکند . 
وجود بالاترین حجم  از  مدارس هیات امنایی ، غیر دولتی و خاص که به نوعی نظام تعلیم تربیت استان را «پولی» کرده نه تنها کمکی به بهبود وضعیت «ننموده» بلکه تبدیل به یکی از عوامل ترک تحصیل نیز شده است .
با نگاهی اجمالی به ترک تحصیل ۶۴۲۴ دانش آموز  خوزستانی در دوره ابتدایی و مقایسه آن با آمار ۲۷۴۰ و ۴۱۴۹ اصفهان و فارس ، مشخص میشود که خوزستان در مقایسه با اصفهان «فقط» در دوره ابتدایی بیش از ۲ برابر ترک تحصیل داشته است و این ارقام برای نظام تعلیمی یک فاجعه بشمار میآید .
 مصیبت بزرگ‌تر در مردودی دوره ابتدایی نیز قابل تأمل است:
 خوزستان : ۷۶۵۵
اصفهان: ۲۶۹۴
فارس: ۴۶۶۱
 در اینجا نیز آمار حدود ۲ یا ۳ برابری مردودی ابتدایی در خوزستان زنگ خطر را برای آینده آموزشی این استان بصدا در آورده است.
  آمار  مردودی در دوره متوسطه اول یا راهنمایی سابق در مقایسه با اصفهان و فارس نیز نه تنها قابل تأمل بلکه نشان میدهد در ادامه ناکامیها در دوره ابتدایی این افت در دوره متوسطه بدتر شده است:
           خوزستان     اصفهان         فارس
هفتم.    ۲۱۹۵          ۶۵۹              ۸۴۷
هشتم.   ۱۳۹۱          ۵۳۷.             ۵۸۳
نهم        ۷۷۶          ۲۰۷                 ۳۲۳

 با نگاهی گذرا به آمار فوق و تقریبا آمار ۲/۵ برابری درصد مردودی در متوسطه اول و تکرار پایه مشخص میشود درصد بالایی از اعتبارات بخاطر همین تکرار پایه و مردودی هزینه کرد میشود !!... ( ادامه دارد)
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار