شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
نمایندگان به هرسه وزیر پیشنهادی روحانی رای اعتماد دادند
همدلی: «فتنه» کلیدواژه روز گذشته مجلس شورای اسلامی بود. این واژه از سال 88 و انتخابات آن سال به ادبیات سیاسی اضافه شد. اما با نزدیک شدن به دومین انتخابات ریاست جمهوری هنوز بر سر زبان‌های بعضی از نمایندگان مجلس قرار دارد. دیروز «سیدرضاصالحی‌امیری»، وزیر پیشنهادی ارشاد، «مسعود سلطانی‌فر» وزیر پیشنهادی ورزش و «فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی» که برای بررسی صلاحیت خود به ساختمان هرمی‌شکل بهارستان رفته بودند، از سوی بعضی اصول‌گرایان متهم به نقش داشتن در فتنه می‌شدند، اما رای اعتماد نهایی مجلس نشان داد پارلمان موافق چنین ادبیاتی نیست. 

دفاع روحانی از ترمیم

حدود ساعت 8 و 20 دقیقه بود که حسن روحانی وارد تالار سبز مجلس شد، جایی که ساعتی بعد شاهد تقابل و تعامل نمایندگان با گزینه‌های پیشنهادی‌اش بود. پس از 40 دقیقه گپ و گفت با نمایندگان، روحانی پشت تریبون قرار گرفت و بخشی از سخنرانی 45 دقیقه‌ای خود را به برنامه‌های دولت یازدهم اختصاص داد. رئیس‌جمهور سپس به دفاع از ترمیم کابینه پرداخت. گزیده‌ای از اظهارات او به شرح زیر است:

** سه وزیری که به مجلس معرفی شده‌اند؛ در امور فرهنگی و اجتماعی‌اند او با بیان اینکه در جلسه دیشب؛ رهبر معظم انقلاب نقش این سه دستگاه در مقابله با آسیب‌های اجتماعی را برجسته خواندند.

** خواسته من از سلطانی‌فر ترویج نشاط و روحیه مشارکت در میان جوانان است.

** از خدمات جنتی تقدیر می‌کنم. صالحی‌امیری یک جامعه‌شناس نخبه فرهنگی با مدیریت اثبات شده است. وظیفه وزارت ارشاد جذب اهالی فرهنگ و هنر، کاهش شکاف‌های اجتماعی و ترویج فضیلت‌هاست.

** از اخلاق حسنه و تلاش دکتر گودرزی تشکر می‌کنم. با مدیریت خوب سلطانی‌فر شاهد تحرک و تحولات مثبت در امور ورزش و جوانان خواهیم بود.

دکتر فانی با دلسوزی و تلاش بسیاری از مشکلات را برطرف کرد. کار فرهنگی قابل قیمت گذاری نیست. وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به‌هم نزدیک شوند. دکتر دانش‌آشتیانی خدمات فراوانی در دفاع مقدس داشته و از متخصصان ارزشمند مدیریت در آموزش عالی و آموزش و پرورش است. تردیدی ندارم که آموزش و پرورش با حضور دکتر دانش‌آشتیانی متحول خواهد شد.

دانش‌آشتیانی اولین متهم به فتنه

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روحانی با دانش‌آشتیانی شروع شد، فردی که تا قبل از جلسه دیروز بیش از سه گزینه دیگر روحانی در مظان اتهام قرار داشت. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه از نمایندگان مخالف گزینه دولت برای آموزش و پرورش بود. او می‌گفت: تحصیلات دانش‌آشتیانی ربطی به این وزارتخانه ندارد. این نماینده مجلس با بیان اینکه سوابق دانش‌آشتیانی هم ربطی به آموزش و پرورش ندارد او را متهم به حضور در فتنه کرد، اتهامی که نمایندگان مخالف نیز به دانش روا می‌داشتند. او خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما در فتنه و تحصن و تحریم انتخابات بودید، باید آن را بپذیرید.

از دیگر مخالفان دانش‌آشتیانی، حسین نقوی حسینی، نماینده پایداری‌چی ورامین بود. او که می‌گفت آموزش و پرورش حزب سیاسی نیست، به دلایل سیاسی برای مخالفت با دانش‌آشتیانی متوسل شد و ادعا کرد که دانش‌آشتیانی اولین مدیر مدرسه تهران است که بازداشت شده است. این عضو جبهه پایداری سپس ‌دانش‌آشتیانی را موسس حزب مشارکت، عضو فراکسیون مشارکت مجلس ششم، عضو شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی معین، امضاکننده‌ بیانیه‌های مختلف در سال88 و حمایت کننده از تحصن‌های غیر قانونی خواند. 

داستان فتنه را تا کی باید زنده نگه‌ داشت؟

برخلاف مخالفان دانش‌آشتیانی موافقان کمتر ادله سیاسی برای تایید او آوردند، اما بخشی از سخنان مهدی شیخ و غلامعلی جعفرزاده به دفاع از دانش‌آشتیانی در برابر اتهامات سیاسی مخالفان برمی‌گشت. مهدی شیخ، نماینده مردم تهران گفت: تا کی می‌خواهیم هر کس تزویر و تظاهر کرد، انقلابی‌تر بدانیم؟ فردی آمد و وارد سیاست شد و سال‌ها نیروهای نظام را به جان هم ‌انداخت و با پشت پا زدن به اخلاق، تخصص و نظارت مجلس بر دولت. به کجا می‌رویم؟ این فرد مجددا خواست وارد صحنه سیاسی کشور شود، مقام معظم رهبری هوشیارانه اجازه ندادند فضای کشور دوقطبی شود. چرا می‌خواهیم فضا را دو قطبی کنیم. آیا این نفاق و ایجاد انشقاق در نیروهای انقلاب نیست؟ 

غلامعلی جعفرزاده، نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی نیز با اشاره به آغاز ماه صفر گفت: داستان فتنه را تا کی باید زنده نگه‌ داشت؟ اگر فردی فتنه‌گر است که باید محاکمه شود، ساکتین فتنه هم که به دلیل منافع‌شان، ساکت بودند و کاسب فتنه هم که برای این پست نامزد نمی‌شود.

نماینده مردم رشت در پاسخ به اتهام مخالفان که مدعی شده بودند دانش‌آشتیانی بازداشت شده است، گفت: بررسی کردیم که ایشان اصلا بازداشت نشده است. وی افزود: از فتنه می‌گوییم و از سران فتنه که ۸سال هر بلایی که دل‌شان خواست سر کشور آوردند. برای دوستانی که نسبت به این مسئله سکوت کردند، متاسفم. حالا به دوستان ما برچسب فتنه می‌زنند. مگر نهادهای امنیتی صلاحیت وزرای پیشنهادی را تایید نکرده‌اند؟

دانش‌آشتیانی: یک روز هم بازداشت نشده‌ام 

در ادامه دانش‌آشتیانی پشت تریبون مجلس قرار گرفت و از برنامه خود برای این وزارتخانه دفاع کرد. او برنامه خود را واقع‌گرایانه به تحول در نظام ‌آموزش و پرورش دانست و گفت که تحقق این برنامه در هشت ماه میسر نیست. 

او با بیان آنکه نظام آموزش و پرورش گرفتار بیماری‌های ساختاری است،‌ گفت: مسئله آموزش و پرورش مسئله ملی است و حجم ‌آن به اجماع ملی نیاز دارد. دانش‌آشتیانی با بیان این که رتبه‌ کنونی آموزش و پرورش در نظام بین‌الملل بر پایه‌ ۱۵۱ شاخص بین‌المللی، ۱۴۱ از ۱۸۷ است، ادامه داد:‌ نظام آموزش  و پرورش دچار جمود و فرسودگی است و نظامی قدیمی فرسوده و کهنه است که آن را همین جور نگه داشته‌ایم و مثل یک موزه مقدس دست نخورده است. هر کس آمده گوشه و کنار آن را کم و زیاد کرده است و به طور کلی در نظام آموزش و پرورش ناکارآمد و غیر مولد، برنامه‌ریزی و مدیریت از پویایی و تحرک دور شده است که نمونه مشهود آن دور شدن زنان از جایگاه مطلوب در مدیریت است. 

دانش‌آشتیانی در بخش دیگری از سخنان خود که در جلسه بعد از ظهر مجلس دنبال شد، وعده داد که موضوع صندوق فرهنگیان را پیگیری کند. سپس به دفاع از اتهامات سیاسی خود پرداخت و گفت:من نماینده دور ششم نبودم و نمی‌دانم که این اطلاعات را از کجا می‌گویند. او ادامه داد: می‌گویند بازداشت شده است. من یک روز هم بازداشت نشده‌ام. آقای نقوی مدرک بازداشت من را به هیات رئیسه مجلس ارائه کند و اگر مدرکی نداشت از همین تریبون به مردم اعلام کند که ایشان بازداشت نشده است. 

قاضی‌زاده‌هاشمی: رئیس‌جمهور یک سرهنگ را برای فرهنگ معرفی کرده است

بعد از دفاعیات دانش‌آشتیانی از خود، نوبت بررسی صلاحیت رضاصالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت ارشاد شد. صالحی‌امیری هم از تیغ اتهامات مخالفان مبنی بر نقش در فتنه مصون نماند. احسان قاضی‌زاده ‌هاشمی عضو جبهه پایداری در مخالفت با صالحی‌امیری به زعم خود می‌خواست سوابق صالحی‌امیری را نه فرهنگی بلکه سرهنگی معرفی کند. 

او با بیان رئیس‌جمهور یک سرهنگ را برای فرهنگ معرفی کرده است، گفت: نمی‌توانم میان عضویت در دادگاه، ارتش و فرهنگ ارتباطی پیدا کنم. او سپس گفت که علی جنتی نه شهید کنسرت بود و نه به خاطر توجه دولت به دغدغه مراجع کنار گذاشته شد. قاضی‌زاده‌هاشمی در ادامه تحصیلات صالحی‌امیری را زیر سوال برد و گفت: شما با کدام جرات کتاب «نظریه‌های فرهنگی» را نوشته‌اید؟ کتاب «دانستنی‌های یک رایزن فرهنگی» را از کجا آورده‌اید؟ درسش را خوانده‌اید یا تجربه‌ای رایزنی فرهنگی را داشته‌اید؟ این عضو جبهه پایداری سپس مدعی عضویت صالحی‌امیری در وزارت اطلاعات و مخفی کردن این مسئله توسط ایشان شد و گفت: آیا سربازی گمنامی شما خدای نکرده باعث سرشکستگی شما بود که از نمایندگان مجلس مخفی کردید؟ «برادر سیدرضا فلاح» این اسم مستعار شماست. او سپس گفت: در جایی کنسرت را مساوی مشروب الکلی دانسته‌اید، شما باید از افرادی که برای اعتلای موسیقی پاک ایران، تلاش می‌کنند عذرخواهی کنید.

ذوالنور: صالحی‌امیری از فتنه‌گران دفاع کرده است

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم نیز از مخالفان صالحی‌امیری بود که مانند سایر مخالفان جلسه دیروز به مدرک کارشناسی وزیر ایراد می‌گرفت. اما برجسته‌ترین بخش نطق او آن بود که گفت قصد مخالفت از صالحی‌امیری را نداشته و تنها به خاطر یک نامه پشت تریبون قرار گرفته است. او گفت که آقای صالحی‌امیری در دوران فتنه با 8نفر دیگر به وزیر اطلاعات وقت (محسنی اژه‌ای) نامه نوشته است که تاریخ آن یک روز پس از سخنان فصل‌الخطاب رهبر انقلاب بوده است. ذوالنور با بیان اینکه این آقایان حرکت فتنه‌گران را توجیه کرده‌اند، ادامه داد: در صفحه ۴ این نامه مطلبی وجود دارد که به معنای دفاع از کسانی است که بانک‌ها را آتش زده و آدم کشتند، چادر را از سر زنان مردم برداشته و مراکز نظامی را مورد هجوم قرار داده‌اند و مسجد آتش زده‌اند. نماینده قم با اشاره به مطلبی در صفحه ۶ این نامه گفت: در این نامه نوشته شده است: «خود را مدافع صدیق ولایت فقیه و شانی که امام به آن سفارش کرده می‌دانیم.» 

بیرانوندی: بگم‌بگم‌ها مردند 

از موافقان صالحی‌امیری باید به محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد اشاره کرد که حدود 10دقیقه پشت تریبون قرار گرفت. او با طعنه به مخالفان تندروهای مجلس گفت: دوران بگم‌بگم‌ها به سر آمده؛ اگر قرار به گفتن است بگویید؛ این چه فرهنگی است که همیشه باید بگویید؛ بگم‌بگم‌ها مردند. 

این نماینده مجلس بخشی از زمان نطق خود را به قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر اختصاص داد. لاشکی در دفاع از وزیر پیشنهادی ارشاد گفت: اگر ‌آقای صالحی‌امیری در دستگاه امنیتی خدمت کرده، خدمت به این نظام برای فرزندان و آرامش آنهاست. آیا در کا.گ.ب خدمت کرده یا برای سیا کار کرده است؟ اگر امروز امنیت را از او و همکاران سابقش می‌بینیم نقطه ضعف اوست؟ کتاب نظریه فرهنگی ایشان چاپ هشتم است نه چاپ ششم. من ۳۷ مقاله از ایشان دیدم که ۲۶مقاله مربوط به فرهنگ است. آقای صالحی‌امیری چرا این‌قدر در حوزه فرهنگ کتاب نوشتی؟ امروز به این خاطر زیر سوال قرار دارید؛ تز پایان‌نامه ایشان نیز در زمینه فرهنگ نوشته شده است.

چرا تنها برخی به اسناد دسترسی دارند؟

از دیگر موافقان صالحی‌امیری محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان بود که در پشت تریبون مجلس نسبت به ادعاهای ذوالنور اعتراض کرد. او با بیان اینکه من برخلاف منتقدین، سابقه امنیتی ایشان را یک نقطه مثبت می‌دانم، گفت: آشنایی ایشان به شرایط فرهنگی و امنیتی می‌تواند در جهت امنیت فرهنگی متاثر از شناخت محدودیت‌ها و تنگناها و البته فرصت‌ها موثر باشد تا بتوان در جامعه فرهنگی آرامش و ثبات ایجاد کرد. تابش در بخشی از صحبت‌های خود گفت: من از آقای لاریجانی می‌خواهم این نامه‌ها را منتشر کند و اگر طبقه‌بندی ندارد آنها را در اختیار نمایندگان قرار دهد تا نمایندگان خود درباره آنها قضاوت کنند و اگر طبقه‌بندی نیز دارد چگونه است که این آقایان به آن دسترسی داشته‌اند؟ 

از بخشی از فرصت نطق تابش محمد آشوری نماینده مردم بندرعباس استفاده کرد. او با اشاره به نامه مورد اشاره ذوالنور درباره صالحی‌امیری گفت: ۵ یا ۶ شبهه مطرح شده بود که مدارکی در رابطه با آنها به دست آمده که اثبات کننده ادعای آقای صالحی‌امیری است. آشوری افزود: در کنار نامه‌های دیگری که علیه آقای صالحی مطرح شده نامه‌ دیگری هم هست که اگر مطرح نشود ظلم در حق ایشان است.

معتقد به لیبرالیسم فرهنگی نیستم 

پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد، پشت تریبون قرار گرفت و از برنامه‌های خود دفاع کرد. او فرهنگ به مثابه اکسیژن در فضای جامعه دانست و با اشاره به سابقه کاری و فعالیت‌هایش گفت: نزدیک به ۲۰سال از عمرم را صرف مطالبات فرهنگی، اجتماعی کردم. دورانی پر افتخار در دستگاه امنیتی بودم که مطالبات فرهنگی رسانه‌ای از وظایف دائمی ما بود. برای اولین بار نگاه نرم‌افزاری از دید امنیتی را انجام دادیم و با تاسیس ۱۰ مرکز مطالعاتی تلاش شد نگاه نخبگان،‌ اندیشمندان و هنرمندان در تصمیمات امنیتی دخیل شوند. 

او اولین کار خود را ایجاد ثبات و آرامش در محیط فرهنگی دانست و گفت که توسعه در بستر اغتشاش و تنش شکل نمی‌گیرد. او با بیان آنکه وزارت ارشاد نباید وارد عرصه کار سیاسی شود، ادامه داد: غیرسیاسی کردن حوزه فرهنگ از جمله مسائلی است که آن را پیگیری می‌کنم. انتقال بازی از زمین سیاست به فرهنگ از مسائل مهم است و سیاستمداران باید از بازی فرهنگ خارج شوند که لازمه آن انسجام و تعامل است.

وی در پاسخ به یکی از مخالفان مبنی بر اینکه تحصیلات مربوط به حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، گفت:‌ بنده دکترای مدیریت دارم و در حوزه مطالعات و منازعات قومی در ایران و الگوی تنوع و انسجام فرهنگی در ایران بسیار کار کردم. طبیعتا کسی که تحصیلات مدیریت برنامه‌ریزی دارد می‌تواند دستگاهی را اداره کند. صالحی‌امیری همچنین با بیان اینکه دغدغه رهبری ولنگاری، نفوذ فرهنگی و مقاومت فرهنگی است، گفت:‌بنده ولله معتقد به ولنگاری و لیبرالیسم فرهنگی نیستم، چون لیبرالیسم فرهنگی مبتنی بر اومانیسم، سکولاریسم و فمینیسم است در حالی که ‌اندیشه دینی ما مبتنی بر وحدانیت،‌ شریعت و فقاهت است. نمی‌توان در جامعه‌ای که مبانی آن وحدانی است، لیبرالیسم را تقویت کنیم.

صالحی‌امیری همچنین خطاب به نمایندگان و هیات رئیسه مجلس گفت: به این باورم که مجلس در راس امور است، لذا تعامل و همکاری حداکثر با مجلس یک استراتژی دائمی در این وزارتخانه خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه معیار حرکتش قانون است، گفت:‌ بنده هرگز به شما دروغ نخواهم گفت و به اموال مردم دستبرد نخواهم زد . هرگز رای جمعی را به رای فردی ترجیح نخواهم داد. تا جان دارم در ارشاد باشم یا نه، در دفاع از حقوق اصحاب فرهنگ و هنر تلاش و از امام، رهبری و انقلاب دفاع خواهم کرد. وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت:‌ خدایا تو شاهد باش پذیرش این مسئولیت برای نام و نان نبود، بلکه برای کمک به اصحاب فرهنگ بود. با آگاهی این مسئولیت را قبول کردم تا به ملت بزرگ بگویم سربازان شما همیشه فداکاری خواهند کرد.

شکری: سلطانی فر در فتنه مجلس ششم نقش ایفا کرد

پس از اظهارات صالحی‌امیری نوبت به بررسی صلاحیت مسعود سلطانی‌فر رسید. در خلال مخالفت‌ها او نیز متهم به نقش در فتنه شد. محمود شکری نماینده مردم طالش که از مخالفان سلطانی‌فر بود به عملکرد سلطانی‌فر در استانداری گیلان اشاره کرد و گفت که ایشان در بحران بارندگی این استان نتوانست مدیریت بحران از خود نشان دهد و سخنگوی دولت وقت گفت که بخشی از ناکارآمدی‌ها به خاطر ضعف بعضی از دستگاه‌های دولتی بود. شکری همچنین گفت: سلطانی‌فر اولین استانداری بود که در جریان فتنه مجلس ششم همراه 16 فرماندار استعفا داد‌. 

تقدیر از دانش‌آشتیانی به خاطر ایستادگی بر مواضع
بخشی از وقت شکری را محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر استفاده کرد. او پیش از مخالفتش با سلطانی‌فر گفت: از آقای دانش‌آشتیانی تشکر می‌کنم که بر مواضع خودشان ایستادند. حتی به ایشان گفتیم از فتنه برائت بجو که ایشان سکوت کردند. این جای تقدیر دارد، چرا که ایستادگی است. اما امثال بنده یکی به نعل می‌زنیم یکی به میخ. هم خدا را می‌خواهیم و هم خرما را. 

هاشم‌زایی به رای‌گیری رسید

هنگامی که سید ابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد در حال سخنرانی در دفاع از سلطانی‌فر بود عبدالرضا‌هاشم‌زایی وارد صحن مجلس شد. این نماینده مردم تهران در دهه اول محرم در سفر به زادگاه خود دچار سانحه رانندگی شدیدی شده بود اما در طی روزهای گذشته اعلام کرده بود برای دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی به مجلس می‌آید. 

سلحشوری: به یک کلیدواژه رای ندهید

از نکات روز گذشته مجلس آن بود که قرعه سخنرانی به نام هیچ یک از زنان نیفتاده بود. محمدنعیم امینی‌فر نماینده مردم ایرانشهر بخشی از نطق خود را به پروانه سلحشوری نماینده اصلاح‌طلب تهران اختصاص داد. سلحشوری با بیان اینکه توجه به ورزش زنان از اهمیت برنامه‌های این وزیر پیشنهادی ورزش است، گفت:‌قطعا چنین تحولی ایجاد خواهد شد، زیرا ورزش و جوانان عرصه‌های مهمی هستند. اگر سیاسیون دنیا را به جنگ و منازعات می‌کشانند، سلطانی‌فر ویژگی خوب تعاملی بودن را دارد و همه جریانات در مجلس هم از این ویژگی وی یاد می‌کنند. وی در پایان اظهار کرد: بنده آخرین سخنران امروز مجلس هستم و انتظار دارم که فقط به خاطر یک کلیدواژه کشور را از افراد لایق محروم نکنید و به حرف وزیر رای دهید تا مجلس هویت جدید خود را معرفی کند.

سلطانی‌فر: به سختی راه واقفم

مسعود سلطانی‌فر آخرین سخنران روز گذشته مجلس بود. او در بخشی از سخنانش گفت: من به سختی راه و دشواری امور ساماندهی جوانان واقفم و نیک می‌دانم قصور در پرداختن به رشد فضائل اخلاقی جوانان از یک سو و غفلت از به رسمیت شناختن مطالبات جوانان آینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی رقم خواهد زد. 

هرسه گزینه‌ روحانی رای آوردند

اما نتیجه آرای نمایندگان نشان داد که پارلمان دیگر توجهی به ادبیات فتنه ندارد. دانش‌آشتیانی که بیشترین انتقادات متوجه او بود، توانست نفر 157 رای موافق را از آن خود کند. او 111مخالف داشت و 6 نفر هم به او رای ممتنع دادند. صالحی‌امیری با 180رای به وزارت ارشاد رسید. او 89رای مخالف و 6 رای ممتنع داشت. سلطانی‌فر نیز با 19 رای موافق، 72رای مخالف و 9رای ممتنع به وزارتخانه ورزش و جوانان رفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار