اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۲۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در اهواز:
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه اولویت سازمان اوقاف را آماده‌سازی زیرساخت‌های بقاع متبرکه برای رسیدن به چشم‌انداز قطب فرهنگی دانست و گفت: ۳۷۰۰ امامزاده در کل کشور در حال حاضر روند ساخت و ساز آن در حال انجام است که بسیاری از آنها در پایان سال جاری به پایان می‌رسد.
 معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه اولویت سازمان اوقاف را آماده‌سازی زیرساخت‌های بقاع متبرکه برای رسیدن به چشم‌انداز قطب فرهنگی دانست و گفت: ۳۷۰۰ امامزاده در کل کشور در حال حاضر روند ساخت و ساز آن در حال انجام است که بسیاری از آنها در پایان سال جاری به پایان می‌رسد.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه در نشست خبری که در سالن اجلسات اداره کل اوقاف و امورخیریه خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه اداره کردن امامزادگان، موقوفات‌ و پیگیری مباحث قرآنی از وظایف سازمان اوقاف است، گفت: اداره بقاع متبرکه کشور از بقاع تاکنون با توجه به راهبردها و برنامه‌های چشم‌انداز نظام جمهوری اسلامی ایران تدوین و تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به هدف جامع که همان تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی است، برنامه‌ریزی‌ دقیقی صورت گرفته،‌ گفت: این برنامه‌ها در زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تدوین شده‌اند که توسعه و ساخت و ساز بقاع متبرکه سراسر کشور از مهم‌ترین وظایف اوقاف است.

آبادانی 1300 امامزاده و بقعه در سال 93

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با تصریح بر اینکه در سال 93 نزدیک به 1300 امامزاده و بقعه در طرح آبادانی و ساخت و ساز قرار گرفته‌اند، گفت: 3700 امامزاده در کل کشور در حال حاضر روند ساخت و ساز آن در حال انجام است که بسیاری از آنها در پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.

شرفخانی اولویت سازمان اوقاف را آماده‌سازی زیرساخت‌های بقاع متبرکه برای رسیدن به چشم‌انداز قطب فرهنگی دانست و گفت: در بخش نرم‌افزاری مؤلفه‌های مشخص و بر اساس نیاز امروز و راهکارهای راهبردی تدوین شده است. امروز شاهد آن هستیم که جنگ علیه ایران به‌صورت سایبری و نرم‌افزاری است. ضرورت دارد در این هیاهو سیاسی و اجتماعی و تهاجم‌های فرهنگی که در زمینه‌های مختلف صورت می‌گیرد ما نیز مقابل این تهاجم‌ها ایستادگی کنیم.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه آستان مقدس امامزادگان یک قرارگاه عملیاتی جهت مقابله با جنگ نرم دشمن است، گفت: سالانه بیش از 170 میلیون زائر به زیارت بقاع متبرکه سراسر کشور می‌روند که هدف دشمن از راه‌اندازی این جنگ کم کردن این تعداد زائر از بقاع بوده است.

وی ادامه داد: آستان مقدس امامزادگان دارای ظرفیت فرهنگی بسیار بالایی است که با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری از ظرفیت‌های مختلف بقاع به‌صورت فرصت‌محورانه استفاده می‌شود.

راه‌اندازی مراکز قرآنی در دو هزار و 400 بقعه

شرفخانی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم برنامه فرهنگی در بقاع متبرکه به‌صورت همیشگی نهادینه شود باید از ظرفیت بسیار بالای مردم استفاده کرد، گفت: ساختار مرکزی فرهنگی بقاع به‌صورت مردمی هستند. اکنون در بیش از دوهزار و 400 بقعه مرکز قرآنی راه‌اندازی شده است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با اشاره به نامگذاری سال 93 از سوی مقام معظم رهبری و با شعار مدیریت جهادی گفت: یکی از شاخصه‌های اصلی سازمان اوقاف مدیریت جهادی و مردمی بقاع متبرکه است.

وی درخصوص طرح ملی حافظان قرآن کریم گفت: با توجه به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شایسته است در کشور اسلامی ده میلیون حافظ قرآن وجود داشته باشد، در سال 93 بیش از 7هزار و 500 نفر در این طرح ثبت‌ نام کرده‌اند و برای اولین سال بعد از انقلاب اسلامی آزمون طرح حفظ قرآن با شرکت بیش از 300 هزار نفر همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

شرفخانی ترویج فرهنگ وقف را یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف سازمان اوقاف دانست و گفت: متأسفانه بعد از انقلاب اسلامی وقف جایگاه اصلی خود را پیدا نکرد و اکنون نیز پیدا نکرده است. اگر به پیشینه مذهبی خود نگاه کنیم در زمان‌های نه چندان دور مردم برای وقف کردن از یکدیگر پیشی می‌گرفتند.

وی متوسط وقف کشوری را از اوایل انقلاب تا سال 89، 198 مورد عنوان کرد و گفت: آمار در شش ماه اول سال 93 این را نشان می‌دهد که بیش از 1800 وقف جدید در کل کشور صورت گرفته که این نشان از تحولی عظیم در امور وقفی بوده است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه از ساخت اولین بیمارستان تخصصی سرطانی به‌صورت وقفی در تهران خبر داد و گفت: طراحی سیستم‌های مدیریتی در عرصه وقف یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌رو است. برگزاری طرح یاوران وقف یک ساختار جدیدی است که در آینده نزدیک در سراسر کشور اجرا می‌شود.

وی در‌خصوص مهر تحصیلی گفت: امسال بیش از 14هزار دانش‌آموز تحت پوشش نیات واقفان در زمینه دانش‌آموزان بی‌بضاعت قرار گرفتند که در کنار آن بیش از 1100 زوج از موقوفات با نیت ازدواج بهره‌مند شدند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر کمبود موقوفات قرآنی در کشور و به‌ویژه خوزستان، گفت: برای ترویج فرهنگ وقف آن هم در زمینه قرآن نیازمند زمان است. موقوفات در کل کشور به‌صورت موازی هستند و این کمبود در کل کشور احساس می‌شود. رسانه‌ها از جمله خبرگزاری قرآنی باید به کمک مجموعه اوقاف بیایند و در زمینه ترویج فرهنگ وقف حرکت‌های لازمی را انجام دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه موقوفات و بقاع متبرکه انقلاب مدیریتی را در سازمان اوقاف ایجاد کرد، گفت: سامانه امامزادگان شامل همه اطلاعات است و حتی می‌توان زیارت مجازی را به جا آورد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار