اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۱۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
رودخانه جراحی در شهرستان‌های كهگیلویه،‌ بهبهان، رامهرمز و بندر ماهشهر جاری است. طول این رودخانه 438 كیلومتر و ارتفاع آن در سرچشمه 2200 متر است. رودخانه‌ جراحی از كوه‌های راه باریك و سفید و گل گیلك در 53 كیلومتری شمال غربی یاسوج واقع در دهستان دروهان بویراحمد سردسیر سرچشمه گرفته و بنام رودخانه لوداب رو به سوی شمال غربی روان می‌شود.


این رودخانه پس از پیمودن دامنه‌های شمال شرقی و شمال كوه نیل با آب خركس و آب شور مخلوط می‌شود و به دهستان طیبی گرمسیری از شهرستان كهگیلویه وارد می‌‌گردد. در این دهستان نخست با رودخانه چاروساق مخلوط می‌شود و بنام رودخانه مارون بسوی روستاهای كلات، تراب و تخت دراز روان می‌شود و پس از دور زدن كوه دزدكوه در دامنه غربی با رودخانه قلات درهم می‌آمیزد و به سوی جنوب منحرف می‌گردد و به دهستان منصوری از شهرستان بهبهان وارد می‌شود و ضمن عبور از شمال دشت بهبهان با چندین ریزابه بزرگ و كوچك از جمله آب خروار مخلوط می‌گردد.
این رودخانه در دامنه شرقی كوه عرلون با رودخانه بابااحمد مخلوط می‌شود و ضمن عبور از جنوب شهرستان رامهرمز با رودهای آب رازك و اعلا مخلوط می‌شود و پس از طی دهستان خلف‌آباد از كنار شهر رامشیر بنام رودخانه جراحی وارد دهستان جراحی از شهرستان بندر ماهشهر می‌گردد و از 17 كیلومتری شمال بندر ماهشهر عبور می‌كند و به سوی شمال غربی متوجه می شود و به شاخه‌های متعددی چون نهر قطر تقسیم می‌گردد و پس از درهم آمیختن با رودخانه گاهن به خلیج فارس سرازیر می‌گردد. سایر رودخانه‌های استان خوزستان عبارتند از: رودخانه‌های خور، نهر بهره،‌ نهر گاهی و شاهور در شهرستان اهواز. رودخانه‌های مرغاب آب سرحوض، آب سوسن، آب شلا، ابوالعباس، اعلا، دره دراز (دمه دلی)، بولاواس، صیدون، لیراب و رامهرمز در شهرستان ایذه. رودخانه‌های آب بید، آب چم چولی، آب دز، آب زالكی، آب سرخ، آب ممك، آب میره، سُرخاب، روفایه، گلال لب سفید، گلال مورت، لیوس، آب گوررو بختیاری، شور لالی و گلال در شهرستان دزفول. رودخانه‌های آب دره نج، ابوالفارس، تلخ، دره دیم خركن، دره سلیمانی، گزین، گوپال،‌ مارون، لیراب، سمه، سور دزگیلی و ماله در شهرستان رامهرمز. رودخانه‌های آب بركه، آب پیدا، آب چگامن، آب دره كولاه، آب كیارس، آب كگارس، سبر آب، تیریفی، تینا، هركش و ... در شهرستان مسجد سلیمان و رودخانه شور شوشتر در شوشتر و نهر شادگان در شادگان.
برچسب ها: رودخانه جراحی
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
محمد حواد مالکی 2015
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
comment
0
0
comment ممنون رامهرمز هم ازاد کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار