شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۹۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳

رييس سازمان محيط زيست كشور گفت: زماني در كشور، مراد و غرض كارها، اصل سازندگي بود كه اين اصل در جاي خود خوب بود ولي به چه قيمت؟ آيا اجازه داشتيم كه پسابي را كه حاوي فلزات سنگين بود رهاسازي كنيم و خسارات و ضايعات آن را به محيط زيست وارد كنيم؟

محمدي‌زاده در مراسم افتتاح سيستم پرس پتروشيمي خوزستان كه امروز(شنبه) در منطقه ويژه پتروشيمي ماهشهر انجام شد، اظهار كرد: هر چه دشمنان نظام سخت‌گيري كنند، اراده فرزندان امام(ره) براي صيانت از انقلاب و نظام محكم‌تر مي‌شود و پشتوانه اين اراده، عزم براي خودسازي و خودكفايي كشور است.

وي افزود: ما اجازه نداريم در طبيعت دخل و تصرف ناشايست و نادرست انجام دهيم و سلامت مردم در منطقه را به خطر اندازيم.

رييس سازمان محيط زيست كشور با بيان اين‌كه مديران كشور در چند سال اخير در زمينه فرايندهايي كه در مسير آن نقصي وجود داشته؛ تجديد نظر كرده‌اند، تصريح كرد: اراده‌اي كه در اين زمينه بوده است، با ارزش است. در دوران سازندگي به اين مفاهيم كمتر توجه مي‌شد و اصل بر اين بود كه يك واحد فرهنگي و توليدي ايجاد شود ولي به چگونگي ايجاد آن توجه چنداني نمي‌شد.

وي ادامه داد: همه حلقه‌هاي خلقت به هم وصل است و اگر در بخشي تعلل شود، موجب از بين رفتن نشاط و شادابي و حيات در بخش ديگر مي‌شود. بايد قبول كرد كه خداوند، خلقت را در بهترين شرايط شكل داده و نبايد خلاف مقتضيات آن حركت كرد.

محمدي‌زاده با اشاره به آلايندگي‌هاي زيست‌محيطي صنايع، عنوان كرد: كار در حوزه نفت و گاز، كلا فعاليت با هيدروكربن‌ها است و هيدروكربن‌ها هم ذاتا موادي آلاينده‌ هستند.  مديران صنايع نفت و گاز بايد تهديدهايي كه در اين حوزه‌ها وجود دارد را مديريت كنند و توانايي‌ها و فرصت‌هاي اين صنايع را نيز كنترل كرده و گسترش دهند و از نعمتي خدادادي كه مي‌تواند تهديد هم باشد، فرصت بسازند.

وي كه در جمع پرسنل و مديران صنايع پتروشيمي بندر ماهشهر سخن مي‌گفت، تصريح كرد: ارزش كار در اين زمينه آن زمان نمايان مي‌شود كه خودتان را و نگاهتان را، صنفي و جزيره‌اي نكنيد. توسعه‌اي باارزش است كه پايداري داشته باشد و آثار مخرب براي محيط نداشته باشد.

رييس سازمان محيط زيست كشور ادامه داد: امروز با همت جوانان ايراني، ديگر روغن‌هاي خطرناك آسكارل براي امحا به كشورهاي اروپايي فرستاده نمي‌شود و در همين مجتمع مي‌توان عمل امحا را انجام داد و علاوه بر آن، اگر كشورهاي منطقه نيز از اين نوع پسماندهاي خطرناك داشته باشند، مي‌توان در فرآيند‌هاي مديريت‌شده عمل امحا را براي آنها نيز انجام داد.

وي افزود: مديريت آلاينده‌گي و توسعه آن در ايران، ديگر در مقياس كشوري نيست بلكه به سطح بين‌المللي رسيده است كه اين ظرفيت ايجادشده، در منطقه بي‌نظير بوده و در آسيا نيز به صورت محدود وجود دارد. امروز اين آمادگي را داريم كه اين خدمات و توانايي را به كشورهاي منطقه در حوزه آسيا و آفريقا ارايه دهيم.

در جريان سفر محمدي‌زاده به ماهشهر، همچنين  واحد پسماندسوز پتروشيمي غدير با هدف مديريت پسماندهاي گازي و مايع با اعتبار 37 ميليارد ريال و سيستم فيلترپرس پتروشيمي با 160هزار يورو هزينه ارزي و بيش از 103ميليارد ريال هزينه خريد دستگاه و تجهيزات، 2.5 ميليارد ريال هزينه‌كرد در ايجاد زيرساخت‌ها و خريد پمپ‌ها و اتصالات و همچنين 400 ميليارد ريال هزينه براي ترميم تانك‌هاي بتني و سرويس‌هاي مربوطه، افتتاح شدند.

همچنين سيستم پسماندسوز سايت يك منطقه ويژه پتروشيمي ماهشهر، با اعتبار 3.5 ميليون يورو كلنگ‌زني شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار