شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
دبیر اجرایی سیزدهمین همایش بین‌المللی زهکشی عنوان کرد:
ظهرابی با بیان اینکه بیش از نیمی از حدود 250هزار هکتار از اراضی مجهز به زهکشی زیر زمینی کشور در خوزستان قرار دارد..

شوشان: نرگس ظهرابی در نشست خبری سیزدهمین همایش بین‌المللی زهکشی  در حضور خبرنگاران اظهار داشت: کمیسیون بین المللی آبیاری زهکشی(ICDI) از سال 1950 با هدف توسعه علوم فنون آبیاری زهکشی و نیز کنترل سیلاب تشکیل شده که اکنون 110 کشور عضو این کمیسون هستند.

وی افزود: محور اصلی همایش، زهکشی و پایداری محیط زیست است و با توجه به اینکه بدون زهکشی امکان بهره برداری کشاورزی از بسیاری زمین ها نیست اما پایداری و ملاحظات زیست محیطی پایدار در طراحی های مربوط به این فن باید در نظر گرفته شود.

ظهرابی همچنین با اشاره به اینکه سعید نی‌ریزی رئیس کمسیون ICDI است، افزود: کمیته ملی آبیاری زهکشی ایران از سال 1347 به تصویب مجلس وقت رسید که در سال 72 این کمیته در راستای اجرای اهداف کمیته بین المللی مجددا آغاز به کار کرد.

دبیر اجرایی سیزدهمین همایش بین‌ المللی زهکشی بیان کرد: این کمیته شامل 70 عضو اصلی ، 14500 عضو پیوسته و 2500 نفر دانشجو است همچنین نمایندگان وزارت خانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، علوم تحقیقات و فناوری و نیز معاونت برنامه‌ریزی در کمیته ملی آبیاری زهکشی ایران عضو هستند.

وی تصریح کرد:برای برگزاری این همایش از سخنرانان کلیدی و شخصیت های علمی برای شرکت در همایش و بررسی و تعیین اولویت ها و مسائل مبرم زهکشی دعوت بعمل آمده و با توجه به موضوع کارگروه اقدامات لازم صورت گرفته است.

ظهرابی با بیان اینکه ایران 4 مرتبه به عنوان نائب رئیس کمیته بین المللی انتخاب شده، گفت: 19 گروه کار فنی در کمیته ملی ایران فعالیت دارند و نیز این کمیته دارای 10 کمیته منطقه‌ای است که کمیته خوزستان از کمیته‌های منطقه‌ای فعال به شمار می‌رود.

ظهرابی عنوان کرد: در زمینه فعالیت‌های این کمیته می‌توان به محورهایی از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی و برگزاری سیمینارهای ملی و بین المللی اشاره داشت همچنین در سال گذشته 8 کارگاه آموزشی و سخنرانی برگزار شد که در راستای مجموعه اقدامات مرتبط با همایش، دبیرخانه سیزدهمین همایش بین‌المللی زهکشی راه اندازی شد.

وی افزود: در سال 92 خواستار میزبانی ایران برای اجرای سیزدهمین همایش بین‌المللی زهکشی بودیم که پس از اخذ موافت؛ از سوی معاون آب و آبفای وزارت نیرو مسئولیت برگزاری این همایش به سازمان آب و برق خوزستان داده شد.

دبیر اجرایی سیزدهمین همایش بین‌المللی زهکشی با بیان اینکه بیش از نیمی از حدود 250هزار هکتار از اراضی مجهز به زهکشی زیر زمینی کشور در خوزستان قرار دارد : پیش بینی می‌شود که در سال‎های آینده در حدود 300 هزار هکتار دیگر از اراضی مجهز به زهکشی زیرزمینی شده و سطح زهکشی در کشور به حدود 500 هزار هکتار برسد که حدود 400 هزار هکتار آن( حدود 80درصد) در خوزستان قرار خواهد داشت.

 وی با اشاره به اینکه خوزستان به عنوان مهد زهکشی کشور لقب گرفته است، گفت: خوزستان در ایران بیشترین سطح زهکشی را دارد به طوری که در حدود 60 درصد اراضی زهکشی شده در کشور در خوزستان قرار دارد. بدون زهکشی امکان بهره‌برداری زراعی از بسیاری از زمین‌ها نیست.

وی با بیان اینکه حضور میهمانان خارجی در حدود 70درصد برآورد شده است، افزود: از 154 چکیده و مقالات دریافت شده، 52 مورد از کشورهای خارجی(23 کشور) و 102 مورد آن داخلی بوده است. در کنار این همایش نمایشگاه بین المللی برای حضور بخش صنعتی در زمینه زهکشی و آبیاری در نظر گرفته شده است.

دبیر اجرایی سیزدهمین همایش بین‌المللی زهکشی درباره اینکه برگزاری این همایش چه نتایج مثبتی می‌تواند در زمینه زهکش‌ها و زهاب‌های اراضی خوزستان داشته باشد، بیان کرد: ما به عنوان افراد مجری باید پیگیرتر باشیم تا نتایج به دست آمده از این همایش را با نگاهی عملیاتی‌تر مورد بهره‌برداری و استفاده قرار دهیم.

ظهرابی همچنین از برگزاری نمایشگاهی در حاشیه این همایش خبر داد و گفت: فضایی به مساحت 1800 متر مربع در نظر گرفته شده است تا کسانی که علاقه مند هستند اختراعات و نوآوری های خود را در این حوزه ارئه کنند.

مسئول کمیته منطقه ای آبیاری و زهکشی خوزستان اضافه کرد: برگزارکننده اصلی این همایش، وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب، کمیسیون بین المللی زهکشی، کمیته ملی و منطقه ای آبیاری و زهکشی و میزبان و مجری سازمان آب و برق خوزستان است.

سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی 14 تا 17 اسفند امسال در سرسرای همایش های سازمان آب و برق در گیت بوستان اهواز برگزار می شود.

همچنین از پوستر سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی در محل هتل بوستان سازمان آب و برق خوزستان رونمایی شد.









نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار