شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸

غلامرضا فروغی نیا 

کمتر از دو سال پیش با صلاحدید مدیریت فرودگاه شهر.... پدیده ای در این مکان تحت عنوان cip ظهور پیدا کرد که تا قبل از این در این محل سابقه نداشت.

(cip )مخفف عبارت( commercial important person ) می باشد و معمولا به خدماتی گفته می شود که از نظر تجاری برای مسافران مهم هستند. مانند: انجام کلیه تشریفاتی از قبیل دریافت کارت پرواز،تحویل جامه دان،پذیرایی در سالن،بازرسی اختصاصی،ترانسفر تا پای پلکان پرواز و بالعکس و ...

همین خدمات در یکی از بروشورهای cipفرودگاه های کشورمان بشرح ذیل آمده است:

• سالن پذیرایی با چشم اندازی بسیار زیبا و مشرف به باند فرودگاه

• گیت های اختصاصی انتظامات ،گذرنامه و گمرک جهت مسافرین ورودی و خروجی

• پذیرش اختصاصی مسافرین و بار کلیه خطوط هواپیمایی

• انتقال مسافرین از سالن تشریفات اختصاصی تا پای پلکان هواپیما و بالعکس بوسیله خودروی تشریفات

• ارائه خدمات انتقال مسافر از مبدا به فرودگاه و بالعکس بوسیله خودروهای تشریفات

• پارکینگ مسقف خودرو جهت استفاده ی مسافرین محترم جایگاه

• فروشگاه DUTY FREE دارای اجناس لوکس با برندهای معتبر خارجی و داخلی

• باجه بانک به منظور انجام امور بانکی اعم از ارزی (غیر از ارز مسافرتی) و ریالی مسافرین

• سوئیت با کلیه ی امکانات جهت اسکان موقت متقاضیان با امکان سرو انواع غذاهای گرم ایرانی و فرنگی

• غرفه های فروش از قبیل فرش دستباف ، صنایع دستی، گل ، خشکبار و سوغات ایرانی و خاویار

• کافی شاپ لوکس و سرو انواع نوشیدنی گرم و سرد و انواع شیرینی، سالاد و دسر 

ارایه ی خدمات به همراهان محترم مسافرین در زمان ورود یا خروج در محل سالن جایگاه تشریفات

• اخذ ویزای فرودگاهی با هماهنگی قبلی ، و پس از انجام تشریفات قانونی

• کافی نت با امکانات اینترنت پر سرعت Wireless

• اتاق اختصاصی سیگار با تهویه ی استاندارد و رعایت کامل نکات بهداشتی

• امکان استفاده از میز اردور جهت مسافرین ، مستقبلین و مشایعت کنندگان

• سالن کنفرانس و VIP جهت مذاکرات تجاری و اداری

جای تردید نیست که ورود هر پدیده ای در هر محیطی می بایستی با درک شرایط و مقتضیات آن محقق شود این پدیده می تواند با برخورداری از مزیت های موجود منطقه ای و محیطی به نحو شایسته ای در خدمت مسافران ویژه و بیماران و سالمندان قرار گیرد اما اگر مجریان آن نتوانند امور مربوط به تشریفات مسافران را بدون برخورداری از آموزش های لازم و صرفا زیر لوای توزیع چای و قهوه و گذاشتن چند دست مبل مدیریت کنند و به حال خود رها سازند لاجرم نوعی سرگرمی پولساز و اتلاف اوقات مهم مسافر را به دنبال خواهد داشت .مسافری در برابر یک پدیده رفاهی اما عملا تجاری در شرایط یکسویه نمی تواند خود را در شرایط ایده ال بیابد .

برطبق اطلاع cipفرودگاه شهر... مقرر بود با کمترین هزینه برای یک مسافر به شکلی منطقی و آبرومند و بنا بر در نظر گرقتن شرایط جسمی و روحی او را به پای پلکان هواپیما برساند . 

قطع یقین در این میان مدیران و مسئولان کارخانه ها و دوایرخصوصی و دولتی نیز می توانستند از این تشریفات جهت سرعت بخشیدن به امور خویش بهره برداری نموده و در ازای آن هزینه ای منطقی بپردازند.فارغ از چگونگی واگذاری cip فرودگاه شهر ....که با کمال تعجب به صورت انحصاری 12 ساله و خارج از تشریفات مزایده در اختیار فردی گذاشته شده که ساکن یکی از کشورهای عربی است و معمولا هم حضور فیزیکی ندارد، سررشته امور در نهایت در دستان دو سرکار خانم فاقد هرگونه توانائی که سررشته این کار را هم ندارند،قرار داده که خود می تواند محل بحث و تامل لازم و موشکافی قرار گیرد.

به نظر لازم می آید مراجع قانونی ناظر بر چنین مزایده هائی در این رابطه اشراف خود را به اثبات برسانند زیرا متاسفانه این امکان مورد نظر از اهداف خویش در جهت رفاه مسافرین به سمت دیدگاه صرفا تجاری سوق یافته است.

در چنین دایره ای و با کمال تعجب و با افزایش بی رویه ی حق تشریفات از طریق cip، بسیاری از مسافران فقط می توانند نظارگره عده ای خاص باشند که از این حقوق عمومی منحصر شده بهره مند هستند. قیمت گذاری های بی پایه ، انحصاری ، بدون نظارت و بدون داشتن مبانی توجیه اقتصادی و صرفا به جهت لوث کردن آن توسط گروه حاکم بر cipدورنمای نا مطلوبی برای مسافرین در این فرودگاه به بار می آورد.

تاسف بار زمانی است که از این رانت آشکار مدیریت cip خودرا به عنوان مشاور استاندار در امور هوانوردی هم معرفی نماید.در این صورت مشکل به صورت مضاعفی بروز خواهد یافت ودر مجموع یک ناظر بی طرف را به این نتیجه می رساندکه این نوع امکانات عمومی می بایستی از حالت انحصاری و بده بستان خارج شده و به صورت رقابتی ظهور یابد تا قبل از این که منزلت مسافران را اولویت خویش قرار دهد ، اهداف تجاری را سوق نبخشد.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار