شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
گذشته از خسارات مالي و شايد جاني سيل در برخي استان‌ها، ‌اين حجم بارندگي موهبت‌هايي هم دارد، ‌آبي كه با شدت از سد سرريز شده و رودخانه‌ها را به طغيان كشانده، ‌در نهايت به حوضه آبي مي‌رسد كه همه اين سال‌ها با خشكي و بي‌آبي مواجه بوده
باران‌هاي بهاري در استان‌هاي غربي و جنوب غرب كشور، ‌در شديدترين شكلش ظاهر شد و باعث جاري شدن سيل در شهرها و روستاها شد، سيلي كه خسارات زيادي را درپي داشت و بيشترين خسارات وارده به اراضي كشاورزي بود و كساني كه بيش از بقيه متحمل ضرر و زيان شدند ‌كشاورزاني بودند كه آماده برداشت محصول خود بودند. لخت كردن جنگل‌ها، بي‌دفاع گذاشتن خاك و تجاوز به حريم رودخانه، مسائلي است كه باعث وقوع سيل در اين مناطق شده است.

به گزارش اعتماد، گذشته از خسارات مالي و شايد جاني سيل در برخي استان‌ها، ‌اين حجم بارندگي موهبت‌هايي هم دارد، ‌آبي كه با شدت از سد سرريز شده و رودخانه‌ها را به طغيان كشانده، ‌در نهايت به حوضه آبي مي‌رسد كه همه اين سال‌ها با خشكي و بي‌آبي مواجه بوده. مديركل دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان محيط زيست با اشاره به نكات مثبت سيل دو روز گذشته، به «اعتماد» گفت: با توجه به اينكه متاسفانه منطقه چهارمحال بختياري، جزو مناطقي بود كه در سال آبي جاري، بارندگي كمتر از ميانگين درازمدت و نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده بود، سيلي كه آمد، اتفاق مهمي بود. مناطق زاگرس ما، يكي از مناطق استراتژيك كشور است. اگر بارندگي خوب داشته باشند، مي‌تواند كيفيت جنگل بنه و بلوط را بهبود ببخشد. اگر كيفيت اين جنگل‌ها خوب شود، ميزان ذخيره آب افزايش مي‌يابد و اجازه ورود به سيل‌هاي ويرانگر داده نمي‌شود. شش ميليون هكتار، وسعت جنگل‌هاي زاگرس ما است كه ضامن بقاي اصلي‌ترين رودخانه‌هاي ما، كارون، كرخه، مازون، سيمينه رود، زرينه رود، كشكان و... است كه ٤٥ درصد آب كشور را تامين مي‌كنند.

محمد درويش در ادامه با اشاره به حجم بارندگي رخ داده در كشور گفت: ابن بارندگي مفيد بوده، چون تبديلش در خوزستان، كه همان حجم عظيم باران به سيلي با دبي چهار هزار متر مكعب درثانيه تبديل شد، اين سيل شكلاتي (با گل و لاي)، وقتي روي اراضي كشاورزي خوزستان و تالاب‌هاي منطقه كه تشنه‌اند، روان شود، مي‌تواند ميزان نمك و املاح زايدي كه در سال‌هاي طولاني در دشت‌هاي خوزستان انباشته شده را كاهش دهد، دشت را آب شويي كند تا شايد دشت خوزستان نفس بكشد.

اين مدير محيط زيستي، ‌در ادامه به تاثير اين سيل بر خليج فارس تاكيد كرد و گفت: اين سيلاب، بعد از سال‌ها توانسته شاهرگ حياتي منطقه، يعني اروندرود را سرحال بياورد. مواد غذايي زيادتري به خليج فارس برساند، در نتيجه تخم‌ريزي ماهي‌ها افزايش خواهد يافت. اين روند بهبود تا بهمنشير و خور موسي هم مي‌رود. سيلي كه اتفاق افتاده، اگر چه خسارت مالي و جاني دربر داشته، اما در مجموع به نفع فلات ايران در درازمدت است.

هرچقدر هم كه منفعت‌هاي سيل وارد شده براي طبيعت و محيط زيست زياد باشد، ‌سيل در نوع خود، ‌خسارت آور است. بارندگي هميشه براي طبيعت جنبه‌هاي مثبت فراواني به همراه داشته، ‌اما اينكه در استان‌هاي كوهستاني يا جلگه‌اي كه بر اساس قاعده نبايد بارندگي‌هاي‌شان به سيل تبديل شود، ‌همواره با خطر سيلاب مواجهيم جز دلايل و بي‌توجهي‌هاي انساني، ‌دليل ديگري ندارد. 

درويش با اشاره به اين امر، ‌ادامه داد: خسارت‌هايي كه اين سيل زده هم، به خاطر نابخردي‌هاي ما بوده. اينكه حريم رودخانه را رعايت نكرديم، اجازه ساخت و ساز غيرقانوني داديم، اجازه داديم پوشش‌هاي گياهي در بالادست كارون آسيب جدي ببيند، همين مسائل باعث شد كه شاهد چنين خسارت‌هايي باشيم.

ريزگردها و گرد و خاكي كه در استان‌هاي غربي و جنوب غرب كشور، ‌مهمان هرروز مردم شده، ‌هم شايد به واسطه پرآب شدن تالاب‌ها چند وقتي دست از سر شهر و روستاهاي خوزستان و ايلام و كرمانشاه بردارد. بخش مهمي از منشأ داخلي اين گرد وخاك، همان تالاب‌هاي ترك خورده خشك بودند كه حالا به واسطه سيلاب كمي جان گرفته‌اند. مي‌ماند بيابان‌هاي خارجي و گره كوري كه روز به روز كورتر مي‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار