اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
استقرار گمرک در دروازه های منطقه آزاد اروند
تکمیل حصارکشی محدوده منطقه ازاد اروند و استقرار گمرک در دروازه های خروجی این منطقه و فعالیت واقعی منطقه آزاد اروند از اهدافی است که مسئولان برای تحقق راهبردهای کلان این منطقه در نظر دارند

به گزارش ایرنا مناطق آزاد به عنوان دروازه های مهم تجارت و داد و ستد، بازرگانی و صادرات کالا در کشور عمل کرده و قوانین این مناطق، به دنبال چارچوب فعالیت آنها، با سرزمین اصلی متفاوت است تا امکان واردات مواد اولیه و صادرات مجدد آنها بدون انجام تشریفات گمرکی فراهم باشد.
منطقه آزاد اروند نیز با مساحت 37 هزار و 400 هکتار به عنوان استراتژیک ترین منطقه آزاد کشور در حوزه انرژی، تجارت، بازرگانی و ترانزیت و همچنین به عنوان قطب مهم در صنعت نفت، به ویژه پس از مصوبه هیات دولت و توسعه جغرافیایی آن در سه سال اخیر، در مرکز توجه قرار گرفت.
وجود زیرساخت های لازم برای رشد و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مهم ترین عامل تمرکز و توجه به اروند است.
به گفته موعود شمخانی معاون عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص اتمام پروژه حصارکشی منطقه، پس از توسعه جغرافیایی، برنامه ریزی به منظور اجرای عملیات محصور سازی، از اقدامات اساسی در این زمینه بود.
به گفته وی، همزمان با عملیات احداث پروژه حصار کشی که هزینه ای بیش از 200 میلیارد ریال در بر داشت، مطالعات احداث دروازه های ورودی در نقاط تلاقی اصلی منطقه با برخی مسیر های ارتباطی از قبیل جاده اهواز- آبادان، اهواز- خرمشهر، جاده امام صادق و جاده ماهشهر- آبادان آغاز شد و پس از آن و پس از تصویب طرح، عملیات اجرایی آن شروع شد.
پیش از این، قرار بود که دروازه های ورودی منطقه ازاد اروند در هفته دولت امسال بهره برداری شده و گمرک نیز در این مبادی مستقر شود که این طرح به تعویق افتاد.
با استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران در دروازه های موقت و مبادی ورودی منطقه آزاد اروند، می توان گفت که با اتمام حصارکشی منطقه، این منطقه به معنای واقعی می تواند به عنوان منطقه آزاد فعالیت کند.
اما از آن زمان تاکنون، اظهار نظرهای مختلفی در خصوص علت های محقق نشدن این وعده از سوی مسئولان منطقه از اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص کارشکنی گمرک و مستقر نشدن در مبادی خروجی گرفته تا دیگر مسئولان گفته شده است.
*** مخالفت گمرک با استقرار در ورودی های منطقه آزاد اروند، مخالفت با استراتژی نظام است
اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند پیش از این در گفت و گو با ' پایگاه خبری تحلیلی فیدوس' در خصوص مشکلات پیش روی منطقه در راستای رسیدن به اهداف خود گفته بود:یکی از مزیت‌های منطقه آزاد، استقرار گمرک در گیت‌های خروجی است و بهره مندی شهروندان از مزیت‌های اقتصادی منطقه آزاد از اهداف بلند مورد نظر است.
وی می افزاید:اینکه گمرک بگوید من مخالفم، این مخالفت به معنای مخالفت با توسعه اقتصادی شهرهای آبادان و خرمشهر با محور منطقه آزاد است، که گفتیم استراتژی کلی نظام است و اگر این استراتژی کلی نظام است که نباید یک سازمان با آن مخالفت کند، آن هم مخالفتی که به معنای بی‌اثر شدن محوریت توسعه در این مناطق می‌باشد.
زمانی در این مصاحبه می گوید:اگر نظام به این نتیجه رسیده که منطقه آزاد در این شرایط برای آبادان و خرمشهر ضروری نیست، ایرادی ندارد یک جایگزین برای توسعه این منطقه معرفی شود تا مشکل مردم حل شده و شرایط تغییر کند، این شهرها را که بدون محور توسعه نمی‌توان نگه داد.
**گمرک انتظارمان را برآورده نکرد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در زمان حاضر گمرک سرزمینی در مرزهای بین المللی ما همچون بنادر آبادان و خرمشهر و فرودگاه آبادان مستقر است، تصریح کرد:در تایید مناطق آزاد، گمرک باید در خروجی این مناطق مستقر شوند بر این اساس دو سال پیش از مسئولان گمرک خواستیم تا چگونگی شرایط برای اجرای قوانین گمرکی در منطقه آزاد را بگویند که پاسخ آنها محصور شدن محدوده بود که باز ما تعریف آنان از محصور شدن اعم از الکترونیکی و یا فیزیکی را جویا شدیم که پاسخ آنها کشیدن حصار سنتی «دیواری» بود.
زمانی گفت:از مسئولان گمرک خواستیم تا در تعامل و همکاری کارشناسان این سازمان با دفتر فنی عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند محل های احداث دیوارها بر روی نقشه تعیین و اعلام شود، زیرا برخی از مناطق تالابی برخی به دلیل شرایط اقلیمی غیر قابل عبور و مرور و بخشی نیز منطقه نظامی است که قابل حصارکشی نیست.
وی ادامه داد:پس از بحث و تبادل نظر چند ماهه میان کارشناسان گمرک و مسئولان فنی سازمان منطقه آزاد اروند، مسافتی حدود ۳۴ کیلومتر برای دیوارکشی تعیین و اعلام شد و در زمان حاضر نیز این کار به اتمام رسیده است ضمن آنکه طرح های نمادین نیز برای دروازه های خروجی شهرهای آبادان و خرمشهر شامل جاده آبادان ماهشهر، آبادان اهواز، خرمشهر اهواز و جاده امام صادق به عنوان تنها راههای خروجی این دو شهر نیز طراحی شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد:انتظار می رفت اکنون که کار حصارکشی تمام شده گمرک با ما همکاری کند و در هفته دولت به عنوان هدیه دولت به مردم، در گیت های موقت که دارای تمامی امکانات لازم هم هستند، مستقر شود تا کار ساخت گیت های دائمی به اتمام برسد که متاسفانه گمرک قبول نکرد و هفته دولت هم گذشت و این اتفاق خوب نیفتاد.
زمانی ابراز امیدواری کرد تا با همکاری مسئولان کشوری، گمرک جمهوری اسلامی هرچه زودتر در محل گیت های خروجی مستقر شوند تا همه مزیتهای منطقه آزاد شامل حال مردم شود.

**** سخنان امام جمعه آبادان و درخواست وی از گمرک برای استقرار در مبادی منطقه آزاد اروند
حجت الاسلام علی ابراهیمی پور امام جمعه آبادان نیز، دهم دیماه 1395 در خطبه های نمازجمعه آبادان در مصلای نماز این شهر، گفت:آبادان بیش از ۱۰ هزار کسبه دارد که با چالش اقتصادی مواجهند و برخی از آنها در مواجهه با چالش های اقتصادی نسبت به تعطیلی واحدهای صنفی خود اقدام کرده اند.
وی با بیان اینکه بازار آبادان بسیار گران شده و در استان خوزستان گران ترین بازار را دارد، گفت:پیش از این، از دیگر نقاط استان و کشور برای خرید به آبادان می آمدند ولی اکنون شرایط، به گونه دیگری شده است.
حجت الاسلام ابراهیمی پور در بخش دیگری از سخنانش با تجلیل از پیگیری نمایندگان مردم در مجلس، گفت:وزیر اطلاعات که نهم دیماه در آبادان حضور یافته بود، در خصوص پیگیری حل مشکلات استقرار گمرک در دروازه های ورودی منطقه ازاد اروند قول مساعد داد.
حجت الاسلام ابراهیمی پور در سخنان خود از مسئولان خواسته بود تکلیف این منطقه را هر چه سریع تر تعیین کنند.

*** مدیرکل گمرک آبادان:بدون تامین زیرساخت های نمی توان در خروجی ها منطقه مستقر شد
اما مدیرکل گمرک آبادان سخن دیگری دارد، حمید احمدی در گفت و گو با ایرنا در خصوص علت مستقر نشدن گمرک در خروجی های منطقه آزاد اروند گفت:تجهیزات کنترلی نظیر ' ایکس - ری' باید برای کاربران گمرک در خروجی ها راه اندازی شود و زیرساخت هایی نظیر باسکول نیز در آنجا مستقر شود و شرایطی پیش آید که مردم به مشکل برنخورند.
وی اظهار داشت:با حجم زیاد تردد امکان کنترل به شکل سنتی وجود ندارد، گمرک بدون تجهیزات و بدون امکانات نمی تواند تردد خودروها را کنترل کند.
مدیر کل گمرک آبادان گفت:نظارت سنتی بر تردد خودروها در مسیرهای خروجی منطقه، ایجاد صف های بسیار طولانی را به همراه دارد و با توجه به وضعیت آب و هوایی در این منطقه کنترل بسیار سخت می شود.
احمدی تصریح کرد: این تسهیلات بیشتر برای رفاه حال مردم به خصوص شهروندان آبادانی در نظر گرفته شده است و اگر قرار است گیت های ورودی را بدون تامین زیرساخت ها راه اندازی کنیم، شهروندان به مشکل بر می خورند.
وی افزود:سازمان منطقه آزاد اروند 6 گیت خروجی را در نظر گرفته است که 4 گیت مربوط به آبادان و 2 گیت دیگر مربوط به محدوده خرمشهر می باشد.
مدیرکل گمرک آبادان در سخنانش ادامه داد:گمرک برای استقرار در خروجی ها، ابتدا باید تشریفات گمرکی را انجام دهد، کنترل گمرکی را انجام دهد تا هم قانون اجرا شود و هم تردد مردم را با مشکل مواجه نکند.
مدیر کل گمرک آبادان افزود:سازمان منطقه آزاد اروند باید تجهیزات، امکانات، زیرساخت ها و دروازه ها را آماده کند و پس از آن گمرک می تواند در انجا مستقر شود.
وی اظهار داشت: کارشناسان گمرک ایران باید تجهیزات و زیرساخت های در نظر گرفته شده را مورد تایید قرار دهند تا گمرک آبادان بتواند در این منطقه مستقر شوند.
البته گمرک معتقد است که از محل 15 درصد حقوق ورودی، طی سه سال گذشته چند صد میلیارد تومان به حساب سازمان منطقه آزاد اروند واریز شده است و این توقع و انتظار است که این اعتبارات برای تامین زیرساخت های منطقه هزینه شود

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار