شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۸۱۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
میزان دفعات انتشار این بو به حدی رسیده که از دفتر امام جمعه اهواز، استانداری و حتی معاون دادستان اهواز درخواست شد که عامل انتشار این بو شناسایی و با آن برخورد شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با پیگیری‌های بسیار، عامل انتشار بوی بد در سطح اهواز شناسایی و اقدامات قضایی در این باره به نتیجه رسید.
 
 احمدرضا لاهیجان‌زاده در جلسه‌ای که امروز(چهارشنبه) به منظور بررسی موضوع انتشار بوی بد در سطح اهواز در معاونت عمرانی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: یک سالی است که شکایت‌هایی از سوی عموم مردم در سطح اهواز به دلیل انتشار بوی بد به محیط زیست ارايه شده است. همچنین اکنون با آغاز فصل گرما تعداد موارد انتشار این بو نامطبوع افزايش يافته است. همچنین در 6 ماهه اول سال گذشته نيز تعداد شکایت‌ها از این بابت افزایش پیدا کرد.
 
وی افزود: میزان دفعات انتشار این بو به حدی رسیده که از دفتر امام جمعه اهواز، استانداری و حتی معاون دادستان اهواز پیگیری‌هایی صورت گرفت و درخواست شد که عامل انتشار این بو شناسایی و با آن برخورد شود.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: برای بررسی موضوع، 4 تیم تشکیل شدند و در محورهای مختلف به فاصله 30 تا 40 کیلومتری از هم به بررسی موارد پرداختند. در این بررسی‌ها مکان‌های دفن زباله، فعالیت‌های نفتی و سایر موارد مورد ارزیابی قرار گرفت. 2 کانون به عنوان عامل شناسایی شدند که یکی از این کانون‌ها محل قدیمی دفن زباله در منطقه برومی است. برای بررسی موضوع جلسه‌ای تشکیل شد که شهرداری فعالیتی در جهت رفع این موضوع انجام داد.
 
لاهیجان‌زاده افزود: بر اساس جهت بادی که اطلاعات آن را از هواشناسی دریافت کردیم نهایتا به بحث اصلی کانون عامل انتشار این بو رسیدیم که کارخانه الکل‌سازی رازی بود؛ این کارخانه، تولیدکننده خمیرمایه و الکل است. "ویناس" ماده‌ای بسیار بدبو است که به عنوان پسماند تولیدات کارخانه بر جای می‌ماند و وارد حوضچه‌هایی می‌شود که برای جمع‌آوری این ماده در نظر گرفته شده است.
 
وی ادامه داد: البته به جز این کارخانه، 2 کارخانه دیگر الکل‌سازی در شهرک صنعتی خرمشهر در مقیاس کوچک‌تر و فعالیت کمتر فعالیت می‌کنند اما آلودگی و انتشار بوی بد را به همان میزان دارند.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: کارخانه الکل‌سازی رازی در سال، 30 تا 32 میليون لیتر ظرفیت دارد اما ویناسی که تولید می‌کند، حجم بسیاری است و با توجه به این‌که کارخانه فاقد سیستم تصفیه است جمع‌آوری ویناس در حوضچه‌ها صورت می‌گیرد که همین حوضچه‌ها عامل انتشار بوی بد در سطح شهر هستند.
 
لاهیجان‌زاده افزود: 40 هکتار وسعت حوضچه‌ها است که 600 هزار مترمکعب ویناس در آنها جمع شده و کارخانه در شبانه‌روز 100 مترمکعب تولید فاضلاب دارد. با این شرایط، عامل اصلی انتشار بوی بد در اهواز همین کارخانه الکل‌سازی است.
 
وی بيان کرد: اقداماتی که در محیط زیست در این زمینه انجام داد، اقدامات کارشناسی و تحقیقاتی بوده که پس از حصول نتیجه قطعی، اقدام قضایی در این زمینه صورت گرفت.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: علیه اين شرکت در دادگاه شکایت کردیم و دادگاه نیز پس از بررسی‌ها، مدیریت کارخانه را محکوم کرد که مدیرعامل شرکت نیز به حکم صادر شده اعتراض  كرد.
 
وي ادامه داد: پس از آن، دادگاه تجدیدنظر تشکیل شد که بار دیگر دادگاه همان حکم را صادر کرد و 2 سال حبس و 4 ماه تعلیق از فعالیت، حکم صادر شده از سوی دادگاه برای مدیرعامل کارخانه الکل‌سازی رازي تعیین شد.
 
لاهيجان‌زاده تصريح كرد: بر اساس این حکم، مدیرعامل اگر نتواند ظرف مدت تعیین‌شده مشکل را حل کند، 2 سال حبس درباره او اجرا خواهد شد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال معاون عمرانی مبنی بر این‌که آیا این واحد صنعتی دارای مجوز ارزیابی زیست محیطی است یا خیر؟ اظهار کرد: صنایع نیشکر برای 7 واحد توسعه نیشکر طرح توسعه واحدهای خود، یک مجوز ارزیابی زیست محیطی اخذ کرده و این مجوز را برای همه واحدها به صورت انفرادی صادر نشده است
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۶
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
comment
0
2
comment یک سال مردم شکایت کردند تا به نتیجه رسیدند!
به مردم اهواز تبریک میگم و به مسئولین محیط زیست هم چیزی نمیگم چون یک سال طول کشید تا مجاب شوند که باید کاری بکنند!
comment
دکتر دادخواه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
0
2
comment با سلام. به نظر می رسد منشا بوی بد و آزار دهند و زیان بخش که سالهاست در هوای اهواز احساس می شود از سالها پیش معلوم است ولی کسی جسارت افشای آن را نداشته است. اینجانب چند سال پیش به دفتر امام جمعه محترم رفته و به جناب جابریان مسئول دفتر ایشان گفتم : این از وظایف امام جمعه است تا درد مردم را بیان کند و به موضوعاتی مانند ریزگردها و ... در خطبه ها اشاره کند. تنها نمی شود به مردم گفت اینگونه باشید و آنگونه نباشید. اگر دردها هم گفته شود مردم بیشتر جذب نماز جمعه می شوند و این اصلا به معنای تضعیف دولت یا نظام نیست.حال که امام جمعه نیز همراه شده است به فال نیک می گیریم مسئولان هم کم کم زبانشان باز می شود.
comment
نری موسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
1
0
comment بنده های خدا فریب خوردهاید این بو منشاش زباله سوزی و هزار خروجی متعفن شهری است که به کارون سرازیر میشود این کارخانه هم موثر است اما همه علت نیست محیط زیست چون نمی تواند به همه رسیدگی کند و استانداری هم نمی تواند با دهها واحد برخوردد کند یکی را قربانی میکنند کاش این واح تعطیل شود تا ببینید چه کلاهی سرمان گذاشته اند و ایا این بوی متعفن فاضلاب ها از بین میرود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
1
0
comment سلام من هم یک شهروند هستم اما این حرف برای من قابل قبول نیست چون هنوز به مشکلاتی که شرکت نفت و صنایع فولاد سالهاست برا استان بوجود آوردند رسیدگی نشد. محیط زیست در مورد شرکت نفت توی دشت آزادگان سهل انگاری کرده
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
comment
0
0
comment با سلام
یعنی همیشه باید شکایتی وجود داشته باشد تا اقدام و رسیدگی صورت گیرد !!!!!!
آنهم یک موضوموع و معضلی که روزانه و بارها عموم مردم شهر آنر را لمس (ودر واقع اسنتشاق) میکنند !!!!!!
وا اسفااا
comment
بختیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
comment
0
1
comment زنده باد دکتر دادخواه
اول اینکه خدا را شکر که محیط زیست برای کاری دیده شد و پیگیر موضوعی شد البته اگر با شکایات مردم که چیزی حاصل نمیشد بلکه با فشار دفتر امام جمعه
دوم اینکه باز هم خدا را شکر دفتر امام جمعه با اینهمه مشغله کاری وارد موضوعی جدی که مشکل اساسی مردم است شد
محیط زیست یک شماره تلفن اعلام تا مردم موضوعات خود را به آن سامانه ارسال کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار