شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۹۵
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
مرگ مردم و مسئولین در جاده های خوزستان
در طول سال های گذشته هم شاهد مرگ دلخراش کودکان در این جاده ها بوده ایم و هم شاهد مرگ مسئولین و مردم عادی.
شوشان/ فاطمه سيروس: خوزستان استاني پهناور است با جاده‌هايي كه معروف به پرخطرترين جاده‌هاي كشور هستند. خوزستان، راه مواصلاتي برخي شهرهاي جنوبي كشور، محور اصلي ترانزيت كالا، محل عبور كاروان راهيان نور و مسير پر تردد 5 ميليون و 500 هزار مسافر نوروزي است.

اين موارد همه بيانگر پراهميت بودن جاده‌ها و راه‌هاي اين استان است، اما تا كنون همواره مورد بي توجهي مسئولان بوده است. جالب اينكه هر سال به دليل تصادفات بسيار درمسيرهاي خوزستان، گرچه هشدارها و توصيه‌هاي زيادي به مسافران مي شود، اما بعد از مدتي همه چيز به دست فراموشي سپرده مي شود.

در اين سال‌ها پروژه‌ها و طرح‌هاي متعددي نقل محافل استان‌هاي كشور براي حل مشكلات جاده‌ها و را‌ه‌ها بوده است. خوزستان نيز از استان‌هايي است كه براي راه‌هايش راه حل‌هاي بي‌شماري مطرح شده است.

سال 87 بود كه دولت 27 تصميم براي برای مطالعه، احداث و تجهیز جاده های استان خوزستان گرفت. هيات وزيران در آن زمان وزارت راه و ترابرى را موظف كرد كه نسبت به احداث كمربندى غرب و جنوب اهواز از سال 1388 ، بهسازى و تعريض جاده اهواز ـ سوسنگرد ـ چذابه در سال 1388 ، تعريض و چهار بانده كردن محور ملاثانى ـ شوشتر ـ دزفول در سال 1388 و تكميل مطالعات چهار بانده كردن محور دارخوين ـ شادگان ـ خوردورق در سال 1387 نسبت به مطالعه و احداث كمربندى و زيرگذر شهر شوش، مطالعه بزرگراه آبادان ـ اروندكنار و تكميل مطالعات احداث بزرگراه كمربندى آبادان ـ خرمشهر و اتصال به شلمچه ، صلاح جاده هفتکل ، ایذه ، باغملک و ... اقدامات لازم را انجام دهد. جالب اينكه اين‌همه مصوبه فقط در حد مطالعه انجام گرفته اند و فقط برخي از آنها به اجرا رسيده است.

جاده‌هاي خوزستان، رتبه 14 كشور

استان خوزستان با توجه به اينكه يك استان استراتژيك درزمينه اقتصادي يا به عبارتي قطب كشاورزي كشور است، بايد از لحاظ جاده‌اي وضعيت مطلوب و مناسب داشته باشد؛ اما گذرگاه ترانزيت كشور از لحاظ وضعيت جاده اي و راه‌ها، رتبه 14 را در ميان استان هاي كشور دارد.

در همین زمینه نماينده انديمشك در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار ما گفت : در حال حاضر جاده‌هاي خوزستان از لحاظ فشار بار در رتبه سوم كشور قرار دارند كه اين وضعيت بسيار اسفناك است. ايمن نبودن جاده‌ها و پرحادثه‌ بودن آنها همچون قربانگاهي براي مسافران شده است.

به گفته دارايي راه‌هاي استان تعريف شده نيست، يعني آزادراه، اتوبان، جاده دوبانده، جاده يكطرفه هيچ‌كدام به طور واضح مشخص نيستند و گاهي براي مردم مشكل آفرين مي شود. همچنين بسياري از روستاهاي خوزستان جاده آسفالت ندارند كه اين جاي بسي تاسف و گلايه دارد كه دولت‌هاي مختلف كه روي كار آمده‌اند تاكنون براي جاده‌هاي استان خوزستان هيچ اقدام مناسبي نداشته‌اند. مشکل ظرفيت جاده ها يکي از مشکلاتي است که مدت‌هاست استان خوزستان با آن دست و پنجه‌نرم مي‌کند. به طوري که حتي رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در اين باره اظهار نگراني مي کند.

به گفته سردار «اسکندر مومنی» تعداد خودروها به طور روزافزون افزایش می یابد، حال آنكه افزایش ظرفیت جاده های کشور به دلیل زمانبر بودن پروژه های عمرانی متناسب با افزایش تعداد خودروها نیست.

يكي از پروژه‌هاي مهم دولت در خوزستان پروژه چهارخطه و 2 بانده كردن سه‌راهي غيزانيه- نمره يك هفتکل بود كه همچنان طرح مطالعاتي آن در دست اجراست. طول اين پروژه 57 كيلومتر است. خرداد امسال بود كه اين پروژه به تصويب رسيد كه همان زمان رئیس اداره راه و شهرسازی هفتکل اعلام كرد: انجام این پروژه از محل اعتبارات شهرستانی به دلیل هزینه بالای این کار عملی نبود اما با پیگیری‌های مستمر فرماندار و مسئولان استانی انجام این پروژه با تخصیص اعتبارات ملی انجام می‌شود.

سه راه غيزانيه- نمره يك هفتگل پرخطرترين و پرتصادف‌ترين جاده هفتکل است كه همواره به‌عنوان قتلگاه معروف بوده است. اين اواخر فرماندار هفتگل تاكيد كرده است كه براي اجراي پروژه چهارخطه‌كردن سه‌راهي غيزانيه- نمره يك هفتکل، بايد تامين اعتبار كافي شود.

به گفته وی براي اجراي چهارخطه كردن اين جاده اعتبارات سنگيني نياز است و فعلا طرح مطالعاتي آن در حال انجام است كه با اتمام طرح مطالعاتي برآورد اعتبار مورد نياز آن انجام مي‌شود و به احتمال زياد امسال اعتبار به اين پروژه اختصاص مي‌يابد. همچنين اصلاح و بهسازي پيچ پرحادثه اين خط، معروف به پيچ سيدمحسن در اولويت قرار دارد كه 570 ميليون تومان براي آن اختصاص يافته و كار اجرايي آن آغاز شده است.

نماينده انديمشك نيز پروژه چهارخطه و 2 بانده كردن سه‌راهي غيزانيه- نمره يك هفتکل را اقدامي اميدواركننده مي‌داند و مي‌گويد: اين قبيل كارها جاي اميدواري دارد، اما متاسفانه آنقدر به كندي انجام مي شود كه مردم دلزده مي‌شوند.

وي همچنين درباره پروژه جاده آبادان –ماهشهر مي‌گويد: متاسفانه آنقدر تصادفات مرگبار در اين جاده اتفاق افتاد كه بالاخره مسئولان به فكر ساختن وهموار كردن اين جاده افتادند. دارايي در مورد آزادراه خرم آباد- انديمشك نيز معتقد است كه اين جاده بايد تا اهواز ادامه يابد كه هنوز در دست اقدام نيست.

گفتني است فرماندار هفتکل تزريق نشدن منابع مالي و وجود اختلاف ميان شركت مناطق نفت‌خيز جنوب و منابع طبيعي را مانع از پيشرفت اين پروژه اعلام كرده است. به گفته فرماندار، قرار است جاده خروجي هفتکل نيز به طول 7 كيلومتر در قالب پروژه‌هاي عام‌المنفعه نفت اجرا شود كه اجراي اين پروژه از سال 87 آغاز شده است و پيشرفت 40 درصدي دارد.

عمر كم آسفالت دليل ديگر عقب ماندگي جاده‌ها

خوزستان داراي زيرساخت‌ها و شرايط بسيار خوبي براي ارتباط با ديگر استان‌ها و كشورهاي مجاور است ولي فقدان جاده مناسب باعث شده تا بخش زيادي از اين تبادلات و صادرات با مشكل مواجه شود.يكي ديگر از دلايل اساسي عقب ماندگي در حوزه جاده‌هاي خوزستان طول عمر كم آسفالت است زيرا نگهداري راه در خوزستان به دليل دماي هواي بالا با هزينه‌هاي زيادي همراه است. به گفته كارشناسان طول عمر زيرسازي و آسفالت در خوزستان تقريبا يك چهارم زمان استاندارد كل كشور است و دوران ماندگاري جاده در ايران در مقايسه با ساير كشورها تقريبا يك سوم كشورهاي پيشرفته است كه اين وضعيت نيز دلايل خاص خود را دارد.

نماينده انديمشك فشار بارهاي ناشي از خودروهاي حامل بار با اضافه تناژ غيرمجاز را نيز يكي از دلايل نابودي جاده‌‌ها مي‌داند و مي‌گويد: افزايش تناژ نيز تاثير بسيار مستقيمي بر نابودي جاده‌هاي استان دارد، حركت خودروهاي حامل بار با اضافه تناژ غيرمجاز است و اين مهم باعث شده تا 30 درصد طول عمر جاده‌‌ها در استان تقليل يابد.

جالب اينكه چندي پيش عالي‌ترين مقام دولت در استان اظهار كرد: براي رفع مشكلات در حوزه جاده‌هاي خوزستان نيازمند يك‌هزار و 380 كيلومتر جاده بوديم كه تاكنون 380 كيلومتر آن ساخته شده‌ است. سيدجعفر حجازي با اشاره به اينكه كار ساخت يك‌هزار كيلومتر باقيمانده جاده‌هاي استان آغاز نشده، گفته است: منتظر تخصيص اعتبار به اين پروژه‌هاي زيربنايي هستيم و اميدواريم تا پايان دولت دهم اعتباراتي تخصيص يابد تا بخش زيادي از مشكلات در اين حوزه برطرف شود.

همچنين در طول سال در استان خوزستان 50 ميليون تن كالا جابه‌جا مي‌شود و از نظر ميزان جابه‌جايي كالا در كشور جايگاه ششم را داريم ولي در حمل مسافر در بين ساير استان‌هاي كشور رتبه سوم را داريم كه اين نشان مي‌دهد كه نياز خوزستان به جاده به دليل جابه‌جايي مسافر بسيار زياد است. استاندار خوزستان هم اعلام كرده است كه «از نظر وضعيت جاده‌ها در سراسر كشور جايگاه چهاردهم را داريم و از نظر ترافيك و تراكم جاده‌ها در سطح استان وضعيت مناسبي وجود ندارد و ترافيك و تراكم در جاده‌هاي استان سنگين است.

در صورتي كه يك‌هزار و 380 كيلومتر جاده استان كه تاكنون تنها 380 كيلومتر آنها ساخته شده تكميل و به بهره‌برداري برسد تازه به جايگاه ششم كشور خواهيم رسيد كه جايگاه مناسب و در خور شأن نيست.» جا دارد مسئولاني كه از چنين آمار و ارقامي خبر مي‌دهند كمي هم به فكر درج خبرهاي خوش و اميدوار كننده باشند.

قتلگاه جاده های خوزستان

در همین زمینه نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی چندی ژیش گفته بود : جاده‌های خوزستان استاندارد لازم را برای تردد ندارند و برخی از جاده‌های خوزستان اصطلاحا هنوز «مالرو» است. سید شکرخدا موسوی با اشاره به اینکه خوزستان نیازمند توجه بیشتر به بخش راه و جاده است، اظهار داشت: متاسفانه تنها شاهد مرگ همشهریان و هم استانی‌های خود هستیم و مسئولان تنها به ارائه آمار بسنده می‌کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از جاده‌های خوزستان به قتلگاه تبدیل شده‌اند و هفته‌ای نیست که در آن‌ها شاهد مرگ هم استانی‌های خود نباشیم.

دلخراش ترین حادثه

مروری بر حوادث دلخراش جاده های خوزستان نشان از این دارد که خون بسیاری از مردم این مرز و بوم در جاده های خوزستان ریخته می شود. یکی از دلخراش ترین سوانح رانندگی کشور در حومه شهرستان هفتکل در جاده اهواز- اصفهان رخ داد. اتوبوس مسافربری که حرکت خود را از اهواز به سمت اصفهان آغاز کرده بود در ساعت 11:09 پس از رسیدن به روستای هویر از توابع شهرستان هفتکل با برخورد به یک کامیون دچارسانحه می شود.

به گفته شاهدان عینی این سانحه موجب آتش سوزی شدید در اتوبوس شد که به دلیل عدم وجود راه نجات برای سرنشینان اکثر مسافران اتوبوس در آتش سوختند.

جاده های خوزستان مسئول و غیرمسئول نمی شناسد

جاده های خوزستان زن و مرد و کوچک و بزرگ و مسئول و غیر مسئول نمی شناسد و در طول سال های گذشته هم شاهد مرگ دلخراش کودکان در این جاده ها بوده ایم و هم شاهد مرگ مسئولین و مردم عادی.

مرگ دلخراش سرپرست شهرداری رامهرمز و همسرش در جاده هفتکل – رامهرمز نشان داد که جاده های خوزستان همچون اژدهایی مسئول و غیرمسئول را در کام خود فرو می برد.

مسئولین هم پس از هر حادثه دلخراشی فقط وعده می دهند و این وعده ها تا کنون رنگ عملی را به خود نگرفته و داستان غم انگیز تصادف در جاده های خوزستان به اتمام نمی رسد...


خبرگزاری فارس: سرپرست شهرداری رامهرمز درگذشت

تصادف مرگبار سرپرست شهرداری رامهرمز و همسرش




تصادف شدید اتوبوس و کشته شدن 26 دانش آموز بروجنی در خوزستان




 تصادف مرگبار جاده آبادان-ماهشهر


مطالب مرتبط
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
comment
0
5
comment باید مسئولین مربوطه به خاطر کم کاری در اطلاح جاده ها محاکمه شوند.
comment
ندا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
comment
0
3
comment فقط تقصیر راه و جاده نیست. فرهنگ رانندگیمان هم خیلی پایین است کمی رعایت قوانین و مقررات مشکلی ایجاد نمیکند
comment
محمد وکیلی ایذه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
comment
0
4
comment اولین استان تولیدکننده نفت وگاز! باید این طور باشد.
comment
خوزستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
comment
0
1
comment دیر رسیدن بهتر از نریسیدن
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
comment
1
1
comment فقط وعده میدن. مدیر راه سازی خوزستان باید استعفا بده
اگر هر کجای دنیا این نوع اتفاقات می افتاد یه جور دیگه برخورد می شد اما مسئولین خوزستان عین خیالشون نیست
پاسخ ها
comment
سید رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
comment
comment چه ربطی به مدیر راه سازی داره ؟ اعتبار نیست ... هر چی اعتباره رفته تو مسکن مهر و یارانه ... در ضمن فرهنگ رانندگی هم در حد صفره ...
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
comment
0
1
comment خدا وکیلی مردم ایران بد رانندگی می کنن همش تقصیر جاده ها نیس
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
comment
0
2
comment فرهنگ نداریم آقاجان یارو بدون هیچ تخصص و مهارتی گواهینامه میگیره اون وقت میاد توی جاده و گازشو میگیره
comment
توسلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
comment
0
3
comment عنوان قتلگاه برای جاده های خوزستان بهترین عنوانیه که میشه روش گذاشت
comment
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
comment
0
2
comment خوزستان نفت داره گاز داره بندر داره و همه چی داره ژس چرا جاده نداره چرا هیچ اعتباری بهش تعلق نمی گیره چرا در حقش کم لطفی میشه
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
comment
0
1
comment منم چند سال پیش یکی از عزیزانم در جاده ها از بین رفت. لطفا شوشان پیگیری کنه تا اینگونه حوادث به حداقل برسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار