شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
با دستگیری های جدید که در عمل موجودیت فراکسیون حزب کردی دموکراسی خلق ها (HDP) در پارلمان ترکیه را هدف گرفته است، دولت اردوغان یکی از 4 حزب اصلی ترکیه را با سیاست حذف از میدان به در کرده است.
در ادامه تلاش های دولت ترکیه برای مقابله و سرکوب مخالفان داخلی این کشور،شب گذشته 11 نماینده مجلس عضو حزب کردی دموکراسی خلق ها (HDP) دستگیر شدند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رسانه های ترکیه دولت رجب طیب اردوغان در ادامه سیاست های مقابله با گروه هایی که آن را تروریستی می شناسد در نهایت "صلاح الدین دمیرتاش" رهبر حزب کردی دموکراسی خلق ها و 10 نماینده دیگر این حزب در پارلمان را دستگیر کرد.

پلیس ترکیه این افراد را متهم به همکاری با گروه پ.ک.ک کرده است. گروه پ.ک.ک از نظر دولت ترکیه یک گروه تروریستی محسوب می شود.

این اقدام گسترده ترین موج دستگیری نمایندگان یک حزب سیاسی مخالف دولت اردوغان در سال های گذشته محسوب می شود.

در روزهای گذشته دستگیری ده نفر از اعضای ارشد شورای سردبیری روزنامه "جمهوریت" ترکیه به اتهام همکاری با کودتای ناکام در این کشور، موجی از اعتراضات داخلی و بین المللی را به همراه داشته است و حالا با اقدام جدید دولت ترکیه  در دستگیری نمایندگان مجلس  - که 6 ماه پیش مصونیت آنها از تعقیب قضایی مورد تجدید نظر پارلمان قرار گرفته و زمینه قانونی دستگیری آنها فراهم شده است- انتظار می رود دولت اردوغان با موج جدیدی از انتقادات داخلی و بین المللی مواجه شود.

"صلاح الدین دمیرتاش" و خانم "فیگن یوکسکداغ " دو رهبر اصلی حزب کردی دموکراسی خلق ها دیشب در منزل خود در آنکارا و دیاربکر به اتهام انجام تبلیغات تروریستی و همکاری با گروه غیر قانونی پ.ک.ک بازداشت شده اند. در کنار آنها 9 نماینده دیگر از فراکسیون این حزب کری در پارلمان ترکیه بازداشت شده اند. پیشتر نیز 3 نماینده از این حزب در پارلمان به اتهامات مشابه دستگیر شده بودند.

نام و تصویر 11 نماینده دستگیر شده

دستگیری شبانه 11 نماینده مجلس ترکیه

حزب صلح و دموکراسی یک حزب کردی است که در انتخابات پارلمانی سال گذشته موفق شد پس از بیش از 9 دهه از استقرار جمهوری ترکیه با کسب 59 کرسی پارلمانی به عنوان یکی از 4 حزب اصلی ترکیه به پارلمان راه یابد.

این حزب در انتخابات پارلمانی نوامبر 2015 موفق شد نزدیک به 11 درصد از کل آرای رای دهندگان ترکیه را از آن خود کرده و به جایگاه سومین حزب بزرگ در پارلمان ترکیه برسد . این حزب  در مناطق کردنشین شرق و جنوب شرق ترکیه طرفداران زیادی دارد و انتظار می رود دستگیری رهبران و نمایندگان ارشد این حزب در پارلمان ، کردهای شرق ترکیه را به اعتراض بکشاند.

 با دستگیری 11 نفر جدید از رهبران و نمایندگان حزب کردی صلح و دموکراسی هم اکنون تعداد نمایندگان زندانی این حزب به 14 نفر رسیده است. وزارت کشور ترکیه اعلام کرده است علیه دو تن دیگر از نمایندگان پارلمان عضو این حزب نیز که در خارج از کشور هستند به اتهامات مشابه احکام دستگیری صادر شده است.

دولت رجب طیب اردوغان از زمان کودتای نافرجام 4 ماه پیش در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده و ماه گذشته این وضعیت را به مدت 3 ماه دیگر تمدید کرده است.

مخالفان داخلی حکومت اردوغان، اقدامات ضد کودتای دولت او در 4 ماه گذشته را نوعی کودتا علیه مخالفان سیاسی او خوانده اند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار