شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۴۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۴
 میثم حلالی : بعضی وقت ها دلت تنگ می شود برای اینکه ساعاتی را به دشت و بیابان بزنی. حداقل از طبیعت بهره بگیری و فارغ شوی از همه دود و آلایندگی و هوای ناپاکی که هر روز وارد ریه ات می شود.

آری دشت خوزستان می شود مسیری که لاستیک های خودرو با نوردیدن جاده ، تو را به آنجا که دلت می خواهد می کشاند، سردشت زیدون جایی که تا چشمت کار می کند دشت است و مزارع سرسبز گندم و دیگر محصولات کشاورزی، باید با ماشین رونیزی که در اختیارت قرار دادن و با سرعت 120 کیلومتری که می رود 2 ساعت و 20 دقیقه ایی را بپیمایی تا به این شهر سبز و خوش آب و هوا برسی.

اما درست 20 کیلومتری این شهر و در کوه ها که بعد از بارندگی سرسبز شده اند و البته مسیرهای دسترسی را هم گل آلود و صعب العبور کرده اند، چشمت به گنبد زرد رنگی می خورد که با تابلویی که در ابتدای این سربالایی نصب شده است، به تو می فهماند که اینجا آرامگاه امامزاده حیدر است.

سربالایی را با سختی بالا می رویم و به امامزاده می رسیم، 2 اتاق کنار هم که یکی نمازخانه خواهران است و دیگری نمازخانه برادران و هیچ یک دری ندارد و وضعیت نامناسبی هم دارند و درست 10 متری این اتاق ها آرامگاه امامزاده حیدر است، چند باری یاالله می گویم، شاید کسی بیاید و از او در رابطه با امامزاده سوال کنیم، اما خبری نیست که نیست و مجبور می شویم اذن دخول بگیریم و از روی موکت هایی که گویا چند ده سال از عمرشان گذشته و پار گشته اند عبور کنیم و پای به صحن این امامزاده بگذاریم.




وقتی وارد صحن می شویم تنها سنگ مزار هست و چند قالیچه و پارچه سبز رنگی و قیچی که هر آنکه آمد از این پارچه های سبز رنگ برای تبرک مقداری را قیچی کند و با خود به همراه ببرد، متاسفانه این امامزاده هنوز فاقد ضریحی است تا اگر فردی برای عرض ارادت آمد و قصد خیرات داشت بتواند وجه خود را در آن بیندازد و همین مسئله باعث گشته این امامزاده از اولین امکانات بی نصیب بماند.

بعد به سقف می نگرم و جای که گنبد نصب شده است و به میخ های متعددی روبه رو می شوم که در سقف نصب هستند و این گونه که از راننده می شنوم، اینجا مرسوم است مردم تسبیح خریداری می کنند و به سمت میخ ها پرتاب می کنند تا تسبیح به یکی از میخ ها گیر کند و بعد حاجت خود را از امامزاده حیدر می خواهند و هیمن مسئله باعث شده بود تسبیح های فراوانی از سقف آویزان گردند.



اینجا تنها طاقچه هایی تدارک دیده شده که مبادا قرآن ها را روی زمین بگذارند، چادرها مچاله شده توی همدیگه روی پنجره ها جلوه بدی را نشانت می دهند، و سجاده ها هم در این طاقچه ها به شکل بسیار بدی روی هم دیگر افتاده اند، حس غریبی به تو دست می دهد، گویا امامزاده حیدر هم اسیر تبعیض شده است و چون در مرکز شهر قرار ندارد، باید همین گونه و غریبانه باقی بماند و تنها گنبد زرد رنگش هر رهگذری را متوجه او سازد.

فاتحه ای سر مزار امامزاده حیدر می خوانیم، آنچه که در دل داریم با او در میان می گذاریم و ساعت 10 شب است که به دلمان می آید در اربعین حسینی، سفره رقیه را پهن کنیم و خدا هم اینقدر بزرگ است که همان ساعت 10 شب همه چیز را جور می کند و این سفره و روضه حضرت رقیه برپا می شود.

دست آخر هم وقتی می خواهیم سوار خودرو شویم تا مسیر برگشت به اهواز را پی بگیریم، درخت کناری را روبروی این بارگاه می بینیم که با پارچه های سبز رنگ گره زده به آن روبرو می شویم، شاید تنها همدم این روزهای امامزاده حیدر همین درخت کنار باشد.



اما جای سوال باقی می ماند که چرا امامزاده حیدر که لقب حضرت علی (ع) است اینقدر مظلومانه و بدون جاده دسترسی و خادم مانده است، چرا ضریحی ندارد و اینکه تا کیلومترها اطراف آن سکونتگاهی نیست تا بتوان برای این امامزاده فکری اساسی شود.

شاید مسئولین بعد از تخریب بارگاه علی بن مهزیار اهوازی و حجم فراوان انتقادات بدلیل چرایی تخریب، دیگر فکرشان به رسیدگی و توجه به سایر امامزاده ها خطور نمی کند.





برچسب ها: امامزاده حیدر
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۳
comment
comment
مخاطب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
comment
2
4
comment لطفا اول برید مطالعه کنید که امام زاده حیدر کجا است :
http://www.amir-heydar.ir/
پاسخ ها
comment
R . M
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
comment
comment دوست عزیز سلام
من از اهالی منطقه زیدون هستم اول درباره آن دوست عزیزی که پیام داده برای مدیریت سایت باید به عرض برسانم گمان نمی کنم امام زاده حیدر فقط یکی و آن هم در بهبهان باشد که ممکن است این امام زاده حیدر بهبهان با امام زاده حیدر ساوه که شجره نامه شان یکی است جدا از هم باشند در واقع کدام درست است الله اعلم و شما با آن حساس شدید مدیریت محترم این سایت را سفارش به مطالعه می کنید بنده هم دوستانه شمارا سفارش به مطالعه بیشتر می کنم اما سخنی با مدیریت محترم سایت ضمن عرض خسته نباشید مطلب شما را درباره امام زاده حیدر (ع) خواندم در ابتدا تشکر می کنم که با ادبیات شیرین خود مسئله محرومیت امام زاده حیدر (ع) را برای خوانندگان بیان کردی البته باید چند نکته به عرض شما برسانم منطقه زیدون بخش محرومی است که نه فقط امام زادگان آن بلکه در همه زوایای آن قابل مشاهده است مثلاً همین جاده سردشت زیدون به شهرستان امیدیه و اهواز که مردم با صدقه دادن و صد صلوات از آن می گذرند ...و اماتعداد بسیاری امام زاده در این خطه خوابیده اند که جزء چهار امام زاده بقیه ظریح ندارند نکته دیگر اینکه آن تسبح ها به میخ نمی چسبند بلکه دیواره داخلی گنبد زبر درست شده و مردم بنا به نیتشان تسبیح را به طرف دیواره پرت می کنند تا قسمتی از تسبیح به زبری دیواره گیر کند و اگر چنان شود حاجت وی نیز روا می شودو اما قضیه درخت معمولا ً در کنار بعضی از امام زادگان درختانی وجود داشته که به خاطر وجود امام زاده به آن احترام می گذارند به همین دلیل ممکن است به جا های دیگری تشریف ببری که امام زاده ای باشد ودر کنار آن درختی که مورد احترام مردم است و توصیه آخر این حقیر آنکه برای کسب اطلاعات بهتر درباره امام زاده های بخش زیدون به وبلاگ امام زاده های بخش زیدون که به همین نام است تشریف بیاورید بنده در آنجا منتظر شما هستم.
sardashtzeydoon.blogfa.com
comment
میثم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
comment
0
4
comment استاد ارجمند لابد این امامزاده حیدری که شما نام آنرا می برید و عکس های آنرا زده اید با این امامزاده حیدری که ما دیده ایم متفاوت است.
در هر صورت امامزاده حیدری که ما دیدیم وضعیت اسفناکی داشت و مثل امامزاده حیدر شما اینگونه باشکوه ضریحش شاخته نشده بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار