نگاه بالا و پایین در تخصیص بودجه به استانها/ خوزستان پایین ترین سطح رشد بودجه سال آینده کشور
گذر عملکرد نمایندگان برای رشد بودجه استانی یا صرف دخالت در انتصابات؟
مجمع نمایندگان؛ نبود اراده و قاطعیت یا سهل انگاری
شوشان ـ سمیه غافلی :
شاید در هیچ کشوری، نمایندگان مجلس آن اینگونه که نمایندگان ما در تمامی شئون مملکت قانونی و فراقانونی ورود مینمایند،دخالت نکنند!
در کشور ما نماد توانمندی، قدرت و نفوذ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چند جا تعیین و مشخص میشود،مهمترین آنها در چینش اعضای دولت و کابینه است که نمایندگان استانهایی که دارای توانمندیهای شخصی سیاسی و از همه مهمتر انسجام درون مجمعی میباشند، میتوانند برای استان خود سهمیههای بیشتری در کابینه و سایر مدیریتهای کشوری به دست بیاورند.
دوم ،در تعیین بودجه سالانه کشور است.استانهایی که دارای نمایندگان توانمند و منسجم هستند،میتوانند سهم بیشتری از بودجه کشور را به استان خود اختصاص دهند یا به اصطلاح درصد بیشتری از بودجه را نسبت به سال قبل مصوب نمایند.
این در حالی است که در پی انتشار کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ کشور،برای مردم ،نخبگان ،جامعه رسانهای و غیره یک سوال جدی پیش آمد، نمایندگان استان خوزستان که سومین استان پر تعداد نماینده بعد از تهران و اصفهان در مجلس شورای اسلامی میباشند و از لحاظ تبلیغات درون استانی نیز به گونهای بیان میکنند که مردم حوزه انتخابیهشان تصور مینمایند که موکل آنها قدرتمندترین نماینده مجلس میباشد! حال مجمع نمایندگان باید پاسخ بدهند در کدام یک از دو فاکتور،نقش در کسب بودجه استانی و چینش کابینه دولت موفق عمل کرده اند؟
هرچند جواب آن را همگی میدانیم و نتیجه آن شد که در چینش کابینه،نمایندگان خوزستان نقش مهمی نداشتند و در تعیین حق السهم بودجه نیز شاهد فضاحت پیش آمده هستیم.
مجلسیون خوزستان، تمام توان و انرژی خود را صرف امور جزئی مانند جابجایی مدیران شهرستانی و استانی ، رایزنی جهت گرفتن پروژه های نون و اب دار برای پیمانکارانی که نقش اسپانسر تبایغاتی آنها بودند و نیز اقدامات نمایشی و تبلیغاتی زود هنگام به منظور تضمین اخذ رای انتخابات پارلمان بعدی می نمایند.
به گونه ای که اگر شهروندان وارد فضای مجازی میشوند، تبلیغات گسترده نمایندهها در مواردی است که شاید اصلاً ربطی به وظیفه نمایندگی آنها نداشته باشد. از افتتاح یک راه مواصلاتی تا ترانس برق و غیره!
گفتنی است؛ تازهترین بررسیها نشان میدهد بخش دوم لایحه بودجه دولت در سال ۱۴۰۴ منتشر شده است. بر اساس لایحه منتشر شده سهم هر استان از اعتبارات بودجه در سال آینده مشخص شد.
آمارهای مربوطه حاکی از آن است که اعتبارات استان هرمزگان در سال ۱۴۰۴ نسبت به سال جاری، بیشترین رشد و در نقطه مقابل آن استان خوزستان قرار گرفته که کمترین رشد اعتبارات را در سال ۱۴۰۴ در بین استانهای کشور به خود اختصاص داده است.
یعنی نگاهی بالا و پایین به تخصیص بودجه به استانها شده است!
اگر چه فرایند بودجه نویسی، توسط سازمان مدیریت برنامه کشور تهیه و تدوین و به رییس جمهور ابلاغ و طی مراحلی به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب ارجاع شد، اما این اراده مجلس و نمایندگان است که ابتدا در کمیسیون تلفیق و سپس در صحن علنی مجلس با هوشیاری و ذکاوت لازم و دفاع همه جانبه در آن تغییرات لازم را بوجود می آورند!
همچنین با توجه به اینکه، بودجه زمانی ضمانت اجرا دارد که به تصویب نهایی مجلس و تایید شورای نگهبان برسد و سازمان مدیریت و برنامه در مراکز استان ها ،طی گزارشی فرایند طرح های عمرانی مصوب و در حال اجرا را گزارش می دهد که معمولا در شهریور ماه هر سال ابلاغ می شود، استاندار و معاونین استانداران نیز وظیفه دارند ، هماهنگی های لازم را جهت تامین اعتبارات در سال آتی با سازمان مدیریت استان بعمل بیاورند، معاونین مربوطه استانداری خوزستان در این خصوص غفلت کردند یا سهل انگاری؟
۱۸ نماینده مجلس که دو تن از آنها عضویت در هییت رئیسه مجلس را به عنوان برگ برنده و نفوذ خود در پارلمان تلقی میکنند، چه نقشی در بودجه گیری خوزستان داشتند؟
آیا موضوعی مهمتر از بررسی و چانه زنی برای بودجه گیری استان خود در مجلس دارند؟