شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۲۷۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۹
تقدیر از ناصر تقوایی در آبادان/ قطع سخنرانی تقوایی/ بغض و لبخند تقوایی در آبادان + تصاویر
دليل ناتمام ماندن صحبت‌هاي تقوايي، مخالفت برخي چهره هاي سياسي آبادان با برگزاري اين جشنواره بوده است.
شوشان: پنج شنبه شب آیین اختتامیه جشنواره سینما حقیقت در حالی با تاخیر 45 دقیقه ای آغاز و راس ساعت مقرر تمام شد که از روز گذشته حاشیه های مخالفت عده ای با بزرگداشت ناصر تقوایی بر جشنواره سایه افکنده بود.




به گزارش شوشان ، هرچند که مجری برنامه تمام سعی خود را کرد تا حال و هوای جشنواره فیلم را از مراسم دور کند و به جبهه و جنگ و سنج و دمام و حرف های نوستالژیک در مورد آبادان بپردازد اما حضور هماهنگ عده ای مخالف ، نمایانگر فضای مشوش فرهنگ و سیاست در آبادان شد.

اکثریت مردم اما، بی اعتنا به رفتار مخالفان دقایق طولانی ایستادند و از تقوایی، این افتخار آبادان و نیز همراهانش هنرمندش از جمله داریوش ارجمند و دیگر مستندسازان حاضر در جشنواره تقدیر کردند.



در ابتدای مراسم که با حضور بعضی از مقامات شهری از جمله دکتر دهدشتی، ایلخاص زاده فرماندار، چنانی جانشین سپاه همراه بود،  طباطبایی نژاد، رییس مرکز سینمای مستند و تجربی کشور از افتخار حضور در آبادان به عنوان شهر فرهنگ و هنر سخن گفت و سپس نورانی معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند از اهتمام این سازمان برای تداوم برنامه های فرهنگی و هنری در منطقه خبر داد. او به صراحت تاکید کرد: این جشنواره پایان کار نیست، آغاز راه است.

سپس از یکی از سرداران جنگ تحمیلی که پیش تر جلوی دوربین یک مستندساز آبادانی ایستاده بود تقدیر شد.

پنج داور محلی جشنواره شامل بهزاد وزیری، محمد مرادی، عباس امینی، دانش اقبالشاوی و محمودرضا ثانی روی سن آمدند و برگزیدگان جشنواره را معرفی کردند. سپس اقبالشاوی از داریوش ارجمند درخواست کرد برای حضار صحبت کند، سخنانی که بیشتر آن تجلیل از ناصر تقوایی به عنوان یکی از مفاخر سینمای ایران بود.



ارجمند به مردم آبادان گفت: خوش به حالتان که تقوایی همشهری شماست. او بود که تقوایی را  به روی صحنه فراخواند و مردم به استقبال از او ایستادند و احترامش کردند. تقوایی که با بغض سخن می گفت، حتی لحظه ای که " مخافان تجلیل از تقوایی " در سکوت سالن را ترک کردند خم به ابرو نیاورد، از خاطراتش از آبادان گفت، از آرزوی کودکیش برای ساختی فیلمی که در این سالن (سینما نفت) نمایش پیدا کند، از اینکه قصد کرده عکس تاریخی خود از خرابه های پالایشگاه آبادان را به موزه این شهر یادگار بدهد.

داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به سوابق حضور خود در آبادان گفت: وصف آبادان دشوار است و آبادان تعریف ناپذیر است و فقط با حضور در روزهای جنگ در این شهر میشد واقعیت را درک کرد. وی افزود: امروز روز فرهنگ است و من سینما را با شخصیت ناخدا خورشید آغاز کردم و ناخدا خورشید ساخته دست استاد ناصر تقوایی است.



وی ناصر تقوایی را اولین مستندساز فرهنگ تشییع و عاشورا دانست و افزود: سینه زنی شور عاشورایی و سنت های مذهبی برای نخستین بار توسط ایشان مستندسازی شده است.
داریوش ارجمند ، ناصر تقوایی را چیکیده فرهنگ جنوب دانست و افزود: آبادان محل گذر فرهنگ ها است ، ما در چهار راه حوادث هستیم .
وی ملت ایران را شایسته ترین ملت برای پذیرش اسلام دانست و گفت: همه دنیا وام دار فرهنگ ایران است ، و ایران موجب ایجاد فرهنگ و تمدن اسلامی است.
ارجمند افزود: اکنون معماری اسلامی مدیون ایران است ، فرهنگ عاشورایی یک مکتب کاملا هنری است و نمایش هایی مانند تعزیه دارد و سینمای مستند عاشورایی مدیون ناصر تقوایی است و اسطوره واقعی در سینمای ایران، ناصر تقوایی است.

ناصر تقوایی در این مراسم به ذکر خاطراتی از حضور هنری خود در شهرهای آبادان و خرمشهر پرداخت و گفت : فکر میکنم این بهترین یادبودی باشد که از من در شهرم به یادگار باقی بماند. ناصر تقوایی با اشاره به دست نوشته خود در ابتدای مجموعه عکس هایش گفت: من ایران را دوست دارم زیرا سرزمین من است ، خوزستان را دوست دارم چون ولایت من است، ولی عاشق آبادان هستم چون زادگاه من است.

اما تقوایی هنوز حرف های بسیار برای گفتن داشت و جماعت حاضر در سالن مشتاقانه نشسته بودند که مجری مراسم  یکباره به میان حرف استاد آمد و با قطع سخنان او  پایان مراسم را اعلام کرد.

تقوایی هیچ نگفت با همان بغض که بالای سن رفته بود، به اضافه لبخندی از سن پایین آمد. در تمام مدتی که تقوایی سخن می گفت اسماعیل زمانی، مدیرعامل منطقه آزاد اروند کنارش ایستاده بود و شرمگین از رفتارهای نابخردانه در سکوت فرو رفته بود.

اما مردم بهت زده همهمه اعتراضشان بلند شد، یکی از حضار به سخن آمد و از رفتار مجری جلسه در قطع سخنان ناصر تقوایی و رفتارهای توهین آمیز به ساحت هنر و هنرمندان انتقاد کرد.

 داریوش ارجمند هم از اینکه سخنان تقوایی ناتمام ماند ناراحت بود. حرف همه جماعت معترض در مراسم بزرگداشت ناصر تقوایی را یک جوان از انتهای سالن نفت فریاد زد:" ما برای شنیدن تقوایی همیشه وقت داریم". اما تقوایی با بغضی فروخفته و لبخندی بر لب در حالیکه به احترام مردم دست هایش را تکان می داد از سالن خارج شد.

همچنین در این مراسم که با اجرای زنده نوای محلی سنج و دمام همراه شد ، از سردار عبدالله نورانی جانباز شیمیایی دفاع مقدس و فرمانده تیپ 22 بدر در آزادسازی خرمشهر نیز تقدیر بعمل آمد. این مدافع نظام و انقلاب در جریان تجزیه طلبان که می‌خواستند خوزستان را از ایران جدا کنند، فعالیت گسترده‌ای در کنار شهید محمد جهان‌آرا داشت و در محور کوت شیخ فرماندهی عملیات سپاه خرمشهر را بر عهده داشت.

سردار عبدالله نورانی برادر شهیدان «غلامرضا 30 ساله و رسول 14 ساله نورانی» در خرمشهر است و در آزادسازی خرمشهر نیز فرماندهی تیپ 22 بدر را برعهده داشت. تقدیر از سردار نورانی به دلیل حضور ایشان در فیلم مستند "نباید گریه کنی مادر" توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی کشور صورت پذیرفت. "نباید گریه کنی مادر" مروری بر زندگی امروز عبدالله نورانی دارد. عباس امینی کارگردان و محمد داوودی تهیه کننده و میثم ریاحی تصویربردار این فیلم هستند که در سال 92 تولید شده است.
























































































comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۹
comment
comment
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
comment
1
11
comment متاسفم به خاطر این عده افراد
comment
بهروز زمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
comment
0
9
comment چند وقت پیش در آبادان کنسرتی که اداره ارشاد مجوز داده بود با هیاهوی همین مخالفان لغو شود. نباید فرهنگ را آلوده سیاست کرد
comment
مهناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
comment
1
9
comment ناصر تقوایی هنرمند دوس داشتنیه
comment
هنرمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
comment
1
7
comment چرا اطلاع رسانی نکردید که ما هم بریم؟ لطفا این گونه مراسم ها اطلاع بدید
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
comment
3
1
comment سلام نورانی معاون مالی هست و نعمت زاده معاون فرهنگی
comment
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
comment
0
0
comment بهزاد وزیری و محمود ثانی از بهترینهای خوزستان ، افتخار بچه های آبادان
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
comment
1
7
comment همین کارها باعث می شود که نخبه های خوزستان از این استان بروند

واقعا متاسفم / برای این فضاهای مسموم
comment
یک دردمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
comment
2
2
comment عجله نکنید همه چی داره درست میشه.... امیدوارم.... .. .... مراسم ها باید درخور هنرمندان باشد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
comment
0
0
comment قلم زن نكودار و شمشيرزن!
خدا رحمت كند سعدي را كه اين سخن اوست قلم زن نويسنده است كه از مرزهاي فرهنگي دفاع مي كند شمشيرزن سرباز است كه از حريم كشور دفاع مي كند و هردو شايسته تجليل اند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار