شوشان ـ غلامرضا نورآبادی :
نرخ بیکاری در استان خوزستان طبق آمار رسمی موجود ۱۳/۱٪ است که نسبت به سال گذشته ۲/۵٪ افزایش داشته ،در حالیکه نرخ بیکاری کشور ۷/۵٪ اعلام شده است .البته آمار غیر رسمی رقم بالای ۲۰٪ را نشان میدهد که میتواند برای خوزستان به فاجعه بیانجامد.لذا اگر اقتصاد ملی به اقتصاد محلی گره نخورد و رشد متوازن صورت نگیرد، هر حادثه ناگوار محلی میتواند جنبه ملی پیدا کند.
شوشان ـ غلامرضا نورآبادی :
نرخ بیکاری در استان خوزستان طبق آمار رسمی موجود ۱۳/۱٪ است که نسبت به سال گذشته ۲/۵٪ افزایش داشته ،در حالیکه نرخ بیکاری کشور ۷/۵٪ اعلام شده است .البته آمار غیر رسمی رقم بالای ۲۰٪ را نشان میدهد که میتواند برای خوزستان به فاجعه بیانجامد.لذا اگر اقتصاد ملی به اقتصاد محلی گره نخورد و رشد متوازن صورت نگیرد، هر حادثه ناگوار محلی میتواند جنبه ملی پیدا کند. از آنجا که این عدم پیوند در طول سالهای گذشته صدمات عظیمی به استان وارد کرده است انتظار می رود با روی کار آمدن دولت جدید و به پشتوانه خواست مردم مبنی بر ایجاد تغییرات اساسی در بورکراسی اداری( و البته نه با نگرش قومی) اینکار صورت پذیرد. با گذشت ۶ماه هنوز نشانه هایی مبنی بر تغییر رویکرد و ملزم کردن مدیران به ارائه برنامه مشخص و قابل سنجش و اعلام عمومی آن جهت استفاده از ظرفیت مردمی به چشم نمیخورد.
مدیران دولتی همچنان مانند مدیران شرکت های سهامی عام عمل میکنند که تنها به فکر سود کوتاه مدت هستند.آنها بیشتر به رضایت لحظه ای مخاطبین توجه دارند و دغدغه ای برای آینده ندارند و استاندار محترم هم تاکنون نشانه ای مبنی بر مخالفت با این نگرش و اصلاح نشان نداده است.
هر کشوری متناسب با امکانات و ظرفیتهای خود ،استراتژی خاصی برای توسعه صنعتی دارد .
*بنگلادش* با تمرکز بر تولید صنایع نساجی از طریق حمایت مالی صنایع کوچک مرتبط و رفع موانع صادراتی و ورود به بازارهای جهانی.
*استرالیا* با حمایت از صنایع قدیمی از طریق افزایش تولید و کارایی و از سوی دیگر حمایت از صنایع با ارزش افزوده بالاتر و فناوری های نوین.
*آمریکا* با تکیه بر دانش و فناوری های نوین و بازار کاملا آزاد.
*آلمان* باتکیه بر صنایع کوچک و متوسط خانوادگی و پرورش نیروی کار ماهر در راستای صادرات به دلیل پایین بودن ارزش مارک آلمان(در بعد از جنگ جهانی دوم) نسبت به سایر ارزهای خارجی.
*کره و ترکیه* با سرمایه گذاری سنگین حمایتی مالی از صنایع کوچک با محور ورود به بازار جهانی و صادرات.
و....
خط و مشی استانداری خوزستان در راستای توسعه صنایع کوچک و ایجاد اشتغال بر چه اساس و اصولی بنیان گذاشته شده است؟و چگونه؟
استاندار و تیم اقتصادی از معاونت تا مدیران صمت و شهرک های صنعتی چه راهکاری برای رفع مشکل بیکاری و رونق اقتصادی ارائه داده اند ؟عملکرد گذشته نشان داده که اعتقادی به توسعه صنایع کوچک نداشته و غالبا به سمت صنایع بزرگ غش می کنند و اگر اینطور نیست حداقل یه گزارشی از تقسیم تسهیلات بین صنایع بزرگ و کوچک در طول در این سالها منتشر کنند تا میزان حمایت از صنایع کوچک مشخص شود.
آیا اختصاص حدودا ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ برای حمایت از صنایع کوچک در بودجه شرکت شهرکهای صنعتی ایران که بلطبع حدودا بین ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان برای هر استان میشود نشانگر میزان حمایت از صنایع کوچک است؟با این پول حتی یه مغازه را هم نمیشود اداره کرده چه رسد به حمایت بیش از ۱۵۰۰ واحد تولیدی ورشکسته یا در آستانه ورشکستگی که نتیجه آن میشود آمار سازی مدیران .این امر زمانی قابل توجه تر است که بدانیم ترکیه ۱/۵و کره ۲/۳میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳به حمایت از صنایع کوچک اختصاص داده اند و مسیر صادرات را با ارائه مشاوره رایگان بازاریابی در مکانهایی مشخص ! و... هموار کرده اند ؟مفهوم زیر ساخت ها از نظر شرکت شهرکهای صنعتی ایران و جهان در مقاله جداگانه بررسی خواهد شد.
بهر صورت اگر استاندار خوزستان مانند یک مدیر عامل شرکت سهامی عام نیست، برای رفع معضل بیکاری چاره ای ندارد که بجای تمرکز بر صنایع بزرگ و سیاست های مقطعی ،رویکردی پایدار برای حمایت از صنایع کوچک اتخاذ کند.
*راهکارهایی از جمله پیگیری کاهش مالیات صنایع کوچک استان ،ارائه تسهیلات کارآمد، و بخصوص و بخصوص تسهیل دسترسی به بازارهای صادراتی ! از طریق اعمال نظارت موثر بر عملکرد اتاق بازرگانی و در کنار آن البته با انتصاب مدیرانی که موارد فوق دغدغه واقعی شان باشد میتواند راهگشای توسعه صنایع کوچک استان گردد* .
مطمئنا ادامه روزمرگی فعلی در ادارات متولی صنعت و تداوم بیکاری ممکن است موجب رخ دادن " *سکته زودرس* " در اقتصاد محلی و گسترش آن به ملی باشد.
منابع :
ایران ISIPO
ترکیه KOSGEB
کره KOSME
تحقیق و تحلیل داده های میدانی