شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
شوشان - علی عبدالخانی:

بازی " منچ " برغم سادگیش به مساحتی هرچند کم از هوش نیاز دارد اما تاس در تعیین برنده و بازنده ی آن نقش اصلی را بازی می کند.

در مقابل، بازی " مار و پله " هیچ مساحتی برای هوش و خلاقیت یا تجربه در آن دیده نشده و صدرصدِ نتیجه به میل و سلیقه ی تاس بستگی دارد.

در حقیقت این جناب تاس است که اگر بخواهد نردبانِ صعود و ترقی را دمِ پای یک مبتدی و ناکارآمد و بی تجربه قرار می دهد و آن را به بالاترین نقطه می کشاند و از او شخصی دیگر می سازد.

گاهی تاس در نقش یک موذی نیز ظاهر می شود و اقدام به تحریکِ مارهای زهرآلود جهت نیش زدنِ افراد لایق ‌و ساقط کردنشان از مرتبتی که در آن قرار دارند، می شود. برای جناب تاس وجود یا عدم وجود لیاقت و شایستگی در افراد کاملاً بی معناست.

نباید از یاد ببریم که برای اداره و مدیریت در دنیای امروز، تبعیت از شیوه های تاسی و مار و پله ای کاملا منسوخ شده و جای خود را به سنجشهای دقیق و ارزشیابی های قانونی و علمی بخشیده است، بنابراین تصور اینکه یک روستا ( و نه لزوماً شهر یا کلانشهر ) بر اساس الگوی مار و پله و سلیقه یا صلاحدید تاس به رشد و توسعه برسد، واقعاً تصوری واهی و خیال پردازانه است.

بر اساس مطالعه و اشراف کامل بر این مبحث عرض می کنم که منطق تاسی نمی تواند درک کند که فقط مدیران کارآشنا و متعهد و مسئولیت پذیر هستند که با بکارگیری صحیح منابع انسانی و سایر منابع، اهداف خواسته شده را محقق می سازند و زمینه ساز توسعه و تعالی حوزه ماموریت خود می شوند لذا هرجا که تاسها تعیین کننده باشند نباید انتظار شکوفایی در کوچکترین واحدهای اداری و خدماتی را داشت.

به بیانی ساده تر، یک واحد اداری یا اجرایی و خدماتی زمانی روی توسعه و پیشرفت و انضباط را می بیند که سهم خواهی، چربیدن روابط بر ضوابط، چاپلوسی به قصد بهره مندی، خاندان بازی و امثال این نابهنجاریها از چهره ی آن زدوده بشود که در سایه ی وجود منطق مار و نردبان، چراغِ این تصورِ خوشبینانه نیز خاموش می شود.

اگر بخواهیم به این بحث بُعدی عملی و ملموس بدهیم باید بگوئیم که نازل بودنِ عمران و خدمات شهری محدود به شهرِ مشخصی از استان خوزستان نیست و بسیاری از شهرهای این استان از این نقصان و کاستیها رنج می برند، لذا می توان نتیجه گرفت که: تا منطق " تاسها " گورِ خود را از عرصه ی مدیریتی - خدماتی این شهرها گُم نکند، واقعاً نمی توان به حداقل ترین مصادیق خدماتی و عمرانی و رفاهی دست یافت.

از باب انصاف تاکید می کنیم که حساب حوزه های موفق از آنچه به آن پرداختیم، جداست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار