اهواز به عنوان رکورد دار آلوده ترین شهر جهان نیازمند فضای سبزی سرشار و تصفیه گر است که می بایست با مهندسی و اصلاح فرآیندی دقیق صورت پذیرد

"> در سایه خنک کونوکارپوس ها

شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۷

اهواز به عنوان رکورد دار آلوده ترین شهر جهان نیازمند فضای سبزی سرشار و تصفیه گر است که می بایست با مهندسی و اصلاح فرآیندی دقیق صورت پذیرد

شوشان : روز بازگشایی مدارس فرصتی فراهم می آید تا حین انتقال فرزندان به مدارس تعدادی از دوستان را که جزو اولیا نیز هستند ببینیم. آقای علوی از نیروهای زبده و فهیم آموزش و پرورش که معاون اداره بوده و حالا تدریس می کند، دکتر علوی فاضل که مسئولیت دبیری منطقه 6 دانشگاه آزاد اسلامی را واگذاشته و در عین حال خندان و با روحیه است، آقای بیژن جماره مدیر سختکوش شرکت خدمات رفاهی نفت که به مدد ایشان و همکاران برنامه هایی غنی طی سال های گذشته در محیط های فرهنگی وابسته به نفت برگزار شده و در آخر هم مهندس سعید آل کثیر. با عینک آفتابی بر چشم و گذرنده از کنار درخت های کونوکاپوس که حالا برای خودشان ابهتی یافته اند. پس از دیده بوسی حرف ها و نقل ها گل می کند و خاطرات شورایی. در عرض چند دقیقه از شورای اول تا شورای سوم اهواز را مرور گذرایی در صحبت ها می کنیم تا حرف می رسد به ابتکار مهندس آل کثیر در شورای دوم اهواز و آوردن نهال های کونوکارپوس که این روزها دارند بر اهواز سایه می افکنند. آل کثیر که حالا پس از چند سالی مدیریت پروژه در مسکن مهر آبادان به همان خانه 80 متری قبل از نمایندگی در شورای دوم بازگشته از خاطرات معرفی شدن این گونه کارآمد گیاهی توسط یکی از آشنایانش سخن گفت که از کویت آورده شده و ظرف مدت کوتاهی قد کشیده بود و باعث جلب توجه وی می شود که تحصیلات کشاورزی دارد و در سفری به کویت (وزارت نباتات و زراعت) - همان وزارت کشاورزی خودمان - مقداری از این نهال خریداری می شود اما مجوز ورود به کشور را نمی گیرد تا در نهایت از طریق لنج های هندیجان به خوزستان وارد شده و تکثیر شده و کشت می گردد و در فضای سبز اهواز جواب می دهد. وی گفت که به طور مثال نواحی شرق اهواز مثل بولوار فنی و حرفه ای به حدی شور بود که نمی شد آنها را سبز کرد اما حالا در این مناطق کونوکارپوس بخوبی رشد کرده است و جواب داده.

گونه ای که حالا محبوبیتی بین شهروندان یافته و علاوه بر شهرداری خود شهروندان نیز ان را در منازل و باغچه حیات ها کشت می کنند.

در هر حال به شوراها هر نگاهی داشته باشیم، کشت این گونه گیاهی خدمتی است ماندگار و باقیات صالحاتی که خوب است در دوره های دیگر و در دوره فعلی نیز تلاش برای استمرار این روند انجام شود. راستی چند گونه گیاهی دیگر در خط استوا یا امریکای جنوبی و افریقا و سایر نقاطی که آب و هوای گرم و مشابه خوزستان دارند هست که قابلیت کاشت و پرورش در خوزستان دارند؟ پاسخ به این مطلب را می بایست با تحقیق اهل فن بدست آورند که البته آوردن گونه های جدید به معنای کنار گذاشتن گونه های قدیمی و قدیمی و بومی و در تعارض با آنها نیست. اهواز به عنوان رکورد دار آلوده ترین شهر جهان نیازمند فضای سبزی سرشار و تصفیه گر است که می بایست با مهندسی و اصلاح فرآیندی دقیق صورت پذیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار