شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۲۸۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱
شکرخدا موسوی:
واکنش به سخنان اخیر مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان
سيد شكرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان اخیر مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار داشت: بهتر است دوستان به جای ارائه آمارهایی که می تواند دستاویز سیاست گذاران کشوری برای وارد ساختن فشار به کشاورزان خوزستانی شود در طرح های مربوط به بهره برداری و حفاظت از منابع آبی تجدید نظر کنند و با درایت و آینده نگری تدابیر لازمرا برای بهره گیری از ذخیره سدها و آب دریاچه های سدهای استان برای رونق کشاورزی خوزستان که از دیرباز قطب مهمی در کشور به شمار می رفته، ارائه نمایند.

نماینده مردم اهواز ، در واکنش به بیان این سخن که چرا برای احیای دریاچه ارومیه 15 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شود اما تالاب‌های خوزستان به حال خود رها شده‌اند، گفت: این مطلب از منطق و استدلال لازم برخوردار نیست چرا که اولاً مساله امروز کشور حفظ و صیانت از محیط زیست و اکوسیستم طبیعی است که در گستره کشور بزرگمان وجود دارد و به دلیل بی توجهی های سال های گذشته و محوریتِ صرفِ صنعت به فراموشی سپرده شده است.

دوم اینکه، پس اگر ساز و کار مناسبی برای احیاء دریاچه ارومیه در نظر گرفته می شود، ما به عنوان یه کارشناس باید خوشحال باشیم واگر نگران وضعیت تالاب های استان هستیم که آن ها هم در معرض مشکلات بسیاری قرار دارند رسالتی که بر عهده داریم تهیه برنامه های کارشناسی و تدوین سندهای احیاء و صیانت است، در غیر این صورت تنها شعار داده ایم و کار تبلیغاتی کرده ایم. به عنوان مثال اگر طرح احیاء تالاب هورالعظیم یا شادگان به دولت ارئه شده و مورد
بی توجهی دولت قرار گرفته است می توانیم بگوییم مگر هورالعظیم یا تالاب میانگران با دریاچه ارومیه تفاوتی دارند یا خیر؟

موسوی افزود: اینکه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان که خود آشنا به مشکلات استان به خصوص بیکاری و فقر و محرومیت های غیر قابل انکار است بگوید که؛ « کشت شلتوک نیز یکی‌دیگر از عواملی است که حجم بالایی از آب را مصرف می‌کند. به دلیل محدودیت آب وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو با کشت شلتوک در خوزستان مخالف است.» و نتیجه بگیرد که باید برای اعلام ممنوعیت کشت شلتوک فکری کرد جای سوال و نگرانی دارد چرا که امروز هستی برخی مناطق استان به کشت این گونه محصولات کشاورزی بستگی دارد.

نماینده مردم اهواز خطاب به مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان خاطر نشان ساخت: چرا زمانی که وزارت نیرو دستور رها سازی آب پشت سدها را برای تامین برق جهت پخش بازی های فوتبال جام جهانی را صادر کرد صدای اعتراضی از این کارشناسان دلسوز و عزیز شنیده نشد که چرا ثروت ملی را از بین بردند.

نماینده مردم اهواز ضمن انتقاد شدید از نحوه بهره برداری از سدهای احداث شده گفت: چرا کانال های یک و دو و پایین دست سدها توسط وزارتخانه های مربوطه تکمیل نگردید تا امروز زمین کشاورز خوزستانی در کنار صدها کیلومتر دریاچه سدها تشنه بماند. موسوی اظهار داشت: بالاخره ادعای وجود 2/3 میلیارد متر مکعب حجم ذخیره سد دز و 5/5 میلیارد متر مکعب حجم سد کرخه را باور کنیم یا خیر؟

وی اضافه کرد: امروز دیگر همه بر اساس گزارشات سازمان بازرسی می دانند که علت شوری آب کارون سد گتوند و توده نمکی است که  به علت بی تدبیری ایجاد شده است. مدیران مربوطه ابتدا باید پیش از منع کشاورزان بی گناهی که همه هستی شان به رودخانه و زمین های کنار رودخانه ها بستگی دارد، اشتباهات انکار ناپذیر مهندسی شان را جبران کنند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس گفته مسولین ذیربط ما از سال 1381 تا به حال هیچگونه افزایش سطح زیر کشتی در خوزستان نداشته ایم، در حالی که بر اساس آمارهای موجود در بسیاری نقاط کشور شاهد افزایش سطح زیر کشت بوده ایم، حال باید پرسید که آیا این کمبود آب به دلیل اجرای سیاست های غلط مهار و انتقال آب از سرشاخه های کارون و کرخه و دز نیست؟

موسوی با اشاره به این موضوع که پارسال 92 هزارهکتار شلتوک بود  و امسال به 63 هزار هکتار رسیده اظهار داشت: چرا مسولینی که باید مدافع کشاورز خوزستانی باشند از در تهدید و فشار با این عزیزان برخورد می کنند؟ ما به عنوان نماینده این مردم مظلوم اجازه نخواهیم  داد چوب طرح های غیر کارشناسی انتقال آب را کشاورز خوزستانی بخورد و اگر لازم باشد استیضاح وزیر نیرو را کلید خواهیم زد. چرا که علی رغم بی مهری هایی که صورت می پذیرد در این وضعیت بد اقتصادی دیگر فشار به قشر محروم، زحمتکش و مظلوم کشاورز توجیهی ندارد.

نماینده مردم اهواز هشدار دارد: اگر آقایان مسئول نمی دانند بدانند که محرومیت کشاورزان بسیاری از مناطق استان از کشت محصول شلتوک که بعضا تک کشتی هم هستند یعنی آغاز مهاجرت وسیع و خالی شدن بعضی از شهرها از سکنه.

وی افزود: آیا این امر منطبق با امنیت ملی کشور است؟ آیا آقای شمسایی که خود شهردار کلانشهر اهواز بوده اند خبر ندارند که حاشیه نشینی یعنی چه؟ و کشاورز بیکار و خانواده او در معرض کدام آسیب ها قرار دارند؟

 موسوی افزود: مدیران ما بهتر است بجای وارد آوردن تنش به کشاورزان عزیز به دلیل افزایش سطح زمین های زیر کشت برنج در اصفهان فکر کنند در حالی که مدعی هستند در خوزستان کشت شلتوک باید متوقف شود؟

نماینده مردم اهواز با تقدیر از شجاعت یک مدیر وزارت نیرو که می گوید: در حال حاضر وضعیت کیفیت آب در خوزستان بسیار نگران‌کننده است؛ اظهار داشت: در سال های گذشته وقتی ما به عنوان نماینده مردم از کیفیت آب آشامیدنی در استان انتقاد می کردیم برخی مدیران وزارت نیرو ما را به سیاه نمایی و ارائه گزارشات خلاف واقع متهم می کردند که بالاخره اعتراف به این موضوع اگرچه دیر هنگام از سوی یک مدیر عالی رتبه وزارت نیرو جای تقدیر دارد.

وی همچنین بیان این مطلب که «هنوز برداشت آب از سر شاخه‌های کارون انجام نشده»، انحراف افکار عمومی دانست و گفت: بسیاری از طرح های انتقال آب بدون وقفه با وجود دستور رئیس جمهور مبنی بر حل مشکل آشامیدنی مردم استان، ادامه دارد و هم اکنون آب رودخانه های استان از سرشاخه ها در حال انتقال به بسیاری از شهر هاست.

سید شکرخدا موسوی افزود: آقایانی که اذعان دارند که «شوری آب در مناطق پایین دست استان به 5 هزار میکروموس رسیده است.» چرا به نقش سد گتوند اشاره نمی کنند؟ چرا نمی گویند که آمار شوری آب پیش و پس از بهره برداری و آبگیری از این سد در استان چه میزان بوده است؟ چرا نمی گویند که چرا فعالیت این سد متوقف نشده است؟ چرا نمی گویند که چرا آب شور این سد به طور مستقیم به خلیج فارس هدایت نمی شود و همچنان وارد رودخانه کارون می شود.

موسوی افزود: ابتدا با شوری آب زمین های کشاورزی را به جهنمی غیر قابل کشت تبدیل کردیم و حالا به بهانه کمبود آب می خواهیم کشت شلتوک و حوضچه های پرورش ماهی را در استان تعطیل کنیم.

نماینده مردم اهواز در پایان سخنان خود اظهار داشت: بدون شک مهندس شمسایی از مدیران خدوم و شایسته نظام اسلامی هستند که در طول ثنوات خدمت صادقانه خود مراتب شایستگی و توانمندی خود را به منصه ظهرو رسانده اند. انتظار ما هم از دولت یازدهم این بود که ایشان را در سمت وزارت نیرو به مجلس معرفی کند که این امر متاسفانه محقق نشد، پس از چنین شخصیتی انتظار می رود که در اظهارات خود تعامل با حوزه کشاورزی و محیط زیست را نیز مورد توجه قرار دهد. چرا که مردم استان نیازمند تصمیمات همه جانبه و فراگیر هستند و در زمینه اتخاذ تصمیمات کارشناسی می بایست با تامل و دقت بیشتری حرکت کرد.

شوشان - میثم فروغی نیا

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۳
comment
comment
خوزستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
comment
0
2
comment خوزستانی ها را محروم میکنند از کشت و کار به بهانه ی کم آبی،تا آب رو ببرند شهرهای مرکزی.
جای سوال دارد حالا که خوزستان آب نداره با مشکل کم آبی و آلودگی آب مواجه هست پس چرا بحث انتقال آب رو پیش میکشند!!!؟
چیزی که مشخصه اینه که خوزستان داره به بیابان تبدیل میشه تالابهاش داره خشک میشه بعد حضرات میفرمایند خوزستان مازاد آب داره
comment
مهرافرین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
comment
1
1
comment ...اصلا مصرف صنعتی آب یعنی آلودگی بیشتر هوا.وقتی خوزستان حاصل خیزترین جلگه ی ایرانه چرا باید کشاورزی رو توسعه ندهیم؟؟
comment
اشکان
|
United Kingdom
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
comment
0
0
comment درود بر سید بزرگوار و مواضع عالی ایشان
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار