اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
عبدالکاظم علی‌نژاد:
پژوهشگر و مؤلف کتاب «دعبل خزاعی، شاعر آل محمد(ص)» با بیان اینکه در معرفی تاریخ و تمدن خوزستان کم‌کاری کرده‌ایم، گفت: دعبل خزاعی پرچم‌دار ادبیات متعهد است، او با شعر خود به مقابله با خلفای بنی‌عباس پرداخت و در نهایت به شهادت رسید.
عبدالکاظم علی‌نژاد، پژوهشگر و مؤلف کتاب «دعبل خزاعی، شاعر آل محمد(ص)» در نشست خبری آیین اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی (یادمان دعبل خزاعی) و رونمایی از کتاب دعبل خزاعی که امروز، ۱۱ اردیبهشت در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، درباره تاریخچه برگزاری جشنواره شعر رضوی به زبان عربی در استان گفت: حدود ۱۵ سال پیش پایه جشنواره رضوی تحت عنوان «خوزستان دروازه ورود تشیع و امام رضا(ع) به ایران» در استان پایه‌گذاری شد. بعد از دو سال پیشنهاد شد که این جشنواره به جشنواره شعر عربی رضوی تبدیل شود و از آن زمان تاکنون این رویداد در استان استمرار پیدا کرده است.

علی‌نژاد درباره انگیزه خود از تألیف کتاب «دعبل خزاعی، شاعر آل محمد(ص)» نیز اظهار کرد: در سال ۸۷ مقاله‌ای تحت عنوان «نگاهی به گذرا به تاریخ تشیع» در خوزستان نوشتم که بعدها توسعه یافت و به کتاب تبدیل شد. این مقاله با عنوان «نظرة عابرة الی تاریخ التشیع فی خوزستان» به زبان عربی نیز ترجمه شد. این مطالعات توسعه پیدا کرد و هم اکنون درباره شاعران مکتب تشیع در خوزستان به صورت جداگانه آثاری تألیف کرده‌ام که یکی از آنها همین کتاب است. آثار دیگری درباره ابن سکیت، ابونواس اهوازی و ابی هلال عسکری نیز منتشر کرده‌ام.

وی با بیان اینکه ارکان ادبیات عرب در خوزستان قرار دارد، تصریح کرد: ما خوزستانی‌ها در معرفی تاریخ و تمدن خود کم‌کاری کرده‌ایم. دعبل خزاعی پرچم‌دار ادبیات متعهد است. او با شعر خود به مقابله با خلفای ظالم بنی‌عباس پرداخت، تبعید شد، به زندان افتاد و در نهایت به شهادت رسید. این کتاب در قطع پالتویی منتشر شده و تلاش ما معرفی الگوهای مکتب تشیع به زبان ساده به نسل جوان است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار