اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
سومین بسته انتخاباتی شوشان/ چالش ارائه لیست در بین اصلاح طلبان و اصولگرایان خوزستان / ائتلاف برات قبادیان ، یوسفی و پیش بین در راه است / کنایه شهردار سابق آبادان به ژست های سیاسی شورا / جدال انتخاباتی حامیان محسن رضایی و احمدی نژاد در خوزستان / تشکیل دبیرخانه ائتلاف 3+10 برای معرفی کاندیداها
چهار روز از پایان مهلت قانونی ثبت نام کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا گذشته است. مطابق با اخبار رسمی منتشر شده...


شوشان: چهار روز از پایان مهلت قانونی ثبت نام کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا گذشته است. مطابق با اخبار رسمی منتشر شده از سوی ستاد انتخابات کشور، آمار داوطلبین ورود به این رقابت با افزایشی سه برابری مواجه بوده است. چنین افزایشی گرچه خوشایند است و نشان دهنده تمایل بیشتر واجدین شرایط، برای مشارکت در پیشبرد امور شهری و روستایی است اما انتخاب را سخت تر کرده و افکار عمومی را ملزم می کند تا با دقت بیشتری کاندیداها را در بوته نقد و بررسی قرار دهند. در عین حال گزینش افراد نیز برای قرار گیری در لیست ها با تعدد کاندیدا ها فزونی می یابد.

علی رغم اینکه رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان استان خوزستان در گفت و گو با شوشان، نوید رسیدن به لیستی جامع و مشترک را داده است و سعی بر آن دارد که امید را در فضای انتخاباتی حاکم بر استان منتشر کند ، اما شنیده ها حکایت از این دارد که عده ای از اصلاح طلبان معتقدند شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان به جهت تعدد کاندیداها نباید در انتخابات شورا لیست بدهد و تلاش خود را معطوف به انتخابات ریاست جمهوری نماید.

در عین حال سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی خوزستان نیز بر ارائه لیست واحد تاکید دارد و در گفت و گو با شوشان گفته است که نشست های این جبهه از مدت ها پیش در اقصی نقاط استان خوزستان برای رسیدن به چنین لیستی به صورت پیوسته برقرار بوده است. آینده ای نزدیک نشان می دهد که تا چه حد لیدرهای جریان های فکری قادر هستند طی روزهای آتی وعده هایشان را در ارائه لیست واحد عملی سازند. اخبار حاکم بر فضای دو انتخابات مهم پیش رو را در بسته خبری سوم شوشان بخوانید:

شنیده می شود علاوه بر شکل گیری چند ائتلاف در بین اصلاح طلبان برای انتخابات شورای شهر اهواز ، لیست دیگری نیز از سوی دکتر برات قبادیان، یوسفی و جهانمیر پیش بین در حال شکل گیری است. در این لیست برخی از اصولگرایان معتدل نیز حضور دارند.

  شیرازی شهردار سابق آبادان به اعضای شورای این شهر انتقاد کرده و گفته است که اعضای شورای شهر آبادان با ژست سیاسی در حال افتتاح پروژه هایی هستند که پیش از این افتتاح شده بود ! وی در مطلبی نوشته است:  چند روز قبل در خبرها آمده بود که بازار هنری را که در خرداد ماه سال ۹۵ در بوستان فرهنگ بلوار دبستان رسما و با حضور مسئولین افتتاح شده بود بعد از  ۱۰ماه خاک خوردن طی مراسمی دوباره افتتاح شده است ! هنوز بعد از گذشت حدود یکسال همچنان شاهد افتتاح چندباره پروژه های عمرانی زمان شهرداری بنده با ژست سیاسی برخی از اعضای شورای شهر در روزهای پایانی آنها هستیم !

سخنان محسن رضایی در مسجد سلیمان، جدال انتخاباتی را در خوزستان رقم زد . اخیرا محسن رضایی که از او به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری نام برده می شود در مسجدسلیمان سخنانی را بر زبان جاری کرده که به مذاق جریان احمدی نژاد و کاندیدای مورد حمایتش خوش نیامده است. محسن رضایی با اشاره ضمنی به سفر احمدی نژاد و سخنرانی جنجالی او ، گفته است : "شنیده ام که فردی به خوزستان، مشهد شهدای ایران آمده و یک حرف هایی زده است که امیدوارم هرچه زودتر حرف هایش را تکذیب کند." 

ائتلاف 3+10 در انتخابات شورای شهر اهواز که از بزرگترین و پرحمایت ترین ائتلاف های سیاسی فعالین عرب محسوب می شود هشت منطقه شهرداری اهواز و نمایندگان این مجموعه ها را که جمعا 76 نفر می شوند را شامل می شود . حامیان این ائتلاف همگی سابقه فکری اصلاح طلبی حزبی و غیرحزبی دارند. هفت گروه سیاسی از جمله توحید الصوت ، منتدی السلام ، اعتدال ، استشاریه توحید الصوت و... از این لیست حمایت می کنند. حیصمی ، شدید زاده ، سید قاسم موسوی ، سوسن شرهانی ، سعید آل کثیر و جمعی دیگر از اصلاح طلبان عرب از حامیان این لیست هستند و طی هفته ی آینده قرار است که دبیرخانه این ائتلاف از سوی مجمع عمومی تشکیل شده و پس از بررسی های اولیه ، کاندیداهای لیست 10 به علاوه 3 انتخاب شوند.

در فضای مجازی بیانیه ای از سوی هواداران بقایی در خوزستان به منظور تشکیل ستاد وی در استان منتشر شد. خیریه نیسی ، حجت الاسلام محمد صادق عظیمی و ... از جمله افرادی هستند که نام آنها در ذیل این بیانیه آمده است. 

انتقاد فردوسی پور مجری برنامه پرمخاطب نود از کاندیداتوری داوران در انتخابات شوراها موجب شده که کمپین "نه به ورزشکاران و داوران در انتخابات" به راه بیافتد. در اهواز نیز این کمپین بازتاب زیادی داشته است. گفتنی است هدایت ممبینی از جمله داوران فوتبال و عضو فعلی شورای شهر است که در پنجمین انتخابات شورای شهر اهواز نیز ثبت نام کرده است. 

اخیرا مطلبی در فضای مجازی منتشر شده که به ترکیب هیات نظارت شهرستان کارون انتقاد شده است. در این مطلب آمده است:  در حالی که هیات های نظارت باید اصل بی‌طرفی را رعایت کنند اما اکثریت اعضای هیات نظارت شهرستان کارون از مخالفین دولت محسوب می شوند.. عبدالله صخراوی رییس هیات نظارت شهرستان کارون همزمان عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروی های انقلاب اسلامی است و به فعالیت های انتخاباتی می‌پردازد. یوسف باوی دیگر عضو هیات نظارت شهرستان کارون نیز عضو شورای مرکزی جبهه نیروهای انقلاب اسلامی در این شهرستان است. لازم است نمایندگان اهواز که با پشتوانه رای اجتماعی اصلاح طلبان و با لیست امید وارد مجلس شده اند فورا در این خصوص ورودکنند.

غلامرضا سبزعلی عضو شورای شهر اهواز که برای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر نیز ثبت نام کرده بود ، با حضور در فرمانداری انصراف داد .وی در گفت و گو با شوشان با تایید خبر انصراف خود، یکی از حاشیه های انتخاباتی شورای پنجم را رقم زد. گفته می شود برخی دیگر از اعضای فعلی شورای شهر اهواز نیز طی روزهای آینده انصراف خود را از کاندیداتوری در پنجمین انتخابات شورای شهر اعلام خواهند کرد.

سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در خوزستان، تجربه انتخابات مجلس دهم در خوزستان را برای اصولگرایان ناموفق دانست. سید کریم حسینی در گفتگو با شوشان گفت: در برخی مواقع اصولگراها دچار چند دستگی و معرفی چندین نامزد انتخاباتی شده اند اما جریان رقیب همیشه با یک یا دو نفر کاندیدا ورود کرده اند و همین انسجام جریان رقیب و چند دسته گی اصولگرایان سبب شده تا صحنه انتخابات به نفع رقیب رقم بخورد.

ائتلاف 8 کاندیدای عرب و 5 کاندیدای غیر عرب معروف به "گروه سلامی" نیز ، از ائتلاف های دیگری است که عبدالله سلامی، ابراهیم عامری و قاسم عموری از پایه گذاران آن هستند ، گفته می شود این لیست که از به آن  5 ، 5 ، 3 نیز تعبیر می شود ، از حامیان و طرفداران کمتری در بین اصلاح طلبان عرب برخوردار است.

گرچه تلگرام، از انتخابات مجلس دهم به این سو ، به عنوان ابزاری مهم برای تبلیغات انتخاباتی به شمار می آمد اما این بار جای پای خود را در بین کاندیداها مستحکم کرده و بلافاصله پس از ثبت نام ، شاهد حضور گسترده ها کاندیدای شورای شهر و ابراز عقاید و دیدگاه های آنان در فضای مجازی هستیم. حال باید دید که ساختار حاکم نظارتی برای جلوگیری از تبلیغات زودهنگام کاندیداها برنامه ای برای کنترل کانال های شخصی کاندیداها دارد یا خیر. انتشار نام کاندیداهای ثبت نام شده در فضای مجازی در طی این روزها به یکی از برنامه های مداوم و روتین روزانه تبدیل شده است. برای ارزیابی این مورد هم در انتظار اظهار نظر ساختارهای حاکم نظارتی هستیم!

"شورا سیاسی است" ! این جمله از اظهار نظرهای آذر منصوری در خصوص شوراهای اسلامی شهر و روستاست .وی اخیرا گفته است: شورا یک انجمن تخصصی نیست بلکه یک نهاد سیاسی است . وی در ادامه اظهاراتش پيروزى آقاى روحانى در انتخابات ٩٦ را اولويتی مهم توصیف کرده است.

لیست 50 نفره ای از بانوان که در رقابت انتخاباتی شورای شهر اهواز ثبت نام کرده اند منتشر شده است. حال باید دید سهم زنان در خوزستان برای قرار گیری در لیست های ارائه شده توسط جریانات سیاسی و یا کسب کرسی های شورای پنجم چقدر است. 

جمعی از کاندیداهای اصلاح طلب با انتشار نامه ی سرگشاده ای از سایر کاندیداهای اصلاح طلب دعوت کردند تا به پویش "همه برای لیست واحد" بپیوندند و تعهد بدهند در صورتی که در لیست واحد اصلاح طلبان منتشره از سوی شورای عالی سیاستگذاری قرار نگیرند، از کاندیداتوری به نفع فهرست اصلاح طلبان انصراف بدهند.

اولین همایش آموزش عوامل اجرائی انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا شهرستان های اهواز ،کارون و باوی با حضور معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان، سرپرست فرمانداری و معاون سیاسی اجتماعی فرماندار شهرستان اهواز از سوی کمیته آموزش ستاد انتخابات شهرستان اهوازدر تالار شورای شهر برگزار شد.

اصلاح طلبان جز روحانی گزینه ی دیگری ندارند و این درحالی است که اصول گرایان برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری ، چند گزینه ای هستند. حال باید دید که در آینده شرایط این دو جریان سیاسی تعیین کننده چه سرنوشتی است.

حاجی‌دلیگانی عضو جبهه پایداری در گفتگو با "انتخاب" از توصیه آیت ‌الله مصباح به اعضای جبهه پایداری برای حمایت از رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و با اشاره به موضع جبهه پایداری نسبت به جمنا گفت: اگر اعضای جمنا هم بر روی انتخاب رئیسی به اجماع برسند اتفاق میمون و مبارکی در جهت حفظ وحدت بین اصولگرایان رقم خواهد خورد.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار