شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
آسیه نجفی حاجی ور مامای شاغل در بیمارستان امید شهرستان لالی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 95 بعنوان مامای نمونه کشوری انتخاب شد
آسیه نجفی حاجی ور مامای شاغل در بیمارستان امید شهرستان لالی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 95 بعنوان مامای نمونه کشوری انتخاب شد.

این مامای ایثارگر با 26 سال سن و چهار سال سابقه خدمت با ارائه خدمات چشمگیر و ارزنده که از چشم وزارت متبوع پنهان نشده بود موفق به کسب این عنوان شد.
 
نجفی در خصوص علل انتخاب خود بعنوان مامای نمونه کشوری گفت: در فروردین ماه سال 95 هیأت نظارت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه کادر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، از بلوک زایمان بیمارستان امید لالی بازدید نمودند و با ارزیابی شاخص نجات جان مادر، مشاهده شواهد و مستندات موجود افتخار این عنوان را به اینجانب عرضه داشتند.
 
وی با اشاره به مواجهه مکرر با شرایط سخت در راستای نجات جان مادر در خصوص موردی که باعث جلب نظر وزارتخانه قرار می گیرد اینگونه بیان می کند: با توجه به عدم حضور متخصص زنان در بیمارستان و با عنایت به حساس بودن وضعیت مادران باردار گاهی مجبور به اعزام آنان به شهرستان مسجدسلیمان می شویم.

نجفی افزود: در یک شب بارانی 2 مادر باردار از عشایر صعب العبور شهرستان لالی در وضعیت پره اکلمپسی و فشار 180/110 و دیگری با سن حاملگی 41 هفته و فشار خون 150/90 به زایشگاه مراجعه می کنند که شرایط پرخطر هر دو زایمان محرز گردید، بنابراین تصمیم به اعزام آنان به بیمارستان 22 بهمن  شهرستان مسجدسلیمان گرفته شد و با توجه به کمبود آمبولانس مجبور به انتقال هر دو مادر باردار از طریق تنها آمبولانس موجود در زایشگاه شدیم.

این مامای نمونه کشوری تصریح کرد: در طول مسیر و حین انتقال این مادران باردار، کوه ریزش می کند و با ایجاد این استرس وضعیت بیماران نیز رو به وخامت بیشتری می رود، در چکاب مجدد وضعیت مادران باردار متوجه افزایش فشار خون آنان می شوم، علیرغم احتمال ریزش مجدد کوه آمبولانس و بیماران را رها نکرده و دارو درمانی بیماران را شروع کردم، متأسفانه به دلیل عدم وجود هیچ گونه خطوط ارتباطی در آن منطقه، امکان ایجاد ارتباط و درخواست کمک وجود نداشت.
 
نجفی بیان داشت: خوشبختانه پس از گذشت چند ساعت مسیر جاده که با ریزش کوه مسدود شده بود با کمک چند نفر از اهالی منطقه باز می شود و بیماران نیز در وضعیت ثابت شده به بیمارستان منتقل می شوند و در بدو ورود یکی از بیماران زایمان می کند که هم مادر هم نوزاد سالم بودند و دیگری هم تحت درمان قرار می گیرد.
 
وی با بیان اینکه راه اندازی کلاسهای آموزشی زایمان فیزیولوژیک در شهرستان لالی از دیگر اقدامات انجام شده بوده است، گفت: با حمایتهای دکتر حسین خمسه مدیر شبکه بهداشت و درمان لالی، مدیر داخلی و مدیر پرستاری بیمارستان توانستیم در راستای ترویج زایمان طبیعی از آبان ماه 94 در فضای اتاق عمل بیمارستان که به صورت منفعل در آمده بود دوره های آموزشی زایمان فیزیولوژیک را برای مادران باردار برگزار کنیم که خوشبختانه در طول برگزاری سه دوره از این کلاس ها تمام مادران باردار شرکت کننده جز دو مورد موفق به زایمان طبیعی شدند.
 
این مامای نمونه کشوری به بیان تلخ ترین و شیرین ترین خاطره خود در این چهار سال خدمت می پردازد و می گوید: چندی پیش مادر بارداری با 30 سال سن دارای 4 فرزند با سکته مغزی و کاهش سطح هوشیاری به اورژانس انتقال داده شد بنده نیز بعنوان همراه طبی  بیمار را تا بیمارستان قطب همراهی کردم که متأسفانه در نهایت نوزاد زنده نماند و مادر به کما رفت که متاسفانه پس از 35 روز درگذشت و غم انگیز ترین لحظه زمانی بود که دختر 15 ساله این زن مادرش را از من میخواست، این تلخ ترین خاطره من در طول خدمتم است.
 
نجفی در ادامه با بیان اینکه شیرین ترین خاطره ام مربوط به زمانی بود که آیه ی "ان مع العصرا یسرا" برایم تداعی شد، گفت: مادری از عشایر به زایشگاه مراجعه کرد، هیچ گزارش سونوگرافی همراه نداشت، خانواده اش حاضر به همکاری جهت اعزام بیمار نمی شدند و اظهار داشتند که این زن 7 دختر دارد و از داشتن پسر محروم است، بالاخره درد زایمان بیمار شروع می شود تا اینکه زایمان توسط  من و همکارم انجام میشود که فرزندان متولد شده دو قلو و هر دو پسر بودند.
 
ویر در پایان با تشکر ویژه از خانم فریبا تیشه زن مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه بیان کرد: در واقع تمام کادر بهداشت و درمان لالی ایثارگرانی هستند که با وجود مشکلات عدیده همچنان به بهترین شکل مطلوب خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز را به ساکنین این شهرستان ارائه می نمایند و این عنوان نمونه متعلق به همه همکاران بلوک زایمان بیمارستان امید شهرستان لالی می باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار