شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۷۷۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
شهردار در 24 ساعت بحران بارندگی در آبادان نبود/مناظره داغ تلویریون محلی آبادان
فرماندار که تا پیش از این به توجیه مشکل آبگرفتگی پرداخته بود پرده از عدم حضور شیرازی در شهر در ۲۴ ساعت بحرانی برداشت...
شوشان: «شهردار در 24 ساعت بحران بارندگی در آبادان نبود»، «خانواده بعضی مسوولان در آبادان زندگی نمی کنند»، «اطلاعات تاسیسات زیرزمینی آبادان موجود نیست»، زیرساخت های آبادان در حد صفر است»، «موش های متوسط هم نمی توانند از لوله های فاضلاب آبادان عبور کنند»، «پمپاژ آب سده را دزیده اند»، «در اداره هواشناسی 15 میلیمتر بارید در ذوالفقاری 40 میلیمتر»، «تدبیری برای آینده نداریم»، «سطح آبادان از دریا 3 متر است نه یک متر»، «شهردار ذوق ادبی ندارد»، «پول فاضلاب آبادان در اهواز خرج کرده اند»، «ابرهای باران زا از نوع سودانی بودند». 


به گزارش فیدوس، اینها بخشی از سخنانی است که در مناظره  تلویزیونی نمایندگان و مسوولان شهری آبادان که عصر سه شنبه  از شبکه محلی آبادان پخش شد رد وبدل شد. مناظره ای دو ساعته که روز جمعه در صدا و سیمای مرکز آبادان با موضوع بحران آبگرفتگی ضبط شده بود. حاضران در این مناظره  ایلخاص زاده فرماندار، شیرازی شهردار، بهشتی رییس شورای شهر، قنبری مدیر آبفا، و سعدون زادهف دهدشتی و انصاری سه نماینده مردم آبادان در مجلس بودند. 

در دور اول مناظره صحبت ها نسبتا ملایم و بدون چالش بود و به خصوص فرماندار، شهردار و مدیر آبفا  سعی در توجیه بحران به وجود آمده بر اثر بارندگی داشتند اما سوالات خوب بحرالدینی، مجری برنامه و نیز اظهارات نمایندگان، دور بعدی مناظره را چالشی و داغ کرد تا حدی که در لحظاتی برافروختگی مدیران اجرایی شهر را می شد در چهره و آهنگ صدایشان تشخیص داد. 

محورهای اساسی چالش نمایندگان و مسوولین اجرایی، در خصوص تفاوت میزان اعلام شده بارندگی از سوی هواشناسی و مسوولین اجرایی، عدم تمهید شرایط لازم برای مهار بحران از سال گذشته، عدم سکونت خانواده بعضی مسوولین شهری در آبادان، عدم حضور فیزیکی شهردار در 24 ساعت بحران، تعیین متولی دفع آب های سطحی، عدم لایروبی کانال ها و شبکه فاضلاب، و غفلت شهردار از کارهایی زیربنایی در شهر بود.  

نقطه عزیمت بحث های چالشی را هم سوال مکرر دهدشتی از فرماندار مشخص کرد که می پرسید مصوبات ستاد مدیریت بحران شهر چه بوده و آیا این مصوبات انجام شده است یا خیر؟ اینجا بود که فرماندار که تا پیش از این به توجیه مشکل آبگرفتگی پرداخته بود پرده از عدم حضور شیرازی در شهر در 24 ساعت بحرانی برداشت و هرچند شهردار زیر بار نمی رفت اما مباحث را چالشی کرد. در ادامه  انصاری هم چند بحث مطرح شده از سوی شیرازی و قنبری را زیر سوال برد اما این سعدون زاده بود که بیش از دیگران به مدیریت شهردار تاخت، آن را برای آبادان گران عنوان کرد و کارهای وی را بزک کردن شهر بدون پرداختن به کارهای زیربنایی عنوان کرد. شیرازی خود را آماج انتقادات می دید در لحظاتی برافروخته به نظر رسید و گرچه به سبک همیشه قصد داشت کارهای انجام نداده را با کارهای انجام شده بپوشاند اما آنقدر تحت فشار قرار گرفت که در نهایت برخی از صحبت های پیشین خود در خصوص اینکه آبادان را چنین و چنان کرده و چشم انداز رویایی اش را نقض کرد و اعتراف نمود که زیرساخت های آبادان در حد صفر است!

اطلاعات جغرافیای آقای فرماندار! 

نخستین کلام ایلخاص زاده  این بود که هفته سختی گذراندیم. او گفت پیش بینی های اعلام شده قبل از شروع بارندگی دایر بر این بود که  بین 35 تا 180 میلیمتر باران خواهد بارید. جلسه مدیریت بحران با حضور مسوولین شهری ترتیب دادیم و وظایف شان را گوشزد کردیم. بارندگی اول 49 میلمتر بود  که با تمهیدات صورت گرفته مشکلی به وجود نیاورد. اما بارندگی دوم که 55 میلمتر بود به دلیل بالا بودن سطح آب دریا و رودخانه امکان دفع آب فراهم نشد و در شهر ماند. 

ایخاص زاده در بخش دیگری از سخنانش به پست بودن زمین آبادان اشاره کرد و گفت: بالاترین نقطه آبادان نسبت به دریا یک متر است. این سخن با تذکر مجری مناظره روبرو شد که گفت بیشتر است. اما ایلخاص که معلوم بود از اظهارنظر مجری خوشش نیامده گفت: خیر، شما اطلاعات چغرافیایی تان را بیشتر کنید.

کمی بعد وقتی شهردار در خصوص مطالعات مشاور طرح آب های سطحی آبادان سخن می گفت از او پرسید مطالعه مشاور، سطح آبادان از دریا را چقدر دانسته. شیرازی گفت بین یک تا سه متر. اینجا بود که معلوم شد چه کسی باید اطلاعات جغرافیایی اش زا بیشتر کند!   

کنایه به گردش مالی شهرداری  

پس از فرماندار سعدون زاده سخن گفت و در همان ابتدا بحران ابگرفتگی را فاجعه خواند و گرچه تاکید کرد که نمی خواهد کسی را به صلابه بکشد اما شهردار را مسوول دفع آب های سطحی دانست خوب عمل نکردن وی و مسوول آبفا را در آنچه پیش امده بود موثر عنوان کرد. 

نماینده مردم آبادان گفت: شهرداری با توجه به گردش مالی خوبی که از سال 90 به این سمت داشته و فقط از محل عوارض الایندگی پالایشگاه 102 میلیارد تومان دریافت کرده باید بهتر عمل می کرد، خیابان را با شیب مناسب می داد، کانال دفع اب را بهینه سازی می کرد و اتاق فکری را برای بحران تشکیل می داد.   

 آمار متفاوت میزان بارندگی

دهدشتی دیگر نماینده آبادان ابتدا با تاسف خوردن نسبت به اینکه نعمت باران در آبادان باید باعث بروز یک اتفاق نامناسب شود سخن آغاز کرد. او گفت که با توجه به ابگرفتگی سال های گذشته تمهیدات امسال کافی نبوده و خوب عمل نشده است. نماینده مردم آبادان سپس آمار میزان بارندگی که فرماندار عنوان کرده بود را با آنچه اداره هواشناسی اعلام کرده متفاوت خواند و اظهار شگفتی کرد. دهدشتی گفت هنوز با گذشت چند روز از بارندگی آب کانال های بعضی مناطق دفع نشده و بررسی ها نشان می دهد در قسمت های انتهایی نزدیک به رودخانه لایروبی صورت نگرفته و مسیر خروجی مسدود شده است. او سپس بدون نام بردن از کسی گفت با توجه به اعلام فرماندار باید مسوولین در منطقه حضور می داشتند. 

آبادان قدیم چه بود

محمدسعید انصاری کلا آمار و ارقام بارندگی را بی معنا دانست و گفت واقعیت آن چیزی است که اتفاق افتاده و ذکر اینکه چقدر باران باریده است دیگر اهمیت ندارد. او گفت: آبگرفتگی به خصوص در ذوالفقاری هر سال اتفاق افتاده و باید پیش از این تدبیر لازم اتخاذ می شده است. نماینده مردم آبادان عامل مشکلات را عدم تدبیر برای آینده و بی توجهی استان به آبادان دانست. انصاری در اینجا بحث را به داشته های آبادان قدیم کشاند و گفت: مسوولین استان اصلا ابادان را نمی شناسند و نمی دانند آبادان چه بود. امکاناتی که آبادان داشت هیج جا نداشت و امروز همه جا هست و در ابادان نیست. او گفت اولین مشکل ما با مسوولین استان عدم فهم مشترک است. ما همه باید داد بزنیم و حق مان را بگیریم.  

شیرازی: نماز شکر خواندم! 

پس از صحبت های نمایندگان شهردار بدون توجه به سوال مجری که پرسید آیا آبادان سیستم جمع آوری آب های سطحی دارد، گفت: در ابتدا از مردم عذرخواهی می کنم. و بعد در نظام شهرسازی 30 میلمیتر بارندگی را بحران در نظر می گیریم و 60 میلمتر یعنی بحران آغاز شده و سیل آمده است. شیرازی سپس به تشریح نوع بارندگی آبادان پرداخت و گفت: ابرهای باران زای آبادان از نوع سودانی بود و جده و مدینه و بصره را گرفتار سیل کرده بود. اما ما آمادگی داشتیم که با این پدیده مواجه شویم. سال گذشته نقاط ضعف مان را تشخیص داده بودیم. و بر اساس مطالعات مشاور تعداد پمپاژهای شهرداری را از 8 عدد به 18 عدد رساندیم. 

در بارندگی اول نماز شکر خواندم به این دلیل که شهر زیر آب نرفت.اما بارندگی اول زمین را اشباع كرد. رودخانه هم مد شده بود و وقتی باران دوم بارید امكان دفع آب به رودخانه وجود نداشت.

مجری پرسید اگر خوب عمل شده پس چرا آبگرفتگی داشتیم، ضمن اینکه هواشناسی اعلام كرده 15 میلیمتر میزان بارندگی دوم بوده است. شیرازی پاسخ داد:ابرها از لایه های سودانی بوده اند و این ابرها در جاهای مختلف شهر بارش های مختلفی داشته اند. ممكن است در ایستگاه هواشناسی آبادان كه در فلكه فرودگاه واقع شده 15 میلیمتر باریده باشد اما در ذوالفقاری 30 یا 40 میلیمتر.  

شیرازی ادامه داد: پمپا‍ژهای ما همه سرجای خودشان بودند و فعالیت می كردند و هیچ یك نسوخت.

شیرازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مطالعات مشاور گفت برای احداث شبكه دفع آب های سطحی به طول 290 كیلومتر 70 میلیارد تومان نیاز است تا بین 4 تا 7 سال ساخته شود.

عذرخواهی می کنیم

رییس شورای شهر آبادان به نمایندگی از همه اعضای شوار از مردم به خاطر مشكل آبگرفتگی عذرخواهی كرد و گفت: مطالعات جمع آوری آب های سطحی از سال 84 در آبادان آغاز شد كه آن زمان هزینه احداث سیستم را 17 میلیارد تومان تخمین زدند. با توجه به اینكه بودجه فراهم نشد و شهرداری مشكلات روزمره داشت فقط بخشی از این شبكه احداث شد. شورای شهر برای سال 92 شهرداری 600 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته بود كه پمپا‍ژها از این طریق اضافه شدند و اگر پمپاژ ذوالفقاری نبود امكان داشت از این بدتر هم اتفاق بیفتد.

فرشید بهشتی افزود: پروژه آب های سطحی بودجه زیادی نیاز دارد اما اگر فقط بخشی از آن تامین شود مفید نیست، بلكه باید پروژه یك جا انجام شود. ما قطعا در سال آینده بودجه بیشتری برای این منظور اختصاص خواهیم داد. 

آقای قنبری حواسش به بوارده نبوده! 

مدیر آبفای آبادان صحبت هایش را با پاسخ به سوال مجری مناظره آغاز كرد كه پرسیده بود چرا در زمان بحران فاضلاب تخلیه نشده و به سطح شهر برگشت كرده است. قنبری پاسخ داد: ما كلیه پمپ هایمان را روشن نگاه داشتیم. در حالیکه در زمان بارندگی نباید روشن باشند. وقتی بارندگی سطح خیابان را بگیرند یك حجم زیادی می شود كه نمی شود آن را دفع كرد. باید راهكاری برای جداسازی آب های سطحی از شبكه فاضلاب شهری پیدا كرد.

قنبری سپس گفت كه در مناطق شركتی مشكل آبگرفتگی نبوده است كه این سخن با واكنش انصاری روبرو شد و او گفت: بوارده هم آبگرفتگی شدید داشت و جاده بریم هم كه من و شهردار و فرماندار از آن به سمت خانه هایمان می رویم هم همینطور. انصاری ادامه داد: در سده و جمشیدآباد پمپ ها خراب بودند. مردم از طریق پیامك به من خبر می داد. این پمپ ها مال كیست؟ در سده یك پمپ خراب بوده و یك پمپ را دزدیده بودند.

قنبری بدون اینكه پاسخ انصاری را بدهد مورد شطیط را مثال زد كه آبگرفتگی نداشت. او گفت: ظرفیت فاضلاب آبادان برای 330 هزار نفر درنظر گرفته  شده است.

در اینجا فرماندار دخالت كرد و گفت جمعیت آبادان 270 هزار نفر است كه 220 هزار نفر ان ساكن شهر هستند.  

حمله مستقیم سعدون زاده 

پس از این سخنان سعدون زاده فرصتی خواست تا حرف هایش را تكمیل كند. او انتقادش به شهردار را صریح تر كرد و گفت ضعف مفرط مدیریت شهرداری در بخش جمع آوری آب های سطحی مشهود است. این نماینده آبادان با اشاره سخن شیرازی در خصوص نصب 18 پمپماژ گفت: من از كارشناسان درون شهرداری سوال كرده ام. آنها می گویند این پمپ ها ضعیف هستند و قدرت مكندگی شان پایین است. متاسفانه برنامه ریزی شهرداری ما از یك ماه قبل است در حالیكه شهرداری های شهرهای بالا برای 10 سال آینده برنامه ریزی می كنند.

سعدون زاده افزود: پول های آمده به شهرداری صرف ریزه كاری و بزك كردن شهر شده و كارهای اساسی مثل شبكه دفع آب های سطحی انجام نشده است. او ادامه داد: با فاضلاب هم درگیر هستیم. مدیریت استان چند ماه پیش نامه نوشته مدیریت بخش آبفای شهرستان را دارای ضعف مفرط اعلام كرده است. لوله های فاضلاب ظرفیت عبور حجم بالا را ندارند حتی مشاهده شده كه موش های متوسط هم از لوله های فاضلاب نمی توانند عبور كنند! 

افشای عدم حضور شیرازی در شهر بحران زده 

دور دوم مناظره با سوالات مكرر دهدشتی از فرماندار وارد بحث های چالشی شد و خیلی از حرف های ناگفته به زبان آمد. دهشدتی چندبار از ایلخاص زاده خواست بگوید آیا مصوبات ستاد مدیریت بحران شهرستان خوب نبوده یا خوب بوده اما اجرا نشده است. ایلخاص گرچه ظاهرا نمی خواست به این مساله ورود كند اما با اصرار دهدشتی سرانجام اذعان كرد كه مشكلاتی در كار ستاد بحران وجود داشته یكی اینكه درون ستاد اطلاعات جامع تاسیسات شهری وجود نداشته مثلا نمی دانسته اند كه خروجی بعضی از كانال های آب شهری كجاست و بعد كسی پیدا شده و به آنها گفته است. دیگر آنكه بعضی مصوبات ستاد اجرا نشده اند از جمله دستور فرماندار مبنی بر عدم خروج اعضای ستاد از شهر. در اینجا ایلخاص زاده فاش کرد كه شیرازی در 24 ساعت بحرانی بارندگی در شهر حضور نداشته و به تماس های او پاسخ نداده است. او گفت این مساله یك بازتاب منفی ایجاد كرد زیرا مجبور شدند نیروهای تدبیركننده را به نیروهای عملیاتی تبدیل كنند.

در اینجا مجری گفت حالا مشخص شد كه خیلی هم خوب عمل نشده است. 

شیرازی آمار تاریخ باران ها را داد!  

سپس نوبت سخن به شیرازی رسید. او ناگهان شروع كرد به بیان اینكه متوسط بارش در طول سال ها و قرون چگونه بوده است. این مساله با واكنش انصاری مواجه شد كه آمار برای ما ملاك نیست بلکه واقعیت آبگرفتگی شهر است. شهردار که تحت فشار قرار گرفته بود مسیر دفاعیاتش را عوض كرد و گفت: جنگ زیرساخت های آبادان را نابود كرد و زیرساخت ها به نقطه صفر رسیده است. در دوران بازسازی باید شبكه دفع آب های سطحی ساخته می شد.

مجری كه ناراحتی شیرازی را دید خواست پادرمیانی كند اما شیرازی كه همه را علیه خود می دید گفت: اگر بخواهید احساسی صحبت كنید و كاسه و كوزه ها را سر من بشكنید دیگر من صحبت نكنم.

شیرازی نپذیرفت در موقع بارندگی و پس از آن در آبادان نبوده است. او گفت شب بارندگی در شهر حضور داشتم و نیروها را تقسیم كردم. بعد ماشینم در بارندگی خاموش شد و بیسیم را از دست دادم!

دهدشتی در اینجا به شیرازی گفت: مسوولین شهری 24 ساعت به شما دسترسی نداشتند و عدم دسترسی یعنی عدم حضور.

سعدون زاده هم گفت: ابهامی در مدیریت شهردار وجود دارد. عدم حضور 24 ساعته او مثل فرماندهی است كه در میدان جنگ همراه سپاهش نباشد.

این نماینده مردم آبادان افزود: آقای شهردار شهر را برای گران مدیریت می كند. پاداش های 20 میلیونی و 15 میلیونی می دهد. مشاورین زیاد با حقوق زیاد می گیرد. وقتی 7 میلیارد پول برای شهر می گیریم همه اش هزینه می شود. یعنی مردم باید پول بدهند كه حقوق پرسنل شهرداری تامین شود. مدیریت شهرداری مثل یک کرم هفت بال شده است.

افشاگری علیه آبفای استان 

سعدون زاده که گویی تازه گرم شده بود ناگهان به افشاگری در خصوص طرح اصلاح شبكه فاضلاب آبادان پرداخت و مدیران آبفای استان را متهم كرد كه 20 میلیون تومان ÷ول مردم آبادان را برده اند و نه تنها سیستم فاضلاب كوی كارگر را درست نكرده اند بلكه سیستم سنتی ان را برهم زده اند، پولش را در اهواز صرف پرسنل خود كرده اند.

سخن كه به اینجا رسید انصاری هم گفت: نمی خواهم اسم بیاورم ولی خیلی از مسوولین خانواده شان در آبادان سكونت ندارد و درد مردم را نمی فهمند. پیمانكاران فاضلاب سه، چهار ماه كار را تعطیل كرده اند و رفته اند كسی هم جوابگو نیست. مدیران آبفای استان می ترسند به آبادان بیایند. پول آبادان را برده اند در اهواز هزینه كرده اند.

انصاری كه دیگر از همه چیز شاكی شده بود ادامه داد: مسوولین جواب تلفن من را نمی دهند. مسوولین موظند جواب ما نمایندگان را بدهند. از این به بعد هر كس جواب من را ندهد در روزنامه ام می نویسم!

شیرازی در دفاع از خود گفت: جلسه را به سمتی نبرید كه انگار تنها در آبادان بارندگی شده در 18 شهر بارندگش شده است. مجری گفت آنها مسوولان خودشان را دارند.

شیرازی ادامه داد: لایروبی كانال ها به خوبی انجام شده بود حتی در قسمت های انتهایی. اما سیل زباله ها را به حركت می آورد و مانع درست می كند در بعضی جاها هم كانال ها ریزش گرده بود. او بار دیگر گفت كه خروج از شهر و قطع ارتباط  در موقع بحران را تكذیب می كند. شیرازی در پاسخ به حرف های سعدون زاده هم گفت: مردم پول می دهند تا پرسنل شهرداری زیرپای آنها را تمیز كنند. 

اطلاعات غلط مدیر آبفا 

در بخشی از صحبت ها قنبری مدیر آبفا از تكمیل شدن پرو‍ژه شبكه فاضلاب آبادان تا سال اینده خبر داد كه با واكنش ایلخاص زاده روبرو شد و فرماندار گفت: نباید به مردم اطلاعات نادرست بدهید. سرعت كار شما در روز بیش از یك متر نیست بی خود مردم را به اشتباه نیندازید. 

تعیین مقصر بعدا! 

انصاری پرسید خسارت مردم را چه كسی می دهد. باید ارگان های مقصر در این مورد جبران خسارت را مردم را كنند تا بدانند كه اگر به وظیفه شان عمل نكنند جریمه می شوند. این سخن با استقبال فرماندار مواجه شد. اما وقتی مجری پرسید بالاخره مقصر كیست و چه كسی باید خسارت مردم را بدهد، ایلخاص زاده گفت: بعدا در جلسه آسیب شناسی مشخص می شود! 

پول در ازای چه چیزهایی 

سعدون زاده گفت: ما نمایندگان باید به وزیر نیرو فشار بیاوریم كه اعتبارات به آبادان بدهند. دهدشتی گفت: به شرط انكه درست هزینه كنند. سعدون زاده هم جواب داد: آفرین باریكلا!

انصاری و سعدون زاده دو بار گفتند كه دنده ما نمایندگان نرم می رویم و پول می آوریم هرچند انصاری گلایه كرد كه شهردار با ما ارتباط ندارد. دعوت كند تا جلسه ای داشته باشیم. شیرازی هم به علامت تایید سر تكان می داد.

مردم چه می خواهند؟

دهدشتی چند بار پرسید كه چرا اعتبارات كافی صرف كارهای زیربنایی مثل جمع آوری آب های سطحی نشده و شیرازی هم هربار جواب می داد خوب مردم تفریح می خواهند. پارك هم می خواهند. زمین بازی هم می خواهند.

شهرداری بایگانی ندارد؟! 

فرماندار در بخش ارائه راهكار به موضوع ثبت اطلاعات زیرساختی شهر در ستاد مدیریت بحران اشاره كرد و گفت نباید اطلاعات با اشخاص برود.

بهشتی رییس شورای شهر آبادان هم با تایید این موضوع گفت كه پرسنل شهرداری وقتی بازنشسته می شوند اطلاعات را با خود می برند. در اینجا مجری پرسید شهرداری بایگانی ندارد. جواب دادند: شهرداری بایگانی اطلاعات شهری ندارد! 

کرم هفت بال و ذوق کور شهردار! 

شیرازی از اینكه سعدون زاده شهرداری را به كرم هفت بال تشبیه كرده گلایه كرد و آن را توهینی به پرسنل زحتكش شهرداری دانست. سعدون زاده پاسخ داد: شهردار ذوق ادبی ندارد منظور از كرم هفت بال سیستم مدیریت شهرداری است كه متورم شده و توان حركت ندارد. شهرداری مثل پدری است كه هفت سرعائله دارد و به جای آنكه به خانه اش برسد خرج خورد و خوراك آنها می كند و دیوارهای خانه را رنگ می زند. غافل از اینكه یك روز خانه بر سرشان خراب می شود كما اینكه در آبادان این خانه در زمان بارندگی بر سر مردم خراب شد. 

و سرانجام آب! آب! آب! 

در پایان مناظره كه بیش از دو ساعت به طول انجامید، جدال ها فروكش كرد، نمایندگان سعی كردند از شیرازی و قنبری دلجویی كنند، گفتند كه وظیفه شان بیان این حرف ها و انقادهاست اما برای كمك در كنار مدیران اجرایی شهر خواهند بود؛ فقط مدیران باید بخواهند و با نمایندگان تعامل داشته باشند.  

برنامه مناظره شبکه محلی آبادان با شعار جدید انصاری( آب! آب! آب! )به پایان رسید!

مطالب مرتبط
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۳
comment
comment
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
comment
2
1
comment انتخاب مجدد شیرازی اشتباه محض بود ...
comment
حاج جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
comment
2
1
comment شیرازی شهردار آبادان اهل کار نیست ..
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
comment
0
0
comment شیرازی مال مدیریت نیست فقط بلده تبلیغ کنه و دستور ارسال اس ام اس بده بقول خودش بمباران تبلیغاتی... باید استیضاحش کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار