اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
نسل عباس در گذر تاریخ اسلام؛
شواشان ـ
عبید الله با رقیه دختر امام حسن ازدواج نمود و دارای فرزندانی گردید . مهم ترین آنهاحسن بن عبیدالله است که دارای پنج فرزند پسر بود . فضل ، حمزه ، ابراهیم ، عباس ، عبیدالله .
 فضل خطیب و سخنرانی فصیح  و بسیار متقی ، بود و به ابن الهاشمیه معروف گردید . و اغلب فرزندان فضل صاحب علم و فضل و ادب بودند . دیوان شعر او موجود است و نسل فضل در قم ، مازندران ، در قرن های اولیه سکونت داشته اند .

_ حمزه بن حسن بن عبیدالله ، در عصر خود شبیه ترین فرد به چهره امام علی علیه السلام بود و مورد اکرام ماُمون عباسی بود .
_ محمد بن علی بن حمزه بن حسن بن عبیدالله از اصحاب امام رضا علیه السلام و دیگر امامان بود ودر سال ۲۸۶ ق وفات یافت .

 ابراهیم بن حسن بن عبیدالله عباسی علوی :
از هاد و فقهاء و ادیبان عصر  خود بود . برخی از فرزندان ابراهیم نقیب علویان بغداد بودند . و عبدالله بن علی از نوادگان او در مصر باعث ترویج شیعه امامیه گردید و دارای کتابی بنام جعفریه در فقه شیعه است ودر سال ۳۱۲ ق ، وفات یافت .
_ عباس بن حسن عبیدالله عباسی :
ابونصر بخاری می گوید   :
فردی از بنی هاشم مانند او در جراُت و صراحت لهجه و تند گویی مشاهده نشده است . ودر دوره هارون الرشید از بزرگان بنی هاشم به حساب می آمد . فرزندان و نوادگان او در اطراف شام و اردن بنوشهید لقب داشتند .
_ عبیدالله بن  حسن عبیدالله عباسی :
اودر مکه و مدینه به قضاوت در آن شهر اشتغال داشت ودر سال ۲۰۴ ق وفات یافت . بازماندگان عبیدالله در شهر دیماط به نبو هارون معروف بودند . و گروهی از بازماندگان عبیدالله در ایران در شیراز و فسا زندگی می کردند و به بنو هدهد اشتهار داشتند .
_ ابویعلی حمزه بن قاسم عباسی علوی در اواخر قرن ۳ ق ، و اوائل قرن ۴ ق ، زندگی می کرد و معاصر شیخ کلینی صاحب اصول کافی بود . ابویعلی از نویسندگان دوره خود بشمار می آمد و کتاب التوحید ، کتاب الزیارات ، و المناسک  و کتاب رد بر محمد بن جعفر اسدی و کتاب رویات امام باقر  از او می باشد .
_ ابوعبدالله محمد بن علی بن حمزه بن حسن بن عبیدالله عباسی : ابوعبدالله محمد ،از اصحاب امام هادی وامام عسکری و امام مهدی و از برزگان بنی هاشم بود و با وفات امام عسکری ، نرجس خاتون و امام مهدی را خانه خود برد و مدت شش ماه از آنها حمایت کرد تاشرایط حکومت عادی گردید .
منابع :
سردار کربلا ، سید عبدالرزاق مقرم
منتهی الامال ج اول  ، ۳۰۷
فرهنگ اعلام تاریخ اسلام . دوره دو جلدی .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار