اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۲۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
آسیب شناسی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان در گفتگو با دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان/ نباید هر کسی را اصلاح طلب نامید/ / برخی ها حاضر نشدند یک نشست با اصلاح طلبان داشته باشند/ گرایش های قومی در انتخابات مجلس / ترس از رد صلاحیت علت بریدن نمایندگان لیست امید
آسیب شناسی و نقد درون گروهی ؛ این روزها و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر ، در شورای عالی اصلاح طلبان و در بین احزاب مختلف مطرح شده...
مطالب مرتبط 





شوشان: آسیب شناسی و نقد درون گروهی ؛ این روزها و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر ، در شورای عالی اصلاح طلبان و در بین احزاب مختلف مطرح شده تا در پروسه بازبینی ِ نحوه ی ورود به انتخابات سال گذشته ، نقاط ضعف شناسایی شده و در دو انتخابات مهم پیش رو برطرف شود. بنابراین" بازنگری" به هیچ وجه به معنای تخطئه و یا تخریب نیست و اگر خود را بی نیاز از نقد بدانیم با تکرار اشتباهات گذشته ، ضعف ها همچنان باقی می ماند.

چنین نقدهایی به عملکرد شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان و شورای عالی ، رایج شده و حتی "عارف" نیز در این میدان پیش قدم شده و با بیان نقاط ضعف ، بر سر آن است که از تکرار ضعف هایی که سبب آسیب می شود ممانعت کند. اخیرا نیز وی گفته است که حضور برخی افراد در لیست امید هزینه های زیادی برای ما در پی داشت . به خاطر عدم رشد یافتگی در فعالیت های تشکیلاتی بعضا به تصمیمات اتخاذ شده، پای بند نیستیم و این آسیب جدی به فعالیت های تشکیلاتی و سازمان یافته می زند. 

اصلاح‌طلبی همواره گفتمانی شفاف و پاسخگو بوده و روی آوردن به نقدهای درون گروهی نیز در راستای همین شفافیت و پاسخگویی است. در ادامه سلسله گفتگوهای شوشان با محوریت آسیب شناسی عملکرد شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان و مباحث پیرامونی آن ، این بار جمال درویش دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان پاسخگوی سوالات بود. 





اصلاح طلبان واهمه ای از نقد نداشته باشند

دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان معتقد است که آسیب شناسی یعنی شفافیت و بی تعارف و صادقانه سخن گفتن. با کتمان و نگفتن ، راه به جایی نمی بریم و اگر قرار باشد شفاف سخن بگوییم نباید عده ای بگویند که سخنان تان سبب تفرقه شده و نباید این گونه سخن می گفتید. بنابراین اصلاح طلبان خوزستان نباید واهمه ای از آسیب شناسی عملکرد داشته باشند و باید به این مرحله برسیم که بدانیم نقد درون گروهی سبب رفع ضعف ها و تقویت نقاط قوت می شود. نباید دیگران را به خاطر نقد بایکوت کرد.

شورای سیاسی هواداران خاتمی

 جمال درویش گفت: در شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان آن خلوصی که باید در تصمیمان باشد ، نبود. وی افزود: ممکن است این نکته ای که می گویم سبب عکس العمل عده ای شود. در ابتدا مایل هستم جمعی که به عنوان شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان نام برده می شود را شورای سیاسی هواداران و طرفداران خاتمی بنامم.

نباید هر کسی را اصلاح طلب نامید

وی در چرایی این نامگذاری گفت: در کشورمان دو تفکر از نظر سیاسی وجود دارد که یک جریان اصولگرایی است که بنده آنان را محافظه کار می نامم و جریان دیگر ، اصلاح طلبان هستند که مایلم به جای کلمه " اصلاح طلبان" از کلمه "هواداران و دوستداران خاتمی" استفاده کنم. علت این نام گذاری هم این است که احساس می کنم تنها وجه مشترک این دوستان که تحت عنوان  اصلاح طلب می شناسیم همین تعلق خاطر و علاقه به "رییس دولت اصلاحات" است و نباید عنوان اصلاح طلب به همه آنان اطلاق شود چرا که اصلاح طلبی مرام و گفتمان خودش را دارد.

اصلاح طلبی فارغ از قید و بندهاست

دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان در ادامه افزود: نمی توانم به جرات بگویم همه افرادی که به رییس دولت اصلاحات علاقه دارند دارای تفکرات ناب اصلاح طلبی هستند. اصلاح طلبی از قید و بندهای قومیتی ، فامیلی ، رفاقتی  و زد و بندهای مادی برای کسب موقعیت و ... جداست. حال تا چه اندازه همه کسانی که از آنان به عنوان "اصلاح طلب" یاد می شوند خود را از این موارد نجات داده اند بحث اصلی من است. بنابراین نمی توانم به جرات بگویم همه افرادی که اصلاح طلب می نماییم تفکرات ناب اصلاح طلبی دارند. 

دلمشغولی ها در شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان 

جمال درویش با اشاره به عملکرد شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان گفت : معتقدم در شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان به صورت پیدا و پنهان ، قید و بندهای گوناگون و دل مشغولی های مختلف در بین عده ای وجود داشت که قابل مشاهده بود و عکس العمل ها نیز همین را نشان می داد. قطعا برخی از این عوامل و دل مشغولی ها ، در تصمیم گیری های شورا اثر گذار بود. متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم خودمان را از این قید و بندها رها کنیم . 

واقعیت ها را کتمان نکنیم

دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان در ادامه افزود: برای رهایی از این قید و بندها ابتدا باید بپذیریم که چنین مواردی در شورای سیاستگذاری وجود داشت و اگر کسی بگوید چنین نیست ، بی شک واقعیت ها را کتمان کرده است. اصلاح طلبان باید خود را از قید و بندهای قومی ، فامیلی و ... رها کنند. برای رهایی جامعه اصلاح طلبان خوزستان از این قید و بندها و قبل از آنکه شورای سیاستگذاری آسیب شناسی شود لازم است تعریف دقیق و درستی از اصلاح طلبی مطرح شود و به توافق برسیم تا همه جور آدمی سوار بر اتوبوس اصلاحات نشوند.

روح جمعی بر جریان اصلاح طلبی حاکم شود

جمال درویش ادامه داد: در مورد اصلاحات ابهام فراوان است از جمله اختلاف بر سر معنای اصلاحات و مقصد نهایی جریان اصلاحات.  لذا می بینیم همه جور آدم وارد این اتوبوس می شود و هر کسی خودش را اصلاح طلب میخواند و مدعی می شود. مادامی که روح جمعی بر ما حاکم نشده و هر کس فقط خودش را می بیند و به منافع خودش فکر می کند جامعه مدنی تحقق پیدا نخواهد کرد.

تصمیمات شورای سیاستگذاری تصمیمات ناب اصلاح طلبی نبود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نمی توان  به جرات گفت  که تصمیمات شورای سیاستگذاری ، تصمیمات ناب اصلاح طلبی بوده ، گفت: در برخی موارد ، از یک شهر ، دو کاندیدای اصلاح طلب از قومیت های مختلف وجود داشت که به محض حمایت از یک کاندیدا ، برخی افراد شورا از قومیت دیگر ، عکس العمل نشان می دادند و ناراحت می شدند. می بایست شورای سیاستگذاری در گام اول خود را از این قید و بندهای قومی و ... رها کند. ممکن است عده ای بگویند که این سخنان سبب تفرقه می شود اما باید بگویم که آسیب شناسی و رسیدن به نقطه مطلوب ، با تعارف حاصل نمی شود. 

شرایط اصلاح طلبان در مقطع انتخابات 

دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان با اشاره به شرایط خاص اصلاح طلبان در مقطع انتخابات مجلس دهم گفت: وقتی قضاوتی در مورد یک تصمیم و یا کار انجام شده صورت می گیرد ، شرایط اخذ آن تصمیم را باید لحاظ  کنیم . همگی از شرایط اصلاح طلبان در آن مقطع زمانی بخوبی آگاه هستند و می دانند که در چه وضعیتی به لحاظ رد صلاحیت ها و همچنین زمان محدود ، قرار داشتند. 

ترس از رد صلاحیت برخی کاندیداها 

جمال درویش با اشاره به رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان ، گفت : در مقطع انتخابات مجلس دهم ، هیات های نظارت اگر می فهمیدند کاندیدایی گرایش اصلاح طلبی به سمت تفکرات خاتمی دار رد صلاحیت می کردند. قرار گرفتن در این شرایط سخت موجب شده بود عده ای از کاندیداهای اصلاح طلب ، هویت و تفکر اصلاح طلبی خود را کتمان کنند. همچنان که شاهد بودیم در جریان انتخابات ، یکی از کاندیدای اصلاح طلب که همگی از سابقه او باخبر بودیم مصاحبه کرد و اطلاعیه داد و از کارهای خود تبری جست! این افراد برای عبور از فیلتر صلاحیت دست به این اقدامات می زدند. 

وی گفت : البته چنین افرادی حتی پس از نماینده شدن نیز دیگر به سمت تفکرات اصلاح طلبی باز نخواهند گشت چرا که به فکر انتخابات دوره ی بعد هستند و ترس از رد صلاحیت دارند!

جدایی برخی نمایندگان لیست امید

دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان با اشاره به جدایی برخی نمایندگان لیست امید و پیوستن به فراکسیون های دیگر گفت: متاسفانه برخی افرادی که از سمت اصلاح طلبان حمایت شدند به محض ورود به مجلس از اصلاح طلبان بردیدند. این قبیل افراد را باید نمایندگان خنثی نماید که آسیب هایشان به مراتب بیشتر است. 

محافظه کاران بهتر از آدم های خنثی هستند

وی افزود: بنده محافظه کاران (اصولگرایان) را به بهتر از افراد خنثی می دانم . معتقدم اگر آدم تفکری داشته باشد و شجاعانه از عقاید و تفکرات سیاسی خود دفاع کند و برای آن هزینه دهد و بر سر مواضع خود بیایستد باارزش تر از افراد خنثی هستند که هر روز به یک رنگ در می آیند. 

گرایش به سمت اصولگرایان معتدل

جمال درویش با اشاره به شرایط خاص شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان و محدودیت های ایجاد شده برای حمات از کاندیداهای مورد نظر گفت: به دلیل رد صلاحیت ها و همچنین محدود بودن زمان ، در برخی از شهرها حتی کاندیدایی با حداقل عیار اصلاح طلبی نداشیم و مجبور شدیم به سمت کاندیداهای خنثی و اصولگرایان معتدل برویم. چاره ای جز این وجود نداشت که البته این گرایش ، در برخی موارد باعث آسیب شد. 

برخی ها حاضر نشدند یک نشست با اصلاح طلبان داشته باشند

وی افزود: در ماهشهر ، کاندیدای مورد حمایت لیست امید حتی حاضر نشد با اصلاح طلبان نشستی داشته باشد. بهانه اش این بود که می گفت ممکن است رد صلاحیت شود ! متاسفانه پس از رای آوردن ، از لیست امید بریدند و به فراکسیون سوم پیوستند. چون به فکر انتخابات دوره ی بعد و تایید صلاحیت دوباره شان هستند !

جمال درویش با اشاره به آسیب های این قبیل افراد، گفت : اصولگرایان معتدل و انسان هایی که به حرف شان پایبند هستند ارزشان بالاتر از کسانی است که با رای و احساسات مردم بازی می کنند. 

گرایش های قومی در انتخابات مجلس 

دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان با اشاره به بافت قومی و عشایری خوزستان گفت : در خوزستان ملاک و معیار مردم برای انتخاب ، تنها سیاسی نیست و  باید بپذیریم در یک استان عشایری ، ملاک های مختلفی وجود دارد. یکی از فرهنگیان که تفکرات اصلاح طلبی داشت در انتخابات به یک فرد اصولگرا رای داد. دلیلش هم این بود که بزرگ قبیله یا طایفه شان گفته بود به فلانی رای بدهد. بنابراین گرایش های قومی و فامیلی و ... در استان بر گرایش سیاسی برتری می یابد.

باید واقعیت جامعه خوزستان را پذیرفت

وی افزود: در اکثر شهرهای خوزستان این موارد دیده می شود. باید واقعیت را پذیرفت. البته اهواز به دلیل مرکزیت و همچنین وجود چندین دانشگاه و فعالیت مستمر احزاب و .... انتخاباتش متفاوت بود و لیست امید رای اورد اما در مابقی شهرها اینگونه نبود. باید بپذیرم که ملاک های غیر سیاسی در شهرهای مختلف خوزستان در زمان انتخابات دخیل است. باید واقعیت ها را در نظر گرفت و نباید  انتظار داشت که مردم ما در شهرستان ها ملاک های سیاسی را مدنظر قرار دهند.  این خوش خیالی است. 

عده ای دنبال یک مجلس اعتدالی بودند نه مجلس اصلاح طلبی

دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاثیر سیاست های دولت در انتخابات و همچنین ترکیب مجلس دهم ، گفت : در این رابطه نباید تاثیر دولت ها را کتمان کرد. مردم وقتی احساس کردند دولت شان یک گرایش خاصی دارد این گرایش خاص می تواند در انتخاب مردم تاثیر داشته باشند. به طور مثال گرایش آقای روحانی اعتدال و میانه روی است. بنابراین بیشتر به سمت و سوی مجلس اعتدالی گرایش پیدا کرد. عده ای دنبال یک مجلس اعتدالی بودند نه مجلس اصلاح طلبی . به عنوان نمونه ، صادق زیباکلام از اصلاح طلبان دفاع می کرد و در مقطع انتخابات در حمایت از کاندیداهای اصلاح طلب سنگ تمام گذاشت اما همین فرد موقع انتخاب رییس مجلس ، در مصاحبه های مختلف از لاریجانی دفاع نمود.

جدایی برخی نمایندگان از لیست امید قابل پیش بینی بود

وی با اشاره به قابل پیش بینی بودن جدایی برخی نمایندگان از لیست امید گفت : جدا شدن برخی نمایندگان از لیست امید قابل پیش بینی بود. مشخص بود که برخی ها هدف شان صرفا ورود به مجلس است و پس از انتخاب ، دنبال کارهای خود رفتند و اصلاح طلبان را رها کردند. این آدم ها ،  آدم های خنثی هستند. 

پیامی به نمایندگان بریده از اصلاح طلبان

جمال درویش افزود: به نمایندگانی که با حمایت اصلاح طلبان وارد مجلس شدند و سپس به اصلاح طلبان پشت کردند این پیام را می دهم که احتیاط شرط عقل است. نباید اجازه دهند که ترس رد صلاحیت در دوره بعد ، بر آن ها مستولی و این ترس باعث بریدن از اصلاح طلبان شود. اگر به حمایت اصولگرایان دلخوش باشند و از اصلاح طلبان جدا شوند این تفکر به ضرر خودشان تمام می شود. در انتخابات بعد به هر حال به اصلاح طلبان نیاز خواهند داشت.

وی افزود : متاسفانه در برخی از شهرها از جمله مسجدسلیمان و ... نمایندگان حاضر نیستند حتی با اصلاح طلبان نشستی برگزار کنند. 

علت حمایت شورای سیاستگذاری از طباطبایی 

دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان با اشاره به علت حمایت شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان از آقای طباطبایی در حوزه انتخابیه ایذه و باغملک گفت: در مورد برخی از شهرها ، مثل ایذه و باغمک ، فشار و لابیگری در کار نبود. معتقدم فاکتوری که به طور پنهان باعث شد از طباطبایی حمایت کنند این بود که می دانستند آقای خادمی – دیگر کاندیدای این حوزه – علیه وزیر نفت موضع دارد. از طرفی وزیر نفت هم وزیر دولت روحانی است. البته کسی این نکته را عنوان نکرد که علت حمایت از طباطبایی این است اما احساس می کنم شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان می خواست از کسی حمایت کند که در راه دولت سنگ اندازی نکند.

تبعیت در شهرستان ها کمتر وجود داشت / شورای سیاستگذاری فعال مایشا نبود

جمال درویش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان فعال مایشا نبود.. کاندیداها صددرصد تابع تصمیمات شورا نبودند . حتا در بین اصلاح طلبان نیز همین گونه بود. کسی که وارد عرصه انتخابات می شود جدا از تفکرات اصلاح طلبی ، طایفه و یک پایگاه اجتماعی نیز پشت سر اوست. بنابراین در برخی شهرها که دو یا چند کاندیدای اصلاح طلب وجود داشتند نمی توانستیم بگوییم که به نفع دیگر کاندیدا کنار بکشند. این تبعیت در شهرستان ها کمتر وجود داشت. 

برخی افراد از قدرت نفوذ بالایی برخوردارند و محور یک جریان قرار می گیرند

جمال درویش در پایان در رابطه با تک شخص و یا تک محور بودن جامعه اصلاح طلبی خوزستان گفت: در بین اصلاح طلبان هم مثل ورزشکاران و هنرمندان که صاحب پیشکسوت هستند ،  افراد پیشکسوتی وجود دارند. برخی افراد نفوذ بیشتر و عقبه قوی تری دارند بنابراین حرف شان و نفوذشان نسبت به سایرین بیشتر است و این یک امر کاملا طبیعی است. این افراد از قدرت  لابیگری بالاتری برخوردارند و بیشتر از دیگران ارتباطات دارند. این افراد معمولا محور یک جریان قرار می گیرند . 

همه نظرات و دیدگاه ها در جامعه اصلاح طلب خوزستان دیده می شود

وی ادامه داد: اگر تک محور بودن جریان اصلاح طلبی خوزستان را به معنای نادیده گرفتن و یا جلوگیری از نظرتات دیگران بدانیم ، این امر به هیچ وجه صحت ندارد. در جامعه اصلاح طلبی استان، همه نظرات و جریانات دیده می شوند.  
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار