اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
«لانتوری» در نخستین شب اکران خود رکورد جدید فروش افتتاحیه سینمای ایران را به نام خود ثبت کرد. این فیلم با 141 میلیون تومان فروش و 20 سانس فوق العاده در نخستین شب اکران خود، رکورد فروش سینمای ایران در شب اول اکران را جابجا کرد.
عصرایران؛ رضامیرمحرابی - فیلم سینمایی «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان در حالی از روز چهارشنبه 20 مرداد وارد هفته دوم اکران خود شده است که با فروشی بیش از یک میلیارد و 700 میلیون تومان در مدت اخیر توانست رکورد بی نظیری را در سینمای ایران به نام خود ثبت کند.

این آمار در حالی اعلام شده است که دیگر فیلم‎هایی که در حال حاضر اکران هستند فروش متفاوتی داشته اند. «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی  9میلیارد و 750 میلیون تومان، «دراکولا »به کارگردانی رضا عطاران سه میلیارد و 750 میلیون تومان، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان یک میلیارد و 820 میلیون تومان، «دختر» به کارگردانی رضامیرکریمی بیش از 2 میلیارد و 200 میلیون تومان، «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد سه میلیارد و 600 میلیون تومان، «دزد و پری» به کارگردانی حسین قناعت 380 میلیون تومان، و «ناردون» نیز که به تازگی اکران شده است طی دو روز گذشته بیش از 120 میلیون فروش داشته است. (آمارها تا صبح جمعه 22 مرداد به روز شده است و فیلم ها هر کدام تعداد روزهای مختلفی را در اکران بوده اند).

در این نوشتار قصد نداریم به نقد و بررسی فیلم «لانتوری» به عنوان یک اثر سینمایی بپردازیم و آن را به فرصت دیگری در آینده ای نزدیک موکول می کنیم که قطعا جای پرداخت دقیق‎تر دارد. با علم به این مساله که استقبال مردم از یک فیلم و فروش بالای آن "الزاما" به معنای کیفیت قابل اعتنای آن فیلم به عنوان یک اثر هنری نیست، 12 نکته را به اختصار پیرامون فروش بالا و استقبال مردم از این فیلم در هفته اول اکران می توان مطرح کرد که به مرور آنها می پردازیم.


کارگردانی که فیلم قبلی‎اش همچنان توقیف است

رضا درمیشیان، کارگردان «لانتوری» که سینما را با دستیاری چهره هایی چون داریوش مهرجویی و فریدون جیرانی آغاز کرده، پیش از این فیلم، دو فیلم «بغض» و «عصبانی نیستم» را ساخته است. آثاری اجتماعی با مضامین جسورانه که در زمان ساخت خود سر و صدا به پا کرده بودند. دومین فیلم او یعنی «عصبانی نیستم» همچنان توقیف است و هیچوقت رنگ اکران عمومی را به خود ندیده است. توقیف فیلم دوم او کنجکاوی ها را نسبت به فیلم سوم او که نام خاصی نیز دارد به‎شدت افزایش داده است.

بازدید آقای رئیس از پشت صحنه 

حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی فروردین 94 با حضور در پشت صحنه فیلم «لانتوری» با عوامل این اثر سینمایی دیدار و گفت‌وگو کرده بود. حضور بالاترین مقام سینمای ایران در پشت صحنه فیلمِ کارگردانی که فیلم‎هایش معمولا با بی مهری در اکران عمومی مواجه می شوند جالب توجه بود.

سوژه‎ای منحصربه‎فرد و ملتهب 

سوژه خاص فیلم «لانتوری» که کمتر سینماگری در ایران برای خلق یک اثر سینمایی به سراغش رفته بود باعث شد تا فیلم در جشنواره مورد توجه مردم قرار گیرد. اسیدپاشی بی شک سوژه جذابی برای خلق یک اثر سینمایی است و به علت مغفول ماندن آن تاکنون، با استقبال مردم مواجه می شود. با ساخت این فیلم می توان درمیشیان را به عنوان سینماگری که به ساخت آثار اجتماعی علاقه فراوانی دارد، به رسمیت شناخت.

ترکیب جذاب عوامل فیلم

رضا درمیشیان را جوانی پرشور، جسور و خلاق می دانند که علاوه بر آنکه سابقه دستیاری بزرگان سینما را در کارنامه دارد به علت سوابق ژورنالیستی و نوع نگاهی که به سینما دارد مورد توجه است. او در این فیلم با استفاده از ترکیب بازیگرانی چون نوید محمدزاده (حواشی پیرامون بازی او در فیلم «عصبانی نیستم» و جایزه ای که گفته می‎شد قرار بود در جشنواره فیلم فجر به او داده شود را همگان به یاد دارند)، مریم پالیزبان (بازیگر فیلم ماندگار «نفس عمیق» که پس از آن از ایران مهاجرت کرد و در خارج از کشور ادامه تحصیل داد. حضور او در هر فیلمی کنجکاوی برانگیز است)، باران کوثری و چند بازیگر تئاتری مانند بهرام افشاری و مهدی کوشکی و دیگر بازیگران بر جذابیت های این فیلم افزوده است. 

سانس‎های فوق‎العاده در جشنواره فیلم فجر

«لانتوری» بهمن ماه 1394 در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر در بخش مسابقه اصلی جشنواره به نمایش درآمد و سانس های فوق العاده بی شماری را به خود دید. این فیلم یکی از پرتماشاگرترین آثار جشنواره سی و چهارم فیلم فجر بود. معمولا فیلم هایی که در جشنواره سر و صدا به پا می کنند اگر پایشان به نمایش عمومی باز شود، اکران موفقی را پشت سر می گذرانند.

حواشی حضور در جشنواره برلین و فستیوال های خارجی 

این فیلم پس از نمایش در جشنواره فجر در بخش پانورامای جشنواره فیلم برلین حضور یافت. معمولا فیلم هایی که از ایران در جشنواره فیلم برلین حضور پیدا می کنند با هجوم برخی رسانه های داخلی مواجه می شوند و انتقادات این رسانه ها همزمان با حضور «لانتوری» در برلین بیشتر از همیشه به چشم آمد. انتقاداتی از پوشش بازیگر زن فیلم گرفته تا بازتاب نمایش آن در رسانه های خارجی دامن این فیلم را گرفت. انتقاداتی که معمولا حواشی پیرامون فیلم ها را زیادتر می کند و باعث می شود فیلم ها در اکران عمومی بیشتر به چشم بیایند.

شرط محدودیت سنی بالای 16 سال

«لانتوری» با شرط محدودیت سنی بالای 16 سال به اکران عمومی در سینماها پیوست و همین محدودیت سنی کنجکاوی ها نسبت به این فیلم را افزایش داد. در این میان گروه هنر و تجربه نیز اعلام کرد این فیلم را در کنار دیگر سینماها اکران می کند. معمولا فیلم هایی که با شرط محدودیت سنی نمایش داده می شوند، مخاطبان را کنجکاوتر می کنند و این مورد حاشیه هایی را برای نمایش فیلم ایجاد کرد.

شبکه های اجتماعی و تبلیغات مردمی

شبکه های اجتماعی که این روزها نقش خود را برای تبلیغ فیلم های سینمای ایران به خوبی نشان داده اند، این فیلم را نیز از یاد نبردند و تمام رخدادهای آن را پوشش دادند. در این میان نباید از نقش تبلیغات دهان به دهان نیز غافل شد و بخشی از فروش بالای این فیلم را باید مدیون سخنانی دانست که پس از تماشای آن در جشنواره و اکران روز نخست در شبکه های اجتماعی و دهان به دهان میان مخاطبان چرخید.

حمایت قربانیان اسیدپاشی از به تصویر درآمدن رنج‎ها

آمنه بهرامی، قربانی اسیدپاشی پیش از اکران رسمی «لانتوری» در گفتگو با روزنامه صبا از رضا درمیشیان کارگردان این فیلم تشکر کرده بود. همچنین درمیشیان در نخستین سانس نمایش «لانتوری»، فیلمش را به قربانیان اسیدپاشی تقدیم کرد و از حاضران خواست به قربانیان اسیدپاشی ادای احترام کنند. او 13 مرداد در پردیس کوروش از دو نفر از قربانیان اسیدپاشی حاضر در آن مراسم به خاطر خشونتی که به آنها تحمیل شده بود به نمایندگی از همه انسان‎ها عذرخواهی کرد.

انتقاد روزنامه کیهان و ملامتِ اخبار تلویزیون

روزنامه کیهان در مطلبی «لانتوری» را فیلم مبتذلی دانست که با حمایت های خاص در اکران مواجه است. این روزنامه بدون نام بردن از این فیلم، حتی بخش خبری ساعت 22 شبکه سوم سیما را به علت آنکه به فروش بالای این فیلمِ به زعمِ آنها "ضعیف و فاقد محتوای مناسب" پرداخته است ملامت کرد. 

شائبه تحریم توسط سینماهای حوزه هنری

سینماهای تحت مالکیت حوزه هنری «لانتوری» را اکران نکردند. دلیل آنها نیز این بود که سینماهای حوزه هنری جا و ظرفیتی برای اکران این فیلم ندارد. این نکته در حالی مطرح شد که سینما آزادی به عنوان مهمترین سینمای حوزه هنری دو روز پیش فیلم «ناردون» را به اکران خود اضافه کرد. با این مسایل این شایعه که حوزه هنری در اکران عمومی این فیلم را تحریم کرده است قوت گرفت. حوزه هنری مالک سینماهای متعددی در سراسر کشور است. پیش از این در سال های گذشته مشاهده شده بود فیلم هایی که از سوی حوزه هنری با بی اعتنایی های این چنینی مواجه شده بودند، اکران موفقی را سپری می کردند.

رکوردزنی در نخستین شب نمایش عمومی

«لانتوری» در نخستین شب اکران خود رکورد جدید فروش افتتاحیه سینمای ایران را به نام خود ثبت کرد. این فیلم با 141 میلیون تومان فروش و 20 سانس فوق العاده در نخستین  شب اکران خود، رکورد فروش سینمای ایران در شب اول اکران را جابجا کرد و این نکته بازتاب های فراوانی در همان روز نخست اکران این فیلم در رسانه ها داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار