شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱



نوید قائدی

مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید، اگر خدمات مسئولان صادقانه باشد مردم با تمام وجود این خدمات را درک و قدردان آنان خواهند بود. «نهان روشی» در خوش بینانه‌ترین حالت یک پله از ریاکاری عقب‌تر است چون گاهی این خصلت و منش ناخواسته بروز می‌کند، این روزها به همین مناسبت پروژه‌های بزرگی و کوچک متعددی کلک زنی و افتتاح می‌شوند.

کلک زنی‌ها بطور کل در همان تعرف نهان روشی قرار دارند. چه کسی است که نداند در استان خوزستان صدها پروژه ریز و درشت کلنگ زده شده و نیمه کاره وجود و بلاتکلیف مانده‌اند که برای اجرا و تکمیل آنان نه اعتباری در دسترس است و نه مدیرانی پیگیر که بتوانند گره از کار این پروژه‌ها بگشایند و فقط منتظرند تا شاید معجزه‌ای حاصل گردد و اعتباری تزریق و تخصیص یابد ولی این که خود را به در و دیوار بکوبند و با پیگیری‌های مجدانه از مرکز و نهادهایی همچون مجلس و...

حرکت نمایند تا شاید کاری از پیش رود، گویا با مشی اصلاً غریبه اند. اما اگر در روال عادی اعطای اعتبارات، قطره چکانی چیزی واریز و کار بعد از گذشت مثلاً یک دهه انجام شد با همان نهان روشی انجام کل پروژه و مشقت جذب اعتبار را به شانه خود یدک می‌شکند و در تمامی رسانه‌ها و جراید هر روز اعلام می‌دارند و در دیوار شهرها را پر از تبلیغات می‌نمایند.

در باب «روبان بری»‌های این روزها باید گفت موضوعاتی همچون روال عادی نوسازی مدارس و روکش آسفالت‌های روستایی و یا احداث ابنیه فنی ساده‌ای مانند آب‌روها و یا افتتاح واحد‌های دامداری و مرغداری و کشاورزی که توسط بخش خصوصی و با سرمایه آنان انجام شده است کدامین جز پروژه‌های شاخص استان هستند که مسئولین آنان را در بوق و کرنا می‌کنند و می‌خواهند از این ورطه برای خود افتخاری کسب کنند؟ این‌‌ها همان نهان روشی است که مرسوم شده و مدیر خود را ملزم می‌دارد در هفته دولت پروژه تکمیل شده و یا آماده‌ی اجرا داشته باشد. مدیران در جلسات رسانه‌ای اصرار دارند که وانمود کنند تمامی دستگاه‌های تحت امر آنان به جد مشغول کار و فعالیت هستند و تنها عامل محدود کننده کمبود اعتبارات است! کدام مدیر تا کنون بی‌پرده مسولیت کم کاری یا سهل انگاری پرسنل یا مجموعه فنی و اجرایی خود را پذیرفته است که منجر به اجرای بی‌کیفیت پروژه و هدر رفت سرمایه ملی و استانی بوده است. کدام مدیر از مردم بواسطه تصمیم‌های غلط و یا ناتوانی در مدیریت عذر خواهی کرده است اگر هم عذر خواهی بوده فقط عذرخواهی‌های کمبود اعتبار بوده که مانع انجام کارها شده است!

این روزها «نهان روشی»  دردی است که به جان خوزستان افتاده است، رسانه‌ها مسئولیت دارند این نهان روشی‌ها را شفاف‌سازی کنند. خبرنگار باید دید کارشناسی و تحلیلی واقعی داشته باشد باید با وسعت دید خود کنکاش و واکاوی کند.

هر مطلبی که مدیران و روابط عمومی‌ها به خورد آنان می‌دهند که وحی منزل نیست. مگر نه این همه آمار و ارقام ناصحیح اعلام می‌گردد بعد مشخص می‌گردد که اصلاً واقعیت نداشته اند. مگر نه  اینکه، در سال 95 آمار تصادفات استان بالا رفته است چرا هیچ مدیری توضیح نمی‌دهد و عذرخواهی نمی‌کند و فقط می‌گویند عامل راننده مقصر اصلی است!

مدیران ارشد استان مانند استاندار و معاونان ایشان و فرمانداران و نهادهای نظارتی قرار نیست با مشی و منش‌های دوستانه زیر مجموعه‌های خود را کنترل و نظارت نمایند، قرار نیست هر دستکاه ساز خود را بزند و در جلسات فقط آمار و عملکرد بدهد و از کمبود اعتبارات بگوید، چه کسی باید صحت گفته‌های آنان را راستی آزمایی کند؟ کوتاه سخن، مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید. اگر خدمات مسئولین صادقانه و صحیح باشد مردم با تمام وجود آنان را احساس و قدردان آنان خواهند شد وگر نه نمایش‌های آن‌چنانی دردی را دوا نخواهند کرد.

مطالب مرتبط
برچسب ها: نوید قائدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار