شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
استاندار خوزستان از شهرداری اهواز خواست با سرعت بیشتری هرس کردن درختان کنوکارپوس را که عامل تنگی نفس اعلام شده است را انجام دهد تا عارضه ای رخ ندهد.

 غلامرضا شریعتی چهارشنبه در شورای سلامت استان در سرسرای استانداری خوزستان با اشاره به اینکه طبق آمار اعلام شده از سوی اداره کل هواشناسی استان اولین باران پاییزی 17 آبان ماه در استان خواهد بود بیان کرد: تمهیداتی انجام شده که اورژانس ها آمادگی لازم را برای بروز هرگونه بیماری تنفسی را بر اثر بارش باران داشته باشند.

وی افزود: برای پیشگیری از هرگونه حادثه و بیماری تنفسی از دو ماه قبل شهرداری ها را موظف کردیم که هرس گیاه کنوکارپوس را که عامل بروز تنگی نفس است اما اثبات شده نیست را انجام دهد.

استاندار خوزستان گفت:طبق اطلاعاتی که وجود دارد گرده افشانی های این گیاه باعث ایجاد مشکلات تنفسی می شود هرچند این گیاه مزایای زیادی دارد اما با شرایط محیط زیست استان سازگار نیست.

شریعتی در ادامه اضافه کرد: با توجه به اینکه حجم زیاد این گیاه در اهواز است از شهرداری خواسته شده هرچه سریعتر این گیاه را به ویژه از نوع گل دار هرس کند. استاندار خوزستان همچنین در ادامه با اشاره به بجث مهم امنیت غذایی بیان کرد: گندمی که در استان برداشت می شود و نحوه نگهداری از گندم باید بررسی شود.

شریعتی گفت: مشکلاتی که در زمینه نگهداری از گندم در برخی نقاط استان وجود دارد باعث کاهش کیفیت گندم می شود این در حالی است که یکی از کیفی ترین گندم های استان گندم خوزستان است.

وی گفت: گندم خوزستان به لحاظ داشتن گلوتن بالا از باکیفیت ترین گندم ها در کشور است.
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه نگهداری از گندم ها در برخی مناطق استان مناسب نیست اظهار کرد:این مهم باعث می شود که گندمی که تحویل کارخانه ها می شود با کیفیت پایین باشد.

شریعتی در ادامه اضافه کرد: این مهم به سلامت مردم مرتبط است و باید سلامت مردم را در نظر بگیریم سرمایه های ملی را به خوبی حفظ کنیم تا سالم به دست مردم برسد و اگر مشکل داشت از رسیدن آن به مردم جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه گندم قوت غالب مردم به شمار می رود و نقش محوری در جامعه ما ایفا می کند تصریح کرد: این کار باعث هدر رفت سرمایه های ملی می شود و این بی احتیاطی نوعی کفران نعمت است.

استاندار خوزستان درادامه بیان کرد: بنا شده است که سرمایه گذارها برای ساخت سیلو در استان جذب شوند.

استاندار خوزستان در ادامه افزود: فرایند کاشت گندم مورد تایید جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان است. کیفیت مطلوب گندم خوزستان مایه افتخار است اگر این نعمت الهی را به گندم کم کیفیت و بی کیفیت تبدیل کنیم کفران نعمت به شمار می رود.

وی گفت: این که در استان توان و تدبیر نگهداری گندم به درستی وجود ندارد نیازمند بررسی و حل مشکل از سوی دستگاه های متولی در این زمینه است.

شریعتی با اشاره به اینکه این موضوع قابل پذیرش نیست که گندم باکیفیت را به گندم کم کیفیت تبدیل کنیم بیان کرد: ساخت مراکز مناسب نگهداری گندم نیازمند سرمایه گذاری عظیمی نیست از این رو دستگاه های متولی باید در این زمینه ورود کنند.

استاندار خوزستان تاکید کرد: تعاون روستایی و اداره غله به عنوان متولیان این موضوع با همکاری سایر دستگاه ها این موضوع را حل کنند.

وی عنوان کرد: نباید بگذاریم با این ندانم کاری ها سرمایه کشور از بین برود چرا باید در استان و کشوری که بسیاری معیشت و گذران زندگی سختی دارند به علت بی تدبیری، گندم از بین برود.
شریعتی افزود: مراکز خریداری و نگهداری باید از قبل مشخص شوند و جهاد کشاورزی باید برآوردی از میزان خریدگندم داشته باشد.

برچسب ها: کنوکارپوس ، هرس
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار