اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
از تشکیل ستاد بحران در نیمه شب تا پیگیری ها و امداد رسانی های مسئولین کشوری و استانی
اکنون و بنا به گفته مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان ، سیلاب در استان کنترل شده و تنها چیزی که باقی می ماند...

شوشان: از زمان شروع بارش های شدید و طغیان رودخانه دز ، تقریبا 24 ساعت می گذرد. این سیل و طغیان بی سابقه رودخانه ، هر چند خسارات مالی فراوانی بر جای گذاشت و عده ای را آواره کرد اما تاکنون و با پیگیری و امدادرسانی های مسئولین ، هیچ خسارت جانی در استان بر جای نگذاشت.

در این مدت، مدیران مختلف در اطلاع رسانی ، امدادرسانی و خدمات رسانی به سیل زدگان تمام سعی و تلاش خود را نمودند. البته نباید منکر برخی از سهل انگاری ها هم بود اما در مجموع تلاش بی وقفه مسئولین کشوری و استانی را در رفع یک بحران باید ستود.

رییس جمهور هم که این روزها برای شرکت در نشست سران سازمان همكاري اسلامي در استانبول به سر مي برد،  دستور بسيج امكانات جهت رفع فوري مشكلات سيل زدگان را داد. دیگر مسئولین نظام نیز - از فرمانده سپاه گرفته تا دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام - هر یک به نوعی برای رفع مشکل سیل زدگان و مناطق سیل زده ورود پیدا کردند. مسئولین استانی نیز شب گذشته در بیدار باش کامل بودند و جلسه ستاد بحران در نیمه شب جمعه برگزار شد.

اکنون و بنا به گفته مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان ، سیلاب در استان کنترل شده و تنها چیزی که باقی می ماند کمک به سیل زدگان و همت برای رفع مشکلات پیش آمده برای شهروندان است.

بخشی از خبرهایی که پایگاه خبری شوشان از زمان بارش های شدید و سیلاب منعکس کرده در ذیل می آید:

آغاز بارش های شدید در استان و طغیان رودخانه دز 

به دنبال بارش باران شدید در شمال خوزستان و استان لرستان به خصوص در شهرستان دزفول، رودخانه دز طغیان کرده و اکنون بخش هایی از شهر دزفول که در کنار این رودخانه قرار دارند، به زیر آب رفته اند.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که با تداوم باران های شدید در دزفول و شدت آب، پل شناور نصب شده روی رودخانه دز که محل تردد خودروها بوده را نیز با خود برده است. همچنین جاده ساحلی، بوستان های اطراف این رودخانه از جمله بوستان معروف علی کله دچار آبگرفتگی شده و به زیر آب رفته است. هشدارهای لازم به ساکنان اطراف روخانه داده شده و ممکن طغیان بازهم افزایش پیدا کند. همچنین هم اکنون تعدادی از روستاهای پائین دست رودخانه دز در محاصره سیلاب قرار گرفته اند و امدادرسانی به این روستاها آغاز شده است. تخلیه این روستاها به وسیله خودرو و با بسیج امکانات شهری آغاز شده و در حال انجام است.

ستاد مدیریت بحران به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل می‌شود 

ستاد مدیریت بحران کشور عصر امروز  به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل می‌شود.  درپی بارش‌های شدید و وقوع سیل در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام، قرار است ستاد مدیریت بحران کشور عصر امروز (پنج‌شنبه) به ریاست اسحاق جهانگیری تشکیل و تدابیر لازم برای رسیدگی به سیل زدگان و جبران خسارات اندیشیده شود.  لازم به ذکر است صبح امروز نیز در استان‌های سیل‌زده، ستاد مدیریت بحران استان به ریاست استاندار و با حضور مسئولین محلی تشکیل شده است.

فرماندار دزفول : با جاری شدن سیل عظیمی از آب مواجه هستیم

حبیب آصفی فرماندار دزفول گفت: در حال حاضر ورودی رودخانه دز حدود هشت هزار مترمکعب در ثانیه است و خروجی آن نیز به ناچار به پنج هزار و ۱۰۰ متر مترمکعب می رسد. او افزود: رودخانه گنجایش این میزان ورودی را نداشته و چون ظرفیت سد هم پر شده با جاری شدن سیل عظیمی از آب مواجه هستیم.
فرماندار دزفول گفت: طبیعی است که این طغیان خسارت هایی را در پی دارد ولی به لطف خدا تا کنون تلفات جانی نداشتیم. آصفی افزود : تا به حال به پارک ها خسارت سنگینی وارد شده، مقداری از پل شناور را آب برده و تعدادی هم دام تلف شده است.


دستور سرلشکر جعفری برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده

سخنگوی سپاه پاسداران گفت:‌ سرلشکر جعفری به فرماندهان سپاه‌های استانی دستور داده تا به امدادرسانی مناطق سیل‌زده بپردازند.

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، از دستور سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران به سپاه‌های استانی برای کمک به مناطق سیل‌زده خبر داد و گفت:‌ علیرغم درگیری بخش عمده‌ای از ظرفیت سپاه به خصوص در نیروی زمینی در رزمایش امنیتی پیامبر اعظم که در منطقه جنوب شرق کشور در حال اجراست، سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه به فرماندهان سپاه‌های استانی دستور داد تا در استان‌هایی که درگیر موضوع سیل شده‌اند و یا بیم خطر سیل‌زدگی در آنها وجود دارد از تمام ظرفیت‌های خود برای امدادرسانی به مردم و کمک به مسئولین ذیربط استفاده کنند.


نجات سه نفر از ساحل رودخانه دز

 شهردار دزفول از نجات جان سه مسافر گرفتار در ساحل رودخانه دز ناشي از طغيان اين رودخانه خبر داد. محمدرضا كرمي نژاد افزود:اين سه نفر كه مسافر مي باشند براي تفريح به ساحل رودخانه دز در منطقه پايين دست سد تنظيمي رفته بودند كه در ميان يك غار دست كند در محاصره سيلاب قرار گرفتند. 

وي افزود:با تلاش مامورام امدادگر سازمان آتش نشاني اين افراد به سلامت از محل خارج شدند. 
شهردار دزفول همچنين از گرفتار شدن يك شهروند در جزيره اي كوچك در رودخانه دز در حريم شهر دزفول خبر داد و گفت:نيروهاي امدادي شهرداري براي نجات جان اين فرد وارد عمل شده اند. 

وي همچنين از احتمال ريزش بخشي از جاده ساحلي در اطراف ميدان مادر ناشي از حفاري برج طاووس خبر داد و گفت:ورود جريان شديد آب رودخانه دز به بخش حفاري شده برج طاووس در ساحل رودخانه دز موجب تخريب بخش زيرين جاده شده و احتمال ريزش وجود دارد. 
كرمي نژاد گفت:مسير منتهي به ميدان مادر شهر دزفول براي جلوگيري از حادثه احتمالي بر روي خودروها بسته شده است. 

عکس/ طغیان دز

 
مدير عامل هلال احمر خوزستان: امداد رساني به حادثه ديدگان طغيان رودخانه دز ادامه دارد

 مدير عامل جمعيت هلال احمر خوزستان گفت: به دنبال بارندگي و طغيان رودخانه دز در شهر دزفول در روز پنج شنبه و گرفتار شدن عده اي از شهروندان، نيروهاي امدادي به منطقه اعزام و امدادرساني به حادثه ديدگان را آغاز كردند.

علي خدادادي اظهار كرد: هلال احمر خوزستان با اعزام يك فروند بالگرد به منطقه در حال امداد رساني به حادثه ديدگان است و دو اردوگاه شهيد ناجي و مجديان با همكاري ارتش در منطقه بن جعفر دزفول به منظور امداد رساني و اسكان حادثه ديدگان داير شده اند.

وي افزود: بعد از طغيان رودخانه قسمت هاي پايين دست دزفول از جمله روستاهاي زاويه، سنجر دزفول دچار سيل گرفتگي شد و به دامداران حاشيه رودخانه خساراتي وارد شد اما تلفات جاني انساني نداشتيم.

خدادادي ادامه داد: قبل از وقوع اين حادثه هشدارهاي لازم به ساكنين حاشيه رودخانه دز داده شده بود اما متاسفانه مساله را جدي نگرفتند.
مدير عامل جمعيت هلال احمر خوزستان تصريح كرد: از آنجايي كه امكان طغيان رودخانه كرخه و احتمال سيل گرفتگي چهار روستا در شوش وجود دارد هشدارهاي لازم به ساكنان اطراف اين رودخانه نيز داده شده است.

وي گفت: اردوگاه اسكان اضطراري نيز در منطقه غرب كرخه فعال شده است تا در صورت لزوم براي اسكان استفاده شود. خدادادي خاطرنشان كرد: نيروهاي هلال احمر استان در حالت آماده باش هستند و انبارهاي مواد غذايي و پوشاك نيز در صورت لزوم اقلام مورد نياز را بين حادثه ديدگان توزيع مي كنند. مدير عامل جمعيت هلال احمر خوزستان اظهار كرد: افراد در معرض خطر از جمله سالمندان و كودكان بايد بيشتر مواظب باشند.

تعدادی از روستاهای دزفول در محاصره سیلاب قرار گرفتند

معاون فرمانداری ویژه دزفول گفت:در پی طغیان رودخانه دز تعدادی از روستاهای پایین دست این رودخانه در محاصره سیلاب قرار گرفته اند. عبدالحسین پورركنی گفت:برای تخلیه روستاهای پایین دست رودخانه دز درخواست بالگرد شده اما تخلیه این روستاها به وسیله خودرو و با بسیج امكانات شهری آغاز شده و در حال انجام است.

وی با بیان اینكه به دلیل شرایط بحرانی تمام دستگاههای اجرایی ، خدماتی و امدادی شهرستان دزفول وارد عمل شده اند افزود:به دلیل شدت جریان آب رودخانه دز و شرایط بحرانی ناشی از آن از نیروهای ارتش و سپاه نیز در خواست كمك شده و وارد عمل شده اند.

معاون عمرانی فرمانداری دزفول دبی رودخانه دز را در حال حاضر 2300 مترمكعب برثانیه عنوان كرد و گفت:این میزان تا ساعاتی دیگر احتمالا تا 4500 متر مكعب بر ثانیه افزایش می یابد. وی همچنین از خسارت وارده به تاسیسات شهرداری دزفول در ساحل رودخانه دز در تفریحگاه علی كله و بوستان های ساحلی خبر داد و افزود:شدت جریان آب موجب قطع پل شناور شده و ساعاتی پیش نیز جریان آب این پل شناور را با خود برد.

تردد در راههاي خوزستان روان است/توصيه به تردد نكردن از انديكا به سمت بازفت

سرپرست پليس راه خوزستان گفت: با وجود بارندگي و طغيان رودخانه دز در شهر دزفول، در حال حاضر مشكلي براي تردد رانندگان در جاده ها وجود ندارد. سرهنگ رضا دولتشاهي اظهار كرد: از آنجايي كه با توجه به وضعيت طغيان رودخانه احتمال زير آب رفتن پل حميد آباد بين شوش و دزفول وجود داشت اما خوشبختانه مشكلي وجود ندارد و سطح آب با پل دو متر فاصله دارد.

وي افزود: با وجود بارندگي شديد در دهدز و ايذه نيز اما مشكل خاصي وجود ندارد و تردد روان است.
دولتشاهي ادامه داد: به رانندگان توصيه مي شود با توجه به اينكه به علت بارندگي شديد در مسير انديكا به سمت بازفت و شهركرد يعني گردنه هاي تاراز به سمت بازفت، احتمال ريزش كوه وجود دارد در آن مسير تردد نكنند البته در حال حاضز مسير باز است.

سرپرست پليس راه خوزستان تصريح كرد: با توجه به لغزندگي جاده ها در محورهاي كوهستاني ايذه، دهدز، مسجدسليمان و رامهرمز به بهبهان رانندگان سرعت مطمئنه را براي جلوگيري از حوادث رعايت كنند.

وي خاطرنشان كرد: در چند روز گذشته به علت عدم رعايت سرعت مطمئنه از سوي رانندگان تعداد زيادي واژگوني به وقوع پيوست. افزايش دبي رودخانه دز ناشي از سرريز سد دز موجب طغيان اين رودخانه در شهر دزفول شد.


مردم از مناطق سیلابی فاصله بگیرند

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از مردم و ساکنان اطراف رودخانه‌ها خواست تا فورا از این مناطق فاصله بگیرند. محمدرضا شمسایی با اشاره به این موضوع اظهار کرد: با توجه به آغاز بارش‌ها در برخی از مناطق استان، برنامه‌های پیش‌بینی شده در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به احتمال دادن برای سرریز کردن سد دز، از شب گذشته دریچه‌های این سد باز شد که موجب بالا آمدن آب رودخانه شد. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد: با توجه به باز شدن دریچه‌های سد دز، از تمام ساکنان اطراف این رودخانه و به‌ویژه عشایر درخواست داریم تا از نزدیک شدن به آب رودخانه جدا خودداری کنند.

شمسایی با هشدار برای وقوع سیلاب در برخی از مناطق این استان گفت: با توجه به بارانی شدن شهرهای مختلف از ساکنان اطراف رودخانه‌های کارون، دز و کرخه می‌خواهیم فورا از این مکان‌ها فاصله بگیرند و موقتا به مکان دیگری بروند.

اسكان تعدادي از عشاير سيلزده دزفول

رييس اداره امور عشاير دزفول از انتقال و اسكان تعدادي از عشاير سيلزده اين شهرستان در مكان هاي امن خبر داد. محسن پور فرخي فزود:80 خانوار عشاير مستقر در اطراف روستاي عباس آباد در پايين دست رودخانه دز كه در محاصره سيلاب قرار گرفته بودند با كمك ارتش ، شهرداري ميانرود و ساير دستگاههاي اجرايي و نيز ستاد بحران فرمانداري دزفول به ورزشگاه شهيد ناحي منتقل شدند.
وي از تلفات دام عشاير ناشي از سيلاب خبر داد و گفت:خسارت وارده به عشاير و دام آنها به دليل طغيان رودخانه دز سنگين بوده و در دست بررسي است.

پورفرخي از آماده باش كامل ستاد بحران امور عشاير دزفول براي امداد رساني به عشاير تا عادي وضعيت جوي و كاهش دبي رودخانه دز خبر داد. احمد زارعي مدير جهاد كشاورزي دزفول نيز خسارت وارده به مزارع و تاسيسات كشاورزي اين شهرستان ناشي از طغيان رودخانه دز را سنگين دانست و گفت:تاسيسات دامداري و دامپروري نيز بر اثر باران و وزش باد و نيز طغيان رودخانه دچار خسارت شده اند.


مدیرکل مدیریت بحران: اهوازی‌ها از تردد در مناطق ساحلی خودداری کنند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به افزایش دبی رودخانه کارون در مسیر شهر اهواز توصیه کرد که اهوازی‌ها از تردد در مناطق و بلوارهای ساحلی اهواز خودداری کنند. هاشم بالدی با اشاره به احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در اهواز اظهار کرد: طبق آخرین گزارش‌ها، پیش‌بینی می‌شود که دبی رودخانه شهر اهواز ساعت 20 امشب به 2 هزار یا 2 هزار و 500 برسد.
 
وی افزود: این رخداد برای ساعت 4 بامداد فردا پیش‌بینی شده بود ولی طبق گزارش‌ها و با توجه به حجم بارندگی و باز شدن دریچه‌های سد دز در پی پر شدن پشت این سد، پیش‌بینی می‌شود که این اتفاق امشب ساعت 20 در اهواز رخ دهد.
 
بالدی ادامه داد: توصیه می‌شود امروز و امشب شهروندان خوزستانی و به ویژه اهوازی‌ها از نزدیک شدن به بلوارها و مناطق ساحلی و مجاور رودخانه‌ها جدا خودداری کنند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان عنوان کرد: ادارات اهواز و دیگر شهرستان‌های خوزستان امروز تعطیل نشده‌اند ولی در صورت تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی روزهای آینده، مراتب از طریق اطلاعیه‌های مدیریت بحران خوزستان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

استقرار و آماده‌باش کلیه اکیپ‌های راهداری در جاده‌های خوزستان 

مدیر اداره راهداری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: با توجه به شرایط جوی اخیر و احتمال طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی محورها، کلیه پرسنل راهداری استان به صورت 24 ساعته در آماده‌باش کامل هستند تا در صورت بروز هرگونه مشکل در این وضعیت به آن رسیدگی و به سرعت آن را حل کنند.
 
محسن یوسفی اظهار کرد: با توجه به حجم بالای بارندگی در بسیاری از مناطق استان، سد دز دچار سرزیر آب شده و خروجی سد افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل کلیه پرسنل راهداری در مناطق حاشیه دز مستقر شده‌اند تا در صورت بروز هرگونه خسارت یا مشکل به آن رسیدگی کنند.
 
وی افزود: در نقاطی که احتمال طغیان رودخانه و ورود آب به جاده ها وجود دارد، کلیه ماشین‌آلات راهداری در آن مناطق مستقر هستند تا مشکلی در زمینه انسداد راه‌ها به وجود نیاید.
 
یوسفی در خصوص خسارات به وجودآمده بر اثر بارندگی‌های اخیر عنوان کرد: محور امیدیه ـ رامشیر دچار آبگرفتگی شده و اکیپ‌های راهداری در حال بازگشایی این مسیر هستند. وی ادامه داد: همچنین محور هفتکل به سمت باغملک و محور رامهرمز به سمت میداوود نیز دچار ریزش کوه شده‌اند اما مسدود نیستند که در این زمینه نیز اکیپ‌های راهداری در حال پاکسازی مسیر هستند.
 
مدیر راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اکیپ‌های راهداری تا پایان این وضعیت در استان به صورت آماده‌باش 24 ساعته هستند و امیدواریم هیچ مشکلی در این زمینه در استان به وجود نیاید.


احتمال آبگرفتگی مناطق مجاور کارون در شهر اهواز

مدیرکل هواشناسی خوزستان از احتمال آبگرفتگی مناطق مجاور رودخانه کارون در مسیر شهر اهواز در پی بارندگی‌های امروز و امشب خبر داد. کوروش بهادری اظهار کرد: انتظار می‌رود بارش‌هایی که اکنون در برخی از شهرهای استان با شدت آغاز شده تا امشب به اوج خود برسد.
 
وی افزود: هم اکنون در دهدز بارندگی شدید همراه با رگبار و رعد و برق و در بهبهان نیز بارندگی شدید همراه با باد شدید با سرعت 50 کیلومتر در ساعت را شاهد هستیم. بهادری ادامه داد: همچنین در حال حاضر رامهرمز، آغاجاری، امیدیه، ایذه و مسجدسلیمان بارندگی شدید همراه با باد شدید را شاهد هستند.
 
وی گفت: در بقیه نقاط استان خوزستان بارندگی با شدت از بعدازظهر امروز آغاز خواهد شد و سراسر استان را در بر خواهد گرفت. مدیرکل هواشناسی خوزستان عنوان کرد: بیشترین شدت بارش را امشب از ساعت 21 تا حدود ساعت 2 بامداد در سراسر استان خواهیم داشت. میزان بارندگی‌ها در سطح استان متفاوت خواهد بود ولی مناطق شمالی و شرقی خوزستان بیشترین میزان بارندگی را امشب خواهند داشت.
 
وی با اشاره پیش‌بینی وقوع سیل و آبگرفتگی و طوفان در شهرهای خوزستان تصریح کرد: از آنجا که دریاچه پشت سد دز پر شده است، به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی، دریچه های سد را باز کرده‌اند و اکنون حجم روان آب را در رودخانه کارون در مسیر شهر اهواز شاهد هستیم. وی گفت: از آنجا که بستر رودخانه کارون در شهر اهواز ظرفیت دبی خروجی آب بازشده از پشت سد دز را ندارد، ممکن است بخشی از مناطق اطراف رودخانه کارون در شهر اهواز را آب بگیرد.


بارندگی و طوفان به اراضی کشاورزی خوزستان خسارت زد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بارندگی و باد شدید موجب بروز خساراتی به بخشی کشاورزی استان شده است و همچنین رهاسازی آب از سرریزهای دز نیز خسارات سنگینی به مزارع این منطقه وارد می‌کند.
 
کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: باد شدیدی که در این روزها در استان شاهد هستیم، باعث خوابیدگی محصولات در مزارع و ریزش محصول می‌شود و خساراتی به مزارع استان وارد می‌کند.
 
وی افزود: نگرانی سازمان جهاد کشاورزی از رهاسازی آب از سرریزهای دز است که قطعا بسیاری از مزارعی که در حاشیه این رودخانه قرار دارند، زیر آب خواهند رفت. چنگلوایی تصریح کرد: در این زمینه از قبل اطلاع رسانی شده بود تا کشاورزان آبیاری نکنند اما در خصوص خسارت فعلا نمی‌توان کاری انجام داد و برای برآورد باید این شرایط فروکش کند.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: باد شدید خسارات فراوانی به دامدارای‌ها نیز وارد کرده و مشکلاتی را برای دام‌های استان نیز به وجود آورده است. وی خاطرنشان کرد: برای جبران خسارات پس از انجام برآورد‌ها می‌توان نظر داد که در این خصوص خسارت محصولات بیمه‌شده از طریق صندوق بیمه جبران می‌شود اما باید در خصوص کشت‌هایی که بیمه نیستند، تصمیم دیگری اندیشیده شود.

افزایش 2 متری ارتفاع آب سد کرخه

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه گفت: بارندگی‌های شدید در بالادست و ورود سیلاب به مخزن سد موجب افزایش 2 متری ارتفاع آب این سد شده اما هنوز تخلیه اضطراری آب صورت نگرفته است. فریدون صالحی‌فر اظهار کرد: در پی بارندگی‌های چهارشنبه شب و اوایل صبح امروز دبی ورود سیلاب به مخزن این سد به بیش از 4 هزار و 500 متر مکعب بر ثانیه رسیده و همین موضوع افزایش دو متری ارتفاع آب این را به دنبال داشته است.

وی افزود: در حال حاضر حجم مخزن به بیش از 3 میلیارد و 200 میلیون مترمکعب رسیده اما هنوز تخلیه اضطراری آب در این سد صورت نگرفته است. مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه اضافه کرد: در کمتر از 12 ساعت گذشته تاکنون نزدیک به 220 میلیون مترمکعب آب به مخزن این دریاچه وارد شده است.

صالحی‌فر در پایان یادآور شد: با توجه به حجم و شدت بارندگیهای صورت گرفته در بالا دست این سد در ساعات آینده احتمال افزایش دبی ورود سیلاب به این سد وجود دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، بارندگی شدید در استان لرستان و مناطق بالادست سدهای دز و کرخه موجب ورود سیلاب‌های شدید و افزایش حجم مخازن این دو سد بزرگ شده است.

آماده‌باش نیروهای امدادی رامهرمز

رئیس ستاد بحران رامهرمز گفت: کلیه نیروهای امدادی و خدماتی این شهرستان در حال آماده‌باش هستند. مصطفی سمالی اظهار کرد: بارش شدید باران به میزان 16 میلی‌متر و طوفان در این شهرستان منجر به آب‌گرفتگی در برخی از نقاط شهر و شکستگی درختان شد.

وی افزود: سقوط چند پایه برق باعث قطع برق شد که نیروهای سازمان برق به‌سرعت وارد عمل شده و اقدام به رفع مشکل کردند. رئیس ستاد بحران رامهرمز تصریح کرد: با مسئولان سد جره نیز هماهنگ شده که در صورت افزایش بیش از حد آب پشت سد و در صورتی که لازم باشد اقدام به باز کردن دریچه‌های اضطراری کنند. سمالی در پایان ضمن اعلام آمادگی همه نیروهای امدادی و خدماتی شهرستان از دامداران و عشایر خواست در حاشیه رودخانه‌ها توقف نکنند.

معاون سازمان آب و برق خوزستان هشدار داد: احتمال طغیان رودخانه در سواحل چهار شهر خوزستان

 معاون سازمان آب و برق خوزستان وضعیت رودخانه دز را بحرانی اعلام كرد و گفت: سواحل رودخانه های كارون و دز در شهرستان های دزفول، باوی، اهواز و كارون در معرض طغیان رودخانه قرار دارند. هوشنگ حسونی زاده اظهار كرد: ورودی آب به مخزن سد دز چهارشنبه شب تا هشت هزار مترمكعب برثانیه رسید و با توجه به افزایش ارتفاع آب حجم خروجی این سد روی چهار هزار و 500 مترمكعب برثانیه تنظیم شد.
وی افزود: با كاهش ورودی به این سد، اكنون حجم آب وارد شده و خارج شده متعادل و روی چهارهزار و 500 مترمكعب برثانیه تنظیم شده است.

حسونی زاده حجم ورودی به این سد را بی سابقه عنوان كردو افزود: هواشناسی خوزستان پیش بینی بارندگی قابل ملاحظه و بالای 100 میلیمتر را در بالادست سد دز پیش بینی كرده است به همین دلیل خروجی سد دز در همین اندازه باقی می ماند. وی باز شدن همه دریچه های سد دز را رد كرد و گفت: خروجی این سد تا شش هزار مترمكعب برثانیه را نیز می تواند رهاسازی كند.

حسونی زاده با بیان اینكه وضعیت سد كرخه بحرانی نیست اظهار كرد: ورودی سد كرخه دو هزار و 400 مترمكعب بر ثانیه است اما به دلیل اینكه این سد فضای خالی دارد می توان ورودی را كنترل كرد. وی خاطرنشان كرد: وضعیت رودخانه دز بحرانی است اما با كنترل هایی كه روی كارون انجام می دهیم وضعیت را مدیریت می كنیم. معاون سازمان آب و برق خوزستان نسبت به طغیان رودخانه كارون در اهواز نیز هشدار داد و تصریح كرد: سیلاب رودخانه در اهواز ممكن است تا سه هزار مترمكعب برثانیه برسد.

عضو ستاد بحران خوزستان با بیان اینكه هشدارها از یك هفته پیش نسبت به طغیان رودخانه ها داده شده است افزود: سواحل تمام شهرستان های مسیر دز و كارون شامل دزفول، اهواز، باوی و كارون در معرض طغیان رودخانه قرار دارند.
وی با بیان اینكه هشدارهای لازم به سیستم های شهری و شركت های آب و فاضلاب داده است، از مردم این شهرستان ها خواست كه از مسیر رودخانه فاصله بگیرند.


سفر وزیر نیرو برای بررسی وضعیت خوزستان

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از مهار سیلاب بزرگ کارون در سد دز خبر داد و گفت: اگر سدهای خوزستان نبودند، خسارت این سیلاب در خوزستان بسیار شدید و غیرقابل جبران می‌شد. علیرضا دائمی با بیان این مطلب اظهار داشت: بارش‌های شدیدی که از دیروز در مناطق غرب و جنوب‌غربی کشور آغاز شده باعث جریان سیلاب در رودخانه‌های استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان شده است؛ اوج این بارش‌ها در حوضه کارون بزرگ و سد دز بوده که روز گذشته باعث جاری شدن سیلابی با شدت 8 هزار مترمکعب در ثانیه شده که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.
وی ادامه داد: بزرگترین سیل سال‌های اخیر در کارون در تاریخ 23 اسفند 83 بوده که آن سیلاب هم حدود 7 هزار مترمکعب در ثانیه بوده است. دادمی با بیان اینکه خوشبختانه این سیلاب در سد دز تسکین پیدا کرده و آسیب‌ها به حداقل رسیده است، گفت: سیلاب در حال حاضر رو به کاهش است و امروز به 5.8 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است، هم‌زمان با ورود این حجم بسیار بزرگ آب، دریچه‌های سد نیز باز شده و تخلیه سیلاب با سرعت 4 هزار و 500 مترمکعب در ثانیه به پایین دست در دست انجام است.
وی افزود: بیش از 10 سال است که این منطقه در خشکسالی به سر می‌برد و مناطق حاشیه رودخانه‌ها و دشت‌های سیلابی در این مدت توسعه پیدا کرده‌اند و بروز این سیلاب باعث شده برخی از این روستاها و دشت‌های کشاورزی تحت تاثیر سیل قرار بگیرند.

دائمی از سفر امروز وزیر نیرو به خوزستان خبر داد و افزود: خوشبختانه با اقدام به‌موقع ستاد بحران استان‌ها درگیر در سیل و همکاران بخش آب و برق مشکل حادی در این مناطق گزارش نشده است. وی تصریح کرد: طبق اعلام سازمان هواشناسی این بارش‌ها امروز هم ادامه خواهد یافت و امشب در برخی مناطق شدت خواهد گرفت.

دائمی با اشاره به مزیت‌های وجود این سدها در خوزستان ادامه داد: با وجود این سدها در خوزستان در این مدت علاوه بر مهار و تسکین سیلاب، حجم آب بسیار خوبی وارد مخازن سدها شده است، اما نبود این سدها باعث خسارت بسیار شدید به شهرها و روستاهای مسیر رودخانه از جمله شهر اهواز می‌شد.

جاده شوش-دزفول با طغیان رودخانه دز بسته شد

بارش شدید باران در روزهای گذشته و بالا آمدن آب رودخانه دز سبب بسته شدن این محور در كیلومتر 10 شوش به دزفول شد. با تلاش راهداران و هدایت پلیس راه شوش از عصر پنجشنبه به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی ، این محور بر روی تردد خودروها بسته شد.

باز شدن دریچه های اضطراری سد دز در شمال خوزستان سبب بالا آمدن آب رودخانه دز شده است. گفته می شود ورودی آب به دریاچه سد دز به هشت هزار متر مكعب در ثانیه رسیده كه در طول عمر 50ساله سد دز بی سابقه است. ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان از تداوم بارش های سیل آسا از پنجشنبه شب تا ظهر روز جمعه در اغلب مناطق خوزستان خبر داد. فعالیت سامانه بارشی از روز دوشنبه سبب بارندگی ها سیل آسا در مناطق شمالی و شرقی استان خوزستان شده است. 

روستاهاي در معرض سيلاب در شمال خوزستان تخليه شد

مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان از اعلام حالت آماده باش و بحران در استان به دليل بارندگي و طغيان رودخانه دز خبر داد و گفت: روستاهاي انديمشك، دزفول و شوش كه در معرض طغيان رودخانه قرار دارند تخليه شده اند.

هاشم بالدي پنجشنبه  با اشاره به تشكيل شوراي بحران استان اظهار كرد: پيش بيني مي شود كه در حوضه رودخانه هاي دز، كرخه و كارون بارندگي تا فردا ادامه داشته باشد. وي افزود: ظرفيت سد دز تكميل شده اما سدهاي كرخه و كارون هنوز ظرفيت خالي دارند و جاي نگراني از بابت اين دو وجود ندارد. بالدي با بيان اينكه روستاهاي درمعرض سيلاب در شهرستان هاي انديمشك، دزفول و شوش تخليه شده اند اظهار كرد: دو مركز اسكان موقت در دزفول و شوش نيز مستقر شده است.

بالدي گفت:بيش از 9 روستا در دزفول، 9 روستا در شوش و چهار روستا در انديمشك در معرض طغيان رودخانه هستند. بالدي اظهار كرد: پيش بيني مي شود كه ساعت 20 امشب موج سيلاب به اهواز برسد و دبي رودخانه كارون در اهواز تا دو هزارو 500 مترمكعب بر ثانيه افزايش يابد.
وي ادامه داد: با شهرداري اهواز براي اطلاع رساني در جلوگيري از تردد شهروندان در ساحل و شنا نيز هماهنگي شده است.
بالدي با اشاره به احتمال سرريز فاضلاب شهري گفت: با هماهنگي آبفا و شهرداري، براي حل اين مشكل ايستگاه هاي پمپاژ فعال شده است. وي همچنين درباره احتمال قطع آب آشاميدني اهواز اظهار كرد: با استان هاي معين خوزستان هماهنگي هايي شده تا در صورت نياز آب بسته بندي در اختيار ما قرار دهند از سوي ديگر تانكرهاي آبرساني نيز آماده سازي شده اند.

به گفته وي بهداشت و علوم پزشكي نيز در آماده باش هستند. وي افزود: وضعيت سيلابي ممكن است تا دو سه روز آينده در اهواز ادامه پيدا كند و تا آن زمان همه اعضاي ستاد بحران در آماده باش خواهند بود.

مديرعامل سد و نيروگاه كرخه:شرايط سد كرخه نگران كننده نيست

 مديرعامل سد و نيروگاه كرخه گفت:در اثر بارندگي شديد در بالادست سد كرخه حداكثر آب ورودي به اين سد تاكنون چهار هزار و 500 متر مكعب بر ثانيه بوده است اما شرايط آب مخزن به حالت اضطراري يا نياز به رهاسازي نرسيده است.

فريدون صالحي فر  افزود: بارندگي در مناطق بالادست سد كرخه موجب سيلابي شدن سرشاخه هاي اصلي اين سد شده و حجم قابل توجهي آب را وارد مخزن اين سد كرده است كه اين روند همچنان ادامه دارد. وي گفت:تاكنون حجم آب مخزن به حدود سه ميليارد و 300 ميليون متر مكعب رسيده است در حالي كه ظرفيت گنجايش آب مخزن سد كرخه هشت ميليارد متر مكعب مي باشد.

صالحي فر وضعيت بارندگي ها و دبي آب را كم سابقه دانست و گفت: حداكثر دبي آب به سد كرخه معادل يك سيل خطرناك بوده كه سد كرخه تاكنون كليه سيلاب ها را كنترل كرده است. وي گفت:با توجه به حجم بارندگي هاي پيش بيني شده در امشب و فردا (جمعه) ، همه كاركنان سد كرخه به حالت آماده باش هستند و در صورت افزايش دبي آب ، رهاسازي انجام خواهد شد.

پس از يك دوره خشكسالي دبي ورودي آب به درياچه سد كرخه با بارندگي هاي فصل پاييز و زمستان گذشته افزايش چشمگيري داشته و شرايط اضطراري و نگران كننده سد كرخه رفع شده ضمن اينكه نيروگاه اين سد نيز وارد مدار توليد برق شده است.
سد كرخه يكي از بزرگ ترين سدهاي خاكي دنيا و بزرگ ترين سد خاكي ايران و خاورميانه است كه بر روي رودخانه كرخه در 22 كيلومتري شمال غربي انديمشك در استان خوزستان ساخته شده است. 

استاندار خوزستان از رهاسازي آب سد دز بازديد كرد

 استاندار خوزستان روز پنجشنبه از وضعيت سد دز و رهاسازي آب پشت سد بازديد كرد. عبدالحسن مقتدايي ظهر پنجشنبه از بخش هاي مختلف سد دز و افزايش كم سابقه حجم آب مخزن اين سد بازديد كرد. سعيد رئوفي نسب مديرعامل سد دز و فريدون صالحي فر مديرعامل سد كرخه گزارشي از وضعيت سدها در بارندگي هاي اخير ارائه كردتد. فرماندار انديمشك گفت:از صبح امروز تاكنون بيش از 162 ميليون متر مكعب آب از دو دريچه سد دز رهاسازي شده است.

حميدرضا گودرزي گفت: اين وضعيت با توجه به ادامه بارندگي ها تداوم خواهد داشت و تاكنون تمهيدات لازم براي مديريت بحران انجام گرفته است. استاندار در اين بازديد بر لزوم اهتمام مديران و آمادگي بيشتر براي مقابله و پيشگيري از حوادث تاكيد كرد.
طغيان رودخانه بالارود نيز در انديمشك موجب بروز مشكلاتي شد كه با حضور به موقع همه دستگاههاي اجرايي شرايط بحران مديريت شد.
شهر چم گلك از توابع بخش مركزي انديمشك نيز به علت وضعيت سد دز از مناطق پرخطر است كه فرماندار انديمشك در اين خصوص به ساكنان اين شهر به منظور قرار گرفتن در مناطق امن و دوري از رودخانه هشدار داد.

كاظم سزاري شهردار چم گلك گفت:از ساعات پاياني ديشب تاكنون كليه عشاير از حريم رودخانه دز در شهر چم گلك دور شده و به مناطق امن انتقال داده شدند. در بخش الوار گرمسيري سيل مشكلاتي براي ساكنان بوجود آورده است. مسير راه آهن تهران جنوب نيز با توجه به مشكلات ناشي از سيلاب ها همچنان مسدود است و تردد همه قطارهاي انديمشك به تهران متوقف شده است.

تخلیه جمعیت 13 روستای شوش در پی بارندگیها

فرماندار شوش از تخلیه 13 روستا در بخش های شاوور و مرکزی شهرستان شوش خبر داد. رضا نجاتی اظهار کرد: در پی بارندگیهای دیشب و امروز، ستاد حوادث شهرستان شوش جهت پیشگیری و کنترل سیلاب در روستاها حضور دارند و از همه ظرفیت ها و امکانات از جمله بلدوزر، کمپرسی و سایر موارد برای ساماندهی وضعیت در مسیر روستاهای دشت شاوور و کناره های رودخانه های دز استفاده می شود.
 
وی افزود: زیربناهایی که نیاز به تقویت دارند، در حال ترمیم هستند تا در صورت بالا آمدن آب رودخانه ها، سیلاب به سوی روستاها هدایت نشود. فرماندار شوش عنوان کرد: تاکید شده که اهالی 8 روستا در بخش شاوور و 5 روستای بخش مرکزی شوش خانه های خود را تخلیه کنند؛ امکانات نیز جهت تخلیه و جا به جایی مردم روستاها فراهم شده است.
 
وی ادامه داد: جمعیت 13 روستا در بخش های شاوور و مرکزی که دستور تخلیه آنان صادر شده به روستاهای همجوار منتقل می شوند و با همکاری هلال احمر جهت اسکان آنان چادر بر پا می شود. نجاتی با بیان اینکه تخلیه روستاها از صبح امروز آغاز شده است، گفت: تا هنگامی که ارتفاع آب کم شود، روند تخلیه روستاها ادامه خواهد داشت.

تصاویر جدید از سیل دزفول







پل شناور شهر شیبان درشمال اهواز به دلیل احتمال طغیان كارون برداشته شد

فرماندار باوی از جمع آوری پل شناور غدیر در شهر شیبان در 10كیلومتری شمال اهواز به دلیل احتمال طغیان رودخانه كارون خبر داد. پل شناور شهر شیبان درشمال اهوازبه دلیل احتمال طغیان كارون برداشته شد حیدر كاظمی افزود: در پی اطلاعیه هواشناسی و ستاد بحران استان، مبنی بر بارندگی و طغیان رودخانه كارون، ستاد بحران شهرستان باوی با حضور همه دستگاه ها تشكیل شده است.

وی با اشاره به طغیان رودخانه دز از سرشاخه های اصلی كارون افزود: پنج روستای بخش عنافچه در حوضه رودخانه دز قرار دارد كه به روستائیان اعلام شده روستاها را تخلیه كنند اما هنوز تخلیه ای انجام نشده است با این حال آمادگی برای تخلیه روستاها در شرایط اضطراری وجود دارد. به گفته وی سیل بند موجود در شهر شیبان نیز ترمیم شده است.

فرماندار باوی همچنین گفت: با توجه به اینكه پل شناور دزفول بر اثر طغیان رودخانه زیر آب رفته تصمیم گرفته شد كه پل شناور غدیر از روی رودخانه كارون در شهر شیبان جمع آوری شود. وی افزود: دهستان عنافچه 43 روستا با جمعیتی بیش از 12 هزار نفر را شامل می شود كه با جمع شدن پل ناچار به تردد از شیبان می شوند.

كاظمی اضافه كرد: در صورت نیاز به اسكان اضطراری از مدارس نیز می توانیم استفاده كنیم اما هلال احمر اعلام كرده كه به اندازه كافی چادر در اختیار دارد و فعلا نیازی به مدارس نیست. بر اساس این گزارش، رودخانه دز از بامداد پنجشنبه طغیان كرده است.
هم اكنون روستاهایی كه در معرض طغیان رودخانه در شهرستان های اندیمشك، شوش و دزفول هستند تخلیه شده اند.
با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر تداوم بارندگی، احتمال طغیان رودخانه كارون در مناطق ساحلی شهرستان های باوی، اهواز و كارون نیز وجود دارد.

سامانه بارشی كه از روز دوشنبه باعث بارش های سیل آسا در شمال ، شمال شرقی و شرق استان خوزستان شده سبب بالاآمدن رودخانه ها و مسیل ها شده است و پیش بینی می شود كه این وضعیت تا فردا جمعه ادامه یابد.

بازدید وزير نيرو از سد دز

 وزير نيرو به همراه هيات همراه در سفر به خوزستان از سد دز در شمال اين استان ديدن كرده و از نزديك در جريان آخرين وضعيت اين سد و خروجي آب آن قرار گرفت. افزايش دبي آب درياچه سد دز در 24 ساعت گذشته موجب سر ريز اين سد و افزايش دبي رودخانه دز تا 4500 متر مكعب بر ثانيه شده است. تعدادي از روستاهاي مناطق پايين دست سد دز در شهرهاي دزفول و انديمشك به دليل طغيان رودخانه دز در روز پنجشنبه تخليه شدند.

حميد چيت چيان ضمن بازديد از وضعيت مهار سيلاب ها و رهاسازي آب سد دز از تلاش انجام شده براي كنترل شرايط قدرداني كرد. فريدون صالحي فر مديرعامل كرخه و كارشناس كنترل پايداري نيز در حاشيه ديدار وزير نيرو از سد دز به خبرنگار ايرنا ضمن رد شايعه مشكل پايداري سد دز گفت:شايعه ترك برداشتن ديواره سد دز كذب بوده و واقعيت ندارد.

وي گفت: از دو دريچه سد دز سيلاب ها كنترل و به بيرون هدايت مي شوند كه بخشي از آن به مخزن سد وارد مي شود. صالحي فر افزود.ظرفيت رهاسازي دو دريچه سد دز هشت هزار متر مكعب بر ثانيه است كه با توجه به فضاي مخزن فقط حدود 4800 مترمكعب بر ثانيه رهاسازي مي شود و مابقي وارد فضاي مخزن مي شود.

وي تاكيد كرد: در بحث پايداري هيچ خطري سد دز را تهديد نمي كند ضمن اينكه سد كرخه نيز بدليل حجم خالي مخزن هيچگونه مشكلي نداشته و ظرفيت گنجايش و ذخيره سيلاب را دارد.

احتمال سفر وزیر کشور به خوزستان

معاون اول رييس جمهوري اطلاع رساني به موقع و آگاهي به مردم درباره خطر سيلاب ها را ضروري دانست و گفت: همه امكانات بايد براي مديريت سيلاب ها بسيج شود.

به گزارش شوشان ، به نقل از پايگاه اطلاع رساني معاون اول رييس جمهوري، اسحاق جهانگيري در جلسه ستاد مديريت بحران كشور با يادآوري دغدغه موجود براي ورود سيلاب به شهرهاي برخي از استان هاي جنوبي و غربي كشور و به خصوص شهر اهواز، بر لزوم مديريت دقيق خروجي سد دز از سوي وزارت نيرو تاكيد كرد.

وي افزود: بايد ضمن اطلاع رساني به موقع به مردم استان خوزستان به ويژه شهر اهواز، همه امكانات بسيج شود تا سيلاب هاي خروجي سد دز كه به سمت اهواز در حال حركت است، مديريت شده تا آسيبي به مردم شهرها و روستاهاي در مسير سيلاب وارد نشود.

وي كنترل ميزان آب ورودي و خروجي سد دز را در مديريت وضعيت فعلي با اهميت ارزيابي كرد و از وزارت نيرو خواست با بسيج همه امكانات و از طريق هماهنگي با ساير دستگاه هاي ذيربط نظير سازمان هواشناسي، در اين زمينه به بهترين شكل ممكن مشكل بوجود آمده را مديريت كنند.

معاون اول رييس جمهوري با بيان اين كه دغدغه و نگراني هاي فعلي نسبت به شهر اهواز از ساير شهرها بيشتر و جدي‌تر است، تصريح كرد: بايد همه سازمان ها و دستگاه هاي استان خوزستان تلاش خود را به كار گرفته تا مردم اين شهر با مشكل مواجه نشوند.

جهانگيري ادامه داد: دستگاه هاي مسئول در سطح كشور نيز بايد همه توان خود را به كار گيرند تا مشكل فعلي كه جدي نيز است به نحو مطلوب مديريت شده و شهر اهواز و همچنين شهرها و روستاهاي در مسير رودخانه هاي دز و كارون با بحراني جدي مواجه نشود.

وي همچنين بر لزوم آماده باش كامل همه دستگاه ها و نيروهاي امدادي تاكيد كرد و گفت: با آمادگي كامل بايد پيش بيني هاي لازم انجام شود و تمهيدات لازم براي مديريت هر گونه اتفاق و احتمالي انديشيده شود.

وي از سازمان هواشناسي نيز خواست به صورت مستمر گزارش پيش بيني وضعيت هوا را در اختيار دستگاه هاي مسئول از جمله وزارت نيرو و ستاد مديريت بحران كشور قرار دهد تا آمادگي و برنامه ريزي ها بر اساس آخرين اطلاعات هواشناسي انجام شود.

معاون اول رييس جمهوري همچنين از همه دستگاه هاي مسئول در بخش امدادرساني و مديريت بحران خواست مسيرهايي كه احتمال ورود سيلاب در آن وجود دارد را شناسايي و به مردم نيز اطلاع رساني دقيق و به موقع شود تا مردم از آمادگي كافي براي مديريت رفت و آمد خود برخوردار باشند و هيچكس دچار آسيب نشود.

جهانگيري به تلاش هاي ارزنده وزارت نيرو در جهت مديريت سد سازي كشور اشاره كرد و اظهارداشت: اقدامات اين وزارتخانه مثبت و سازنده است و مديريت وزارت نيرو و سدهاي احداث شده نقش مهمي در كنترل سيلاب ها داشته است كه اگر سدهاي موجود وجود نداشت خسارات و آسيب ها به مراتب بيشتر و جدي تر بود.

وزير نيرو نيز در اين جلسه با بيان اينكه سدهاي موجود توانستند سيلاب ها را به ميزان زيادي كنترل كنند، گفت: اگر اين سدها وجود نداشتند اتفاقات بسيار ناگواري رخ مي داد و فاجعه بزرگي را شاهد بوديم.

حميد چيت چيان به سخنان نسنجيده برخي افراد كه سياست هاي سدسازي دولت را زير سوال مي برند اشاره كرد و خاطرنشان كرد: البته دولت با احداث هر سدي در هر نقطه اي از كشور موافق نيست اما امروز شاهد آن هستيم كه همين سدها توانستند به ميزان قابل توجهي خسارات ناشي از سيلاب ها را كاهش دهند.

رييس سازمان مديريت بحران كشور نيز در اين جلسه گزارشي از پيش بيني هاي لازم و اقدامات صورت گرفته در استان هايي كه در اثر بارش شديد باران با مشكل مواجه بودند ارائه كرد و گفت: ستاد مديريت بحران در سطح استان ها نيز به رياست استاندار تشكيل و تدابير لازم براي مديريت بحران انديشيده شده است.

اسماعيل نجار با ارايه گزارشي از وضعيت استان ها و شهرستان هايي كه با مشكل سيل مواجه هستند به تشريح اقدامات صورت گرفته براي رفع مسدود شدن مسيرها، حل مشكل آب گرفتگي در معابر و نيز امداد رساني به سيل زدگان پرداخت.

در اين جلسه كه وزراي كشور، نيرو، جهاد كشاورزي، رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، دبير شوراي عالي امنيت ملي، رييس سازمان مديريت بحران كشور، رييس سازمان هواشناسي و نماينده جمعيت هلال احمر نيز حضور داشتند، وزارت نيرو گزارشي از وضعيت بارندگي و جريان هاي سطحي كشور و حجم آب موجود در مخازن سدهاي واقع در استان هاي جنوبي و غربي كشور ارائه كرد.

رييس سازمان هواشناسي نيز گزارشي از ميزان بارش ها در استان هاي مختلف ارائه كرد و به بيان توضيحاتي در خصوص پيش بيني بارش ها در روزهاي آتي پرداخت. در اين نشست موضوع مديريت وضعيت موجود براي استان ها و شهرهايي كه با مشكل سيلاب مواجه هستند مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصيمات لازم براي به حداقل رساندن آسيب ها و مديريت سيلابها به نحو مناسب اتخاذ شد.

در اين جلسه همچنين ضمن تشريح آخرين وضعيت استان هاي خوزستان، ايلام، لرستان و آذربايجان غربي از سوي وزارت نيرو و سازمان مديريت بحران كشور، گزارشي از مشكلات بوجود آمده نظير انسداد مسيرهاي تردد، آبگرفتگي معابر و جاده ها، قطع برق و آب برخي شهرها و روستاها ارائه شد و معاون اول رييس جمهور نيز دستور رسيدگي فوري به اين مشكلات و اقدام عاجل از سوي مديريت استان هاي يادشده را صادر كرد.

در ادامه اين نشست همچنين مقرر شد وزارت كشور هماهنگي هاي لازم را با استان هاي همجوار استان هايي كه دچار سيل زدگي شده اند، انجام دهد تا همه امكانات خود را در امر امدادرساني و كمك به اين استان به كار گيرند.

پس از اتمام اين جلسه وزير نيرو براي رسيدگي به مشكلات قطعي آب و برق و نيز مديريت سيلاب ها در برخي از مناطق استان خوزستان به ويژه شهرها و روستاهاي اطرف رودخانه هاي كارون و دز عازم اين استان شد و مقرر شد وزير كشور نيز آمادگي داشته باشد تا در صورت لزوم به اين استان سفر كند.

سيلاب و آبگرفتگي شهر اهواز را فرا گرفت

اداره كل مديريت بحران استانداري خوزستان بار ديگر از ساكنان حاشيه رودخانه هاي كارون ، دز و كرخه خواست از حريم اين رودخانه فاصله بگيرند. بارندگي هاي شديد پنجشنبه شب سبب جاري شدن سيلاب و آبگرفتگي معابر عمومي كلانشهر اهواز شد.

بارندگي هاي شديد كه هم اكنون به صورت پراكنده همچنان ادامه دارد سبب آبگرفتگي مناطق كيانپارس ، كوي رمضان ، پادادشهر ، كيان آباد ، گلستان و پرديس شده و ماموران شهرداري اهواز و حوادث غيرمترقبه در حال تخليه آبهاي سطحي هستند. شدت بارندگي در مدت زمان كوتاه همچنين سبب سرريز شدن فاضلاب و جاري شدن آن در خيابانها و معابر عمومي نيز شده است. اداره كل هواشناسي خوزستان پيش بيني كرد بارندگي ها تا ظهر روز جمعه در مناطق مركزي و غربي استان ادامه مي يابد ولي در مناطق مرتفع شمال وشرق استان از شدت بيشتري برخوردار است.

بارش ها در مناطق دشت آزادگان ، هويزه ، رامهرمز ، هفتكل ، لالي ، باغملك و جنوب خوزستان كه در چند روز اخير به صورت پراكنده ادامه داشت از پنجشنبه شب بر شدت بارندگي ها افزوده شد و خساراتي به تاسيسات عمومي و زيربنايي و كشاوري اين مناطق وارد كرد.

اداره كل مديريت بحران استانداري خوزستان بار ديگر از ساكنان حاشيه رودخانه هاي كارون ، دز و كرخه خواست از حريم اين رودخانه فاصله بگيرند. در همين حال استاندار خوزستان و وزير نيرو روز پنجشنبه از سد دز در شمال خوزستان كه بازديد و از روند دريچه هاي خروجي آب سد دز ابراز رضايت كردند.

سازمان آب و برق خوزستان نيز اعلام كرد با وجود سرريز شدن آب درياچه (مخزن) سد دز در شمال خوزستان هنوز ظرفيت هاي بقيه سدهاي استان از جمله كرخه و شهيد عباسپور و گتوند تكميل نشده و ذخيره سازي و مهار سيلاب هاي اخير آب در حال انجام است. ورود سامانه بارشي فعال از روز دوشنبه سبب بارش باران توام با گرد وخاك و وزش باد ديد در بيشتر مناطق استان خوزستان شده است.


13روستاي شهرستان شوش تخليه شدند/اسكان تعدادي از روستاييان در واگن قطار

افزايش دبي رودخانه دز از 300 به 4500 متر مكعب بر ثانيه در نخستين ساعات بامداد روز پنجشنبه موجب شد تا تعدادي از روستاهاي شهرهاي دزفول و شوش در محاصه سيلاب قرار گيرند.

رضا نجاتي افزود: اهالي اين روستاها در پنج واگن قطار ، 100 چادر ، سه واحد آموزشي ، تعدادي واحد مسكوني از شركت كشت و صنعت نيشكر هفت تپه اسكان داده شدند.

وي افزود:افزايش دبي رودخانه دز به 4500 متر مكعب برثانيه موجب شد تا تعدادي از روستاهاي حاشيه اين رودخانه منطقه آهودشت در بخش شاوور و بخش مركزي شوش در محاصره سيلاب قرار گيرند كه با اقدام ستاد بحران اين شهرستان و استحكام بخشي و ترميم سيل بندها از بروز خسارت به تاسيسات روستايي و كشاورزي منطقه جلوگيري شد.

نجاتي افزود:با كاهش دبي رودخانه دز از ساعاتي پيش شرايط در منطقه رو به عادي شدن است اما ستاد بحران شهرستان شوش همچنان با بسيج امكانات آماده امداد رساني به ساكنان حريم رودخانه دز مي باشند.
فرماندار شوش با بيان اينكه طغيان رودخانه دز خسارت جاني در اين شهرستان نداشته است از شهروندان خواست اخبار موثق را فقط از ستاد بحران و فرمانداري شهرستان شوش دنبال كنند و به شايعات توجه نكنند.

وي همچنين تاكيد كرد:غير از جاده شوش - دزفول كه در محدوده پل حميد آباد به دليل آبگرفتگي بخشي از جاده بر روي خودروها بسته شده ساير مسيرها و جاده هاي اين شهرستان باز بوده و تردد در جاده سراسري شوش - اهواز نيز به حالت عادي در جريان است.

سيلاب در خوزستان كنترل شده است

مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان گفت: سيلاب در مناطق دزفول، شوش و انديمشك كنترل شده و تمهيدات لازم براي پيشگيري از خسارات انديشيده و عملياتي شده است.

هاشم بالدي جمعه اظهار كرد: 25 تا 27 روستا در دزفول، شوش و انديمشك به علت جاري شدن سيل تخليه شدند و سيل زدگان در مكان هاي مناسب اسكان داده شدند. وي افزود: ميزان سيلاب به پايين دست شهرستان شوش رسيده و در آن مقطع يك هزار و 500 متر مكعب گزارش شده است. بالدي ادامه داد: انجام تمهيدات لازم از جمله بازگشايي كانال ها و مسيل ها، باعث پخش شدن سيلاب و جلوگيري از شدت آن شد. مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان تصريح كرد: هماهنگي هاي لازم با فرمانداران شهرستان ها در خصوص ترميم سيل بندها در روستاها و اسكان روستاييان در اردوگاههاي اسكان موقت و مدارس انجام گرفته است.

وي گفت: بارندگي هاي شب گذشته در بالادست حوضه دز ممكن است اين حوضه را متاثر كند كه در صورت درست بودن پيش بيني ها، هماهنگي هاي لازم در شوراي بحران به عمل مي آيد و اطلاع رساني كامل به مردم انجام مي شود.

بالدي اضافه كرد: در زمان حاضر وضعيت اهواز عادي است و سيلاب به اين شهر نرسيده است.
مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان اظهار كرد: بارش 65 ميلي متري باران در مسجدسليمان و 63 ميلي متري در رامهرمز در 24 ساعت گذشته، باعث آبگرفتگي معابر، تخريب چند واحد مسكوني و قطعي برق شد اما با تمهيدات لازم و اسكان روستاييان شرايط در حالت كنترل قرار دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار