اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۷۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸

روزنامه کارون در شماره پنج شنبه خود به قلم روزبه کردونی نوشت: این روزها بحث انتخاب استاندار خوزستان داغ داغ است .در هر محفلی اسمی شنیده می شود . از استانداران سابق تا نمایندگان مجلس، از مدیران بومی تا افراد غیر بومی . یکی معتقد است استاندار باید عرب باشد ، دیگری می گوید باید شایسته سالاری ملاک باشد . یکی از ضرورت حضور یک چهره ملی را بیان می کند ، نفر دیگر از ضرورت حضور یک چهره آشنا با بافت قومی سیاسی استان سخن می گوید. برخی معتقدند استاندار باید با نظر حامیان دکتر روحانی در استان تعیین شود ، گروهی دیگر مدافع هماهنگی با نماینده ولی فقیه در استان و مجمع نمایندگان هستند . اما چرا انتخاب استاندار اینقدر اهمیت دارد ؟ بی شک اهمیت استاندار خوزستان در نقش بی بدیل او به عنوان مدیریت ارشد استان ( استاندار) در هدایت قطار توسعه و تولید و توزیع ثروت در خوزستان تعریف می گردد . 

آنچه مسلم است استان مظلوم خوزستان علی رغم دارابودن منابع سرشار ، همچنان اسیر تارهای توسعه نیافتگی است و مردم نجیب این استان با مشکلات عدیده ای روبرو هستند . آخرین آمار ارائه شده توسط وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گویاترین شاهد این واقعیت تلخ است که شهرهای استان خوزستان در صدر بیکارترین شهرهای کشور قرار دارند . در آمار ارائه شده توسط این وزارتخانه ، خوزستان تنها استانی است که 7 شهر آن در بین 20 شهر اول بیکار کشور قرار دارند و مرکز آن کلان شهر اهواز هم کلان شهرهای کشور بیشترین نرخ بیکاری را دارا است .

نباید ها

با این شرایط نباید یک مدیر توسعه نیافته را به سمت استانداری خوزستان منصوب کرد چرا که نمی توان با مدیری که فهم کامل از توسعه یافتگی ندارد توسعه پایدار در خوزستان را تامین کرد . نباید استاندار خوزستان با رانت ، لابی های پنهان و پشت درهای بسته انتخاب شده است چرا که در این صورت وی منافع باندها و محافلی که او را به قدرت رسانده اند بر منافع استان ترجیح خواهد داد . نباید فردی را در راس مدیریت ارشد اجرایی استان منصوب کرد که همراه و همدل با برنامه های دولت تدبیر و امید نباشد چرا که مردم ، نخبگان و گروه ها و کنشگران سیاسی از مدیری که همراه با دولت دکتر روحانی نباشد ، حمایت نخواهند کرد . نباید فرصت طلبان چند چهره ای را که بسته به شرایط سیاسی رنگ عوض می کنند در مسند استانداری خوزستان بر مدیرانی که برای عقیده و باور خود هزینه داده اند ترجیح داد . نباید استانداری به خوزستان فرستاده شود که بخواهد با توصیه‌های سرپایی، با فکر‌های نسنجیده و روش‌های واکنشی و هیجانی، این استان مهم و استراتژیک را مدیریت کند. نباید مدیری برای استانداری خوزستان در نظر گرفته شود که نگاه رانتی (کام جویانه) به مسئولیت داشته باشد . استاندار خوزستان نباید رفیق باز باشد ، نباید دروغگو باشد ، نباید ریاکار باشد و از همه مهمتر نباید قوم گرا باشد . استاندار خوزستان نباید درتصمیم‌گیری گرفتار هیجان، بی‌دقتی و روزمرگی شود. نباید طوری عمل شود که ثروت ، قدرت و ارتباطات پیدا و پنهان ، شاخص تعیین استاندار باشند . نباید فرصت بازیگری به بازیگرانی داد که عدم شفافیت ، پنهان کاری و مسئولیت ناپذیری منش و روش آنها است .

بایدها

خوزستان به استانداری نیاز دارد که بتواند واحدهای ملی موجود در استان را به عامل پیشرفت خوزستان تبدیل کند . استاندار خوزستان باید از انتصاب مدیران بزرگ و توانمند هراس نداشته باشد. استاندار خوزستان باید تنوع قومیتی در استان را یک فرصت ببیند نه یک تهدید . استاندار خوزستان باید سابقه مفید ، روشن و موفق داشته باشد . استاندار خوزستان باید شفاف باشد ، صادق باشد ، راستگو باشد. استاندار خوزستان باید اعتدال گرا باشد . استاندار خوزستان باید به فکر، توانایی و شایستگی اولویت دهد . خوزستان به استانداری نیاز دارد که فهم کاملی از رویکرد توسعه یافته و مترقی دولت تدبیر و امید مبنی بر اینکه "باید به دنبال رشد مستمر و عادلانه زندگی مردم با افزایش سطح مادی و معنوی زندگی مردم بود" ، داشته باشد . خوزستان استانداری می خواهد که بتواند از پتانسیل ها و منابع فراوان موجود در استان ثروت تولید کند . خوزستان مدیری می خواهد که مشی اعتدال گرایش مورد اجماع نخبگان باشد . استاندار خوزستان باید فضای کسب و کار را در استان تسهیل کند . استاندار خوزستان باید بتواند مطالبات مردمی را که با امید به تغییر در زندگی خود و حرکت به سمت پیشرفت و توسعه به دکتر روحانی رای داده اند پاسخ دهد . استاندار خوزستان باید به تامین حقوق شهروندان و تامین امنیت فعالین سیاسی در چارچوب قانون وفادار باشد .

کلام آخر

این وظیفه شهروندان خوزستانی بویژه روشنفکران، دانشگاهیان، روحانیون ، روزنامه نگاران و کنشگران سیاسی مدنی است که مطالبات توسعه یافته خود را از استاندار اینده طلب کنند . اگر نخبگان خوزستان بتواند به یک اجماع در خصوص توقعات و مطالبات از استاندار آتی خوزستان دست یابند آنگاه وزارت کشور و به تبع آن فردی که به سمت استانداری خوزستان منصوب می شود در چارچوب این انتظارات عمل خواهد کرد و باید ها و نبایدها فوق الذکر را مد نظر خواهد داشت .


مطالب مرتبط
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
comment
0
0
comment فقط مرعشی
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
comment
0
0
comment فقط مرعشی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار