اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۳۰۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
چند خانه تاریخی در دزفول با اجرای یک طرح عمرانی تجاری تخریب شده است
 اجرای طرح تجاری عمرانی قائم در هسته مرکزی شهر دزفول موجب تخریب و آسیب به دهها خانه تاریخی در بافت قدیم این شهر شده است.

عملیات اجرایی طرح یا گذر قائم در دزفول به مساحت ۱۶ هزار مترمربع به موازات خیابان امام خمینی (ره) این شهر از سه سال پیش آغاز شده است.
اجرای این طرح علاوه بر خسارت به بافت قدیم دزفول مشکلات بسیاری را برای اهالی موجب شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول در خصوص خسارت وارده ناشی از اجرای این طرح به خبرنگار ایرنا گفت:سهل انگاری و بی توجهی در اجرای طرح قائم در هسته مرکزی شهر دزفول موجب تخریب ده ها خانه تاریخی در مسیر اجرای این طرح شده است.

حجت آریایی افزود:با اجرای طرح قائم که در محدوده خیابان شریعتی تا طالقانی دزفول در دست اجراست بخش عمده ای از خانه های تاریخی ،سازه های آبی قمش و ساباط تخریب شده است.

وی خسارت وارده به بافت ارزشمند تاریخی دزفول ناشی از اجرای این طرح در سالهای گذشته را سهل انگاری و بی توجهی به قانون از سوی متولیان امر دانست و گفت:با اجرای این طرح عمرانی تجاری ساباط خانه عدسی،سه در،خانه احمدی،خانه مستوفی که ثبت ملی شده ،خانه عدسی ،خانه خردمند ،خانه ضیایی (خلیلک) و دهها خانه تاریخی دیگر تخریب شده اند و کسی هم پاسخگو نیست.

آریایی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته نیز در ساخت یک پارکینگ طبقاتی چند خانه تاریخی در دزفول تخریب شده بود گفت:دستگاه متولی احداث این پارکینگ برای اجرای این طرح هماهنگی لازم را با اداره میراث فرهنگی کرده بود ولی در برخی موارد به قانون توجه نکرده و تعدادی از خانه های تاریخی به عنوان میراثی ارزشمند از گذشته تخریب شدند به گونه ای که اثری از آنها باقی نمانده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول افزود:با توجه به خسارت وارده به بافت قدیم دزفول از سوی میراث فرهنگی در دستگاه قضایی شکایت شد ولی این شکایت ها نیز راه به جایی نبرد .

وی با اشاره به آثار ثبت ملی دزفول گفت:80 خانه تاریخی ثبت ملی در شهرستان دزفول وجود دارد که علاوه بر آن چهار تپه همراه با محوطه جندی شاپور،33 مسجد و اماکن مذهبی،3 حمام،7 ساباط،یک کاروانسرا،پل باستانی و یک کوره آجرپزی در دزفول ثبت ملی شده اند .

آریایی حفاظت از این آثار را کاری دشوار دانست و گفت:حفاظت از انبوه آثار تاریخی و باستانی نیازمند نگهبان و صرف هزینه هایی است ضمن اینکه جلوگیری و توقف ساخت و ساز در بافت قدیم دزفول نیز هزینه هایی برای میراث فرهنگی در پی دارد لذا مردم باید در این امر میراث فرهنگی را یاری کنند تا ضمن حفظ آثار باستانی و ارزشمند پیشینیان شان و منزلت شهروندان نیز حفظ شود .
دزفول به عنوان شهر آجر بیش از 200 هکتار بافت قدیم دارد .

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
comment
0
0
comment اینهمه خانه تاریخی میخواهیم چیکار ؟؟
شهر باید رشد کنه
comment
تبریک آقای مدیرکل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
comment
0
0
comment تبریک به مدیرکل فعال میراث فرهنگی خوزستان
comment
جهت استحضار آقای استاندار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
comment
0
0
comment آقای استاندار این خبر رو بادقت بخونن......
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
comment
0
0
comment آقاي دكتر نشان مدير كل محترم خسته نباشيد احسنت بر اين شيوه مديريتتان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار