شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
دوری از حوزه نگری و ملزم به مطالبه‌گری استانی
خوزستان تنها بارانداز و بنگاه صنایع غول آسای اقتصادی هست!
شوشان ـ  سمیه غافلی :

 به قرار اطلاع؛ دوشنبه مجمع نمایندگان خوزستان به ضیافت میدری وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی بروند.

حال که پس از استقرار کامل کابینه دولت پزشکیان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای مطالبه‌گری و طرح معضلات مشکلات و پیشنهادات اجرایی در راستای توسعه استان‌های دیدارهای خود را شروع کرده اند، مجمع نمایندگان خوزستان نیز باید از موضوعاتی که کم بازدهی و یا حوزه نگری هستند، بپرهیزند و به مسائل مهم اقتصادی ، رفاهی ،معیشتی و حتی عمرانی استان بپردازند و آنها را هدفمند از دولتی‌ها مطالبه نمایند.

انتظار می‌رود؛ مجمع نمایندگان خوزستان علی‌الخصوص اعضای کمیسیون اجتماعی، مطالبات و معضلات موجود در استان را با وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی را با قدرت و بدون تعارفات مرسوم ،مطرح کنند و پاسخ‌های مناسب ایشان را به جامعه میلیونی کارگران خوزستان اعلام نمایند.

نمایندگان خوزستان دیدگاه‌های خود را در خصوص راهبردهای توسعه استان، سیاست‌گذاری‌های، مسائل و چالش‌های فراروی توسعه استان، تعیین مولفه‌های عقب ماندگی استان در هر حوزه‌ انتخابیه را با وزیر کار مطرح نمایند تا میدری هم ضمن پذیرش مشکلات و مسائل احصا شده توسط نمایندگان استان، آمادگی و اهتمام خود را برای تعامل پایدار و مبتنی بر همکاری فزاینده با مجمع، استفاده از نیروهای توانمند استان و پیگیری موارد مطرح شده را سر لوحه کار خود قرار دهد.

 با توجه به اینکه خوزستان به دلیل دارا بودن واحدهای خدماتی تولیدی و صنعتی به یک استان با جامعه کارگری تبدیل شده است ؛ مجمع نمایندگان از وزیر کار بخواهند اولین رویکردش به خوزستان اهتمام به معیشت کارگران باشد و شایسته گزینی و تخصص گرایی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

چرا که با تاکید بر استفاده از تمامی ظرفیت های تشکل های کارگری و کارفرمایی در حوزه روابط کار و تولید، انتظار می رود؛ خلأهای موجود نظارتی مثل ماده ۴۱ قانون کار را که خلأ نظارت دارد یا موارد دیگری که در حوزه طرح طبقه بندی مشاغل است و تبعیض های ناروایی که در حوزه نقض حقوق زنان کارگر است،در حوزه نظام چند لایه فراگیر بیمه اجتماعی به ویژه در حوزه حفظ قدرت خرید مردم اعم از مقرری بگیر، مستمری بگیر و مزد بگیر را برطرف نماید.

سازماندهی وظایف بر جا مانده از تعاونی های استان به دلیل نبود مدیریت صحیح و عدم شناخت نقاط قوت و ضعف خوزستان می تواند یکی از مطالبات نمایندگان این استان از وزیر خوزستانی کار رفاه و تامین اجتماعی باشد.
وزارت کار چرایی علت عدم موفقیت تعاونی‌ها در استان خوزستان بررسی و ضعف‌های موجود را شناسایی و اصلاح نماید و این موضوع می‌تواند از مطالبه مجمع نمایندگان در جلسه امروز باشد.

در ادامه؛ با توجه به اینکه وزارت کار وظیفه ایجاد اشتغال و به وجود آوردن بستر لازم به منظور هماهنگی دستگاه‌های متولی اشتغال است، باید نقش پررنگ‌تری را ایجاد کند. در وهله اول وزارت کار اگر خواهان تحولی شگرف در استان است، بایستی گردش‌ مالی تمام واحدهای تحت پوشش خود را (شستا) بع استان منتقل نماید و اجرای تمام و کمال مسئولیت‌های اجتماعی در این خطه را توجه ویژه‌ نماید.

غیر بومی بودن مدیران شستا و انجام گردش مالی شرکتهای صنعتی خوزستان در سایر استانهای دیگر مطالبه ای است که نباید مورد بی توجهی محمع نمایندگان در جلسه امروز قرار گیرد.در صورتیکه این مطالبه توسط میدری وزیر کار تحقق یابد؛ قطعا شاهد تحولات عظیمی در اقتصاد و معضل بیکاری خوزستان خواهیم بود!

 وزیر کار باید سرمایه‌گذاری در زنجیره‌های وابسته به واحدهای خود در استان خوزستان را مورد توجه جدی قرار دهد چرا که تاکنون خوزستان تنها باراندازی بوده برای شستا و واحدهای تحت پوشش آنها.

وزارت کار رفاه و تامین اجتماعی همچنین در خصوص حمایت از کارگران و ایمنی کار برای آنها که در سال‌های گذشته بسیار ضعیف عمل کرده، تدابیر دلسوزانه بیاندیشد. یادمان نمی رود که هر سال شاهد اتفاقات ناگوار برای جامعه کارگری استان در حین کار هستیم. چنانچه پروتکل‌های لازم را برای تامین ایمنی کارگران لحاظ شود و نظارت‌های لازم انجام پذیرد،قطعا شاهد کاهش تلفات کارگران در حوزه کاری این وزارتخانه‌ها هستیم!


در پایان امید می رود؛ حال که شرکتهای وابسته به این وزارت خانه در خوزستان به یک بنگاه و غول اقتصادی تبدیل شده اند و به جای رسیدگی به کارگران، به حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شده  و دولتهای مختلف بر این ثروت کارگران دست اندازی نموده‌اند؛ شفافیت مالی و مدیریتی در این سازمان، علی الخصوص شرکتهای تابع صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی (شستا) در سطح خوزستان و نیز توسعه خدمات بهداشتی درمانی ارائه شده توسط این سازمان به کارگران خوزستان که بیشترین آورده را برای این سازمان داشته‌اند و کمترین خدمات بهداشتی و درمانی را در کشور به نسبت سایر استان ها دارند، جزو مطالباتی است که وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی باید برای آن برنامه ویژه‌ای داشته باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار