شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۸۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
رجبعلی کرد
 مدرس دانشگاه
 
در تقویم جمهوری اسلامی 25آذر مزین است به روز پژوهش و از 22تا27 آذر هفته پژوهش برگزار و روزهای آن عبارت بودند از: روز پژوهش، فناوری و مدرسه ، روز پژوهش، فناوری و صنعت ،روز پژوهش، فناوری و دانشگاه کارآفرین،روز پژوهش، فناوری و حامیان پژوهشی، روز پژوهش، فناوری و اقتدار ملی و اقتصاد مقاومتی و روز پژوهش، فناوری و حوزه و دانشگاه.

در مورد اهمیت، نقش و جایگاه پژوهش مطالب زیادی بیان شده و اینقدر تحقیق و پژوهش اهمیت دارد که ناگفته ها در مورد آن زیاد است و محققین و صاحب نظران باید بر اهمیت آن تکیه و تاکید کنند. یکی از مهمترین و اثرگذار ترین عامل تعیین کننده در پیشرفت و رشد و توسعه کشورها اهمیت دادن به پژوهش و تحقیق است و کشورهایی که اهمیت خاصی برای پژوهش قایل بودند نتیجه آن را دیده و شهد شیرین آن را چشیدند. یکی از آیتمهای مهم سنجش توجه کردن و ارج نهادن به تحقیق و پژوهش سهم پژوهش در تولیدات ناخالص داخلی و ملی است.

بودجه تحقیق و توسعه در کشور آمریکا 2.76 در کشور مالزی1.07 در چین 1.98 در ژاپن 3.35 و در کره جنوبی 4.36 درصد است. در کشور ما هیچگاه این رقم به یک درصد نرسید و در چند سال پیش حتی کمتر از نیم درصد بود.بودجه پژوهشی کشور درسالهای قبل از 94 بسیار کمتر از نیم درصد و در سال 94 به 48 صدم درصد و به همت دولت تدبیر و امید در سال 95 با رشد بیش از صد در صد ازکمی از مرز یک درصد گذشت که این افزایش را به فال نیک میگیریم.

 پژوهش هم در متون دینی و هم در قانون اساسی جایگاه مهمی دارد لذا شایسته و بایسته است که اولا" این نقش و جایگاه در بودجه کشور دیده شود و ثانیا" این اعتبارات تخصیص یافته به تحقیقات حتما" صرف امور تحقیقی و پژوهشی شود و با درایت و اولویت بندی آن را اثربخش نمایند بطوریکه اثر واقعی خود را در تولید علم و فن آوری و ایجاد ثروت مضاعف و در یک کلام در رشد و توسعه همه جانبه کشور نشان دهد.

ضرورت دارد در کنار رشد کمی بودجه پژوهشی رشد کیفی آن هم مد نظر باشد چراکه میزان رشد و توسعه یافتگی کشور رابطه مستقیمی با آن دارد.اگر کشوری ادعا کند بدون توجه به این مقوله به توسعه رسیده حرفی بس گزاف است. ذکر این نکته ضروری است که سایر عوامل نه تنها بی تاثیر نیستند بلکه اثر مهم خود را خواهند داشت اما پژوهش یکی از اثرگذار ترینهاست. به عبارتی توجه به پژوهش شرط ضروری توسعه است اما شرط کافی نیست.یکی ازمصداقهای مهم به کیفیت و چگونگی تخصیص اعتبارات به بخشهای مهم تولیدی کشور و اولویتها توجه و اهمیت دادن به بخش کشاورزی در بودجه تحقیقی است.

متاسفانه در دولت قبلی حتی رشد منفی اقتصادی را تجربه و مشاهده کردیم و در دولت فعلی علیرغم کاهش شدید قیمت نفت و دیگر معضلات دوباره رشداقتصادی مثبت شد واز رشد منفی6.8 در سال91به رشد مثبت در سالهای 93 تاکنون رسیدیم.

بر اساس گزارش مرکز آمار سال 94نیز رشد اقتصادی مثبت بوده و این در حالی است که در گروه صنعت رشد منفی و در خدمات رشد2/. درصدی داشتیم اما خوشبختانه شاهد رشد4/5درصدی کشاورزی بودیم. اگر بخش کشاورزی نبود وضعیت رشد اقتصادی مطلبو نبود و این موضوع را رییس محترم جمهور نیز به صراحن بیان داشتند.

واقعیت این است که کشاورزی نقش ممتاز در تولید و ایجاد درآمد و ثروت برای کشور و رشد و توسعه جامعه دارد ودر وضعیت فعلی که یکی از معضلات بزرگ کشور بیکاری است، نقش قابل ملاحظه ای در تثبیت و ایجاد اشتغال دارد.اما متاسفانه اگر نگوییم این نقش ممتاز مورد غفلت مسولین و رسانه ها و متولیان بخش تولید و بخش پژوهش واقع شد حداقل میتوانیم بگوییم مورد کم توجهی و بی مهری واقع شد و شرح آن در این مختصر نمیگنجد. حتی یک روز از روزهای پژوهش به این بخش راهبردی و ممتاز اختصاص نیافت. در حالیکه تعداد پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی و دستاوردهای تحقیقاتی این بخش چشمگیر بوده و جالبتر اینکه این دستاوردها خلاقیتها وابتکارات وارد عرصه های تولیدی و زمینهای زراعی گردید و در خودکفایی گندم و افزایش در عملکرد دیگر محصولات و بطورکلی دررشد اقتصادی کشور خود را نشان داد. امید است رسانه ها و دلسوزان و مبتکران و پژوهشگران و دانشگاهیان و سایر مجامع و مراجع علمی به این بخش توجه بیشتری کنند. بر مسولین عالی رتبه کشور است که با تخصیص اعتبار در خور توجه بخصوص در بخش پژوهشی به این بخش یاری رسان مسولین، محققین و مروجین بخش کشاورزی باشند تا همچنان کشاورزی دانش بنیان را توسعه دهند و همچنان در توسعه و رشد کشور نقش آفرینی کنند. انشاالله.



comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
comment
0
0
comment آقا [...] این دولت را گردن دولت قبل نینداز [...]به بهانه گمنامی کشاورزی در هفته پژوهش باز سراغ دولت قبل رفته ای تا کی فکر می کنید با این روشهای [...]موفق خواهید شد .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار