اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
گزارش میدانی؛
بارندگی‌های شدید رخ داده در دو روز گذشته در بالادست خوزستان سبب شد که حجم ورودی به سدهای دز و کرخه افزایش یابد.
مدیریت بحران خوزستان در پی اعلام هشدارهای لازم به روستاها و شهرهای در معرض خطر همچون شوش، دزفول، ایذه، هویزه و دشت آزادگان، ساکنان مناطق مورد تهدید شده را جابه‌جا کرد و تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز خسارت بیشتر به کار گرفت.



احتمال تمدید ممنوعیت تردد در محور اندیکا – شهرکرد

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به تمدید مسدود بودن محور اندیکا – شهرکرد، گفت: احتمال تمدید مسدود بودن این محور وجود دارد.

سرهنگ رضا دولتشاهی با اشاره به آخرین وضعیت مسیرهای خوزستان در بارندگی‌های اخیر، اظهار کرد: با توجه به اینکه در محور اندیکا – شهرکرد، بارش برف داشتیم و احتمال ریزش کوه وجود داشت، این مسیر تا فردا صبح (۱۰ بهمن ماه) برای تردد همه خودروها و تا شنبه (۱۳ بهمن‌ماه) برای تردد اتوبوس‌ها مسدود است.

وی افزود: تاکنون از زیر آب رفتن جاده اندیکا – شهرکرد گزارشی اطلاع‌رسانی نشده است و اگر این موضوع صحت داشته باشد، احتمالاً در حوزه چهارمحال بختیاری بوده است. حتی اگر بخشی از این مسیر زیر آب رفته باشد این مسیر مسدود است و نگرانی در این مورد وجود ندارد.

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به احتمال تمدید مسدود بودن محور اندیکا – شهرکرد، گفت: فردا این محور ارزیابی می‌شود و تا زمانی که ایمن‌سازی نشود، بازگشایی نخواهد شد بنابراین احتمال تمدید مسدود بودن این مسیر برای تردد کلیه خودروها وجود دارد.

دولتشاهی با بیان اینکه اکنون همه مسیرها باز هستند، گفت: تنها برخی محورهای روستایی از جمله مسیر تردد از سوسنگرد به سمت رفیع دچار آبگرفتگی شده است اما امکان تردد در این مسیر وجود دارد. بیشتر ترددها از این مسیر برای خدمت‌رسانی است اما مسیر برای عموم مسدود است.

تخلیه اداره "پارک ملی دز" به علت آبگرفتگی

رئیس پارک ملی دز با اشاره به بارندگی‌های اخیر، از تخلیه اداره پارک ملی دز به علت آبگرفتگی خبر داد.

رضا قپانچی پور اظهار کرد: روان‌آب‌های سطحی حاصل از بارندگی ۴۸ ساعت گذشته و ریزآب‌هایی که به رودخانه دز منتهی می‌شوند موجب طغیان رودخانه دز شده‌اند.

رئیس پارک ملی دز در خصوص تمهیدات اندیشیده شده جهت جلوگیری از وارد شدن آسیب به حیوانات پارک ملی دز، گفت: قبل از بارندگی و سیلاب، تپه‌هایی در مجاورت زیستگاه‌های حیوانات مستقر در پارک ملی دز از جمله گوزن زرد ایرانی ایجاد شد که با این اقدامات تاکنون هیچ مشکلی حیوانات را تهدید نکرده است.

قپانچی‌پور ادامه داد: تا زمانی که آب کاملاً فروکش نکند و از منطقه بازدید نکنیم نمی‌توانیم بگوییم خسارات وارد شده به پارک ملی دز چه میزان بوده است.



وضعیت پایدار در شهرهای سیلابی خوزستان / ادامه امدادرسانی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از وضعیت پایدار در برخی شهرهای خوزستان در پی بارندگی‌ها خبر داد و گفت: ارزیابی و امدادرسانی در این مناطق ادامه دارد.

علی خدادادی با اشاره به وضعیت شهرهای خوزستان در پی بارندگی، اظهار کرد: همه سیل‌بندهای مناطق متأثر از سیلاب در شهرستان شوشتر بررسی شده‌اند. در حال حاضر وضعیت در مناطق سیلابی شوشتر پایدار است. همچنین وضعیت مناطق سیلابی در شهرهای شوش و دزفول پایدار است اما ارزیابی و امدادرسانی در این مناطق ادامه دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در زاویه مشعلی شهرستان دزفول، چهار نفر در محاصره سیلاب قرار گرفته بودند که با تلاش تیم‌های امداد و نجات هلال احمر، نجات یافتند.

خدادادی بیان کرد: همچنین به ۲۱ خانوار در مناطق الوار گرمسیری، سبزآب، چم گلک، جاده کرخه و پشمینه‌زار از توایع شهرستان اندیمشک امدادرسانی شد.



روستاهای دزفول در امنیت هستند

سرپرست فرمانداری دزفول با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در خصوص پیشگیری از خطرات احتمالی در پی بارندگی‌های اخیر، گفت: همه روستاها در امنیت هستند و مشکل خاصی در دزفول وجود ندارد.

محمد حیدری در خصوص وضعیت دزفول در پی بارندگی‌های اخیر، اظهار کرد: با تمهیدات اندیشیده شده طی یک ماه اخیر در شهرستان دزفول مشکل خاصی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سیل‌بندها نیز قبل از بارندگی‌ها ترمیم شده بود، افزود: عشایر در معرض خطر نیز پیش از بارندگی جابه‌جا شده بودند و هیچ تلفاتی نداشتیم.

خطر سیل از کنار روستاهای شوشتر گذشت

فرماندار شوشتر با اشاره به وضعیت سیل‌بند شعیبیه، گفت: آب از مرز سیل‌بندهای شعیبیه عبور نکرده و به محدوده روستاهای مسکونی نرسیده است.

حسین پنبه‌دانه‌پور در خصوص آخرین وضعیت روستاهای شوشتر پس از بارندگی، اظهار کرد: همه امکانات لازم برای مقابله با سیلاب احتمالی در بخش شعیبیه فراهم شده و با اقدامات به موقع، تاکنون از ورود آب به روستاها جلوگیری شده است.

دو روستای دشت آزادگان در خطر سیل

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به شکسته شدن سیل‌بند روستای آلبوعفری در دشت آزادگان گفت: آب از سوی روستای آلبوعفری شمالی به سوی روستای سویدانی در حال حرکت است.

صادق سلامت با اشاره به شکسته شدن سیل‌بند روستای آلبوعفری، اظهار کرد: آب از سوی روستای آلبوعفری شمالی به سوی روستای سویدانی در حال حرکت است و طبق پیش‌بینی‌های مسئولان محلی، از کنار این روستا رد می‌شود.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت شهر رفیع پس از شکسته شدن سیل‌بند در پی بارندگی‌ها، اظهار کرد: آب در شهر رفیع هویزه جاری شده و منازل این شهر تخلیه شده‌اند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه تلاش برای احداث و ترمیم سیل‌بندها در هویزه ادامه دارد، افزود: بر اساس آمار، شهر رفیع ۱۰۰۶ خانوار دارد.

سلامت با بیان اینکه ارزیابی و امدادرسانی توسط امدادگران جمعیت ادامه دارد، گفت: تاکنون ۴۸۰ بسته غذایی در روستاهای آلبوعفری، چولانه و حجیه دشت آزادگان توزیع شده است.



آخرین وضعیت شهر "رفیع" در محاصره سیلاب

از ساعت‌های ابتدایی صبح امروز (۹ بهمن‌ماه) شهر رفیع از توابع شهرستان هویزه در محاصره آب قرار گرفته است و نیروهای امدادی در حال کمک به مردم هستند، به گفته مردم منطقه از شب گذشته که سیل‌بند رفیع شکسته است، آب وارد شهر شده و شرایط را بسیار دشوار کرده است.

با توجه به ورود آب به میدان ورودی شهر، نیروهای امدادی، ارتش و نیروهای مردمی در حال ترمیم سیل‌بندها برای جلوگیری از ورود آب به خانه‌ها هستند اما شدت جریان آب در منطقه بسیار زیاد است. به همه ساکنان رفیع اخطار داده شده که باید شهر را تخلیه کنند، زیرا احتمال ورود سیلاب به منازل در این منطقه زیاد است.

نیروهای ارتش، سپاه، هلال احمر و نیروهای مردمی در حال تخلیه شهر هستند و خودروهای امدادی نیز برای ارائه کمک و حمل و نقل مردم به مناطق امن در حال ورود به منطقه هستند. با وجود هشدارهایی که به مردم داده شده، تنها بخشی از مردم شهر را تخلیه کرده‌اند و بیش از نصفی از ساکنان رفیع هنوز در منازل خود هستند.

تعدادی از مردم به وسیله خودروهای شخصی در حال خاک‌ریزی برای جلوگیری از ورود آب به خیابان‌ها و خانه‌های خود هستند اما حجم آب جاری شده در منطقه زیاد است.

یکی از شهروندان که در حال ترک منطقه است می‌گوید: آب وارد شهر شده و کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. به ما گفته شده که منطقه را ترک کنیم و ما نیز در حال ترک شهر هستیم.

اما یکی دیگر از اهالی رفیع می‌گوید: نمی‌توانیم خانه‌هایمان را خالی کنیم. ما جایی برای رفتن نداریم باید در خانه بمانیم. مردمی که از منطقه می‌روند حتماً جایی برای رفتن دارند.

حسن شریفی، معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار هویزه، در این زمینه در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرده، بر اثر طغیان رودخانه نیسان، شهر رفیع در محاصره آب قرار گرفته است اما اوضاع تحت کنترل است

معاون فرماندار هویزه ادامه داد: به همه مردم گفته‌ایم که شهر را خالی کنند و مدارس را نیز امروز و روز گذشته تعطیل اعلام کردیم. پس از ترمیم سیل‌بند، مجدداً به مردم اجازه خواهیم داد تا به شهر بازگردند زیرا اگر سیل‌بند ترمیم شود، دیگر خطری شهر را تهدید نمی‌کند.

براساس این گزارش؛ بسیاری از اراضی کشاورزی منطقه که در مسیر سیل‌بند رفیع قرار داشتند، به زیر آب رفته‌اند. همچنین پس از شکسته شدن این سیل‌بند، آب وارد مزارعی شده که پس از سیل‌بند قرار داشتند. کشاورزان رفیع از اوضاع منطقه بسیار ناراضی هستند و اقداماتی را که در راستای ترمیم سیل‌بندها انجام می‌گیرد، کند می‌دانند.

تعدادی از کشاورزان برای جلوگیری از ورود آب به مزارع خود، به کمک چوب و گونی‌های خاک در حال احداث سیل‌بند هستند اما جریان آب به شکلی است که این کار تقریباً بی‌فایده است و آب به مزارع وارد شده است. بسیاری از اهالی رفیع در محل شکستگی سیل‌بند منطقه تجمع کرده‌اند و خواهان سرعت بخشیدن به عملیات ترمیم این سیل‌بند هستند.

کامیون‌های خاک و ماشین‌آلات راهداری در حال وارد شدن به منطقه هستند تا خاک و تجهیزات مورد نیاز ترمیم سیل‌بند را تأمین کنند. تجمع اهالی رفیع در منطقه روند عملیات ترمیم را با مشکل مواجه کرده است و مسئولان از مردم درخواست دارند تا منطقه را ترک کنند. مردم به کمک نیروهای امدادی در حال ترمیم سیل‌بند رفیع هستند. تقریباً بیش از نیمی از سیل بند با تلاش مردم ترمیم شده است و مردم از این موضوع بسیار خوشحال هستند.

جلیل قضائی شهردار رفیع، نیز اظهار کرد: اگر دیشب سیلاب را کنترل نمی‌کردیم فاجعه انسانی در رفیع رخ می‌داد. اکنون شهر در محاصره سیلاب است و همه نیروهای امدادی در تلاش هستند که سیل‌بند رفیع را به طور کامل ترمیم کنند.

وی افزود: اگر ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز تأمین شود، امیدواریم سیل‌بند رفیع تا حدود سه چهار ساعت آینده به طور کامل ترمیم شود و دیگر شاهد ورود آب به شهر نباشیم. تاکنون نیز با بسیج مردمی که در منطقه شکل گرفته است، پیشرفت خوبی در تکمیل سیل‌بند رفیع داشته‌ایم.



جاری شدن آب در ورودی شهر "رفیع" / تلاش نیروهای مردمی در برابر سیل

قاسم موسوی، سرپرست فرمانداری هویزه نیز با اشاره به جاری شدن آب در ورودی شهر رفیع، از تخلیه منازل این شهر خبر داد.

قاسم موسوی در خصوص آخرین وضعیت هویزه پس از شکسته شدن سه سیل‌بند در پی بارندگی‌ها، اظهار کرد: در ورودی شهر رفیع، بستر رودخانه دچار ترکیدگی شده است و از صبح روز گذشته آب در ورودی این شهر جاری شده است اما هنوز به معنای واقعی آب وارد شهر رفیع نشده است. در حال تلاش هستیم تا از ورود آب به شهر رفیع جلوگیری کنیم.

وی افزود: شب گذشته با دستور استاندار به مردم شهر رفیع دستور داده شد، منازل خود را تخلیه کنند که برخی از آنها نسبت به تخلیه منازل اقدام کردند. همچنین مدارس، حسینیه‌ها و مساجد شهر رفیع جهت اسکان اضطراری مردم آماده شده‌اند.

آمادگی اماکن ورزشی خوزستان برای حوادث احتمالی سیلاب

افشین حیدری، مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان نیز امروز (۹ بهمن‌ماه) گفته، با توجه به هشدارهای ستاد مدیریت بحران و پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارش‌های وسیع در هفته جاری و احتمال جاری شدن سیلاب، اماکن ورزشی، تجهیزات و هیات‌نجات غریق استان و همچنین سازمان‌های مردم نهاد در حوزه امداد و نجات این اداره‌کل، به صورت کامل در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: قایق‌های هیأت قایقرانی استان و شهرهایی که در حاشیه رودخانه هستند نیز با کمک افراد متخصص ما در هیأت نجات غریق برای امدادرسانی و نجات از آمادگی کامل برخوردار هستند.

مدیر کل ورزش و جوانان خوزستان گفت: ارائه نیازهای اولیه غذایی، دارویی و بهداشتی و ایجاد سرپناه به خانواده‌های آسیب دیده از جمله اقدامات سازمان‌های مردم نهاد اداره‌کل ورزش و جوانان در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بوده است.



تعطیلی برخی مدارس خوزستان

برخی از مدارس خوزستان، امروز سه‌شنبه به دلیل بارندگی و احتمال وقوع سیلاب تعطیل اعلام شدند.

غلام‌عباس هزاریان، فرماندار دشت آزادگان با اشاره به بارندگی‌های اخیر اظهار کرد: کلیه مدارس سوسنگرد و روستاهای اطراف به دلیل بارندگی‌، در نوبت صبح روز سه‌شنبه (۹ بهمن‌ماه) تعطیل اعلام شدند. همچنین مدارس اندیکا با اعلام فرمانداری این شهرستان در نوبت صبح، سه‌شنبه (۹ بهمن‌ماه) تعطیل هستند.

عدنان غزی، فرماندار شوش نیز افزوده: مدارس روستاهای بیت فندی، جریه سیدمحمد، شیخ حسن، مجید عبدالله، فدیم و دبات، کوی هفتم تیر، خلیفه حیدر، کاظم حیدر، بیت نور، یدی، یباره، محارب، غایب، زبیددبات، شنین حسین، شمخی، میگرن ۳ و مزرعه ۳، در روز سه‌شنبه (۹ بهمن‌ماه) در نوبت صبح و بعد از ظهر به دلیل احتمال وقوع سیلاب تعطیل هستند.

همچنین بنا بر اعلام فرمانداری دزفول به منظور جلوگیری از بروز حادثه برای دانش‌آموزان، ۱۵ مدرسه روستایی در دزفول در زاویه، بنه عاطی، بنه حاجات، روستای امیرالمومنین، شوهان سفلی و علیا، شهرک پیروزی و شهرک بهروزی در نوبت صبح، سه‌شنبه (۹ بهمن‌ماه) تعطیل هستند.

سدهای خوزستان آسیبی ندیده‌اند

غروب روز گذشته میثم جعفرزاده، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفته، در حال حاضر سدهای کرخه و دز به لحاظ پایداری و ایستایی شرایط نرمالی دارند و وقوع سیل هیچ آسیبی به تأسیسات وزارت نیرو وارد نکرده است.

وی با بیان اینکه تجربه سال گذشته در سد دز موجب شد تا از ماه پیش مدیریت مناسبی در سدهای کشور به ویژه در استان خوزستان داشته باشیم، اظهار کرد: به دلیل برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سدهای خوزستان، حجم وسیع سیلاب‌ها توسط دو سد دز و کرخه ذخیره شد که این مساله اقدامی مفید بوده است.
وی با تاکید بر اینکه که با بارش‌ها و سیلاب روز گذشته هیچ‌کدام از سدها آسیبی ندیده‌اند، گفت: با توجه به شرایط جوی که وجود داشت، وزارت نیرو رهاسازی از سد کرخه و دز را در فرجه‌های زمانی مختلف آغاز کرد که همین مساله موجب شد که دبی سد دز و کرخه نرمال باشد.

به گفته وی، آبی که از سدها رهاسازی می‌شود بسیار کم است اما زمانی که همین میزان آب با بارش‌ها تداخل پیدا می‌کند، میزان آب افزایش می‌یابد اما در مجموع باید گفت که به علت تدابیر در نظر گرفته شده، تخلیه سد به خوبی صورت گرفته و اکنون شرایط این دو سد نرمال است.


مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو افزود: در ماه گذشته هر هفته مدیریت مخازن سدها را دنبال کردیم که همین مساله موجب آمادگی کامل و ایجاد شرایط پایدار برای سدهای استان خوزستان شد. علاوه بر این نیز طی این مدت جلسات متعددی را با فرمانداری و استانداری داشته‌ایم که بتوانیم شرایط امروز را مدیریت کنیم.

شکستن سیل‌بند هویزه / پیشروی آب در برخی روستاهای خوزستان

روز گذشته مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از اعزام تیم واکنش سریع و نیروهای امداد و نجات به مناطق سیلابی هویزه در پی شکسته شدن سیل بند روستای السمومیه خبر داد.

علی خدادادی با اشاره به افزایش دبی رودخانه‌ها در پی بارندگی اظهار کرد: سیل‌بند شط نیسان (رفیع) منطقه زین‌العابدین در روستای السمومیه شکسته شده است و روستاهای سویدانی، مچریه، مگاصیص و دحیمی از توابع شهرستان هویزه در خطر جدی سیلاب قرار گرفته‌اند.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های پیش‌بینی شده برای استان، به روستاهایی که در کنار سیل‌بندها قرار دارند و ممکن است با وقوع سیلاب دچار حادثه شوند، اعلام کرده‌ایم تا از آن مناطق دور شوند.

فرماندار شوش نیز گفته، از اهالی ۸ روستایی که در حاشیه رودخانه دز قرار دارند، درخواست کرده‌ایم که دام‌های خود را از منطقه دور کنند و در حالت آماده‌باش کامل باشند. همه دستگاه‌ها در منطقه مستقر هستند و در صورتی که خطری مردم منطقه را تهدید کند، هلال احمر، ارتش و سایر دستگاه‌های حاضر در منطقه آمادگی لازم را برای کمک به مردم دارند.

غزی با بیان اینکه در دو روستای «کاظم حیدر» و «بیت یدی» احتمال وقوع سیلاب بیشتر است، گفت: در این روستاها دام‌ها و سایر محصولاتی که احتمال وارد شدن خسارت به آن‌ها بوده تخلیه شده‌اند و همه مردم نیز در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز روستای خود را تخلیه کنند و به مناطق امن بروند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان هلال احمر برای مردم و همچنین دام‌ها اردوگاه‌هایی را در مناطق ایمن و به دور از خطر سیلاب ایجاد کرده است تا مردم در صورت نیاز در آن‌ها مستقر شوند.


































منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار